Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

apuja aloittelevalle "plaanariuistelijalle"

(Luettu 16940 kertaa)
larza7777
*

0
Poissa


Profiili
« : 18.07.10 - klo:17:04 »

terve. Olisi nyt tarkoitus hommata kaksi plaanaria. Asiaa hieman tutkineena, aattelin ostaa laukeavat vapaplaanarit. Mitkä on hyviä, jos nyt kauppoina vaikka rialinna tai motonet?

Sitten vielä yksi kysymys, eli miten ootte hoitaneet stopperin ennen uistinta?
_Junior_
***

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #1 : 18.07.10 - klo:17:42 »

terve. Olisi nyt tarkoitus hommata kaksi plaanaria. Asiaa hieman tutkineena, aattelin ostaa laukeavat vapaplaanarit. Mitkä on hyviä, jos nyt kauppoina vaikka rialinna tai motonet?

Sitten vielä yksi kysymys, eli miten ootte hoitaneet stopperin ennen uistinta?
Stopperi ei ole välttämätön, mutta itse olen jos käytän stopperia, niin se on kakshaaraleikari vaan siimaan, ei ole vissiin muuta hyvää kuin walleyboard, tosin sitä joutunee hieman säätelemään omaan käyttöön... Iskee silmää

Kv3
jontsa76
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #2 : 14.09.10 - klo:10:59 »

ja monesti plaaneissa tarvii painoja joten itse käytän niitä estämään plaanin pääsyn uistimeen

kalaa ei oteta se annetaan ....
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #3 : 14.09.10 - klo:13:51 »

joo...no jos ostat niin älä osta halvinta, itse ostin (en nyt muista mikä merkki) niin siinä se siima ei laukea vaikka mikä olisi kiinni ja täysillä riuhtoisit...on uistin pohjassakin uinut eikä vaan plaanari ole lauennut Vihainen

-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
Pro-Rapala
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #4 : 04.01.13 - klo:23:44 »

Tossa videossa on kerrottu hyvin pikkuplaanarin virittämisestä ja käytöstä
Linkki: http://kalastus.hongkong.fi/fi/info/kalastusvinkit-pikkuplaanari.html

Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #5 : 28.03.13 - klo:19:04 »

Itse en edes viritä vapaplaanareita laukeaviksi, vaan tärpin sattuessa kelaan sen ylös ja toivon onnistuvani irroittamaan sen ilman karkuutusta - toimii paremmin suurilla vapautuspituuksilla.
Suurkalastaja
***

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #6 : 28.03.13 - klo:19:09 »

Itse en edes viritä vapaplaanareita laukeaviksi, vaan tärpin sattuessa kelaan sen ylös ja toivon onnistuvani irroittamaan sen ilman karkuutusta - toimii paremmin suurilla vapautuspituuksilla.

Itse käytän ihan samaa tekniikkaa. Mukavampi väsytellä kalaa kun ei ole plaanari heilumassa kalan edessä.

Pro-Rapala
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #7 : 28.04.13 - klo:09:03 »

Itse en edes viritä vapaplaanareita laukeaviksi, vaan tärpin sattuessa kelaan sen ylös ja toivon onnistuvani irroittamaan sen ilman karkuutusta - toimii paremmin suurilla vapautuspituuksilla.
Itsellä kanssa sama tekniikka. Ongelmaksi on vain tullut se, kun on esim.kolme pikkuplaanaria vedossa yhdellä sivulla ja kauimmaiseen plaanariiin käy kala. Ennen kelasin muut pois tieltä, mutta käy loppujen lopuksi aika kovaksi säätämiseksi.
Nyt olen miettinyt, että kelaisi vain "raa'asti" muiden plaanarien yli. Kalahan nousee yleensä pintaan, poikkeuksena oikein pienet kalat ja välillä kuhat.
Tuon onnistumiseksi pitää vaan vaparit säätää siten, että ne lyhenee veneeseen päin tultaessa ja lähimpänä venettä kulkee syvempinä uiva vaaappu.

Sanokaapa toimiiko tuo? Hymyilee
sakkis1
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #8 : 18.07.13 - klo:12:52 »

Itsellä kanssa sama tekniikka. Ongelmaksi on vain tullut se, kun on esim.kolme pikkuplaanaria vedossa yhdellä sivulla ja kauimmaiseen plaanariiin käy kala. Ennen kelasin muut pois tieltä, mutta käy loppujen lopuksi aika kovaksi säätämiseksi.
Nyt olen miettinyt, että kelaisi vain "raa'asti" muiden plaanarien yli. Kalahan nousee yleensä pintaan, poikkeuksena oikein pienet kalat ja välillä kuhat.
Tuon onnistumiseksi pitää vaan vaparit säätää siten, että ne lyhenee veneeseen päin tultaessa ja lähimpänä venettä kulkee syvempinä uiva vaaappu.

Sanokaapa toimiiko tuo? Hymyilee

Toimii, ulommaksi ei ainakaan syvemmällä uivia. Jos vetää ilman painoja ja kelluvilla uistimilla, niin sen ulommaisen saa vielä uitettua paikalleen antamalla alkuun tarpeeksi siimaa niin se kyllä ui omalle paikalleen..
Hawk66
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #9 : 12.08.13 - klo:20:46 »

Itse ostin ensin ne halvat (Olikohan BoatTechk...tai jotain... ne alumiiniset), enkä tykännyt. Sitten piti nöyrtyä ja laittaa ne oranssiset muovista (Willyboard tai jotain) ovat selvästi mielyttävämmät ja stabiilimmat ja keulan painotusta voi säätää kelistä riippuen. Hintaa noille muoveille tulee se n. 30-35 e/kappale.

Samma här, eli laukeamattomina noita pidän itsekin. Pitää vain osata tarkkaila plaanareiden kulkua ja niissä tapahtuvia muutoksia. Hyvin on kalaa tullut.

Inarille ollaan menossa kavereiden kanssa ensi viikolla taimenjahtiin ja tarkoitus olisi ottaa käyttöön kahdet vapaplaanarit puolelleen. Perusajatus olisi ajattaa uloin n. 250 jalan (kelalaskurilla) päähän pintaan (1-2 m) ja sisempi n. 150 jalan päähän (3-5 m).

Ukkoja kun on kolme, niin yksi ajaa, toinen hoitaa vapaplaanarit ja kolmas, takilat, loput on sitten yhteistä aluetta (perävavat).
JMKK
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #10 : 04.05.14 - klo:19:55 »

Tänään kävin Pyhäselällä kaverin kanssa ajelemassa uudella veneellä ja tarkoitukseni oli testiä samalla vapaplaanareita laukeavina. Vapaplaanari merkkiä Savage Gear MP Paravane. Ostin ne viime kesänä testimielessä että näinköhän toimii. Itse asiassa toimivat ihan hyvin laukeamattomina. Nyt tarkoitukseni olisi ostaa pari plaanaria lisää elikkäs kaksi puolellensa. Savagen virittäminen laukeavaksi tarkoittaa sitä että siima täytyy laittaa laukaisimen leukojen "huulille". Kokeilemalla sain viritettyä oikeaksi, että ei päästää siimaa irti aallokossa. Kuitenkin sen verran kireälle että nykäisemällä lähtee helposti.

No täytynee sanoa, että yksi kala pääsi 30 metriä ennen venettä irti, en tiedä oliko syynä plaanareiden laukaisin vai kalan arka syönti.

Ps. mikäli hankitte Savagen niin suosittelen vaihtamaan siimanohjain leikarin suurempaan, jotta kalaa kelattaessa ei tarvitse nyhrätä paniikissa että saat plaanarin irti siimasta.
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines