Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 9   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Amatööriuistintenrakentelijoiden kalastuskisa(t)

(Luettu 44193 kertaa)
NonProkalastaja

0
Poissa

Profiili
« : 18.11.11 - klo:15:45 »

Noniin, ja tätä voidaankin tehdä eri vuosina ja ylläpito voi vastata useampina vuosina ellen minä sitä tee. Tänne ilmoittautumisia, alla kisan säännöt:

-Osallistuja ei tee vaappuja myyntiin, ainakaan laajasti
-Kisa käydään kuukausittain kesällä, kuukausien välein loppu, sillä kalastajat kalastavat eri verran ja jonkun vaaput voivat sopia eri lämpöisiin vesiin
-Jokainen kisaan laskettava kala on tultava omalla vaapulla, ja kuvan kanssa jossa näkyy sekä vaappu että kala (tai vaappu ja kalat)
-joka kalasta 5 pistettä
-joka kilogrammasta jonka kala painaa 2 pistettä lisää (1kg kala=7pistettä, 2kg kala=9pistettä 3kg kala=11pistettä). Pisteenlaskusta voidaan vielä neuvotella.
-Jalokaloista 8pistettä per kappale ja samat lisäpisteet

-kalalaji voi olla mikä vain
-kalan pitää tulla heittokalastamalla, uistellen tai soutu-uistellen
-vaappu on tehtävä kokonaan itse. Valmiita aihioita ei siis kisaan huomioida. (tässäkin joustetaan, mikäli aihiot ovat selvästi vain raakileita eivätkä vain pienen hionnan tarpeessa)
-Vieheen tekotapa on vapaa. (kopiosorvi on sallittu mikäli sellaisen omistaa)
-Vieheet täytyy maalata itse.

Eiköhän tuossa ole. Pisteenlaskusysteemistä ja kopiosorvin käytöstä kannattaa ehkä vielä neuvotella, samoin kuin otetaanko kisaan ns. "liian hyviä". Paremmille tekijöille voidaan tehdä toinen topic, tämä mielellään vain harrastelijoille. ( HymyileeSurullinen )

Itse voin ensi kesälle osallistua, ketkä muut haluaisivat? Pyörittää silmiään

EDIT: Lopulliset säännöt: Muuten ylläolevat, mutta:
-alamittaisia kaloja ei hyväksytä (ei kisassa eikä koko kalasaalis.comin kalat-osiossa)
-aihio saa olla valmisaihio, jos se langoitetaan itse ja siihen kiinnitetään itse huulilevy ym... Muoviaihiot tai muut valmiit aihiot jotka tarvitsee vain maalata ovat kiellettyjä.
-pisteidenlasku: Jokaisen kisaan ilmoitetun ja hyväksytyn vaapun kalan paino (kg) jaetaan kalasaalis.comin saman lajin ennätyskalan painolla ja tämän laskun tulos kerrotaan sadalla. (Seuraava tekstinpätkä lainattu sopulilta tämän topicin myöhemmältä sivulta:) "Esimerkki vielä:
Oliver Edwards kiskaisee 4,6 kiloisen matikan kemijoesta syyskuussa. Kalasaliscomin suurin made painaa 8,04 kg. Oliverin pisteet:

4,6 : 8,04 = 0,572 x 100 = 57,2 pistettä

Jos sattuu saamaan kalasaaliscomin ennätyskalan, niin lukema on silloin tietenkin yli sata. Jos sellaista sattuu, niin siihen saa 50 pistettä boonusta päälle. eli pisteitä tulee silloin ainaki 150."
-Ennen kuin uistin hyväksytään kisaan, on siitä laitettava tänne topicciin tai kuvat osioon (ja sitten linkki tänne) kuva vähintään kahdesta eri kuvakulmasta, jotta vaappua voidaan tarkastella ja katsoa onko se sääntöjen mukainen.
-kopiosorvia käyttäessä, on ensimmäisen ns. "mallikappaleen" tai "prototyypin" oltava itse alusta asti tehty. Tässä ei saa käyttää valmiita vaappuaihioita mallina.
-Kuukausittain järjestettävän kisan lisäksi on myös koko kesän (siitä päivästä kun jäät lähtevät koko suomesta, siihen päivään saakka kunnes ensimmäiset jäät järviin ilmestyvät jonnekkin päin Suomea. (katsotaan järven koko, sillä järven oikeaoppisen luokitelman mukaan (50m2) ovat myös monet lammet järviä)
-kalapaikka on vapaasti valittavissa, lampi, järvi, puro, joki, meri, ulkomaat jne.
-max 8 uistinta per kk käytössä. (näin alustavasti)
-mikäli uistin on lusikka tai lippa, on sen oltava itse tehty ja suunniteltu.

Näillä säännöillä mennään. Katsotaan jos käy niin, että tulee kahta selkeästi eritasoista porukkaa, niin voidaan ehkä jopa jakaa kisa kahteen sarjaan.

Kireitä!  Hymyilee leveästi

-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
teemu123
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 18.11.11 - klo:16:51 »

Minä ilmottaudun.Hymyilee Tässä tulee aika helposti pisteitä niille, jotka kalastat esim ahvenia, mitä tulee lukumääräisesti paljon Järkyttynyt.
lahna95

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 18.11.11 - klo:16:55 »

Voisinpa osallistua sillä ainoalla itsetekemälläni... Hymyilee leveästi

Tricky

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 18.11.11 - klo:17:02 »

Joo, vois lähteä mukaan vaapun testiuittokin poiki pikkuhauen 2.6kg. Säännötkin vaikuttaa ihan päteviltä.

"Se mikä on hartsia vahvistaa."
köntsä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 18.11.11 - klo:17:12 »

Siis valmiita (esim. Rialinnasta ostettuja) aihioita ei hyväksytä, mikäli siis oikein olen ymmärtänyt? Niin ja itsekin voisin tähän liittyä, mikäli mukaan vain otetaan.  Hymyilee Pitää vain alkaa itse niitä aihioita tehdä...

Katohan kun on hyvän kokonen!
Pirkanmaan Kalakamut 2012
Pontifex
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 18.11.11 - klo:17:20 »

Minähän voisin tulla mukaan, jos vain pääsee Hymyilee leveästi
kingi9
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 18.11.11 - klo:17:25 »

-vaappu on tehtävä kokonaan itse. Valmiita aihioita ei siis kisaan huomioida. (tässäkin joustetaan, mikäli aihiot ovat selvästi vain raakileita eivätkä vain pienen hionnan tarpeessa).

Voisin osallistuu,mut eikö tuossa aihio säännössä vois vähä joustaa,et sellasii aihioita ei hyväksytä esim.samfishingillä myytäviä jesse,bomber,aihiot ja muut eri uistinvalmistaman tekemät.
ja sellaset vaappusorvin aihiot hyväksytään,kun itse tekee loput runkolanka,liimaus,lakkaus,maalaus,uintilistan laitto,foliointi ym.
eihän uistimen valmistajatkaan tee itse kuin muutaman aihion ja lähettää ne kopioitavaksi.

ps:On mulla kyllä muutama itse vuoltu uistinkin.
janne-s
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 18.11.11 - klo:17:27 »

Mukaan ehdottomasti, jos vain huolitaan?? Esim. noi vaaput olen tehnyt valmiista aihiosta joissa ei ole turpaläpän paikkaa. http://www.kalasaalis.com/kuva/6003/

Tunnelin päässä näkyvä valo, on mitä todennäköisimmin vastaan tuleva juna.
NonProkalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 18.11.11 - klo:18:15 »

-vaappu on tehtävä kokonaan itse. Valmiita aihioita ei siis kisaan huomioida. (tässäkin joustetaan, mikäli aihiot ovat selvästi vain raakileita eivätkä vain pienen hionnan tarpeessa).

Voisin osallistuu,mut eikö tuossa aihio säännössä vois vähä joustaa,et sellasii aihioita ei hyväksytä esim.samfishingillä myytäviä jesse,bomber,aihiot ja muut eri uistinvalmistaman tekemät.
ja sellaset vaappusorvin aihiot hyväksytään,kun itse tekee loput runkolanka,liimaus,lakkaus,maalaus,uintilistan laitto,foliointi ym.
eihän uistimen valmistajatkaan tee itse kuin muutaman aihion ja lähettää ne kopioitavaksi.

ps:On mulla kyllä muutama itse vuoltu uistinkin.

Jyrkkä ei. Sen sorvin voi vielä jollain lailla hyväksyä, mutta ei todellakaan saa vain maalata Bombereita tai Jessejä ym. vaappuja uusiksi.

Lahna95, voihan sitä yhdelläkin osallistua.

Kilosääntö on siksi, että joistain paikoista saa noita nelikiloisia, kun taas jossain (kuten täällä) on kaksikiloinenkin jo saavutus.

Hienoa, että köntsäkin lähtisi! Alusta asti jos teet vaaput niin mikä jottei.

Mistä tahansa pusta vaappuaihiot, kuten esim. balsasta. Itse käytän haapaa ja voin sitä suositella. Pehmeämpää kuin muut puut Suomessa, lukuunottamatta balsaa. Ja aika kevyttäkin.

Eikun rakentelemaan, ja kesällä kisoille!

PS. Kuukauden pituisiin kisoihin kaikki jaksavat osallistua useamminkin. Niissä kun ei saa niin suuria eroja aikaan kuin koko kesän kisoissa. Cool
krisu

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 18.11.11 - klo:18:39 »

tässä on vain yksi ongelma että jos joku kalastaa esim 5kg hauen jollakin muulla uistimmella ei omatekemällä  eli huijaa sitten kun ottaa kuvan kalasta niin laittaa  vaan oma tekemän uistimen hauen leukaan  se olisi helppo tapa huijata  Epävarma
kingi9
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 18.11.11 - klo:18:40 »

Ok.eli mut hyväksytään kisaan noil vaappusorvi aihioilla?
en se kyl minäkää maalaa uusiks mitää kaupan uistimii vaan teen itse.
NonProkalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 18.11.11 - klo:18:43 »

Ok.eli mut hyväksytään kisaan noil vaappusorvi aihioilla?
en se kyl minäkää maalaa uusiks mitää kaupan uistimii vaan teen itse.

Jos vaan itse sorvaat ja itse suunnittelet sen muodon. Eli ei kopiosorvilla mitään bomber tai jesse kopioita.
Raine

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 19.11.11 - klo:10:54 »

juu mä lähen kyllä tähän kisaan, jos kukaan ei ole sitä vastaan.
keväällä olis joella toutain ja turpa otillaan, kesällä järvillä lohet ja tanet, heinäkuu-elokuu kuharallia, syyskausi taas lohen perään, ja haukihan tankkaa koko kauden.. jeps ei kun talvella uusia vaappuja keksimään ja väsäämään kalojen pään menoksi Virnistää
Sopuli

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 19.11.11 - klo:12:06 »

Tottakai osallistun. En oo tehnyt vaappuja vielä kuin muutaman ja lippoja parikymmentä.
kuppi81
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 19.11.11 - klo:12:47 »

joo vois kyl osallistuu
Tagit: Kisa Kilpailu Vaappu Tee-se-itse Itsetehty Omatekemä 
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 9   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: