ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Siimat
Sufix 832
Sivuja: [
1
]
2
Siirry alas
Tulostusversio
Sufix 832
(Luettu 19729 kertaa)
Kalapoju
0
Poissa
Sufix 832
«
:
08.08.11 - klo:14:33 »
Osaisiko joku kertoa että miten hyvin tuossa kyseisessä siimassa pysyy värit.Entäpä millainen hankauskestävyys? Kiitos jo etukäteen.
Leo
0
Poissa
Vs: Sufix 832
«
Vastaus #1 :
08.08.11 - klo:15:48 »
Tumman vihreässä värit pysyvät ihan kohtuullisesti, mutta haalistuvat kuitenkin jonkin verran, keltaisesta ei ole vielä kokemusta, vaikka rulla sitäkin pakissa olisi. Siima on erittäin vahvaa, parasta mitä olen käyttänyt. Tällä hetkellä kahdessa kelassa kyseistä siimaa, suosittelen.
A-Team
pasimysiini
0
Poissa
«
Vastaus #2 :
09.09.11 - klo:11:20 »
Semmoista vain että minä en enään kyseistä siimaa kelaani hanki. Tuli vajaa kilonen hauki kiinni ja olin nostamassa sitä veneeseen ilman haavia niin *naps* siima poikki. Pitäisihän siiman sellainen kestää.
Hyvä vetolujuus mutta siihen se jääkin. Olen aina nostanut ilman haavia veneeseen pikkuhauet eikä entisillä siimoilla ole koskaan ollut tuota katkeamis ongelmaa. Sitten hankin spiderin siimaa kun on kehuttu ja oltiin eräällä koskella ja heiteltiin hiljaisessa virtauspaikassa ja kuva jäi ilmeisesti kiveen kii. Nyin pikkasen niin taas *naps* siima poikki ja sen siiman kesätvyys oli yli 30kg. Ei pitäisi tuollaisesta poikki mennä ja tuo tapahtui kaksi kertaa.
YHdellä kalakaverilla on ollut samat monofiilisiimat kolmatta vuotta eikä ole katkennut koskaan paitsi silloin kun veti ilman haavia 5kg hauen rannalle. En muista mitä ne siimat ovat olleet mitä aikaisemmin on käytössä ollut mitkä eivät ole katkeilleet.
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #3 :
09.09.11 - klo:13:44 »
Lainaus käyttäjältä: pasimysiini - 09.09.11 - klo:11:20
Semmoista vain että minä en enään kyseistä siimaa kelaani hanki. Tuli vajaa kilonen hauki kiinni ja olin nostamassa sitä veneeseen ilman haavia niin *naps* siima poikki. Pitäisihän siiman sellainen kestää.
Hyvä vetolujuus mutta siihen se jääkin. Olen aina nostanut ilman haavia veneeseen pikkuhauet eikä entisillä siimoilla ole koskaan ollut tuota katkeamis ongelmaa. Sitten hankin spiderin siimaa kun on kehuttu ja oltiin eräällä koskella ja heiteltiin hiljaisessa virtauspaikassa ja kuva jäi ilmeisesti kiveen kii. Nyin pikkasen niin taas *naps* siima poikki ja sen siiman kesätvyys oli yli 30kg. Ei pitäisi tuollaisesta poikki mennä ja tuo tapahtui kaksi kertaa.
YHdellä kalakaverilla on ollut samat monofiilisiimat kolmatta vuotta eikä ole katkennut koskaan paitsi silloin kun veti ilman haavia 5kg hauen rannalle. En muista mitä ne siimat ovat olleet mitä aikaisemmin on käytössä ollut mitkä eivät ole katkeilleet.
Samapa tuo on vaikka olis kuitusiimassa 100kg vetolujuus jos hauen hampaisiin hinkkaa / koskessa heittelet, jää kiinni ja kiveen hinkkaa irti nykiessä. Hankauskestävyys on noissa siimoissa olematon, oli merkki tai malli mikä tahansa (siis kuitu / punottu siima jos on kyseessä).
Niksit: koskeen ei kuitua, haukivaaran aikaan peruke.
sako
0
Poissa
«
Vastaus #4 :
09.09.11 - klo:16:01 »
Lainaus käyttäjältä: pasimysiini - 09.09.11 - klo:11:20
Ei kuitusiimat kestä juuri yhtään hankausta. Jos kalastat veneestä nosta hauet selästä kiini ottaen tai hanki haavi tai nostokoukku. Ja jos sulla on jossain kelassa kuitusiimaa niin laita siiman loppuun jonkun verran fluorocarbonsiimaa tai monofiilisiimaa. Ei mene siimat niin helposti poikki jos kalastat paikassa missä on kivikkopohja.
Mikä on kalamiehien kansalliseepos? -Kalavale
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #5 :
15.09.11 - klo:07:44 »
Tulipa hankittua mielenkiinnosta ko. siima. Vielä ei ole ehtinyt heittämään, mutta alkuvaikutelma oli kyllä erinomainen.
Turhaan tuolla aikaisemmin parjattiin hankauskestävyyttä. Kyllä tässä siimassa se on kiistatta paras hankauskestävyys kuiduista mitä ite oon käyttäny (mm. fireline, spiderwire stealth..). Saksilla joutu oikein työstämään, että sai siiman poikki, joka on suht hyvä suoritus kuiduksi.
Väriä jäi sormiin puolauksen aikana, niinkuin kuiduissa tuppaa tekemään, joten aika näyttää miten pysyy ylipäätään.
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #6 :
24.09.11 - klo:11:47 »
Ajattelin nyt kirjata ajatuksia ko. siimasta 4 päivän kalareissun jälkeen. Laitan vielä rojut mukaan, niin tietää millä siimaa on testattu. Kalastus tapahtui suht kivisellä järvellä Kajaanin korkeudella.
Siima: Sufix 832, tummanvihreä, 0.15mm
Kela: Shimano Symetre 2500FJ
Vapa: Shimano Technium DF CX 210ML
Peruke: Pafex Fortress+, 0.40mm, n. 50cm pätkä, ite tehty, pienellä leikarilla ja pienellä lukolla
Heitetyt vieheet: Lipat 6g-9g, lusikat 14g-18g, vaaput vedossa ja tais muutama jigikin lentää testimielessä.
__
Siiman puolaaminen: Perus tavaraa, pieni miinus siimarullan lovista sekä ylä- että alareunassa. Töksähteli siima välillä niihin ikävästi.
Värin pysyvyys: Puolaamisen aikana perinteikkäästi pienet värit jäi sormiin (sormien välistä kun siiman puolalle kuljetti). Yllättävän nopea värin haalistuminen itse käytössä. Värin mukana häviää osa siiman liukkaudesta. Käytännössä tästä ei ole itse kalastukselle koituvaa haittaa.
Heitto-ominaisuudet: Lentää vallan mallikkaasti, reissun aikana ei yhtään siimasotkua, tosin ei niitä tule yleensä muutenkaan. Heittopituudessa jää jonkin verran esim. edellisenä puolalla olleelle Spiderwire Stealthille (tosin edellinen oli 0,12mm vs. 0,15mm) ja on myös hiukan äänekkäämpi. Tästä ei kuitenkaan ole merkittävää haittaa kalastukselle.
Tartutus / tunnokkuus: Hyvä kuten järestäen kaikissa kuitusiimoissa, tärpit tuntui hyvin ja kalat jäi kiinni.
Kestävyys / vetolujuus: Ainoa paikka missä 832 mielestäni pistää muille laatusiimoille kampoihin. Hankauskestävyys on todellakin erinomainen, tästä esimerkkinä tilanne, missä rannalta heitetty uistin jäi kovasti kiven koloon. Nyin aluksi siima, jos uistin olisi irronnut, sen jälkeen kävelin rantaa pitkin eri paikkaan ja kokeilin uudemman kerran, mutta ei irronnut vieläkään. Veneellä hain aikani nyittyä uistimen pois. Siima oli kiertänyt rannalla kävelyn aikana kivien ympärille ja varmasti saanut osakseen hinkkausta, mutta siimassa ei ollut merkittäviä kulumisen merkkejä, mikä on loistava suoritus. Samoin siimaa katkaistessa pitää veitsen / saksien olla todellakin terässä.
__
Pähkinänkuoressa: Jos on halukas maksamaan sen vitosen ekstraa, lienee tämä siima paikallaan. Kaikinpuolin toimivaa, ei suurempia moitteita, kehuja hankauskestävyydestä.
theKalastaja
0
Poissa
«
Vastaus #7 :
24.09.11 - klo:13:23 »
Itellä ollu tätä siimaa nyt n.5 reissulla käytössä. Luettelen tähän plussia ja miinuksia:
+hankauskestävyys
+vetolujuus
+pieni muisti
+tunnokkuus
-hinta
-värien nopea haalistuminen
Itsellä siis paksuudessa 0.24mm,yhtään sotkua ei ole tullut eikä ole katkeillut pysäytyksissä.
Kerran olen päässyyt vetämään siimaa oikein kunnolla, kun jäi viehe hakoon. Useamman minuutin koetin sitä katkaista ties keuinka monella otteella ja ei meinannut katketa millään. Sain sen sitten lopuksi jotenkin kyynärpään ympäri ja kahdella kädellä poikki. Mielestäni kannattaa maksaa vähän ekstraa tästä siimasta.
"SE ON ISO!...se on...se on...pohjassa prkl!"
Asioiden kertomatta jättäminen ei ole valehtelua!
Sohjokauha
Vieras
«
Vastaus #8 :
25.11.11 - klo:16:28 »
on ollut kesästä asti haspelin puolalla varmaan 20 reissua takana ,erinomainen siima, paksuus on 0,24, onko tätä kenelläkään hyrrällä jerkkauksessa?
Christian
0
Poissa
«
Vastaus #9 :
25.11.11 - klo:17:29 »
Minulla on ollut Curado 300E matalaprofiilihyrrässä jerkkauskäytässö nyt noin 1,5 kk käytössä. Muistaakseni siimapaksuus on 0.33. Minulla oli aikaisemmin huonoja kokemuksia 832:n kanssa siimasotkujen osalta, mutta luulen että ne täytyy laittaa epäonnistuneen puolauksen ja mahdollisesti huonon tuurin piikkiin.
Jerkkauskäytössä tämä 0.33 on ollut todella toimiva. En osaa sanoa heittopituuksista tai värin kestävyydestä. Väri lähtee kaikista aika nopeasti haalistumaan. Mistä pitää antaa bonusta on tuo kestävyys. Puolentoista kuukauden aikana ei ole kertaakaan tarvinnut lyhentää siimaa rispaantumisen takia. Tässä suhteessa ehdottomasti parasta mitä olen kokeillut.
Kokonaisuutena sanoisin, että nimenomaan tuo hankauksen kestävyys (ts. liukkaus?) erottaa tämän muista. Muutoin perushyvää kuitusiimaa.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
Sohjokauha
Vieras
«
Vastaus #10 :
25.11.11 - klo:18:04 »
on hyvä siima haspelilla, niin attelin ottaa ton siiman mun abu ambassadeur orra sx puolalle, yhdessä nettikaupassa on 0,28 120m rullana, ja on sit 250m rullana tuo 0,33 ja 0,38 onko tuo 0,28 hyvä paksuus jerkkikelalle? vai pitäiskö ostaa paksumpaa tuota 0,33 tai 0,28
Christian
0
Poissa
«
Vastaus #11 :
25.11.11 - klo:18:21 »
Lainaus käyttäjältä: Sohjokauha - 25.11.11 - klo:18:04
on hyvä siima haspelilla, niin attelin ottaa ton siiman mun abu ambassadeur orra sx puolalle, yhdessä nettikaupassa on 0,28 120m rullana, ja on sit 250m rullana tuo 0,33 ja 0,38 onko tuo 0,28 hyvä paksuus jerkkikelalle? vai pitäiskö ostaa paksumpaa tuota 0,33 tai 0,28
Jerkkauksessa tuskin kumpikaan on ns. liian paksu. Useimmissa suosituksissa jerkkaukseen kuitusiimasta suositellaan 0.30 - 0.40 paksuutta. Itse pyrin ottamaan niin paksun siiman, kun saan mahtumaan kelalle. Mahtumisella tarkoitan, että 110/120 m rulla menee kelalle normaalisti. En usko, että 0.28 on liian heikkoa, mutta jos menee paksumpaa niin miksi ei? Ei jerkkejä kuitenkan ole tarvetta viskoa satoja metrejä. Paksu siima kuitenkin auttaa vähentämään viehetappioita. Esim. jos siima on sotkussa heitossa, niin tuommoinen 100 gr jerkki katkaisee siiman aika helposti heitossa. Paksumpi parempi.
Sohjokauha
Vieras
«
Vastaus #12 :
25.11.11 - klo:18:22 »
Lainaus käyttäjältä: Christian - 25.11.11 - klo:18:21
Jerkkauksessa tuskin kumpikaan on ns. liian paksu. Useimmissa suosituksissa jerkkaukseen kuitusiimasta suositellaan 0.30 - 0.40 paksuutta. Itse pyrin ottamaan niin paksun siiman, kun saan mahtumaan kelalle. Mahtumisella tarkoitan, että 110/120 m rulla menee kelalle normaalisti. En usko, että 0.28 on liian heikkoa, mutta jos menee paksumpaa niin miksi ei? Ei jerkkejä kuitenkan ole tarvetta viskoa satoja metrejä. Paksu siima kuitenkin auttaa vähentämään viehetappioita. Esim. jos siima on sotkussa heitossa, niin tuommoinen 100 gr jerkki katkaisee siiman aika helposti heitossa. Paksumpi parempi.
varmaan ostankin sen 0,33
Suurkalastaja
0
Poissa
«
Vastaus #13 :
27.11.11 - klo:17:47 »
Toisessa haukisetissä on tällä kaudella ollut ajoittain käytössä 0,24 mm Sufix 832. Ei pahaa sanaa. Hankauskestävyys mielestäni parempaa kuin muissa käyttämissäni kuiduissa. Tämä on myös paljon äänettömämpi vaparenkaissa kuin Power Pro. Siiman pinta on liukas, ja ehkä siitä johtuen heitot tuntuvat lähtevän "helpommin" kuin Power Prolla. En tiedä, voi olla myös kuvitelmaa. ;)Heittojumeissakaan en saanut poikki.
Kevyessä heittokalastuksessa käytin kesän ajan 0,15 mm Sufixia ja nyt on ollut samaa tavaraa jigikelassakin syksyn ajan. Ei ole ollut mitään ongelmia.
Omassa käytössäni Sufix 832 menee Power Pron rinnalle ja ehkä jopa ohikin liukkauden ja äänettömyyden takia.
Huippusiima, voin suositella!
Team Hazardin blogi
Jakeo
0
Poissa
«
Vastaus #14 :
22.02.12 - klo:17:36 »
Ollut nyt syyskauden käytössä jerkkisetissä 0,32mm keltaisen värisenä. Hyvin on kestänyt kun on jäänyt kiviin kiinni jerkit niin on saanut vedettyä irti, jäi jopa vanhankaupunginlahden lähistöllä 150 grammainen stormin vaappu kiinni pohjaan ja meni syvälle mutaan, mutta sain vedettyä lopulta irti, ei siima pettänyt, jerkkikelana toimii shimano citica 201 e ja vapana daiwa procaster, jolla voi heittää vieheitä 120 grammaan asti, perukkeena käytän ehkä vähän turhan lyhyttä 30cm titaniumperuketta en muista nimeä.
Sivuja: [
1
]
2
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu
-----------------------------
=> Yleistä keskustelua kalastuksesta