Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kolkkakalastus

(Luettu 13680 kertaa)
mikael

0
Poissa

Profiili
« : 26.01.11 - klo:20:50 »

Onhan kolkkakalastus harvinainen laji, mutta varmasti jotkut kokeneet kalastajat osaavat tämänkin lajin saloja. eli kirjoitelkaa te kokeneemmat tämän harvinaisemman lajinkin saloja ja kokemuksianne tänne.

hartsa79

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 26.01.11 - klo:20:59 »

Kovin kokenut en ole, mutta muutaman kerran koetellut kuitenkin. Eli ensin tarvitaan syksyllä rasakat pakkaskelit ilman lumisadetta, ts. kirkkaat jäät. Heti kun jää kantaa, suunnataan valon ja kolkan ja tuuran kanssa jäälle. Hämärissä matalassa kulkien on mahdollista paikantaa jään alta kaloja, joita varovasti lähestytään, ja sitten paukautetaan. Kalan olisi tarkoitus pökertyä iskun vaikutuksesta. Tämän jälkeen jäähän reikä ja kala reppun  Hymyilee.

Kolkaksi käy monenlainen nuija, kirveen hamaraakin olen kuullut käytettävän. Itse olen käyttänyt tekelettä, jossa sopivan, eli vähän toistametrisen varren päähän on naulattu sopiva n. 10cm läpimitaltaan oleva koivupöllinpätkä.

Aikoinaan ollut kova laji matikan pyynnissä, ukkivainaa puhuikin aina kolkkamatikasta. Nyt ainakin täällä on madekannat sellaiset, että saa syksyn kävellä, jotta matikan järvestä löytää. Mutta niinä syksyinä, kun jääolot ovat sopivat, on tuokin laji ehdottomasti elämys, jota kannattaa kokeilla.

Hartsa79
Tuokee astioo, nyt sitä tulloo!!
mikael

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 26.01.11 - klo:21:06 »

Kovin kokenut en ole, mutta muutaman kerran koetellut kuitenkin. Eli ensin tarvitaan syksyllä rasakat pakkaskelit ilman lumisadetta, ts. kirkkaat jäät. Heti kun jää kantaa, suunnataan valon ja kolkan ja tuuran kanssa jäälle. Hämärissä matalassa kulkien on mahdollista paikantaa jään alta kaloja, joita varovasti lähestytään, ja sitten paukautetaan. Kalan olisi tarkoitus pökertyä iskun vaikutuksesta. Tämän jälkeen jäähän reikä ja kala reppun  Hymyilee.

Kolkaksi käy monenlainen nuija, kirveen hamaraakin olen kuullut käytettävän. Itse olen käyttänyt tekelettä, jossa sopivan, eli vähän toistametrisen varren päähän on naulattu sopiva n. 10cm läpimitaltaan oleva koivupöllinpätkä.

Aikoinaan ollut kova laji matikan pyynnissä, ukkivainaa puhuikin aina kolkkamatikasta. Nyt ainakin täällä on madekannat sellaiset, että saa syksyn kävellä, jotta matikan järvestä löytää. Mutta niinä syksyinä, kun jääolot ovat sopivat, on tuokin laji ehdottomasti elämys, jota kannattaa kokeilla.
kiitos hieno stoori. tollasia vois tulla enemmänki vaikkei just nyt ajankohtanen jutu
Maekine

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 10.04.11 - klo:09:54 »

Jäät pitää olla juuri niin ohuet että kantaa. Ei ole tullut kokeiltua vielä, mutta toivottavasti joskus kerkeää.

Isäukko puhui kerran, että oli jäällä haulikon kanssa kävelemässä ja näki jonkun ison tumman möhkäleen jään alla.No ukkohan se luuli, että iso matikka siellä mötköttää, otti haulikon olalta, ja losautti möhkälettä. No ei se mikää matikka ollu vaa piisami Hymyilee.

-,,-
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: