Sivuja: [1] 2 3 4 5 6   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Itsetehdyt pilkkivälineet

(Luettu 101573 kertaa)
topsteri
**

0
Poissa

Profiili
« : 22.12.09 - klo:14:39 »

Mitä kaikkea foorumilaiset ovat tehneet pilkkimiseen?
Itse tullut tehtyä alumiinista pilkkiboksi, ja paljon vapoja fiksattua.
Tällainen kevennetty morri/tapsivapa tuli viimeksi tehtyä vanhasta rikkinäisestä wiggleristä.

Kärkiratkaisuna on metallista rimaa, jota lojuu varastossa metrikaupalla, aika notkeaa ja hyvin näkee tärpin. kärjen päässä kuulakärkikynän jousi, jonka ympärillä kutistesukka.
Seuraavaan malliin laitan nokkaan kolme kertaa lyhyemmän jousen, tekee nokasta hieman liian jäykän noin pitkä.

Tupa

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 22.12.09 - klo:17:48 »

Tänään rakensin vähäsen tommosta matikkaharaa. Saa nähä tulleeko, jos lähtis pilkille täsä  joku viikko. En kyllä ennen ole madetta kalastanu, pitäs varmaan kysellä jostain neuvoja. Pistän kalan tuonne ja sanon jos tullee jotain mainitsemisen arvoista.  Iskee silmää

Jesse

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 23.12.09 - klo:09:50 »

Mää oon tehny haarukkavavan http://www.kalasaalis.com/kuva/1366/ , morreja ja värikoukkuja.

><((((°> Pohjaa luulee usein kalaksi, mutta kalaa harvemmin pohjaksi! <°))))><
             ´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((°>    <°))))>< ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`
täkykala
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 23.12.09 - klo:23:05 »

Hienohan tuo on!!! Jatka samaan malliin! Iskee silm&#228;&#228;
Dinotaunus

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 30.12.09 - klo:18:57 »

en nyt ole itse nehnyt juurikaan pilkkivälineistöö mutta verkkojen kattomiseen kesäsin sekä talvisin tein Kalanaskalin(sorvasin puun ja kävin ostaa pyörän pinnan joka tuli kiinni 2komponentti liimalla varmasti pysyy Virnist&#228;&#228;)

Kyllä, minä harrastan tämmöistä äärimmäisen kuoleman halveksuvaa viehe urheilua, nimittäin kalastusta...
Dinotaunus

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 27.03.10 - klo:12:09 »

Nätin näkönen tuo kärki minkä oot tehny
köntsä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 27.03.10 - klo:17:56 »

Tollasen kärjen tein:
Komee on. Oikeen kateeksi käy Hymyilee

Katohan kun on hyvän kokonen!
Pirkanmaan Kalakamut 2012
kalastaja95:D
Vieras
« Vastaus #7 : 28.03.10 - klo:09:08 »

jolle on väsännyt hienon vavan kärjen Hymyilee
ite oon tehny morrin, vavan (joka meni hajalle), pitäis itekki tehä vavan kärki Hymyilee
morrista laitan myöhemmin kuvan tänne Hymyilee leve&#228;sti
_Junior_

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 22.12.10 - klo:00:47 »

Värikoukkuja olen tehnyt ja tuunaillut pilkkivapoja.
Hieman jos joku haluaisi tietoa tästä pilkkivavan tuunauksesta, niin kerron. Elikkäs ostat tälläisen:
http://www.kalastuskolmio.fi/index.php?mother=&group=00000342&level=&prod_id=00004188&mag_nr=8
Vavan, tai rungon saa todella halvalla, eli alle 1,5€/kpl olen nähnyt jossakin kaupoissa.
Seuraava vaihe, elikkäs jonkin sortin jarrun tarvitsisi pilkkivapa, ettei isompi kala vedä heikkoja siimoja poikki.
Otat puolan irti, ja hiot pyöreämmäksi puolassa olevaa ratasta. Itse olen hionut sen aivan pyöreäksi, syynä on se, että käytän heikkoja siimoja, eli 0,10-0,15mm. Kun olet hionut sen mielestäsi sopivaksi, niin siiman pitäisi tulla mielestäsi sopivasti ulos.
Tämän jälkeen sahataan ruuvin paikkaa pienemmäksi, johon puola tulee kiinni 0,1-0,5mm pienemmäksi, miten haluat. Sahaa varovasti, tai saattaa muuten haljeta ruuvinpaikka. Näin jarru on valmis.
Seuraavaksi pitäisi saada vapaa hieman kevyemmäksi ja paremman otteen vavasta, että olisi mahdollisimman hyvä tuntuma. Sahataan takakahvasta reilusti pois, että takakahvalle jää mittaa 3cm. Tämän jälkeen olet kierrättäväinen ja haet eilisiltaisen viinipullosi korkin ja poraat siihen sellaisen reijän, että takakahva mahtuu sinne ja liimaat sen siihen. Nyt olet saanut hienon takakahvan vapaasi.
Nyt ostat mahottoman hyvän pilkkikärjen. Jonka laitat pilkkivapaas ja sopii mainiost sinun parhaasees pilkkivappaas.
Jos vielä haluat kehimisvavan tästä sinun mahottoman hienosta pilkkivavasta, niin ota jostain kaksi virkkuukoukkua ja poraa toinen kahvan perästä läpi ja liimaa siihen ja toisen virkkuukoukun poraat reijän siitä kohtaa läpi, johon laitoit kärjen kiinni ja liimaat sen siihen koloon kiinni. Nyt se mahottoman hieno ja kallis vavan kärki ei liiku siitä mihinkään, jos siis käytät jokaisessa liimaus vaiheessa epoksia. Hymyilee

Ps: Kuvia laitan myöhemmin.

Kv3
janne-s
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 22.12.10 - klo:02:38 »

Tollasen kärjen tein:

Itsetehty? Vai tehtalla tehty? Mulla on samanlainen onki, tosin paljon paljon vanhempaa ikäluokkaa.
http://www.kalasaalis.com/kuva/5509/
Ja tossa ois toi viimesin tasurivapa, ja piuhakin näkyy olevan "hieman" pussilla, Suomi-krokon jäljiltä.
http://www.kalasaalis.com/kuva/5510/

Tunnelin päässä näkyvä valo, on mitä todennäköisimmin vastaan tuleva juna.
topsteri
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 09.01.11 - klo:15:24 »

Vähän uppia tällekkin aiheelle. Eilen tuossa tuli mieleen, mitäpä jos valaisi joutessaa pilkin.
Otin malliksi tuollaisen houkutus pilkin tapaisen. Painoin kemialliseen metalliin aihion, jonka annoin kuivua. Kun muotti oli valmis, valoin muottiin tinaa. Siinmalenkkien sijasta porasin hiottuun pilkkiin reiät, koska en alkanut vielä kikkailemaan rautalangan kanssa. Ei pilkistä mikään komea tullut, mutta en epäile hetkeäkään, etteikö siihen kala iskisi.
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 09.01.11 - klo:15:49 »

Nätti kärki Jollella! Itsekkin voisin tuunailla BlueFoxin pilkkiin samanlaisen (jos osaan).

Joolle
Vieras
« Vastaus #12 : 29.01.11 - klo:15:51 »

Haarukkavapa (eka):

köntsä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 21.10.11 - klo:19:19 »

Tämmöinen pilkkivavan kärki tuli mato-ongen kärkiosasta tehtyä:

Pituutta koko härpäkkeellä on 57,5cm ja pelkällä kärjellä 35,5cm. Saa nährä miten toimii.
jimboy
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 18.11.11 - klo:16:43 »

Ite oon tehny yhden pilkkivavan ka kelan tein vanhasta siima rullasta. Kyllä myös morreja ja pystypilkkejä oon vähän näperrelly.Laitan jossain vaiheessa kuvia.

jimi
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: