Värikoukkuja olen tehnyt ja tuunaillut pilkkivapoja.
Hieman jos joku haluaisi tietoa tästä pilkkivavan tuunauksesta, niin kerron. Elikkäs ostat tälläisen:
http://www.kalastuskolmio.fi/index.php?mother=&group=00000342&level=&prod_id=00004188&mag_nr=8Vavan, tai rungon saa todella halvalla, eli alle 1,5€/kpl olen nähnyt jossakin kaupoissa.
Seuraava vaihe, elikkäs jonkin sortin jarrun tarvitsisi pilkkivapa, ettei isompi kala vedä heikkoja siimoja poikki.
Otat puolan irti, ja hiot pyöreämmäksi puolassa olevaa ratasta. Itse olen hionut sen aivan pyöreäksi, syynä on se, että käytän heikkoja siimoja, eli 0,10-0,15mm. Kun olet hionut sen mielestäsi sopivaksi, niin siiman pitäisi tulla mielestäsi sopivasti ulos.
Tämän jälkeen sahataan ruuvin paikkaa pienemmäksi, johon puola tulee kiinni 0,1-0,5mm pienemmäksi, miten haluat. Sahaa varovasti, tai saattaa muuten haljeta ruuvinpaikka. Näin jarru on valmis.
Seuraavaksi pitäisi saada vapaa hieman kevyemmäksi ja paremman otteen vavasta, että olisi mahdollisimman hyvä tuntuma. Sahataan takakahvasta reilusti pois, että takakahvalle jää mittaa 3cm. Tämän jälkeen olet kierrättäväinen ja haet eilisiltaisen viinipullosi korkin ja poraat siihen sellaisen reijän, että takakahva mahtuu sinne ja liimaat sen siihen. Nyt olet saanut hienon takakahvan vapaasi.
Nyt ostat mahottoman hyvän pilkkikärjen. Jonka laitat pilkkivapaas ja sopii mainiost sinun parhaasees pilkkivappaas.
Jos vielä haluat kehimisvavan tästä sinun mahottoman hienosta pilkkivavasta, niin ota jostain kaksi virkkuukoukkua ja poraa toinen kahvan perästä läpi ja liimaa siihen ja toisen virkkuukoukun poraat reijän siitä kohtaa läpi, johon laitoit kärjen kiinni ja liimaat sen siihen koloon kiinni. Nyt se mahottoman hieno ja kallis vavan kärki ei liiku siitä mihinkään, jos siis käytät jokaisessa liimaus vaiheessa epoksia.

Ps: Kuvia laitan myöhemmin.