Tässä kerran olin vetämässä uistinta vanhan kaapista löytyneen professorin kanssa ja kun kelailin uistinta tyhjänä ylös huomasin, että siima oli kiertynyt pilalle vetoreissun aikana
Oletteko te, jotka vedätte professorilla huomanneet tälläistä? Kiertävätkö Professorit siimaa? Vai onko vanhan ja käytetyn uistimen vikaa?
Kokeileppas tälleen, kuulalaakerileikari siiman päähän kiinni ja sen perään noin metri siimaa, johon sidot perukkeen joka on laakeroitu.(ei ainakaan pahasti ole mulla kiertynyt, vaikka takilolla pitäny syvässäkin) Ja uistimen kapeempipää menosuuntaan. Ja jos siima sattuu pikkasen kiertymään niin se on helppo oikasta. Ku oot palaamassa uistelu reissulta niin otat kaikki leikarit ja lukot pois siimasta ja lasket siimaa järveen/mereen vähintään 2/3 osaa kelalta, ja vedät sitä noin 10-15 min. uistelu vauhdilla. Veden vastus suoristaa siiman. Itse teen kyseisen toimenpiteen vähintään joka kolmannella reissulla ettei siimat kierry liikaa. Teen myös heittovavoille saman homman ainakin 5 kertaa kesässä.