Minua jäi vaivaamaan tuo sinun Lowrance ja sen rakenne. Yhdessä viestissä kirjoitat että gerpsi ja toisessa gepsi. Nehän on eri asioita GPRS ja GPS.
Juu GPSää tarkoitin, kirjoitin näköjään sitä sun tätä.
Mainitset ulkoinen GPS-mokkula. Onko se vain ulkoinen gps-antenni? vai onko siinä jotain muuta matkassa? En halua saivarrella mutta kysyn ihan mielenkiinnosta kun mietin mikä siinä on sellainen asia jonka kestävyyttä/toimivuutta epäilet.
Aivan noin, eli siis tämä kutsumani GPS-mokkula on juurikin ulkoinen 12-kanavainen GPS vastaanotin/antenni, kutsumanimeltään LGC-2000. Uudemmissa HDS laitteissa on sisäinen 16-kanvainen vastaanotin.
Kuten aikasemmin sanoin, niin lukemani perusteella (nettikeskusteluista) on nimenomaan tuo GPS-vastaanotin aiheuttanut joillekkin ongelmia. Oireena nyt lähinnä ollut kaikuplotterin ilmoitus: "GPS moduuli ei vastaa". Tämän aiheuttajaksi on yleisimmin syyllistynyt rikkoutunut GPS-vastaanotin. Joissakin tapauksissa on GPS-moduulin softan päivitys myös korjannut tilanteen.
Itse laitteessa ei mitään vikaa yleensä ollut.
Eli mitään muuta syytä mun "manailuille" ei ole, kuin nuo muiden kokemukset. Täytyy toki ottaa huomioon, että Lowrancen laitteet on varmasti myydyinpiä laitteita koko maailmassa. Näin muutaman kaverin ongelmat on varmasti promillen luokkaa koko laitekannasta. Mutta riski on aina olemassa. Eikä kirpaise niin paljon, kun hyväksyy sen mahdollisuuden...