Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Itsetehdyt painouistimet

(Luettu 6700 kertaa)
Revontuli
**

0
Poissa

Profiili
« : 09.07.11 - klo:02:39 »

Onko kukaan tehnyt painouistimia? Itse ostin tänään Osku painokuvan ja aika yksinkertaiselta se näytti. Pitääpä testata tulevaisuudessa tuommoisen tekemistä.

Kun itse tekee, niin saa mitä tulee.
Lapamato

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 09.07.11 - klo:10:59 »

Juu, kyllähän niitä osakseni tässä alan väsäilemään. Kummisedältä sain lyijjyaihioita pari kappaletta, ja niitä olisi tarkoitus ruveta työstämään. Eli toisin sanoen mulle jää:

1.Pohjamaalaus
2.Maalaus
3.Helmet ja propelli
4.Koukut

Ja toi Osku painouistin on Jesse-vaappujen tekijöiltä. Vähän ristiriitaa aiheen nimen kanssa, mutta eipä se ketään haittaa Hymyilee leveästi
Revontuli
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 09.07.11 - klo:11:37 »

Joo. Molemmat Osku ja Jesse ovan Korkiakosken tuotoksia. Itse ajattelin tehdä "aihiot" itse valamalla muottiin tinasta. Mikähän olisi paras muotin teko aine. Savi?
Revontuli
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 13.07.11 - klo:15:13 »

Mitä olette käyttäneet materiaalina? Lyijyä, tinaa vai mitä?
Tricky

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 13.07.11 - klo:16:06 »

Saako savesta nätisti irti, ja miten jos saa?Huh Jotain väliin kenties???
Painelen kyllä tekemään savimuotit hetimiten jos se onnistuu.
Kuuleman mukaan uudenvuoden hevosenkengissä on suurin osa lyijyä et se vois futaa tai ainakin moinen oli mielessä kun aiemmin mietin asiaa.

"Se mikä on hartsia vahvistaa."
ThC²

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 13.07.11 - klo:18:19 »

Kipsillä muotin teko varmasti onnistuu. Tuo savikin varmasti toimii, kun löytää oikeanlaista. Tosin savimuotin varmasti joutuu rikkomaan saadakseen sen valun ulos, joten useamman kpl teko on aika hidasta. Tietenkin voi myös kaavata hiekkaan, mutta tuohon sopiva hiekka voi maksaa ja sallii vain yhden valun.

Veikkaisin kyllä, että noissa uudenvuoden hevosenkengissä valtaosa on tinaa ja muita aineita, ja pienin osa lyijyä. Tuo lyijyhän on muutenkin melko vaarallista ainetta, joten suosittelen teitä etsimään jonkin muun terveellisemmän ja ympäristöystävällisemmän raaka-aineen.

Tricky

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 13.07.11 - klo:18:28 »

Kuulemani mukaan se tosiaan melkeen lyijyä olisi mutta en tiedä.
Savesta muotteja ei kannata tehdä kyllä jos ei saa ehjänä, sekin aika hintavaa ja tosiaan jonkun verran sitä työtä tuottaa.
ajattelin jo jossain välissä että tekisin itse painokuvan savesta mutten oikeen keksi millä sen runkolangan sinne uuniin voisin panna ilman että se sulaa saven poltossa.
Tricky

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 14.07.11 - klo:17:03 »

Noniin, sen verran alkois asia taas kiinnostamaan jotta tästä piti oikeen selkoa ottaa jotta pääsee nyt vihdoin moisia väkertelemään.

Materiaaliksi muotin mallikappaleen valmistukseen savea jotta ennen varsinaisen muotin tekoa pääsee koittamaan josko lopputulos on varmasti mielyttävä.

Saven kanssa kutistuminen ensin huomioitava, mutta kun sen saviuunissa käyttää son siinä ja pysyy, varmistella voi vielä tohottamalla sen saven mutta en usko sen kovin tarpeelista olevan.
Kun sitten on malliin tyytyväinen niin  http://www.hobbypoint.fi/sivu.php?id=239 tarjoaa kohtuu huokealla muotti tavaraa joka kestää useita valuja.

Täältä sen käyttöön ohjetta joka varsin simppelille vaikuttaa http://www.kalamies.com/Rakentelu/silikonimuotin-valmistus.html

Vielä mainitakseni tuota saveen mallin tekoa niin puusta veistelee haluamansa kappaleen millä sen siihen saveen painaa, vaikuttaa aika kätevälle konstille kun voi mitata kappaletta, käsin suoraan saveen kovertamallakin varmaan onnistuu mutta tulos voi olla huonompi.

Hobbypointin myymän muotti silikonin tiedot tarkemmin täällä http://www.greatart.co.uk/ressources/fichiers/PRO_2641_1_2.pdf 
Kutistuma ei kovin suuri tunnu olevan tuossa firman antamassa tiedossa mutta omalla riskillä joutuu koittamaan koska löysin myös vertailuja asiasta ja siellä oli juttua jotta kutistuma voisi olla jopa 2mm mutta mene ja tiedä, itse ainakin koitan.

Täällä vielä jos kiinnostaa tuota jonkun tekemää vertailua katsella kyseisistä silikoni muotti
aineista http://www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_335/

Toivottavasti tästä apua, itse tilaan moiset kamat kun saan savimuotin ensin poltettua.
Revontuli
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 16.07.11 - klo:01:58 »

Mistähän tuota lyijyä/tinaa kannattaisi lähteä kyselemään, kun ei nyt satu erityisemmin uudenvuoden kenkiä olemaan.  Cool
Tricky

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 16.07.11 - klo:12:32 »

Siihen en kerennyt mitään tietoa vielä kaivamaan mutta mahdollisesti robinhoodit, säästöpörssit sun muut vastaavat.
Lapamato

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 29.07.11 - klo:15:10 »

No nyt on painouistimet maalailtu, ja propellit, ja koukut enää puuttuvat Hymyilee

*  (1348.35 kilotavua, 2298x1381 - tarkasteltu 849 kertaa.)
Revontuli
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 31.07.11 - klo:11:10 »

Itsekkin pitäisi tehdä, mutta ei ole sitä lyijyä  Epävarma
Tagit: Painokuva Painouistin Itsetehty 
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: