Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kuitusiima VS Monofiilisiima

(Luettu 79063 kertaa)
Maekine

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #45 : 01.01.12 - klo:07:54 »

Mutta liian paksu siima vaikeuttaa kalan saantia. Tämän huomasi esim. ennen joulua, kun oltiin malesiassa ja käytiin kalassa niin kaks eri virveliä toisessa paksu monofiili ja toisessa vähän vielä Hymyilee paksumpi, niin ei tullut toisella juuri mitään. Vapoja kun vaihettiin nii rupesin minäkin saamaan xD

Eli, siis fireline on kyllä parasta siimaa kokemuksista. Heittokalastukseen sopiva siimapaksuus löytyy väliltä 0.12-0.18, ja kyllä kestää! Ei tartte mitään sentin paksuja monofiilejä käyttää...

-,,-
jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #46 : 16.02.12 - klo:23:22 »

Itse tykkään käyttää monoa ja kuitua.  :)Monofilia käytän etupäässä heitto ja pilkki kalastuksessa.
Vetouistelussa käytän vähintään 0,30mm monoa ja jigailussa/koskikalastuksessa ohutta kuitua. Mun mielestä hyvä monofiili kestää hyvin, jos tekee hyvät solmut ja käyttää kunnon peruketta. 
Kuidussa kieltämättä hyvä tuntuma, mutta en kuitenkaan alkaisi käyttämään pelkästään kuitua vielä näillä siimojen hinnoilla.

"Helppoa kuin heinänteko..."
http://13metrinenhauki.blogspot.fi
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #47 : 17.02.12 - klo:08:41 »

Itse käytän nykyään molempia aktiivisesti. Pilkillä käytän lähes poikkeuksetta Stroftin tai Unylin monofiilisiimoja, väliltä 0-18-0.30. Ongella käytän tuota samaista Stroftia, joka on erinomaisen notkeaa ja vahvaa. Vetouistelussa yhä käytän Berkley BigGamea sen halvan hinnan ja erinomaisen laadun takia.
Kuitusiimoja käytän lähinnä heittokalastukseen. UL-settini kela on ladattu 0.12 Firelinellä, joka on kylläkin pitkäheittoista, mutta tuntuu kuluvan liian nopeasti huonoksi.  Epävarma Toisessa setissä on kelalle laitettu 0.18 Power Prota, joka mielestäni on markkinoiden paras siima. Joskus rahapulassa olen käyttänyt Abun ja Sufixin halpis kuituja (alle 10e), jotka hoitavat hommansa ihan hyvin. Tasapainoilla joskus pilkkiessä käytän 0.14 Sufixin talvipunottua.

jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #48 : 17.02.12 - klo:12:02 »

Kestääkö se Abun kuitu?
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #49 : 17.02.12 - klo:14:19 »

Kestääkö se Abun kuitu?
Kestävyyden kanssa ei mitään ongelmia. Se kestää enemmän suoraa vetoa, kuin pakkauksessa luvataan. Tämä johtuu siitä, että siiman paksuus on poikkeuksetta suurempi kuin luvattu. Ryhtiä toivoisin siimalta enemmän...
jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #50 : 17.02.12 - klo:15:32 »

Hyvä tietää  Näyttää kieltä
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #51 : 21.02.12 - klo:13:58 »

Kuidut muuten tuppaa leikkaamaan itsensä poikki. Siis jotkut solmut, mitä käytän monofiilisiimojen kanssa, eivät enää toimi kuidun (erityisesti ohuen) kanssa. Kun se on vahvaa ja ohutta niin se pureutuu itseensä solmunkohdalta ja vähentää vetolujuutta. Tarkkana on kuitusiimojen käyttäjän oltava...
ThC²

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #52 : 21.02.12 - klo:14:28 »

Kuidut muuten tuppaa leikkaamaan itsensä poikki. Siis jotkut solmut, mitä käytän monofiilisiimojen kanssa, eivät enää toimi kuidun (erityisesti ohuen) kanssa. Kun se on vahvaa ja ohutta niin se pureutuu itseensä solmunkohdalta ja vähentää vetolujuutta. Tarkkana on kuitusiimojen käyttäjän oltava...

Ainut varteen otettava solmu kuidulle on Palomar. Muut solmut vaikka ne sopivat monofiilille, eivät kuitenkaan sovi kuidulle. Palomar toimii eräänlaisena "hirttosolmuna", eli se kiristyy koko ajan mitä enemmän sitä vetää. Muut solmut taas tuppaavat pettämään herkästi liukkaan kuidun kanssa. Itse käytän vain ja ainoastaan Palomaria kuidun kanssa ja ikinä ei ole solmu pettänyt. Leikarit, lukot ja siima jostain muualta kuin solmusta on kyllä pettänyt.

En oikeen jaksa uskoa että sinun tapauksessa kuitu olisi itse leikannut itsensä. Siima on kuitenkin samaa koko matkalta, siis leikkaava osa ja leikkautuva osa. Eli miten yhtä vahva ja luja voi leikata yhtä vahvaa ja lujaa...? Ennemminkin solmu on varmasti luistanut auki, kun olet käyttänyt kuidulle sopimatonta solmua. Kokeile Palomaria, takaan että ei aukea.

fisustaja92

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #53 : 21.02.12 - klo:14:46 »

Ennemminkin solmu on varmasti luistanut auki

Tuosta tuli mieleen yks pieni kikka (jonka olen varmasti jonnekin tänne joskus kirjoittanut...), joka on semmonen että polttaa kuidusta sen kiristyspätkän pään umpeen. Kun on aikansa sama solmu ollut, kovaa painetta osakseen saanut niin huomaa, että se pätkä on saattanut hieman pienentyä, eli solmu olisi hieman ajan myötä luiskahdellut. Mutta kun se on poltettu umpeen se on myös hieman paksumpi siitä päästä, niin solmun oikeestaan täytyy olla sisältä löysä, että se luiskahtaisi.
Sitten kun/jos se on siihen pisteeseen asti mennyt, se saattaa toki sen siiman hiertää katki. Silloin tosin on jo aika uusia solmu. Jos tästä sitten selvää saa.  Hymyilee leveästi

Esimerkiksi pohjasiiman liittosolmuun en tätä kikkaa suosittele etenkään, jos ite kuitua on sen verta vähän että tulee heitossa pohjasiimaakin ulos. Silloin se hieman jarruttaa siinä vaiheessa kun pohjasiima purkautuu puolalta, eikä tarvitse edes mikään voimaheitto olla että siima napsahtaa nätisti uistimen yläpuolelta poikki. Joskus erehdyin näin tekemään ja jokunen uistin jatkoi matkaansa ilman siimaa ennen kuin tajusin mikä on...

Laitoksesta karannut rantahörhö.
ThC²

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #54 : 21.02.12 - klo:15:19 »

Tuosta tuli mieleen yks pieni kikka (jonka olen varmasti jonnekin tänne joskus kirjoittanut...), joka on semmonen että polttaa kuidusta sen kiristyspätkän pään umpeen. Kun on aikansa sama solmu ollut, kovaa painetta osakseen saanut niin huomaa, että se pätkä on saattanut hieman pienentyä, eli solmu olisi hieman ajan myötä luiskahdellut. Mutta kun se on poltettu umpeen se on myös hieman paksumpi siitä päästä, niin solmun oikeestaan täytyy olla sisältä löysä, että se luiskahtaisi.
Sitten kun/jos se on siihen pisteeseen asti mennyt, se saattaa toki sen siiman hiertää katki. Silloin tosin on jo aika uusia solmu. Jos tästä sitten selvää saa.  Hymyilee leveästi

Kyllä tuosta nyt vaivoin tolkkua saa... Loviisan ilmasto alkaa vissiin vaikuttamaan...  Näyttää kieltä
Ei vaan. Kyllä jotkut tekee vielä "varmistus" solmun Palomarin jälkeen, eli vähän sama ajatus kuin tuossa siimapään sulattamisessa. Itse en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi, enkä myöskään ole todennut mitään luistamista Palomarin kanssa. Toki en ole kyllä vielä jerkkejä paljon nakellukkaan, joten eipä painavista vieheistä + kuitu + Palomar kokemuksia juurikaan ole.
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #55 : 21.02.12 - klo:16:25 »

En oikeen jaksa uskoa että sinun tapauksessa kuitu olisi itse leikannut itsensä. Siima on kuitenkin samaa koko matkalta, siis leikkaava osa ja leikkautuva osa. Eli miten yhtä vahva ja luja voi leikata yhtä vahvaa ja lujaa...? Ennemminkin solmu on varmasti luistanut auki, kun olet käyttänyt kuidulle sopimatonta solmua. Kokeile Palomaria, takaan että ei aukea.
Palomaria olen aina kuidun kanssa käyttänytkin. Perinteisten monofiilisiimojen solmimiseen olen käyttänyt lähinnä erästä lenkkisolmua, jonka isältäni opin. Se pitää hyvin ja on kaikista solmuista nopein. Tosiaan tuo mainitsemani lenkkisolmu oli se, joka mielestäni leikkasi itsensä. Kun ei se luista ainakaan kun käsillä vetää, vaan paukahtaa solmun juuresta...?
iVot

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #56 : 21.02.12 - klo:20:03 »

Omien kokemuksien perusteella monofiili on kyllä omaan käyttöön parempaa kuin monikuitu, tosin en ole kuin tätä kokeillutkaan. Fluorocarbon kyllä pesee mononkin, tosin on vaan aika pirun kallista! Näyttää kieltä

jamael

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #57 : 24.03.12 - klo:13:47 »

Käytättekö kuitusiiman kanssa peruketta vai kalastatteko ilman peruketta? Ja ihan sellanen tuli mieleen, että toimiiko kuitusiima vetouistelussa? Itse en ole kuin satunnaisesti käyttänyt kuitusiimaa heittokalastuksessa.
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #58 : 24.03.12 - klo:19:29 »

Käytättekö kuitusiiman kanssa peruketta vai kalastatteko ilman peruketta? Ja ihan sellanen tuli mieleen, että toimiiko kuitusiima vetouistelussa? Itse en ole kuin satunnaisesti käyttänyt kuitusiimaa heittokalastuksessa.

Käytän peruketta kuitusiiman kanssa. Ja toimiihan tuo kuitu kait vedossakin.

Dafag did I just said...
Sohjokauha
Vieras
« Vastaus #59 : 24.03.12 - klo:19:32 »

Kuitusiima kyllä käy vetouisteluun mutta ei hyvin. Monofiilissa on parempi kun se venyy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: