Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Etujarrullinen kela vai takajarrullinen kela?

(Luettu 35520 kertaa)
R4NE
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 04.11.10 - klo:20:34 »

itselläni on tapana säädellä  jarrun kireyttä hieman kalan vastaanpanemisen mukaan joten musta taka jarrullinen on siinä mieles parempi mun mielest..en sit tiiä onko niil rakenteellista eroa,joka vaikuttais suoritus kykyyn tai yms,mut näin mä koen  asian..varsinkin kun ahventa veto uistelee nii aluks pitää olal räikkä aikas löysällä,ja kiristää kun  se on tarttunu..uskoisin et ahvenen suupielet ei kärsi niin pahasti..
Eris
Vieras
« Vastaus #16 : 04.11.10 - klo:23:43 »

Etujarrullinen kela on teknisesti varmempi ja suorituskykyisempi/varmempi kuin takajarrullinen kela. Takajarrullista kelaa taas on helpompi säätää esim. kesken väsytyksen. Toimintakyvyltää ja helppoudellaan paras vaihtoehto olisi jarru keskellä kelaa. Mikäli tollasia myynnissä olisi vähän yleisemmin, niin hankkisin samantien. Testaamaan olen päässyt ja oli kyllä aivan mahtavan tuntunen jarru.

Ite kuitenkin pääsääntöisesti käytän etujarrullisia keloja. Myös takajarrullisia mahtuu joukkoon, mutta ne on yleensä niitä "hälläväliä" keloja.
Mäski

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 05.11.10 - klo:12:59 »

En itse huomaa kyllä, että niissä jotain eroa olisi. Kahdessa normi virvelissä minulla on etujarrullinen kela. Vetovavassa minulla on takajarrullinen.

Team Tunturi
hannes -97
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 05.11.10 - klo:17:26 »

taka jarullinen on varmaan parempi se on helpompi säätää ja on asteikko jossain keloissa
mutta etu jarrullinen on paljon parempi koska se mahtuu pienempään tilaan  Cool Huh
Lapinkala
Vieras
« Vastaus #19 : 23.11.10 - klo:21:09 »

Etujarrullisissa on yleensä isommat jarrulevyt jotka sinäänsä eivät vaikuta jarruvoimaan vaan antavat tasaisemman voiman laajemmalla alueella. Itse suosin takajarrullista sen nopean säädettävyyden vuoksi. Tapanani on melkein pakkomielteisesti säätää jarrua kokoajan kalan ollessa kiinni, kalan taistelutahdosta riippuen.
Eris
Vieras
« Vastaus #20 : 24.11.10 - klo:15:52 »

Etujarrullisissa on yleensä isommat jarrulevyt

Isommat jarrulevyt mutta pienempi jarru? Jos näin on, niin uutta tietoa mulle. Siis etujarruhan antaa juuri tasaisemman jarrun, sekä jarrun saa huomattavasti pienempään tilaan. Eipä ole pahemmin näkynyt takajarrullisia UL-keloja...
baakel
Vieras
« Vastaus #21 : 24.11.10 - klo:16:58 »

Itse suosin kevyitä etujarrullisia. Ja on ollut molempia, joten kokemusta on Hymyilee
Lapinkala
Vieras
« Vastaus #22 : 27.11.10 - klo:23:21 »

Isommat jarrulevyt mutta pienempi jarru? Jos näin on, niin uutta tietoa mulle. Siis etujarruhan antaa juuri tasaisemman jarrun, sekä jarrun saa huomattavasti pienempään tilaan. Eipä ole pahemmin näkynyt takajarrullisia UL-keloja...
Takajarrullisessa kelassa jarrulevujen pienempi koko on kompensoitu niiden määrällä. Suuremman levymäärän asettaminen järkevästi vaatii enemmän tilaa.
Lapinkala
Vieras
« Vastaus #23 : 27.11.10 - klo:23:33 »

Jens Ploug Hansenin kirjassa Heittokalastus (Otava 1997) ruotsalainen välineasiantuntija Terner Oskarsson kirjoittaa seuraavanlaisesti:

"Etujarrullisissa keloissa on tavallisesti suuremmat jarrulevyt. Monilevyjarrulla (ns. multi-disc) varustetut kelat antavat tunnokkaan ja tasaisen hidastuksen myös jarrutuksen alussa. Eräiden kelojen jarruissa on sen lisäksi kuulalaakerit. Etujarrua voidaan pitää takajarrua parempana siinä suhteessa, että se vaikuttaa tasaisemmin suuremmalla käyttöalueella.

Keloissa, joiden jarru on sijoitettu taakse, jarrulevyjen pienempi koko yleensä kompensoidaan suuremmalla lukumäärällä. Pieniläpimittaiset levyt pyrkivät juuttumaan toisiinsa, mikä lisää liian voimakkaan vastuksen vaaraa jarrutuksen alussa. Toiminta-alue on usein hieman suppeampi kuin etujarrulla. Monet takajarrut toimivat mainiosti - usein yhtä hyvin kuin etujarrutkin."

Välineasiantuntijan Terner Oskarsson
Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #24 : 27.11.10 - klo:23:45 »

Ostin itselleni pari viikkoa sitten Shimano Exage 1000RB haspelin, jossa on takajarru. En nyt tiedä missä kokoluokassa menee virallisesti UL - raja, mutta lasken tuon UL:ksi. Kokemukset, joskin rajalliset, olleet hyviä ja Exage oli myös valittu Erä-lehdessä testivoittajaksi jigaus käytössä. Tekniikka on melkein sama kuin aavistuksen kalliimmassa Shimano Seidossa, joka on ollut jo muutaman kuukauden minulla 2500 kokoluokassa. Siitä todella hyvät kokemukset. Suosittelen:

http://www.normark.fi/tuotesivu/takajarrulliset/shimano_exage_rb

"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
Eris
Vieras
« Vastaus #25 : 28.11.10 - klo:10:23 »

En nyt tiedä missä kokoluokassa menee virallisesti UL - raja, mutta lasken tuon UL:ksi.

En sitä itsekkään tiedä, kai jokaisella omat "rajansa" on. Itse pidän 1000-luokan keloja light sarjassa oleviksi keloiksi. UL tarkoittaa itselleni 500-750 luokan kelaa.
Maekine

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #26 : 07.04.11 - klo:15:11 »

Takajarrullista ehkä helpompi säätää, mutta jarru on tehottomampi ja elinikä lyhyempi kuin etujarrullisessa, joten suosittelen etujarrullista.

-,,-
Jonne-97
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 07.04.11 - klo:15:13 »

No kyllä takajarrullakin kalastaa mutta sitä ei voi säätää niin tarkasti kun etujarrulista ja takajarrullinen hajoaa helpommin.
max-rap
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #28 : 07.04.11 - klo:15:52 »

Kyllä se on melkein taka jarrullinen sen jarrua on paljo helpompi säätää. Onhan siinä etujarrullisessakin omat hyvät ominaisuutensa kuten kestävyys, mutta oon ollut tyytyväisempi takajarrulliseen.
EräKarhu
Vieras
« Vastaus #29 : 03.08.11 - klo:13:01 »

Ennen ostin aina takajarrullisen nykyään ajjon osaa vaan etu jarrullisia keloja. Etu jarrullisissa laajempi jarrun säätö.
Tagit: Etujarrullinen Kela Takajarrullinen Hauki Kuha Shimano 
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: