välttämättä ei tarvitse edes ruokkia jos ei ole kovin suosittu paikka. englannissa ne ruokkii koska karpit on niin fiksuja että jos jää kiinni kerran ni ei enää siihen syöttiin ota
Niin Englannissa ja muuallakin särkikaloja mäskätään koska mäskäämisen päälimmäinen tarkotus on saada kalaa paikalle. Kalat houkutellaan hajulla ja maulla ja jäävät tontille koska ruokaa on tarjolla jne...
Ilman mäskäystä esim. karpin saanti mahdollisuudet on todella pienet. On erittäin epätodennäköstä että joku niistä harvoista kaloista sattuis just siihen sun syötille uimaan kun oot ongella.
Mutta kun ensin mäskäät huolellisesti, niin kaloilla on aikaa löytää tontilles.
Mitä pidempään pääset mäskään sitä parempi. Mäskäystä parin-kolmen päivän välein ja ensin mäskätä rannasta pidempi alue ja joka kerta supistaa sitä kohti onkipaikkaas. Näin saat kalat houkuteltua ulottuvilles.
Karpin onginta on ei o ihan joka pojan laji. Vaatii pidempää panostamista ja paljon tyhjiä reissuja.
C&R kuuluu asiaan. Eli kamera mukaan ja kalat takas kasvamaan
