Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kalastus Turkissa

(Luettu 23964 kertaa)
pekauppi
*

0
Poissa

Profiili
« : 20.08.09 - klo:09:38 »

Tässä olisi tarkoitus lähteä pariksi viikoksi kevättalvella käymään Turkissa ja siinä samalla voisi vähän käydä kalassa. Kun majapaikkamme on Istanbulin lähiössä niin kalastuspaikankin olisi hyvä olla kohtalaisen lähellä siinä.

Onko kellään kokemuksia?

Meriähän siinä olisi usemapiakin sekä jokia että järviäkin...
Eris
Vieras
« Vastaus #1 : 20.08.09 - klo:14:42 »

Jaa-a... Tuskinpa kauheasti kokemuksia löytyy. Itse olin Alanyassa keväällä ja täytyy sanoo et oli oikeen mukavan näkösiä kalapaikkoja. Ehkä kannattaisi kysyä hotellista ja muista infopisteistä kalastuspaikoista paikan päällä enemmän. Hymyilee
Pete98
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 20.08.12 - klo:17:52 »

Olen lähdössä isäni kanssa hiihtolamalla Alanyaan. Tarkoitus olisi mennä jonakin päivänä kalastamaan. Elikkä kysyisin neuvoa paikallisväestä ja kalapaikoista.
T11Mika
Vähälahjaiset
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 20.08.12 - klo:18:46 »

Olen lähdössä isäni kanssa hiihtolamalla Alanyaan. Tarkoitus olisi mennä jonakin päivänä kalastamaan. Elikkä kysyisin neuvoa paikallisväestä ja kalapaikoista.

Käytiin vaimon kanssa viime kesänä tuolla ja yksi "kalastus-reissukin" tehtiin. Ei kyllä ollut ihan sitä mitä olin ajatellut, mutta oma vika, kun en tullut kyselleeksi tarpeeksi tarkaan. Jos haluat merelle kalastelemaan jotain isompaa kalaa (siis yli 300g kaloja) niin ne mitä me löydettiin oli suht kalliita. 200€/hlö ja siitä ylös. Siellä toki sitten saa olla koko pvän ja sisältää ruuat ja juomat (yleensä), mutta pidin silti melko kalliina.

Ne kalasafarit mitä ne retkiä myyvät "kioskit" siinä pääkadulla myyvät vaihtelee sitten melko rajusti. Kannattaa kysellä tarkkaan mitä kalaa pyydetään ja miten. Meillä se meni sitten altaasta onkimiseksi. Tosin reissuun kuului pientä oheistoimintaa eli ei mikään hukkareissu ja hintaakin taisi olla 25€/hlö sisältäen ruuat jne.

Vaihtoehtoja on paljon, mutta äkkiseltään sanoisin kyllä, että kannattaa nähdä vaivaa ja käydä vaikka satamassa kyselemässä eikä sortua niihin kadunvarsi myyjiin. Uistelustakin turkkilaisilla on kummallinen käsitys. Veneet on kyllä ihan tarkoitukseen sopivia, mutta kunnollisia vapoja on harvassa (niissä kalliimissa paikoissa löytyy) ja jos vapaa ei löydy niin ainakin yhdessä paikassa ehdotti, että pitäisin siimasta kiinni paljain käsin.  Järkyttynyt
Ilmeisesti/toivottavasti sillä tavalla ei pyydetä mitään isoja fisuja, koska voi tulla sormille lähtö aika nopeasti jos tärppää.

Mika
Trust me - I know what I'm doing
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 20.08.12 - klo:19:04 »

Me mennään syyslomalla Turkkiin, Sideen. Sielläkin kai jotain kalastusjuttuja, tarkoitus olis käydä siellä myös kalastamassa. Onko kukaan käynyt kyseisessä paikassa?

Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 20.08.12 - klo:19:39 »

Me mennään syyslomalla Turkkiin, Sideen. Sielläkin kai jotain kalastusjuttuja, tarkoitus olis käydä siellä myös kalastamassa. Onko kukaan käynyt kyseisessä paikassa?

Kirjoitin tässä pienen "blogin" kalastamisesta Turkissa ... Siitä saat jotain käsitystä miltä kalastaminen turkissa tuntuu.

"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 09.10.12 - klo:17:22 »

Kirjoitin tässä pienen "blogin" kalastamisesta Turkissa ... Siitä saat jotain käsitystä miltä kalastaminen turkissa tuntuu.

Siis missä te olitte? Toivottavasti ei ihan tuommosta ole Sidessä. Se on kuitenkin entinen kalastajakylä. Tosiaan kahen viikon päästä olis lähtö sinne.
Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 09.10.12 - klo:18:16 »

Siis missä te olitte? Toivottavasti ei ihan tuommosta ole Sidessä. Se on kuitenkin entinen kalastajakylä. Tosiaan kahen viikon päästä olis lähtö sinne.

Aloitetaan positiivisista asioita. Kommentit vesistön puhtauden ja kalakantojen osalta koskivat ensisijaisesti Bosborin salmen aluetta (ts. Istanbulin 12 milj. asukkaan saastuttamaa vesialuetta). Tuon ei pitäisi olla minkääntason ongelma noin pitkällä idässä. Olen käynyt Sidessä parikyt vuotta sitten, mutta ei tullut kalasteltua silloin. Kaiken järjen mukaan vesi on puhdasta ja (jotain) kalaa on.

Sitten negatiiviset asiat näin vinkkeinä:

1. Turkissa vapaajankalastuksen kulttuuri on olematonta. Älä siis oleta mitään tuon suhteen Suomen kokemusten perusteella. Vapaajankalastus keskittyy monesti pienikokoisen ruokakalan hankintaan rannalta käsin tai veneellä rannan välittömässä läheisyydessä.

2. Kalastus tapahtuu Turkissa pääasiassa kahdella tapaa (verkot, litkan heittely ja onkiminen). Tämä siis ainakin paikoissa missä olen itse käynyt. Myönnettäköön, että en tiedä itäturkista paljon.

3. Jos lähdet opastetulle kalastusretkelle niin älä jätään mitään oletuksien varaan

a. Pyydä nähdä välineet ja vieheet millä kalastus tapahtuu (vetouistelu = Istut siimarulla kädessä, heittokalastus = toivottavasti tykkäät silakkalitkan heittelystä 80-luvun lasikuituvavalla jossa 1 kuulalaakerin haspeli)

b. Pyydä kertomaan mitä kalaa tullaan kalastamaan, missä, miten ja mikä on heidän tyypillinen saalinsa (valehtelee toki, mutta antaa jotain kuvaa). Varmistu, että ymmärrät minkä kokoinen saaliskala on tavoitteena

c. Todellakin katso etukäteen millä veneellä kalastus tapahtuu :-)

d. Jos koet pelastusliivit tarpeelliseksi niin varmistu, että sellaiset löytyy. Turkissa ei olla niin turhan tarkkoja näissä asioissa.

Nämä voi tuntua naurettavilta, kun miettii miten ja toimivaa on opastettu kalastustoiminta Suomessa, mutta Turkissa ei voi olettaa. Tiedän monia, jotka ovat karvaasti pettyneet kun ovat olettaneet asioita. Side on vielä suht. pieni paikkakunta, eli tuskin kovin ammattimaista kalastuspalvelua löytyy. Antaliasta voisi jo löytyä paremmin.

Sitten tärkein sääntö: Jos löydät hyvän palveluntarjoajan niin lähetä minulle yhteystiedot :-)
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 09.10.12 - klo:18:46 »

Aloitetaan positiivisista asioita. Kommentit vesistön puhtauden ja kalakantojen osalta koskivat ensisijaisesti Bosborin salmen aluetta (ts. Istanbulin 12 milj. asukkaan saastuttamaa vesialuetta). Tuon ei pitäisi olla minkääntason ongelma noin pitkällä idässä. Olen käynyt Sidessä parikyt vuotta sitten, mutta ei tullut kalasteltua silloin. Kaiken järjen mukaan vesi on puhdasta ja (jotain) kalaa on.

Sitten negatiiviset asiat näin vinkkeinä:

1. Turkissa vapaajankalastuksen kulttuuri on olematonta. Älä siis oleta mitään tuon suhteen Suomen kokemusten perusteella. Vapaajankalastus keskittyy monesti pienikokoisen ruokakalan hankintaan rannalta käsin tai veneellä rannan välittömässä läheisyydessä.

2. Kalastus tapahtuu Turkissa pääasiassa kahdella tapaa (verkot, litkan heittely ja onkiminen). Tämä siis ainakin paikoissa missä olen itse käynyt. Myönnettäköön, että en tiedä itäturkista paljon.

3. Jos lähdet opastetulle kalastusretkelle niin älä jätään mitään oletuksien varaan

a. Pyydä nähdä välineet ja vieheet millä kalastus tapahtuu (vetouistelu = Istut siimarulla kädessä, heittokalastus = toivottavasti tykkäät silakkalitkan heittelystä 80-luvun lasikuituvavalla jossa 1 kuulalaakerin haspeli)

b. Pyydä kertomaan mitä kalaa tullaan kalastamaan, missä, miten ja mikä on heidän tyypillinen saalinsa (valehtelee toki, mutta antaa jotain kuvaa). Varmistu, että ymmärrät minkä kokoinen saaliskala on tavoitteena

c. Todellakin katso etukäteen millä veneellä kalastus tapahtuu :-)

d. Jos koet pelastusliivit tarpeelliseksi niin varmistu, että sellaiset löytyy. Turkissa ei olla niin turhan tarkkoja näissä asioissa.

Nämä voi tuntua naurettavilta, kun miettii miten ja toimivaa on opastettu kalastustoiminta Suomessa, mutta Turkissa ei voi olettaa. Tiedän monia, jotka ovat karvaasti pettyneet kun ovat olettaneet asioita. Side on vielä suht. pieni paikkakunta, eli tuskin kovin ammattimaista kalastuspalvelua löytyy. Antaliasta voisi jo löytyä paremmin.

Sitten tärkein sääntö: Jos löydät hyvän palveluntarjoajan niin lähetä minulle yhteystiedot :-)

Kiitti vinkeistä! Tosiaan Kanarialla viime syksynä kalasteltiin ja ongintaahan se siellä oli. En itse kaipaa tuolta Turkista mitään 100kg kaloja, kunhan saa jotain vähän eksoottisempaa kalaa sieltä. Se ei ole edes varmaa, että kalastetaanko me siellä.

Tuolla kanarialla tuo suomea puhuva myyjä helpotti asiointia, saa nähdä miten käy sitten Turkissa. Pääasia on viettää siellä kiva loma ja uida meressä ja ottaa aurinkoa, kalastus sitten siinä sivussa.

Mutta kirjottelempa sitten tänne jos kalastamassa käytiin, saa nähdä jos kuvaa/videotakin mahdollisesta saalista saisi näpättyä.
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 30.10.12 - klo:12:08 »

Noniin, nyt on kotiuduttu Turkista. Ihan kiva loma oli, vaikka alkuviikosta olikin huono sää. Viimeisenä päivänä käytiin sitten myös kalassa.

Varattiin reissu kahdelle hengelle (30€ per nuppi) jostain kadun varresta kaupustelijalta. Aamu kahdeksalta oli lähtö ja hintaan kuului hakeminen ja vieminen hotellille. Aamu kahdeksalta mentiin hotellin portille odottelemaan kyytiä, ja eiköhän sieltä pian joku ihme ikivanha lada tule ja kurvaa siihen meidän eteen, kuski polttelee samlla tupakkaa. ---> Kyytiin, huomaan ettei auton takapenkillä ole turvavöitä  Järkyttynyt edessäkin oli vain yks remmi siitä mahan yli, kuski ei käyttänyt sitäkään.

Sitten oli joku ihme sekaannus tullut ja odoteltiin kahta asiakasta eräästä hienosta hotellista, siinä istuttiin puoli tuntia ja juotiin teetä, kun kolme ukkoa jutteli jotain turkin kielellä.

Sitten lähdettiin, ilmeisesti muita asiakkaita ei tullutkaan. Saavuttiin satamaan, siinä säädettiin virvelit ja lähdettiin kohti venettä. Vene oli semmonen keskikokoinen kalastus alus, johon olisi ehkä juuri ja juuri se neljä asiakasta sopinut. (Oltiin siis kahdestaan + opas.) Siinä sitten ajettiin vaikka kuinka kauan veneellä 4 km. rannasta avomerelle. Opas ei muuten puhunut kunnolla englantia, paremmin saksaa. Siinä sitten ongittiin ja pikkukalaa tuli paljon, (mitälie puna-ahventa) opas sai myös pari makrillia ja pallokalan. Isällä oli myös joku isompi kala kiinni, mutta ikivanha ohut monofiilisiima sanoi sopimuksen irti. Kuitenkin ehdittiin vähän kalan päätä nähdä, ainakin siinä oli paljon pilkkuja.

Kerran vaihdettiin myös paikkaa reissun aikana, ja muitakin veneitä näkyi melko paljon. Sitten lähdettiin takaisin rantaan. Ja tämä oli se hauskin osa, kun saatiin kyyti takaisin hotellille. Ahtaita pikkukatuja ihmisten seassa.  Huh Ja kerran myös ihan kunnolla päin punaisia.

Ihan kiva reissu silti, tosiaan kaikki kalat (paitsi pallokala) otettiin, ja opas aikoi tehdä niistä lisää syöttejä. Firman / veneen nimeä en enää muista, mutta eipä tuossa hirveästi ole mainostamista. Pitää katsoa jos laitan vielä jotain kuvaakin tulemaan.

Edit: Ainiin, kerran mulla myös meni kaiiki koukut, eli oli joku isompi kala käynyt puremassa  Surullinen
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 14.12.12 - klo:16:17 »

Sori vähän kesti mutta nyt tulis kuvaa ja videota Hymyilee leveästi

Edit: Video: http://www.kalasaalis.com/video/1063/N%E4in+Turkissa+-+Pallokala/

* Turkin saalis.jpg (198.61 kilotavua, 1024x575 - tarkasteltu 885 kertaa.)

* Puna-ahven_12899_1355495257_1.jpg (27.62 kilotavua, 320x179 - tarkasteltu 1572 kertaa.)
Tagit: Kalastus Turkki 
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: