Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Miten ongella voi saada isoja kaloja?

(Luettu 12672 kertaa)
Nuori -kalamies
**

0
Poissa


Profiili
« : 01.02.11 - klo:15:51 »

Ongin tuossa sameassa lähi joessa. saan vain pikku ahvenia ja särkiä enkä voi liikkua paikasta toiseen (en jaksa perustella).  voin vain olla metrin alueella miten voisin saada isompia kaloja? Hymyilee

Olisi mukava saada vastuksia tähän.
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #1 : 01.02.11 - klo:16:04 »

Kokeile täkyonkea tai jotain houkutintahnaa... Näyttää kieltä

-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
kalakala543
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #2 : 01.02.11 - klo:16:24 »

Polvikoukulla saa isoja ahvenia. Syötiksi kelpaa ne särjet joita joestasi tulee. Ja jos et voi liikkua ja omistat virvelin ni rakenna heitto-onki.

"Mä seuduilla näillä oon tunnettu...mikä se oli!"
Mäski
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #3 : 01.02.11 - klo:17:20 »

Mahdollollisiiman syvältä varsinkin päiväs aikaan. Illalla kannattaa tarvittaessa pinnastakin kokeilla, kun kalat tulevat syömään siihen kaikenlaisia "pintaeliöitä". Monta matoa koukkuun. Kohdekalasta riippuen pitkä ja jäykkä vapa. Siimakin kannattaa olla vähintään 4kg vetolojuus. Jos minun sivuilta käy katsomaan niitä lahnoja ja säynettä, niin näillä menetelmillä suurinpiirtein ovat napanneet. Kärsivällisyys laji tuo isojen pyynti ongella. Hiljaa ja rauhassa odottelua, joskus voi joutua odottelemaan useamman tunninkin ennenkuin jotain tapahtuu. Kannattaa noita mäskäyksiäkin kokeilla.  Iskee silmää

Team Tunturi
Barra
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #4 : 01.02.11 - klo:17:33 »

Mahdollollisiiman syvältä varsinkin päiväs aikaan. Illalla kannattaa tarvittaessa pinnastakin kokeilla, kun kalat tulevat syömään siihen kaikenlaisia "pintaeliöitä". Monta matoa koukkuun. Kohdekalasta riippuen pitkä ja jäykkä vapa. Siimakin kannattaa olla vähintään 4kg vetolojuus. Jos minun sivuilta käy katsomaan niitä lahnoja ja säynettä, niin näillä menetelmillä suurinpiirtein ovat napanneet. Kärsivällisyys laji tuo isojen pyynti ongella. Hiljaa ja rauhassa odottelua, joskus voi joutua odottelemaan useamman tunninkin ennenkuin jotain tapahtuu. Kannattaa noita mäskäyksiäkin kokeilla.  Iskee silmää

Aika pitkälti samoilla linjoilla olen. Kannattaa kanssa huomioida sellainen mahdollisuus, että jos todellakin vain metrin alueelta ongit, niin siitä ei välttämättä yllä kalastamaan paikkoja joissa ne isommat on. Syvemmältä kannattaa koittaa, ja käydä ihan kaikki paikat läpi mitä siitä sitten pystyy vain kalastamaan.

Dafag did I just said...
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #5 : 01.02.11 - klo:17:56 »

Ongin tuossa sameassa lähi joessa. saan vain pikku ahvenia ja särkiä enkä voi liikkua paikasta toiseen (en jaksa perustella).  voin vain olla metrin alueella miten voisin saada isompia kaloja? Hymyilee

No tuon kun ottaa lähtökohdaksi, voi vain sanoa: Sielä ne isot missä pienetkin.

Edit: Yllä sitten on mainittu käytännön asioita.

Laitoksesta karannut rantahörhö.
mikael
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #6 : 11.06.11 - klo:14:32 »

Juu täky onki ja syvempi onkisyvyys ovat ne perus suuremman kalan tavoittelun ohjeet. Suuria kalojahan saa luonnollisesti paikasa jossa on isoja ja niinkuin fisustaja sanoi, jos ei ole pieniä, ei ole isojakaan, paitsi ehkä happamoituneissa vesissä. Suuria lahnoja ainakin itse olen saanut kun olen vain kävellyt katselemassa ihan matalaa vettä keskipäivällä ja nähnyt noita isoja ottamassa aurinkoa pinnassa parvena. Tuollaisessa parvessa joku on aina melkein nälkäinen ja se on lähes varma tapa saada se iso lahna.

Puolustusministeri
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #7 : 28.08.11 - klo:16:39 »

Nyt rupesi noiden isojen ahvenien onkiminen kiinnostamaan, joten apua kaivataan! Kelpaako näille körmyniskoille ihan perus lierot, vai pitääkö käyttää kalanpalasia? Minkä kokoista koukkua pitää siimanpäähän sitoa, että kala jääpi kiinni? Millaisista paikoista näin alkusyksystä kannattaa lähteä kokeilemaan? Kannattaako matalista rannoista edes yrittää, vai pitääkö pilkin kanssa lähteä syvemmälle?
Barra
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #8 : 28.08.11 - klo:20:01 »

Nyt rupesi noiden isojen ahvenien onkiminen kiinnostamaan, joten apua kaivataan! Kelpaako näille körmyniskoille ihan perus lierot, vai pitääkö käyttää kalanpalasia? Minkä kokoista koukkua pitää siimanpäähän sitoa, että kala jääpi kiinni? Millaisista paikoista näin alkusyksystä kannattaa lähteä kokeilemaan? Kannattaako matalista rannoista edes yrittää, vai pitääkö pilkin kanssa lähteä syvemmälle?

http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/onginta/ahvenen_onginta-t2705.0.html

Tuolla on varmaan ainakin jotain.

Ihan lieroa käyttäisin ei kalanpalasta kokemusta. Kutoskoon koukulla on noussut ihan hyvin. Ja loput kysymykset löytynee tuosta linkistä sitten.
pike97
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #9 : 28.08.11 - klo:20:24 »

Ongin tuossa sameassa lähi joessa. saan vain pikku ahvenia ja särkiä enkä voi liikkua paikasta toiseen (en jaksa perustella).  voin vain olla metrin alueella miten voisin saada isompia kaloja? Hymyilee
Juu eli heitto-onki olisi hyvä varuste.
kuharulla
**

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #10 : 30.04.12 - klo:23:28 »

Perus jauhoista tehtyä taikinaa sillä tulee isoja särkikaloja tai ainaki meiän järvessä tulee 1-3kg lahnaa ja säynettä taikinalla ku puristelee sen taikinan palloksi koukun ympärille Virnistää
Liusi
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #11 : 10.05.12 - klo:09:21 »

Perus jauhoista tehtyä taikinaa sillä tulee isoja särkikaloja tai ainaki meiän järvessä tulee 1-3kg lahnaa ja säynettä taikinalla ku puristelee sen taikinan palloksi koukun ympärille Virnistää
Minkälaista taikinareseptia olet käyttänyt? Ite olen lapsesta pitäen yrittänyt käyttää taikinaa, (silloin kun en ole jaksanut etsiä matoja), mutta aika huonoa tavaraa on aina ollut. Ei ainakaan kestä koukussa kovin pitkään. Olen myös miettinyt että siitä taikinasta vois uunissa tehdä "leipää". Kaloja tuskin haittaa vaikka jäisi raa'aksi.  Huh

Hoitokalastaja
Barra
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #12 : 10.05.12 - klo:14:04 »

Minkälaista taikinareseptia olet käyttänyt? Ite olen lapsesta pitäen yrittänyt käyttää taikinaa, (silloin kun en ole jaksanut etsiä matoja), mutta aika huonoa tavaraa on aina ollut. Ei ainakaan kestä koukussa kovin pitkään. Olen myös miettinyt että siitä taikinasta vois uunissa tehdä "leipää". Kaloja tuskin haittaa vaikka jäisi raa'aksi.  Huh

Itsellä ollut samaa ongelmaa ettei se taikina kestä tarpeeksi pitkään. Mutta tuo uuni idea voisi oikeastaan toimia... Jos päästät kypsäksi niin silloinhan se hajoaa siellä vedessä, mutta kovalla lämmöllä nopea paisto. Sisältä täysin raakaa vielä, mutta pinta sitkistynyt. Jos niistä tekisi vaikka ihan pullien näköisiä paketteja, niin siitä sitten voisi pilkkoakkin niitä. Pitänee oikeastaan kokeilla.
Liusi
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #13 : 11.05.12 - klo:10:19 »

Ite ajattelin jos tekis pieniä "nappeja" jotka olisi siis valmiiksi oikean kokoisia koukkuun. Varmaan kaikki jätejauhot ja monenlainen ruuantähdesilppu kelpaisi raaka-aineiksi.

Samoin kovaksi (vanhaksi) mennyttä leipää vois kokeilla. Eiköhän se siellä vedessä taas pehmene. Homekkaan tuskin haittaa.  Huh
kalapojat1
Vieras
« Vastaus #14 : 25.07.12 - klo:16:46 »

Terve?

miten saisimme mato-ongella isoja kaloja?
Kalastamme siis keiteleessä
Ongimme laiturilta ja saadaan koko ajan ihan pieniä särkiä?
Eli miten isoja kaloja saa?


Vastaukset mieluiten tähän osoitteeseen:  je.re(at)suomi24.fi

                                              (at) eli @ Hymyilee
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines