Siis missä te olitte? Toivottavasti ei ihan tuommosta ole Sidessä. Se on kuitenkin entinen kalastajakylä. Tosiaan kahen viikon päästä olis lähtö sinne.
Aloitetaan positiivisista asioita. Kommentit vesistön puhtauden ja kalakantojen osalta koskivat ensisijaisesti Bosborin salmen aluetta (ts. Istanbulin 12 milj. asukkaan saastuttamaa vesialuetta). Tuon ei pitäisi olla minkääntason ongelma noin pitkällä idässä. Olen käynyt Sidessä parikyt vuotta sitten, mutta ei tullut kalasteltua silloin. Kaiken järjen mukaan vesi on puhdasta ja (jotain) kalaa on.
Sitten negatiiviset asiat näin vinkkeinä:
1. Turkissa vapaajankalastuksen kulttuuri on olematonta. Älä siis oleta mitään tuon suhteen Suomen kokemusten perusteella. Vapaajankalastus keskittyy monesti pienikokoisen ruokakalan hankintaan rannalta käsin tai veneellä rannan välittömässä läheisyydessä.
2. Kalastus tapahtuu Turkissa pääasiassa kahdella tapaa (verkot, litkan heittely ja onkiminen). Tämä siis ainakin paikoissa missä olen itse käynyt. Myönnettäköön, että en tiedä itäturkista paljon.
3. Jos lähdet opastetulle kalastusretkelle niin älä jätään mitään oletuksien varaan
a. Pyydä nähdä välineet ja vieheet millä kalastus tapahtuu (vetouistelu = Istut siimarulla kädessä, heittokalastus = toivottavasti tykkäät silakkalitkan heittelystä 80-luvun lasikuituvavalla jossa 1 kuulalaakerin haspeli)
b. Pyydä kertomaan mitä kalaa tullaan kalastamaan, missä, miten ja mikä on heidän tyypillinen saalinsa (valehtelee toki, mutta antaa jotain kuvaa). Varmistu, että ymmärrät minkä kokoinen saaliskala on tavoitteena
c. Todellakin katso etukäteen millä veneellä kalastus tapahtuu :-)
d. Jos koet pelastusliivit tarpeelliseksi niin varmistu, että sellaiset löytyy. Turkissa ei olla niin turhan tarkkoja näissä asioissa.
Nämä voi tuntua naurettavilta, kun miettii miten ja toimivaa on opastettu kalastustoiminta Suomessa, mutta Turkissa ei voi olettaa. Tiedän monia, jotka ovat karvaasti pettyneet kun ovat olettaneet asioita. Side on vielä suht. pieni paikkakunta, eli tuskin kovin ammattimaista kalastuspalvelua löytyy. Antaliasta voisi jo löytyä paremmin.
Sitten tärkein sääntö: Jos löydät hyvän palveluntarjoajan niin lähetä minulle yhteystiedot :-)