ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Veneet, moottorit ja veneilytarvikkeet
Kaikuluotain & karttaplotteri, yhdessä vai erikseen?
Sivuja: [
1
]
2
Siirry alas
Tulostusversio
(Luettu 19957 kertaa)
ThC²
0
Poissa
«
:
14.09.11 - klo:21:47 »
Elektroniikka osasto on jo tovin ollut päivityksen tarpeessa ja uusia vempeleitä seuraavalle kaudelle olisi ajankohtaista alkaa katselemaan. Etenkin kun talvea kohden noiden laitteiden tarjoukset vain paranevat. Muutama seikka vain vielä askarruttaa pientä mieltä... Ja siksi olisin erittäin kiitollinen kaikista kokemuksista/mielipiteistä joita arvon kalastajilta ja veneilijöitä löytyy.
Tämän hetken mieltymys olisi kaiku ja plotteri erikseen, koska silloin saisi molemmista tuon koko näytön hyödynnettyä omaan hommaansa, eikä tarvisi yhdistetyltä näytöltä tihrustella. Toisaalta yhdistelmälaitteen saisi hiukan halvemalla. Tästä nimenomaan olisi mukava kuulla kokemuksia ja mielipiteitä... Riittääkö 5" näyttö hyvin molemmille jaettuna, vai meneekö silmien siristelyksi?
Tämän hetken alustavat "kriteerit" laitteille:
Kaikuluotain:
Näyttö min. 5"
Värillä on aina väliä, sehän on selvää. Mutta kaiussa luulen pärjääväni ilmankin...
Resot mielellään lähellä 480x480
Yksitaajuusanturi riittää, vai riittääkö?
Syvyysasteikko
Plotteri:
Värinäyttö, min. 5", resot min. 480x480
Sisäinen antenni ja mieluusti ulkoiselle liitäntä
Karttakortti Navionics Gold 44XG
Mitään uber laitteita en ole hommaamassa, eli keskiverto vempeleet hakusessa joissa hinta ei nouse yli veneen arvon..
Tämän hetken ehdokkaina olisi:
Kaiku + plotteri =
Lowrance Mark-5x
+
Lowrance Elite-5m
Yhdistelmä =
Lowrance Elite-5
Myös noista edellä mainituista laitteista olisi mukava kuulla kokemuksia (risut/ruusut). Ja toki saa ehdottaa muitakin laitteita joissa vain em. kriteerit täyttyvät ja budjetti pysyy melko lähellä nykyisiä ehdokkaita.
Etukäteen kiitos vastanneille!
E: Kriteereitä lisätty
Tricky
0
Poissa
Vs: Kaikuluotain & karttaplotteri, yhdessä vai erikseen?
«
Vastaus #1 :
15.09.11 - klo:08:30 »
Itsellä on tuo Lowrance Elite 5 DSI ja hyvin tuo funkkaa, jaetulla näytöllä / pelkkä kaiku / pelkkä plotteri / kompassi on vaihdetavissa helpolla yhden nappulan painalluksella jos tuntuu että haluaa tarkastella suurempaa aluetta kerralla zoomin kärsimättä.
Plotterissa on aika monipuolisesti kaikki mitä vois vaan pyytää ja itse plotterille tulee hintaa vain sen mitä maksaisi nopeusanturi samanlaiseen kaikuun, tossa kuitenkoin sateliitti antaa nopeuden ja aika tarkkaankin vielä joten nopeusanturia ei varsinaisesti tartte erikseen hankkia.....melkein sanoisin että olis tyhmää ollu hankkia pelkkä kaiku ja siihen se anturi joka olis maksanut saman.
Kalojakin tuosta on mukava kattella kun tuo DSI ei tee niitä kalasymboleita, voi itse päätellä mikä on kala ja mikä ei.
Itse oon varsin tyytyväinen tuohon laitteeseen mutta plotteri erikseen toisi jatkuvasti suuremman alueen näkyville.
toisaalta kun plotteria tutkii ei kaikua pahemin siinä seuraile ja sen saa helpolla vaihdettua näkymään puoliksi tai koko ruudulle, kaiun tiedot, nopeus, syvyys sun muut kuitenkin halutessa vielä on näytöllä vaikka katsoisi plotteria pelkästään.
"Se mikä on hartsia vahvistaa."
psychocowboy
0
Poissa
«
Vastaus #2 :
15.09.11 - klo:10:03 »
Lainaus käyttäjältä: Tricky - 15.09.11 - klo:08:30
Kalojakin tuosta on mukava kattella kun tuo DSI ei tee niitä kalasymboleita, voi itse päätellä mikä on kala ja mikä ei.
Itse oon varsin tyytyväinen tuohon laitteeseen mutta plotteri erikseen toisi jatkuvasti suuremman alueen näkyville.
Itellä kesällä hankittu Mark 5X DSI pelkkä luotain nopeusanturilla. Koko paketti oli ~420e. Tarkoituksena on ostaa erikseen sitten plotteri. Plotterin virkaa toimittaa sitten luurissa oleva kartaselain. Samaa mieltä yllä kirjoittaneen kanssa noista kalasymboleista. LAite toiminut muuten moitteetta kunhan muistaa nuo syvyys rajoitukset
Oli ainakin kesällä sen verran kovissa hinnoissa yhdistelmälaite Elite DSI(~800) + kartat Navionics(~250) että jäi ostamatta.
Mitä kaverien veneissä käyttänyt erilaisia plottereita niin omaan makuun on enempi se että molemmat näkyy erillisinä kokonaan sillä 5 tuuman näytöllä; jaettuna aika pientä kuvaa. Kaikki toki maun ja käyttötarkoituksen mukaan. Jos (ja kun) toinen hajoaa niin erillisinä laitteina on sentäs toinen käytössä, yhdistelmälaitteessa on riski että pimenee kaikki kerralla.
Haaveena nyt talven mittaa aleista hommata tuo pelkkä plotteri.
ThC²
0
Poissa
«
Vastaus #3 :
16.09.11 - klo:21:11 »
Tällä hetkellä ajatus erillisistä laitteista vahvistuu. Psychon hyvä huomio siitä että jos toinen laite hajoaa, niin toinen kuitenkin vielä pelissä. Lisäksi vaikka noissa yhdistelmissä tuon sivun vaihto on yhden napin takana, niin siltikin nyt kun uusia pelejä hommaan, niin parempi varmaan olisi hioa paketti viimeisteltyyn kuntoon.
Tuossa tuli tuota nykyistä kaikua katseltua ja siinä on 4" näyttö (pikselit tyyliin metri x metri). Nyt kun vertaa että tuuman suurempi jettuna, niin aika pieniksi menee... Joku 8" jaettuna voisi olla ihan toimiva, mutta hinta...
DSI olisi kyllä hieno peli. Siinä erottelukykyä piisaa, joten ei tarvi enää arvuutella mitä kaiku piirtelee. Mutta mutta... kuulun näihin takilan kuulan kyttääjiin, joten se rajaa jo nuo DSIt pois.
Toisaalta voisihan tuon vanhan kaiun sitten jättää veneeseen, josta sitten seuraisi kuulaa...
Kähein paketti olisi varmasti Elite-5 DSI + Mark-5x, jolloin olisi plotteri, DSI kaiku ja peruskaiku.
Mutta hinta...
Lainaus käyttäjältä: psychocowboy - 15.09.11 - klo:10:03
Itellä kesällä hankittu Mark 5X DSI pelkkä luotain nopeusanturilla. Koko paketti oli ~420e. Tarkoituksena on ostaa erikseen sitten plotteri. Plotterin virkaa toimittaa sitten luurissa oleva kartaselain. Samaa mieltä yllä kirjoittaneen kanssa noista kalasymboleista. LAite toiminut muuten moitteetta kunhan muistaa nuo syvyys rajoitukset
Voisitko tarkentaa noista syvyysrajoituksista..?
Tricky
0
Poissa
«
Vastaus #4 :
16.09.11 - klo:21:45 »
Joo kännykästä on miellyttävää kytätä pieneltä rudulta ja jos vielä vähän siihen valo osuu ei näe sitä ruutuakaan, koko luuri hukkuu.... makunsa jokasella.
Ihan asiaa panna plotteriin erikseen hillot jos takatasku kestää ruletin.
Samoin siihen kahteen eri kaikuun DSI ja normaali.
Itse en oo varakkaimmasta päästä joten tommonen riittänee kunes siihenn kyllästyy ja ei siitä pahaa sanottavaa olekkaan, kuten jo aiemin sanoin en nää tilannetta että syvyyden sun muun tietokerroksen kertoman tiedon lisäksi pitäs vielä nähdä kaiuku, toki hifistely on aina ok jos rahat riittää mutta mietinkin asian olevan jo järkevällä linjalla ettei sitä parasta haeta, silloin ei kannata kysyä edes.... ostaa vain
mitä värinäyttöön tulee niin DSI ainakin itsellä näyttää monella eri värillä eri aikaan eri paikkaan paljon paremin kaiun, älä kysy miksi, mahtaako valosuus vaikuttaa mutta näin tekee
Edit: kaiku siis näyttää kalat tarkemmin syystä tai toisesta eri värimallilla paremin syvyydestä, veden sameudesta tai muusta riippuen.
psychocowboy
0
Poissa
«
Vastaus #5 :
16.09.11 - klo:22:17 »
Lainaus käyttäjältä: Tricky - 16.09.11 - klo:21:45
Joo kännykästä on miellyttävää kytätä pieneltä rudulta ja jos vielä vähän siihen valo osuu ei näe sitä ruutuakaan, koko luuri hukkuu.... makunsa jokasella.
No eipä se ole kovinkaan paljon isompi ruutu jos tuijottaa puoliksi jaettua viiden tuuman ruutua. Ja jos heijastelu on on ongelma niin ranteen pitäisi liikkua?
Kuten aiemmin mainitsin niin kokeiltu on malleja ja mainittu on omaan mieleen. Mikroskoopilla katseltava ei ole mun makuun sopiva malli.
Lainaus käyttäjältä: ThC² - 16.09.11 - klo:21:11
Voisitko tarkentaa noista syvyysrajoituksista..?
Eli DSI mallissa on rajoituksia 800kHz taajuudella on keilan leveys 32 astetta mutta pohjan näyttö vain 30m asti. 455kHz taajuudella on peitto laajempi eli 55 astetta mutta näyttö vain 76m asti. Mittaukset on suolaisessa vedessä eli järvillä voi toimia syvempään. Omat kokemukset on että ei muuten toimi. Syvimmät kohdat omilla vesillä on 96m.
Silti omaan makuun tuo on parempi kuin edellinen Lowrance X-125. Väreillä itse en tee mitään koska niillä vaan saadaan animaatio kauniimmaksi; faktaa se ei muuta miksikään
Piirto DSI malleilla on ainakin omalla kohdalla ollut todella hyvä. Moitteita ko mallistosta löytyy interwebin täydeltä mutta yhtäkään en itse allekirjoita. Jospa lukisi ne käyttöohjeet....
Tricky
0
Poissa
«
Vastaus #6 :
17.09.11 - klo:09:34 »
Lainaus käyttäjältä: psychocowboy - 16.09.11 - klo:22:17
Eli DSI mallissa on rajoituksia 800kHz taajuudella on keilan leveys 32 astetta mutta pohjan näyttö vain 30m asti. 455kHz taajuudella on peitto laajempi eli 55 astetta mutta näyttö vain 76m asti. Mittaukset on suolaisessa vedessä eli järvillä voi toimia syvempään. Omat kokemukset on että ei muuten toimi. Syvimmät kohdat omilla vesillä on 96m.
Joo varsinkon tuo 800kHz kaiku tuppaa olemaan jo parin kympin veessä aika paljon huonompi kuin tuo 455kHz, mutta taitaa silti olla monta kertaa tarkempaa kuin "normaali" kaiun tarkkuus.
Täällä vettä on parhaimillaan se 55m ja sen kyllä yskimättä menee kun tuon kaiun vaihtaa 455kHz, vielä en ole merelle saanut jollaa raahattua mutta kaippa sekin vielä tulee eteen.
Silti omaan makuun tuo on parempi kuin edellinen Lowrance X-125. Väreillä itse en tee mitään koska niillä vaan saadaan animaatio kauniimmaksi; faktaa se ei muuta miksikään
Jaa-a, kyllä itsellä on paremmin eri värillä näyttänyt kalat, illalla punertavalla tuntunut saavan sen matalassa vedessä paremmin, päivällä syvässä seepia .... voi toki olla ettei se muuta kuin kontrastia sillä mutta jostain syystä näkyy paremin.
Sini vihreällä itse vedin vaikka kuinka kauan kunnes yksi päivä vaikutti sille että kalat on kaikki menny nukkumaan niin huvikseni vaihtelin sitä ja kappas kun alkoikin taas löytymään kaloja :O
ThC²
0
Poissa
«
Vastaus #7 :
18.09.11 - klo:19:05 »
Lainaus käyttäjältä: Tricky - 16.09.11 - klo:21:45
Ihan asiaa panna plotteriin erikseen hillot jos takatasku kestää ruletin.
Samoin siihen kahteen eri kaikuun DSI ja normaali.
Itse en oo varakkaimmasta päästä joten tommonen riittänee kunes siihenn kyllästyy ja ei siitä pahaa sanottavaa olekkaan, kuten jo aiemin sanoin en nää tilannetta että syvyyden sun muun tietokerroksen kertoman tiedon lisäksi pitäs vielä nähdä kaiuku, toki hifistely on aina ok jos rahat riittää mutta mietinkin asian olevan jo järkevällä linjalla ettei sitä parasta haeta, silloin ei kannata kysyä edes.... ostaa vain
mitä värinäyttöön tulee niin DSI ainakin itsellä näyttää monella eri värillä eri aikaan eri paikkaan paljon paremin kaiun, älä kysy miksi, mahtaako valosuus vaikuttaa mutta näin tekee
Edit: kaiku siis näyttää kalat tarkemmin syystä tai toisesta eri värimallilla paremin syvyydestä, veden sameudesta tai muusta riippuen.
Minulla myös köyhänmiehen plotteri tällähetkellä, eli puhelimessa Navionicsin softa. Eikä se todellakaan ole mukava edes 3,7" näytöstä katella. Känny sentään osaa valoisuutta säädellä, joten kyllä siitä näkee paisto kuinka paisto, toisin akku sitten loppuu hetkessä..
Jos mulla varaa olisi, niin tuskin mitään ihmettelisinkään vaan olisin jo hakenut parhaimmat ja sillä selvä. Ponttina nimenomaan on että kun sitä rahaa on vähän niin sitä ei viittisi tuhlata sellaisiin laitteisiin, että heti alkaa v*********n. Eli kerralla sellaiset mitkä tyydyttää ja sopii omiin tarkoituksiin. Köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa, vai miten se meni. Ja noilla nyt ostettavilla olisi tarkoitus sitten myös pärjätä useampi vuosi.
Tämän hetken erillispaketti, jonka tuonne ekaan viestiin listasin on kuitenkin tällähetkellä vain n. 30-40€ kalliimpi, kuin laittamani yhdistelmä. DSI laitteet ovat nyt sitten vielä kalliimpia.
Piirto DSI malleilla on ainakin omalla kohdalla ollut todella hyvä. Moitteita ko mallistosta löytyy interwebin täydeltä mutta yhtäkään en itse allekirjoita. Jospa lukisi ne käyttöohjeet....
Lainaus käyttäjältä: Tricky - 17.09.11 - klo:09:34
Joo varsinkon tuo 800kHz kaiku tuppaa olemaan jo parin kympin veessä aika paljon huonompi kuin tuo 455kHz, mutta taitaa silti olla monta kertaa tarkempaa kuin "normaali" kaiun tarkkuus.
Täällä vettä on parhaimillaan se 55m ja sen kyllä yskimättä menee kun tuon kaiun vaihtaa 455kHz, vielä en ole merelle saanut jollaa raahattua mutta kaippa sekin vielä tulee eteen.
Kärsiikö noissa sitten tarkkuus paljonkin, kun vaihdetaan 800KHz:ä 455KhZ:n..? Meinaan nykyisessä pelissä, kun vaihtaa 200KHz:ä 83KHz:n, niin kaiku ei enää piirrä mitään muuta kuin pohjan...
No puhutaan kyllä hiukan eri luvuista, että kyllä niillä varmasti vielä hyvin näkee.
Nuo syvyysrajoitukset eivät minua kyllä paljon haittaisi, olettaen että tuo 455KHz erottelukyky olisi vielä kohtuullinen. Nykyisillä kohde vesillä syvin kohta on 75m, mutta eipä minua paljon enää yli 50m jälkeen kiinnosta mitä siellä on, ainakaan kalastus näkökulmasta. Tosin olisihan se mukava tuolla 800KHz erottelulla nähdä sinne 50m asti...
Jos harrastaisin pelkkää heittokalastusta, niin DSI olisi ehdoton ykkösvaihtoehto. Mutta tällähetkellä uistelussa on pääpaino, niin näillä näkymin säästän rahaa, ostan peruskaiun ja jatkan banaanien arvailua. Näkeehän sillä sentään nuo parvet melko luotettavasti. Joskus jos on enemmän varaa, niin voisi tuohon DSIn panostaa.
Tosiaan noita DSI:ä on kyllä webissä parjattu ja kehuttu vuoron perää. Tuon takiloiden näkymättömyyden vielä ymmärrän, mutta muut "ongelmat" vaikuttaa kyllä olevan ennemminkin käyttäjässä kuin laitteessa. Oikotie onneen on pakattu samaan pakettiin, mutta kynnys sen selaamiseen niin suuri, että mieluummin parjaa netissä.
E: Niin, tuli tuossa mieleen että toimiiko Lowrancen kaksitaajuusanturit ihan missä Lowrance laitteessa vain? Meinaan jos ostan tuo Mark-5, jossa tulee yksitaajuusanturi ja kytken siihen nykyisen laitteen kaksitaajuusanturin. Näyttäisi olevan samanlainen liitäntä molemmissa...
psychocowboy
0
Poissa
«
Vastaus #8 :
18.09.11 - klo:21:26 »
Lainaus käyttäjältä: ThC² - 18.09.11 - klo:19:05
Kärsiikö noissa sitten tarkkuus paljonkin, kun vaihdetaan 800KHz:ä 455KhZ:n..? Meinaan nykyisessä pelissä, kun vaihtaa 200KHz:ä 83KHz:n, niin kaiku ei enää piirrä mitään muuta kuin pohjan...
No puhutaan kyllä hiukan eri luvuista, että kyllä niillä varmasti vielä hyvin näkee.
Nuo syvyysrajoitukset eivät minua kyllä paljon haittaisi, olettaen että tuo 455KHz erottelukyky olisi vielä kohtuullinen. Nykyisillä kohde vesillä syvin kohta on 75m, mutta eipä minua paljon enää yli 50m jälkeen kiinnosta mitä siellä on, ainakaan kalastus näkökulmasta. Tosin olisihan se mukava tuolla 800KHz erottelulla nähdä sinne 50m asti...
Jos harrastaisin pelkkää heittokalastusta, niin DSI olisi ehdoton ykkösvaihtoehto. Mutta tällähetkellä uistelussa on pääpaino, niin näillä näkymin säästän rahaa, ostan peruskaiun ja jatkan banaanien arvailua. Näkeehän sillä sentään nuo parvet melko luotettavasti. Joskus jos on enemmän varaa, niin voisi tuohon DSIn panostaa.
Kuten Tricky aiemmin mainitsi niin tuo 455KHz on ajoittain jopa parempi näkyvyyden kannalta eli ei heikenny. Itse pidän matalassa (noin 2-10m) 800KHz päällä ja sen jälkeen 455. Hieman menee häilyvämmiksi esim kasvit ja tukit mutta sillä vesimäärällä tuskin ongelma. Kumminkin DSi ei ole autuaaksi tekevä eli jättää aina tulkinnan varaa mitä se piirto on eli ei kerro mitä materiaa se esine pohjassa on.
Ite pääosin uistelen kun kaikua käytän ja silti omalla kohdalla DSI malli toimii sujuvammin (aiemmin mainituin ongelmin). Esim uistelunopeudessa 800KHz toimii kyllä arvioitua syvemmissä vesissä mutta 455 on yleensä tarkempi vaikka 25-40m vedessä.
Lainaus
Tosiaan noita DSI:ä on kyllä webissä parjattu ja kehuttu vuoron perää. Tuon takiloiden näkymättömyyden vielä ymmärrän, mutta muut "ongelmat" vaikuttaa kyllä olevan ennemminkin käyttäjässä kuin laitteessa. Oikotie onneen on pakattu samaan pakettiin, mutta kynnys sen selaamiseen niin suuri, että mieluummin parjaa netissä.
Juu useita haukkuja olen ko laiteista lukenut. Ehkä on onnistanut koska mulla ei noita ongelmia ole ollut. Toisaalta osa foorumeille kirjoittajista kokee ongelmaksi esim jerkkihyrrän hajoamaisen kun sitä pitäisi huoltaakkin välillä.... Toki uusissa malleissa on on aina "synnytystuskia" eli sutta tulee markkinoille alkuvaiheessa.
Itse vaihdoin juuri pois tavan kaiusta kun pienessä veneessä vanha lowrance kuvitteli pohjan olevan takilan kuulien kohdalla. Mulle ei ole tärkeää nähdä niitä kuulia.
Lainaus
E: Niin, tuli tuossa mieleen että toimiiko Lowrancen kaksitaajuusanturit ihan missä Lowrance laitteessa vain? Meinaan jos ostan tuo Mark-5, jossa tulee yksitaajuusanturi ja kytken siihen nykyisen laitteen kaksitaajuusanturin. Näyttäisi olevan samanlainen liitäntä molemmissa...
En usko jos laite ei ole tarkoitettu moiselle
Kaikki yllä siis ihan omaa kokemusta, ei mitään tieteellistä faktaa;).
ThC²
0
Poissa
«
Vastaus #9 :
19.09.11 - klo:20:18 »
Selvähän se, kiitoksia valaistuksesta.
Eipä kuulan näkyminen nyt mikään täysi ehdottomuus ole, eli jos sattuu DSI Markista hyvä tarjous kohdalle niin voipi lähteä mukaan. Nykyisillä hinnoilla kuitenkin pysytään normikaiussa ja katsellaan DSI:ä tulevaisuudessa.
Mitään soraääniä en ole tuosta Elite-5m plotterista webistä löytänyt ja Trickykin sitä kehui (lienee sama laite kuitenkin), joten taitaapi olla minun laite. Tällä hetkellä halvimmillaan (430€)
Sissosella
. Voisi vielä hiukan laskea... Hieman halvempi vielä (399€, 10kpl erä)
Kulmakauppa.fi
.
Lainaus käyttäjältä: psychocowboy - 18.09.11 - klo:21:26
En usko jos laite ei ole tarkoitettu moiselle
Juu tuolta Lowrancen lisälaitesivulta varmistui, että ei toimi. Anturi on kyllä sama niin Mark-5x, kuin Mark-5x Pro:ssa, mutta vain Prossa se toimii 200/83KHz taajuuksilla. Eli on siis laite riipuvainen juttu, ei anturi riippuvainen.
ossinmopo
0
Poissa
«
Vastaus #10 :
28.03.12 - klo:16:50 »
Minulla on kesän ollut Elite 5m. Ihan ok laite, ei valittamista. Ainoastaan näyttö saisi olla suurempi. Joten aloittajan kysymykseen kannatan erillislaitteita näillä näytön suuruuksilla.
ThC²
0
Poissa
«
Vastaus #11 :
19.04.12 - klo:19:01 »
Huono oravavuosi ja suuruudenhulluus johtivat lopulta siihen, että ostin yhdistelmälaitteen. Eli käytetty vanhempaa LCX sarjaa oleva 7" Lowraanssi tulee veneeseen ensikaudeksi.
Edelleen olen kyllä erillisten laitteiden kannalla. Tuleva kausi kyllä mennään tuolla yhdistelmällä ja täytyy sitten kauden lopussa vähän ihmetellä tilannetta uusiksi. Todennäköisesti tuo saa sitten joskus kaverikseen pelkän plotterin. Noissa vanhemmissa Lowransseissa kun on tuo ulkoinen GPS-mokkula, jonka elinkaari (lukemani perusteella) ei kummoinen ole. Toivottavasti nyt jaksaa edes yhden kesän kertoilla sijaintia...
Tricky
0
Poissa
«
Vastaus #12 :
19.04.12 - klo:19:29 »
Onko siinä nykyisessä plotterissa enemmän vikaa kuin nykyisessä kaiussa???
Tuntuu porukka aina hommaavan yhdistelmälaitteen kaveriksi toisen plotterin sitten kun "aika koittaa".
Miksi ei hommaa toista kaikua ja sitten siitä yhdistelmän kaiustakin voisi vielä olla iloa jos haluttaa hifistellä ja katsoa vaikka kahdella eri taajuudella kaikukuvaa, vai onko siitä hyötyä että on kaksi karttaa eri näytöillä?
Menee yhdistelmä puoliksi siinä vaiheessa hukkaan mun mielestä, vaikka hifistelyksi menee mutta rahoille vastinetta???!!!!
ThC²
0
Poissa
«
Vastaus #13 :
19.04.12 - klo:19:54 »
Pirun hyvä pointti!
Lähinnä tuli mietittyä plotteria kaveriksi, kun epäilen tuon gerpsimokkulan elinikää. Kummassakaan ei tällä hetkellä ole mitään vikaa, niin toiminnassa kuin "suorituskyvyssäkään". Mutta kaiku toiseksi laitteeksi olisi kieltämättä kyllä parempi vaihtoehto, oli sitten hifistelyä taikka ei. Siinä olisi paketissa "kokonaisuutena" enemmän järkeä, kuten sanoit. Kunhan vaan se mokkula sitten kestää...
Täytyykin pohtia tuota enemmän. Tosin sen kaverin ostan kyllä vasta ensikaudeksi, jos vielä sittenkään. Täytyy ensin tämän kauden verran kerätä kokemusta tuosta ja katsella sitten, mutta hyvä kun mainitsit tuon vaihtoehdon, niin osaa myös siltä kannalta miettiä.
Tuossa on myös tuo NMEA-verkon mahdollisuus, eli voi liittää laitteita samaan verkkoon ja lähettää kuvaa toisiinsa. Mutta siitä ja sen mahdollisuuksista en osaa vielä mitään sanoa, kun en ole siihen niin perehtynyt.
ossinmopo
0
Poissa
«
Vastaus #14 :
20.04.12 - klo:17:27 »
Minua jäi vaivaamaan tuo sinun Lowrance ja sen rakenne. Yhdessä viestissä kirjoitat että gerpsi ja toisessa gepsi. Nehän on eri asioita GPRS ja GPS.
Mainitset ulkoinen GPS-mokkula. Onko se vain ulkoinen gps-antenni? vai onko siinä jotain muuta matkassa? En halua saivarrella mutta kysyn ihan mielenkiinnosta kun mietin mikä siinä on sellainen asia jonka kestävyyttä/toimivuutta epäilet.
Tagit:
Kaikuluotain
karttaplotteri
plotteri
yhdistelmälaite
Sivuja: [
1
]
2
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry: