Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kuitusiima VS Monofiilisiima

(Luettu 79065 kertaa)
Damonic

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #30 : 22.06.11 - klo:05:00 »

Tarviiko tässä edes mitään selitellä, tietenki kuitusiima, itse ainakin olen havainnut sen paljon paremmaksi kuin monofiilisiima, mieluumin olen kalastamatta kuin laitan monofiiliia kelaani, piste.

Everyday Im Trolling                                                                                                                                                       you
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #31 : 22.06.11 - klo:09:06 »

Tarviiko tässä edes mitään selitellä, tietenki kuitusiima, itse ainakin olen havainnut sen paljon paremmaksi kuin monofiilisiima, mieluumin olen kalastamatta kuin laitan monofiiliia kelaani, piste.
Oletko koskaan kalastanut koskella? Ennemmin olisin kalastamatta kuin laitan kuitua kelaani.

poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #32 : 22.06.11 - klo:09:10 »

Oletko koskaan kalastanut koskella? Ennemmin olisin kalastamatta kuin laitan kuitua kelaani.

No mikäs kuidussa on vikana koskilla?

Itse käyttelen jokapaikassa kuitua. En ole monofiiliä kaivannut enään vuosikausiin. Kestävyyden kanssa ei ole ollut mitään probleemaa koskaan. Ja se "tatsi" on aivan omaa luokkaa, mitä noilla kuminauhasiimoilla... Hymyilee

Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu.
Ahven 2 kg

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #33 : 22.06.11 - klo:09:12 »

Nyt testaan monoa, mutta heti, kun nappasi elämäni hauki katkesi siima! Kuitusiima on paljon parempaa.

Keski-Suomen Kalastajat 2011!
Pelle
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 22.06.11 - klo:09:15 »

Kylläpäs porukka on kuitusiiman puolella. Itselläni on toisella puolalla kuitua ja toisella monoa, käytän niitä molempia lähes yhtä paljon. Esimerkiksi jos tiedän, että kalapaikkani pohja on täynnä romua, niin käytän kuitusiimaa viehetappioiden karsimiseksi, mutta koskilla käytän pääosin monoa. Eli suosin molempia. Iskee silmää Taitaa olla joidenkin kalastajien mono ollu hyllyssä muutaman vuoden ennen ostoa, jos se noin helposti poikki on menny.
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #35 : 22.06.11 - klo:09:42 »

No mikäs kuidussa on vikana koskilla?
No ainakin siellä koskella missä kalastan on paljon kiviä. Virta painaa siiman kiveä vasten, kun kelaan se hiertyy poikki. Ja ei ole varaa tollasiin menetyksiin. Mono kestää useimmiten kivet, jokatapauksessa paremmin kun kuitu.
teemu123
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #36 : 22.06.11 - klo:10:06 »

Onhan se monofiili halpaa, mutta käytän meiluummin kuitusiimoja niiden kestävyyden ja venymättömyyden takia.Saa varmemmin ne kalatkin ylös, kun pystyy tekemään kunnon vastaiskun.
Damonic

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #37 : 25.06.11 - klo:21:18 »

Kyllä olen kalastanut koskella, eikä kyllä mitään onglemia ole juurikaan ollut, olen tietoinen kuitenkin siitä että kuitusiima ei kestä hankausta juuri ollenkaan, mutta niinkuin sanoin itsellä ei tätä onglemaa ole ollut jotenka... en siltikään laittaisi monofiiliä kelaani edelleenkään koska ihan kiva olisi kalatkin saada ylös sieltä ja myös uistimet jotka ovat jääneet kiinni jonnekin.
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #38 : 29.06.11 - klo:13:48 »

Kyllä olen kalastanut koskella, eikä kyllä mitään onglemia ole juurikaan ollut, olen tietoinen kuitenkin siitä että kuitusiima ei kestä hankausta juuri ollenkaan, mutta niinkuin sanoin itsellä ei tätä onglemaa ole ollut jotenka... en siltikään laittaisi monofiiliä kelaani edelleenkään koska ihan kiva olisi kalatkin saada ylös sieltä ja myös uistimet jotka ovat jääneet kiinni jonnekin.
Niih, ja kyllä nykyiset kuidut ovat kehittyneet... Ei haurastu niin helposti, ei ime vettä yhtä paljon, parempi hankauskestävyys... Halvat punotut siimat ovat edelleen helposti rispaantuvia. Mutta kuitusiiman ehdoton vahvuus on sen vetolujuus paksuuteen nähden, siksi tykkään itsekin kevyillä kamoilla ohuesta punotusta. Monofiililla on kuitenkin paikkansa minulla ongessa, pilkissä, vetouistelussa ja kakkos siimana.
Damonic

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #39 : 29.06.11 - klo:21:35 »

Niih, ja kyllä nykyiset kuidut ovat kehittyneet... Ei haurastu niin helposti, ei ime vettä yhtä paljon, parempi hankauskestävyys... Halvat punotut siimat ovat edelleen helposti rispaantuvia. Mutta kuitusiiman ehdoton vahvuus on sen vetolujuus paksuuteen nähden, siksi tykkään itsekin kevyillä kamoilla ohuesta punotusta. Monofiililla on kuitenkin paikkansa minulla ongessa, pilkissä, vetouistelussa ja kakkos siimana.

Tottahan tuo on että ne ovat kehittyneet ja niin tulevat tekemään jatkossakin, ja hyvä niin. mutta jos jotakin tuosta kuitusiimasta pitää moittia niin se on juuri tuo hankauskestävyys ja tietenkin että rispaantuu mutta niinkuin sanoit tätä ei tapahdu niin helposti laadukkaalla kuitusiimalla, johon tietenkin kannattaa panostaa niin ei tarvitse aina olla uutta siimaa ostamassa.
Fishh
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #40 : 30.06.11 - klo:09:26 »

Kuitua, koska on niin ohutta, mutta silti kestävää. Monoa käytän vain pilkkimiseen ja onkimiseen.
Itelläni Sufixin kuitua, on toiminut hyvin  rispaantumatta. Solmujakaan ei kauheasti ole ollut.

Se oli kiinni! Se oli ainaki NÄÄÄÄÄÄIN iso!!
Açκé
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #41 : 14.08.11 - klo:18:20 »

Vetouistelussa käytän tottakai monofiilisiimaa. Paksuus normaalisti 0,40-0,48.
Heittelyssäkin tulee monofiilisiimaa käytettyä, kun en sitä niin usein harrasta..
nikulaa
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #42 : 14.08.11 - klo:18:58 »

Heittelyssä käytän 0,14 kuitua (pääasiassa jigejä ja lippoja viskelen), ja uistelussa monoa.
Lóhi
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #43 : 15.08.11 - klo:15:32 »

Jepjep. Tänään juuri kävin hakemassa monofiilin tilalle Fireline 0,20mm (neonvihreää =D) kuitusiimaa. Saa nähdä jääkö monofiilit kakkoseksi.

Verkko on joukko langalla yhteensidottuja reikiä.
Pirkanmaan Kalakamut 2011
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #44 : 21.08.11 - klo:11:22 »

Taitaa tuo siima juttu jakaa hyvin porukkaa kahtia. Ite tulee käytettyä eri siimoja tilanteiden mukaan.

Koskissa ja kivikkoisissa paikoissa ja tietty vetäessä ehdottomasti monoa tms. Kuitu näyttää vuoden vanhalta päivän koskiheittelyn jälkeen jos on yhtään matalampaa / kivikkoisempaa.

Jigailuun ja muuhun heittokalastukseen tulee tällä hetkellä käytettyä ohutta 0,12mm kuitua ja siinä n. 50cm perukkeena 0,37mm fluorocarbon siimaa. Näin saa hyvän tuntuman kuidun puolesta ja se leikkaa hyvin veden pintaa, ja fluorocarboni antaa lähes näkymättömän perukkeen joka kestää hyvin petokalojenkin hampaissa. Fluoro uppoaa myös monoa paremmin, joka on jigailussa ihan jees. Myös pienen jouston saa fluorolla, joka on pelkkää plussaa kun kuidut ei hirmu äkkinäisiä vetoja kestä.

Vetolujuudet saisi olla kuiduissa omasta puolesta pienemmätkin, kun yleensä heikoin lenkki on perukesiima. Tuo oma peruke kestää vetoa vajaa 8kg (ilmoitettu), joten siitä eteenpäin ei oo väliksi paljonko kuitu kestää Hymyilee

Mitä kuituihin / punottuihin tulee, ootte varmaan niitä paksuustestejä lueskelleetkin ja nehän on aivan päin prinkkalaa Hymyilee Mutta noin muuten kuidut on kyllä ehdottomia ainaki omassa käytössä, niin paljon on mukavampi niillä heittää. Vaparenkaiden kulumista en oo ite huomannu, mutta käytössä ei oo ihan halvimmat vavat. Tuollainen ohut kuitu kyllä varmasti syö aika vihaseen pehmeimpiä metalleja.

Ite oon tykänny eniten Berkleyn Firelinestä ja nyt kokeilin Spiderwiren Stealthia ja se oli ehkä jopa vielä parempaa. Tosin kela vaihtu samaan syssyyn, joten ei voi ihan varmaksi sanoa eroa. Noita uusimpia "goren" kuidulla höystettyjä hömpötyksiä en oo vielä ehtiny koittaa ku vanhat kestää vielä hyvin Hymyilee Ehkäpä ensi kesänä pitää testata.

Kuitu vai punottu, dippadappa, itellä on lentäny solmuitta kaikki ihan hyvin haspelilta, liekö siimamerkeillä ollut sitten väliä Hymyilee
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: