ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Yleinen keskustelu
Yleistä keskustelua kalastuksesta
Huono syönti kaloilla
Sivuja: [
1
]
2
Siirry alas
Tulostusversio
Huono syönti kaloilla
(Luettu 12470 kertaa)
Joomad98
Vieras
Huono syönti kaloilla
«
:
01.10.10 - klo:12:52 »
Mitenkäs tekisin kun oon ollut kalastelemassa aurajoessa Aura nimisellä paikkakunnalla niin kun kala ei meinaa mitenkään tulla. Äiti osti mulle kalastuskirjan (Pohjolan kalastusopas) jossa sanottiin että viehelukko saattaa ärsyttää mm haukia. Onko tämä totta? Ja mitä viehettä kannattais käyttää TODELLA sameaan veteen? Krokoo oon koittanu ja 750g hauki tuli mut ei oo muuta tullu.
Vaikuttaako viehelukko? Vastauksia, kiitos jo etukäteen!
Barra
0
Poissa
Vs: Onkelma
«
Vastaus #1 :
01.10.10 - klo:12:56 »
Ei se viehelukko ole yksinään ainoa syy. Kannattaa yksinkertaisesti koittaa toista paikkaa. Jos siitä missä kalastat ei tule, mene vähän matkaa ja koita taas. Ite en joesta virvelillä ole saanut koskaan mitään, mutta ite kokeilisin jollain lipoilla, Lotto kelvannee. Se punanen mustilla pilkuilla toiminee.
Dafag did I just said...
Eris
Vieras
«
Vastaus #2 :
01.10.10 - klo:13:00 »
Lainaus käyttäjältä: Joomad98 - 01.10.10 - klo:12:52
Mitenkäs tekisin kun oon ollut kalastelemassa aurajoessa Aura nimisellä paikkakunnalla niin kun kala ei meinaa mitenkään tulla. Äiti osti mulle kalastuskirjan (Pohjolan kalastusopas) jossa sanottiin että viehelukko saattaa ärsyttää mm haukia. Onko tämä totta? Ja mitä viehettä kannattais käyttää TODELLA sameaan veteen? Krokoo oon koittanu ja 750g hauki tuli mut ei oo muuta tullu.
Eipä toi viehelukko haukia häiritse. Perukettahan hauenkalastuksessa yleensä käytetään. Kokeile erilaisilla uistimilla, sameassa joessa mm. lipat voisi toimia aika hyvin. Hauen saalistus perustuu lähinnä sen näköaistiin niin sameassa joessa täytyy uistimen näkyä ja saada se uitettua ihan kalan olinpaikan edestä. Yritä mustaa, papukaijaa, oranssi jne... Jos yrität monilla eri uistimilla monilla eri kohdista jokea, eikä mitään tapahdu, niin kannattaa välillä käydä toisessa vesistössä kokeilemassa, muistaakseni tuo Aurajoki on ERITTÄIN SAASTUNUT tuolta joen alkupäästä...
fisustaja92
0
Poissa
«
Vastaus #3 :
01.10.10 - klo:14:01 »
Joo yhdyn aiempiin vastauksiin. Ei tuo viehelukosta ole kiinni, oikeastaan millään kalalajilla. En sitten tiedä, minkä tutkimusten perusteella kirjasi on kirjoitettu. Mutta se viehelukko/peruke tulee kuitenkin suhteuttaa uistimen kokoon. Kevyeltä vaapulta esimerkiksi katoaa ainekin uinti osittain, jos on vaikka ~4cm lukko tai 20cm peruke. Ja mitä isompi lukko, sen helpommin se sattuu kalan silmään, älä kuitenkaan kaikista pienimpiä lukkoja käytä.
Laitoksesta karannut rantahörhö.
NonProkalastaja
0
Poissa
«
Vastaus #4 :
01.10.10 - klo:14:35 »
ei ne lukot häiritse, jos haukea kalastat niin pitää käyttää peruketta tai rupeat menettämään uistimia...sulla vaan ei ole oikeita paikkoja/oikeita vieheitä VIELÄ tiedossa.
-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
Joomad98
Vieras
«
Vastaus #5 :
01.10.10 - klo:14:47 »
Lainaus käyttäjältä: fisustaja92 - 01.10.10 - klo:14:01
Joo yhdyn aiempiin vastauksiin. Ei tuo viehelukosta ole kiinni, oikeastaan millään kalalajilla. En sitten tiedä, minkä tutkimusten perusteella kirjasi on kirjoitettu. Mutta se viehelukko/peruke tulee kuitenkin suhteuttaa uistimen kokoon. Kevyeltä vaapulta esimerkiksi katoaa ainekin uinti osittain, jos on vaikka ~4cm lukko tai 20cm peruke. Ja mitä isompi lukko, sen helpommin se sattuu kalan silmään, älä kuitenkaan kaikista pienimpiä lukkoja käytä.
Joo toi niin käytän semmosta 15cm peruketta ja mulla ei tosiaan oo 4cm lukkoo siis tarkotan sitä mikä kiinnitetää siihe vieheeseen siis perukkeessa oleva lukko.Mulla on ehkä se lukko about 1.3cm pitkä
jos tarkotat sitä perukelukkoa.
sori jos oli vähä confusing
Kuusinen
0
Poissa
«
Vastaus #6 :
01.10.10 - klo:15:10 »
Itselläni onsuunnilleen 15cm peruke. Ei ole ainakaan rapala originalin uintia haitannut (aika kevyt vaappu kyseessä), eli en löydä perukkeesta/viehelukosta haittaa.
Vieheestä senverran, että kaveri veti 3kg hauen sameasta porvoonjoesta mepps black fury lipalla, taisi olla musta punaisilla pisteillä, ellen väärin muista... Jos on siis sameaa vettä, luulisin kirkkaiden värien tai veden värisyttämisen toimivan. Haukihan tosiaan saalistaa näöllä, tai kylkiviiva-aistilla. Kokeile monesta paikasta, niin on saaliin saantiin paremmat mahdollisuudet
Onkiva rovasti, joka onki varovasti on kiva rovasti.
fisustaja92
0
Poissa
«
Vastaus #7 :
01.10.10 - klo:15:26 »
Käyttekö Porvoonjoella useesti? Ite meinannu jokuseen otteeseen mennä, mutta kalastan mielummin kohtuu kirkkaassa merivedessä kuin mutasessa ojassa
Joomad98
Vieras
«
Vastaus #8 :
01.10.10 - klo:15:53 »
Lainaus käyttäjältä: Kuusinen - 01.10.10 - klo:15:10
Itselläni onsuunnilleen 15cm peruke. Ei ole ainakaan rapala originalin uintia haitannut (aika kevyt vaappu kyseessä), eli en löydä perukkeesta/viehelukosta haittaa.
Vieheestä senverran, että kaveri veti 3kg hauen sameasta porvoonjoesta mepps black fury lipalla, taisi olla musta punaisilla pisteillä, ellen väärin muista... Jos on siis sameaa vettä, luulisin kirkkaiden värien tai veden värisyttämisen toimivan. Haukihan tosiaan saalistaa näöllä, tai kylkiviiva-aistilla. Kokeile monesta paikasta, niin on saaliin saantiin paremmat mahdollisuudet
Kiitos
kokeilen mut toi aurajoki on niin saastunu et sinne ei oo mitää mieltä enää mennä . (ainaki joen alkupää)
Christian
0
Poissa
«
Vastaus #9 :
01.10.10 - klo:16:26 »
Lainaus käyttäjältä: Joomad98 - 01.10.10 - klo:12:52
Olen itse kalastellut paljon Keravan- ja Vantaanjoessa. Erityisesti Keravanjoki on samea ja mutainen joki. Olen kalastanut lipoilla (mm. Lotto, MEPS) ja lusikoilla (mm. Kroko ja Räsänen), sekä vaapuilla. Tämän kesän ja alkusyksyn aikana olen saanut n. 15 haukea tuolta, joista ainakin 10 on tullut vaapulla. Ehdottomasti parhaiten on toiminut Rapalan Flatrap (oisko 10 cm) vaaleassa ahvenvärityksessä. Sillä on tullut yli puolet hauista ja myös isoin (2.5 kg) hauki. Lukolla tai perukkeella en ole huomanut olevan vaikutusta. Tosin olen aina niitä käytttänyt joten en osaa sanoa miten vaikuttaa jos ei ole ollenkaan. Flatrap on ollut valittuna erityisesti siksi, että joki on matala ja se ui aika matalalla.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
Joomad98
Vieras
«
Vastaus #10 :
01.10.10 - klo:18:36 »
Lainaus käyttäjältä: Christian - 01.10.10 - klo:16:26
Olen itse kalastellut paljon Keravan- ja Vantaanjoessa. Erityisesti Keravanjoki on samea ja mutainen joki. Olen kalastanut lipoilla (mm. Lotto, MEPS) ja lusikoilla (mm. Kroko ja Räsänen), sekä vaapuilla. Tämän kesän ja alkusyksyn aikana olen saanut n. 15 haukea tuolta, joista ainakin 10 on tullut vaapulla. Ehdottomasti parhaiten on toiminut Rapalan Flatrap (oisko 10 cm) vaaleassa ahvenvärityksessä. Sillä on tullut yli puolet hauista ja myös isoin (2.5 kg) hauki. Lukolla tai perukkeella en ole huomanut olevan vaikutusta. Tosin olen aina niitä käytttänyt joten en osaa sanoa miten vaikuttaa jos ei ole ollenkaan. Flatrap on ollut valittuna erityisesti siksi, että joki on matala ja se ui aika matalalla.
Joo toi aurajoenki se yks kohta on abaut 2m . ni kannattaisko mun yrittää mun Daiwan vaapulla ku mul on vaan yks vaappu. Se on semmonen hopeinen mis on 2 mustaa laikkua ohimossa. Haluisin kalaa mutku ei tuu.
mulla on mepps aglia ja Jakki (en muista mikä Jakki) joka äyttää vähän lotolta
Christian
0
Poissa
«
Vastaus #11 :
01.10.10 - klo:19:29 »
Lainaus käyttäjältä: Joomad98 - 01.10.10 - klo:18:36
Joo toi aurajoenki se yks kohta on abaut 2m . ni kannattaisko mun yrittää mun Daiwan vaapulla ku mul on vaan yks vaappu. Se on semmonen hopeinen mis on 2 mustaa laikkua ohimossa. Haluisin kalaa mutku ei tuu.
mulla on mepps aglia ja Jakki (en muista mikä Jakki) joka äyttää vähän lotolta
Varmaan vaappu joka muistuttaa haun saaliskalaa ei voi olla täysin huono valinta. Varmaan siellä särkikalaa tms. on, eli miksi ei voisi toimia. Itse ainakin hauki kalastuksen suhteen joessa olen huomanut, että yhtä kohtaa ei paljon kannata heittää ja 90% ajoista hauki iskee alle metrin päästä rantaviivasta (ellei nyt joen keskellä ole jotain loogista haukipaikkaa) ja jos yhtä kohtaa muutaman kerran on heittänyt, niin joko 1. Siinä ei ole haukea tai 2. Se ei iske kiinni. Eli tyypillisesti heitän muutaman heiton oikealle ja vasemmalle rannan suuntaisesti ja sitten toista rantaa esim. 5 heittoa "puoliympyrän muodossa eri kohtiin". Jos ei ota kiinni, niin siirryn eteenpäin joen rantaa ja toistan edellämainitun. Tietysti erityisen lupaavia paikkoja kannattaa heitella enemp.
Barra
0
Poissa
«
Vastaus #12 :
01.10.10 - klo:19:35 »
Lainaus käyttäjältä: Christian - 01.10.10 - klo:19:29
Varmaan vaappu joka muistuttaa haun saaliskalaa ei voi olla täysin huono valinta. Varmaan siellä särkikalaa tms. on, eli miksi ei voisi toimia. Itse ainakin hauki kalastuksen suhteen joessa olen huomanut, että yhtä kohtaa ei paljon kannata heittää ja 90% ajoista hauki iskee alle metrin päästä rantaviivasta (ellei nyt joen keskellä ole jotain loogista haukipaikkaa) ja jos yhtä kohtaa muutaman kerran on heittänyt, niin joko 1. Siinä ei ole haukea tai 2. Se ei iske kiinni. Eli tyypillisesti heitän muutaman heiton oikealle ja vasemmalle rannan suuntaisesti ja sitten toista rantaa esim. 5 heittoa "puoliympyrän muodossa eri kohtiin". Jos ei ota kiinni, niin siirryn eteenpäin joen rantaa ja toistan edellämainitun. Tietysti erityisen lupaavia paikkoja kannattaa heitella enemp.
Ja tuohon voisi lisätä vielä sen, että hakeudu ennemmin jonnekkin joen mutkien ja virtaukseltaan normaalista poikkeaville alueille. Jos sulla on sata metriä suoraa oikealle ja vasemmalle, niin mahkut on aika heikot. Mutta noilla tasasilla suorilla olevat, puolittain vedessä kasvavat pajut on paikkoja joita kannattaa kokeilla. Mieluiten niitä jotka on vastarannalla, jos vain mahdollista sinne heittää. Kala on huomattavasti helpompi saada joen toiselta puolella olevan kohteen luota kuin siitä metrin päästä omasta nenästä...
Kuusinen
0
Poissa
«
Vastaus #13 :
01.10.10 - klo:20:12 »
Lainaus käyttäjältä: fisustaja92 - 01.10.10 - klo:15:26
Käyttekö Porvoonjoella useesti? Ite meinannu jokuseen otteeseen mennä, mutta kalastan mielummin kohtuu kirkkaassa merivedessä kuin mutasessa ojassa
En käy usein porvoonjoella, kun on mutainen, saalista harvoin ja arvaamaton pohja toisinaan. sekä vähän heittelypaikkoja. Mutta aina jos tekee mieli mennä lyhyeksi aikaa
Dj_God
0
Poissa
«
Vastaus #14 :
01.10.10 - klo:21:18 »
Lainaus käyttäjältä: Christian - 01.10.10 - klo:16:26
Nyt.. Kerropa lisää. Missäpäin olet käynyt viskomassa? Itsekkin molempia jokia testannut, kun tässä "vieressä" ovat. Vantaanjoesta on tullut pari haukea tuosta Tammiston tienoilta. Muuten saalis on ollut lähinnä simpukoita. Minkälaisia uistimia käytät Flatrapin lisäksi? Itselläni Stormin Jointed Minnowstick -vaappu ja BlueFoxin lippa toimineet tähän mennessä parhaiten.
Pitkä peruke ja lukkoleikari olleet siimassa kiinni. Eli aloitusviestiin, ja vahvistuksena muutamaan edelliseen, ei se leikari tai peruke haukea haittaa. Tietenkin, jos peruke tai leikari on vääntynyt, voi se haitata pahastikkin vieheen uintia ja täten nollata saaliin. Vieheellä ja paikan valinnalla on kuitenkin suurempi vaikutus saaliiseen.
The Optimist thinks this is the best of all possible worlds. The Pessimist thinks the Optimist may be correct.
Tagit:
Kalastus
Hauki
Viehe
Lukko
Vene
Aurajoki
Koski
Rapala
Kuha
Ahven
Sivuja: [