Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Rantojen roskaaminen

(Luettu 16777 kertaa)
Karva
*

0
Poissa

Profiili
« : 18.10.07 - klo:15:31 »

Kävin eilen Särkisalossa uuden Ulkoluodon sillan pielessä jigiä heittelemässä. Paikka oli oikein siistissä kunnossa, uusi laituri, ruokapaikka ynnä kulkutie rannassa. Kuitenkin aluelle oli jo nyt "unohtunut" tyhjä tölkki ynnä siimanpätkiä. Mietiskelin miltähän paikka näyttää ensi keväänä kun siian onginta alkaa. On jotenkin merkillisen kummaa, että täydet pullot ja tölkit jaksaa kantaa kalapaikalle, mutta pois ei niitä saa kuin muutama vapaaehtoinen kerääjä. Toiveena olisi, että jokainen muistaisi ihan itse noukkia roskansa ja nauttia kauniista saaristostamme Srkisalossa. Karva 
Jio
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 18.10.07 - klo:20:10 »

Itse olen pyrkinyt keräämään siimanpätkiä- ja syheröitä pois rannoilta taskuuni pyydystämästä pienriistaa ja rumentamasta ympäristöä.
Itse en myöskään ymmärrä miksei vieheitä voi poistaa rasiasta kotona, vaan ne pitää avata rannoilla ja heitellä kuoret pitkin maastoa.

EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 19.10.07 - klo:09:06 »

Samaa mieltä Karvan kanssa. Osa kalastustaitoa on minusta myös luonnon huomioon ottaminen, johon roskittaminen ei luonnollisesti kuulu.

Lainaus
Itse en myöskään ymmärrä miksei vieheitä voi poistaa rasiasta kotona, vaan ne pitää avata rannoilla ja heitellä kuoret pitkin maastoa.

Tässä olen kyllä niitä, jotka usein heittää uudet uistimet taskuun ja ne tulee avattua vasta kalareissulla veneessä. Nämä roskat ei kuitenkaan lennä luontoon. Kalareissun jälkeen jää monesti siiman pätkiä ja muita roskia veneen pohjalle, jotka sitten kerätään pussiin reissun jälkeen.
Jio
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 20.10.07 - klo:16:35 »

Tässä olen kyllä niitä, jotka usein heittää uudet uistimet taskuun ja ne tulee avattua vasta kalareissulla veneessä. Nämä roskat ei kuitenkaan lennä luontoon. Kalareissun jälkeen jää monesti siiman pätkiä ja muita roskia veneen pohjalle, jotka sitten kerätään pussiin reissun jälkeen.

-Mun kokemuksieni mukaan suurimmassa osassa vieheistä on vakiona sen verran paksat (tylsät, liian pienet tai sekä-että) koukut, että vaihdan ne uusiin kotona, samalla kun laitan vieheet pakkiin.
EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 21.10.07 - klo:11:30 »

-Mun kokemuksieni mukaan suurimmassa osassa vieheistä on vakiona sen verran paksat (tylsät, liian pienet tai sekä-että) koukut, että vaihdan ne uusiin kotona, samalla kun laitan vieheet pakkiin.

Totta. Meikäläinen meinaa vaan olla vähän laiska vaihteleen nuita koukkuja. Varmaan sitten aikanaan alan vaihteleen koukkuja, kun isompi kala irtoaa tai karkaa koukun takia. Vielä ei niin ole päässyt käymään, paitsi perhojen kohdalla.
Jio
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 21.10.07 - klo:12:57 »

Totta. Meikäläinen meinaa vaan olla vähän laiska vaihteleen nuita koukkuja. Varmaan sitten aikanaan alan vaihteleen koukkuja, kun isompi kala irtoaa tai karkaa koukun takia. Vielä ei niin ole päässyt käymään, paitsi perhojen kohdalla.

-Jos mä pystyn vaikuttamaan ennakoivalla koukkujen vaihdolla sen, ettei se ISO karkaakaan niin homma on ollut sen väärti. Veteen punnittua varmaa kymppähaukea ei voi laskea saaduksi.
TuMi
Vieras
« Vastaus #6 : 22.10.07 - klo:11:18 »

Jio, minkä merkkisiä koukkuja olet suosinut?
Jio
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 23.10.07 - klo:10:11 »

Jio, minkä merkkisiä koukkuja olet suosinut?

-Oma suosikkin on VMC:n 8650 PS; edullinen, (valmiiksi) terävä ja helposti teroitettavissa (toisin kuin suurin osa muista kemiallisista) ja vähiten herkkä ruosteelle kokeilemistani merikäytössä.
Daiwa

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 11.09.09 - klo:14:53 »

Lähdin tuossa päivällä perhoa heittämään, kun ei tuntunut tekemistä olevan ja menin sitten sellaiselle ns suositulle jokirannalle, josta sitten lähdin kävelemään alavirtaan. No sitten siinä rannalla kattelin, että kylläpä ne kalastajat osaa roskata, kun pitkin rantoja lojui mm, uistinpakkaukia, perukepusseja, mehupurkkeja, makkarapaketteja, vähintään 500 metriä siimaa, jota oli jokapaikassa jne, jne, jne... Eikö niitä roskia vois ottaa mukaan ja viedä yllätys yllätys roskiin? Törkeännäköistä tollainen roskaaminen. Entäs miten muualla?

TEAM Tunturi
Jesse

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 11.09.09 - klo:15:46 »

Kun käyn koskella auto parkkin ja yleensä kävellään alavirtaan ja sieltä lyötyy kaikkea mitä Daiwa mainitsi. Aivan sama toisella rannalla olevissa saarissa. Toisen notski paikka on täynnä viehepakkauksia yms.

><((((°> Pohjaa luulee usein kalaksi, mutta kalaa harvemmin pohjaksi! <°))))><
             ´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((°>    <°))))>< ¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`
Mäski

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 13.09.09 - klo:14:23 »

Olen saman huomannut kalassa ollessa kun rannat peittyvät roskista. Varsinkin kevään aikana kun vesi on korkealla se sieppaa kaikki roskat rannalta ja ottaa ne mukaan sitten kun vesi laskee se jättää ne yhteen läjään Vihainen.

Team Tunturi
Eris
Vieras
« Vastaus #11 : 28.09.09 - klo:07:24 »

Joo kyllä tota tulee vastaan aika paljon. Yleensä ne suosituimmat kalapaikat ovat yllätys yllätys myös kaikkein eniten täynnä roskaa. Siimaa, pulloja, viehepaketteja, ruokapakkauksia ym... On sieltä vähän kaikkea löytyny. Sen takia ite tykkäänki ettiä uusia kalapaikkoja jossa muut eivät käy Hymyilee Itse yritän aina viedä roskat mukana pois mut kyl tulee välillä huomattua että jotain unohtus.
äijä
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 28.09.09 - klo:10:38 »

Itseä ärsyttää asiassa eniten se, että monet kalamiehet ja naiset on todella tarkkoja kalan käsittelyssä: ei kosketa kuivin käsin, ettei limapintavaurioidu, väkäsettömät koukut, ettei kalan suu ja kidukset vahingoitu, C&R-haavi, jotta kalan on siinä mukava köllötellä jne jne. Sitten samat kaverit heittää pitsalaatikkonsa ja oluttölkkinsä siihen samaan jordaaniin, jonka asukkaita ne muuten varjelee kaikin keinoin. Tosin eivät kaikki, mutta osa porukasta. Ei voi käsittää...
aksu97

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 28.09.09 - klo:16:31 »

Kyllä on törkeetä! J&#228;rkyttynyt Menee kalaan ja heittää roskat luontoon! Ja jos juopottelee, niin juopotelkoon kotona! Vihainen Ei kunnon kalamies tai nainen, heitä roskia luontoon!

Hiljaa. Kohta se tulee...
harvesteri

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 23.07.13 - klo:22:02 »

......tanan muut kalastajat.
Eilen olin kalassa ja paikkallinen tuli torumaan minut ja torui huolella.
"Se ...tanan roskaaminen saa  loppua ny" ja mitä se kaikkee haukku mulle,
"Me kalastajat ollaan roskasakkia", no siinä korvat luimussa kuuntelin
äijä haukku meidät..... onneks se hengähtyksen välis kuunteli kun olin
rullannu ylös saamani siimat taskuun ja kerättyä pari hollantilaista mato
purkkia autoon, sekä 3 rahanarvosta tölkkiä autolle myös jne.
Ymmärettiin sit toisiamme loppuviimen.

Mut ei ymmärretty sitä kuin kalamiäs voi olla niin siivoton.
Kannetaan täyret kaljapurkit rantaan mut ei viedä pois tyhjiä (kevyempiä).
Siima sikkurat jätetään rantaan, jopa lintujen surmaks.
Syörään evääks sipsejä ja tyhjät pussit rantakallion kivien väliin.
Ja suurin ukaasi meille kalastajille purkakaa ne uuret uistimet koteloistaan/kuoristaan pois jo kotona ettei niitä näy rannalla.
Tuossapa tuo lista mistä paikallisen kans keskusteltiin.

Tais olla jo vanhaa tietoo, mut miks edelleen näin.
Ainut selitys ei sit oo et ulkomaalaiset, ne sen tekee.

Potutti ja on potuttanu aina kun noita näkee Surullinen

EDIT: Otsikko ja alue

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: