Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Pitäisikö moottoriveneilijöiden suorittaa ajokortti?

(Luettu 6159 kertaa)
Hauzi
Vieras
« : 15.07.09 - klo:16:37 »

Kuuntelin tossa päivällä radioita ja siellä käytiin kiivasta keskustelua aiheesta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907159930629_uu.shtml

Itse olen sitä mieltä asiasta. Niille joilla on isokokoinen/tehokasmottorinen vene niin tulisi suorittaa jonkinlainen kurssi. Siellä riittäisi kun opetettaisiin vesillä liikkumisen perusteita, navigointia, merimerkit ja ne muutamat säännökset joita veneilyssä tulisi noudattaa. Mielestäni ei ole järkevää vaatia kaikkia veneilijöitä suorittamaan mitään kurssia. Esim jos joku vanha paappa joka on ikänsä pikkuveneellä kulkenut jollain alueella ja kalastellut. Niin turhaa se on vaatia heitä kursseille. Myös sellaisilla alueilla missä liikkuu paljon veneitä ja on erilaisia veneitä/laivoja liikenteessä niin kurssista olisi hyötyä...
Jesse
***

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #1 : 15.07.09 - klo:17:09 »

Eilen uutisista kuulin että semmonen moottorivene ajokortti tulee Venäjällä pakolliseksi. Jos suomalainen tai kuka tahansa menee Venäjän vesille moottoriveneellä  niin silläkin pitää olla joku veneilytaidon todistava paperi/kortti, vaikka se ei olisikaan sen kotimaassa pakollinen. Ja samaa mieltä kun Hauzi.

><((((°> Pohjaa luulee usein kalaksi, mutta kalaa harvemmin pohjaksi! <°))))><
             ´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((°>    <°))))>< ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`
haukipoju
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #2 : 15.07.09 - klo:17:22 »

ei tosiaa. mut onhase sillei suomes et yli 500hp veneis pitää olla kortti. :DD jos ei venettä osaa ohjata niin huhhuh. Hymyilee leve&#228;sti




EDIT: Hymiöitä kuoletin
Hauzi
Vieras
« Vastaus #3 : 15.07.09 - klo:18:00 »

ei tosiaa. mut onhase sillei suomes et yli 500hp veneis pitää olla kortti. :DD jos ei venettä osaa ohjata niin huhhuh. Hymyilee leve&#228;sti:D:Hymyilee leve&#228;sti:D:D:D:D


Kyllä nyt varmaan moni osaa / kykenee venettä ohjaamaan. YMMÄRTÄÄKÖ kaikki ne muutamat merimerkit joita vesistöihin on laitettu, osaavatko ihmiset navigoida huonon sään yllättäessä. Ei ne plotteritkaan aina kaikkea pelasta. Kuitenkin kartanlukutaito ja suunnistustaito ovat vesillä tärkeitä. Itse veneellä ajaminen on pieni osa koko veneilyä....
Korkki88
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #4 : 15.07.09 - klo:18:21 »

Komppaan kyllä hauzia ihan täysin tossa kortti asiassa. Kuhan siitä hommasta ei tuu samanlaista rahastustoimintaa kuin autokortin hommaamisesta, niin ei se huono asia ainakaan voi olla...

Se suurin pääsi karkuun, taas...
Braven
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #5 : 16.07.09 - klo:05:37 »

No ei ainakaan alle 200hp veneille!
T11Mika
Vähälahjaiset
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #6 : 16.07.09 - klo:10:24 »

Kyllä nyt varmaan moni osaa / kykenee venettä ohjaamaan. YMMÄRTÄÄKÖ kaikki ne muutamat merimerkit joita vesistöihin on laitettu, osaavatko ihmiset navigoida huonon sään yllättäessä. Ei ne plotteritkaan aina kaikkea pelasta. Kuitenkin kartanlukutaito ja suunnistustaito ovat vesillä tärkeitä. Itse veneellä ajaminen on pieni osa koko veneilyä....

Samoilla linjoilla olen. Tässä just taannoin Hartsa79 kirjotteli tännekin eräästä veneilijästä, joka ilmeisesti tosiaan osasi ohjata venettään kovassakin nopeudessa, mutta ei vaan tajunnut tuon taivaallista yhteisistä pelisäännöistä mitä vesillä liikkuessa tulee noudattaa.
Kunhan nyt ei tosiaan ruveta vaatimaan kaikkiin moottorilla kulkeviin veneisiin sitä korttia. Menee vähän hulluksi jos saan kortitta ajamisesta sakot sen takia, että iskin soutuveneeseen sähkömoottorin perään antamaan vauhtia, että voi vähän uistella.

Heitetään tähän samaan nyt sit vielä kysymys tuosta promillerajasta. Mitäs mieltä ootte ehdotuksesta, että se laskettaisiin samalle tasolle, kuin autoillessakin? Itse kannatan tuotakin esitystä. En näe mitään syytä miksi venettä pitäisi saada ajella kännissä.

Mika
Trust me - I know what I'm doing
Jesse
***

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #7 : 16.07.09 - klo:11:21 »

Heitetään tähän samaan nyt sit vielä kysymys tuosta promillerajasta. Mitäs mieltä ootte ehdotuksesta, että se laskettaisiin samalle tasolle, kuin autoillessakin? Itse kannatan tuotakin esitystä. En näe mitään syytä miksi venettä pitäisi saada ajella kännissä.

Samaa mieltä. Eihän ne kännissä saa ajaa.
Hauzi
Vieras
« Vastaus #8 : 16.07.09 - klo:12:12 »

Kyllähän sitä tulee joskus uistelun ohessa olut tai kaksi maun vuoksi otettua varsinkin aurinkoisina päivinä. Mutta eipä tuota tule humalassa veneiltyä. Eli sinäänsä ei ole väliä onko raja 0,5 vai yks 1 promille. Tosin helpoin olisi kaikille muistaa jos rajat olisivat samat tieliikenteessä ja vesiliikenteessä.
skfin
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #9 : 16.07.09 - klo:18:37 »

Minusta hyvä raja olisi 100hp tai jopa 70hp. Näsijärvellä tuppaa ottamaan päähän kun jotkut kaaahaa veneillään ja saattavat täydestä vauhdistä yht'äkkiä kääntyä kohti tai jotain muuta vastaavaa. Kyllä välillä tulee hieman jännät paikat kun käy veneilemässä joskus harvoin näsijärvellä.

Älä hätäile Hymyilee | skfin @ Quakenet, Freenode, IRCnet
T11Mika
Vähälahjaiset
*

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #10 : 17.07.09 - klo:11:07 »

Siltähän tuo vähän näyttää, että vähän kerrallaan siirrytään kohti nollaa tuossa promillerajassa. Hyvä vaan niin.
Onkos kukaan löytänyt mitään tietoa tuosta kortti touhusta? Mitä siihen on suunniteltu tai koska tulee voimaan? Olis ihan mielenkiintosta luettavaa varmaan. Mites se muuten nykyään menee? Jos ruorissa puhallat yli rajan niin käykö se autokortin päälle? Mitenkä lie sitten jos tuo veneilykortti toteutuu?
Varmaan pistäis miettimään enempi jos autolla ajaminen loppuu samalla.
Korkki88
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #11 : 17.07.09 - klo:11:22 »

Tuossa on ainut pätevä artikkeli mitä olen tähän mennessä aiheesta lukenut:
http://www.ess.fi/?article=243514
Braven
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #12 : 18.07.09 - klo:06:20 »

Minusta hyvä raja olisi 100hp tai jopa 70hp. Näsijärvellä tuppaa ottamaan päähän kun jotkut kaaahaa veneillään ja saattavat täydestä vauhdistä yht'äkkiä kääntyä kohti tai jotain muuta vastaavaa. Kyllä välillä tulee hieman jännät paikat kun käy veneilemässä joskus harvoin näsijärvellä.

Tuo 70 heppaa on liian pieni raja. Perus merikelpoisessa veneessä on melkein järkeään 50-120heppaset myllyt. Ei tonne millään jollalla mennä tyrskytaimenjahtiin.
Sisälammikoilla asia erikseen.
Saaski
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #13 : 30.07.09 - klo:09:40 »

Tiedä siittää ajokortista, mutta paljon on näitä huviajelijoita joille vois opettaa iha vaan käytöstapoja.
stento-z
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #14 : 30.07.09 - klo:15:02 »

Olishan se jo oman turvallisuuden takia hyvä suorittaa jokin laivurikurssi.Noista promille rajoista pidetään kyllä turhaa meteliä onhan merivartiostolla jo täydet oikeudet ottaa vene haltuun jos kippari ei hallitse venettään vaikka promillet olis 00,01 ja jos joku on viinaan menevä niin ei siinä mitkään rajoitukset juuri auta,asenteista ja asennekasvatuksesta voisi olla enemmän apua.Onneksi suurin osa kalastajista on fiksuja ja pysyy siinä muutamassa kaljassa,sauna illat on sitten juttu erikseen Cool
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines