Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Vesitiiviit kamerat

(Luettu 18128 kertaa)
TuMi
Vieras
« : 11.04.12 - klo:21:31 »

Onko teillä Kalasaalis.comin käyttäjistä kokemusta veden alla kuvaamisesta? Sen tiedän, että ainakin muutamia vedenalla kuvaajia tähänkin sakkiin kuuluu. Viime kesän valokuvauskilpailun voitto meni käyttäjälle huukoh Öinen körmyniska -kuvalla ja Sopuli on lähettänyt useita mielenkiintoisia videoita kuten tämänhauen ahvensyötillä. Käyttäjä jurmo111 pyytää kalaa harppuunalla ja siitäkin videoista löytyy mielenkiintoista pätkää. Tässä yks kampelavideo.

Itse hankin GoPro Hero 2:sen joku aika sitten ja sitä olen pariin kertaan testaillut ja hyvin se tuntuu vettäkin kestävän. Sen lisäksi iteltä löytyy 7D, mutta siihen ei ole koteloa. Jos haluaisin sitä käyttää, mistä siihen kannattaisi hankkia kotelo? Onko kokemuksia niiden särkymisistä/vuotamisista? Entä onko teillä enemmän veden alla kuvanneilla vinkkejä miten videoa kannattaa valaista? Miten kamera on paras kiinnittää? Tai muita seikkoja, mitä kannattaa ottaa huomioon jos kuvaa veden alla?
makeonparas
Vieras
« Vastaus #1 : 11.04.12 - klo:21:58 »

Itse ainakin omistan GoPron ja olen joskus yrittänyt kuvata sillä veden alta, mutta silloin ei ollut kovin valoisaa, joten videosta ei tullut hyvä laatuinen. Tänä kesänä voisin alkaa kuvaamaan vähän enemmän videoita veden alta, kun GoPro kuitenkin löytyy Hymyilee leveästi
silaasalaK
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 11.04.12 - klo:23:18 »

Meillä on koulussa noita go pro kameroita. Pitänee ottaa joskus kalareissulle mukaan. Se kamerahan tulee semmoseen vesitiiviiseen boksiin sisälle kuvausajaksi. Oon kuvannut semmosella meduusoja Seilin saarella Turun saaristossa.

Munat pataan ja vieheet pohjaan.
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #3 : 12.04.12 - klo:06:19 »

Meillä on koulussa noita go pro kameroita. Pitänee ottaa joskus kalareissulle mukaan. Se kamerahan tulee semmoseen vesitiiviiseen boksiin sisälle kuvausajaksi. Oon kuvannut semmosella meduusoja Seilin saarella Turun saaristossa.

Eroaako se siis miten normaalista digikamerasta?

kalakala543
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 12.04.12 - klo:06:55 »

Mulla on Fujifilms xp30 ja olen muutaman kerran kuvannu sekä merellä että joella ja ihan hyviä videoita on tullu. Vedet on vaan sattunu olemaan melko sameita joten ei niissä paljon mitään näy.

"Mä seuduilla näillä oon tunnettu...mikä se oli!"
TuMi
Vieras
« Vastaus #5 : 12.04.12 - klo:08:41 »

Eroaako se siis miten normaalista digikamerasta?
GoPro on lähtökohtaisesti kypäräkamera ja videokamera, mutta sillä toki on mahdollista kuvata myös stillkuvia. Lisätietoja löydät täältä: http://gopro.com/cameras/hd-hero2-outdoor-edition/. Luonnollisestikaan se ei ole ainut vesitiivis kamera tai kypäräkamera, mutta ehdottomasti yksi parhaista ellei paras omassa sarjassaan. Kamera itessään on noin kahden tulitikkulaatikon kokoinen ja tosi simppeli. Vain kaksi painiketta ja akku + mini näyttö (lisäosana on mahdollista hankkia myös isompi näyttö, missä on etsin, josta näkee mitä kuvaa). Sen lisäksi siihen tulee vesitiivis kotelo joka mahdollistaa veden alla kuvaamisen ja paljon erilaisia kiinnityslevyjä ja remmejä. Ulkona normaalissa valossa valo riittää täysin, mutta kun kamera viedään hämärämpään tai tummempiin vesiin loppuu kamerasta valoteho. Sillä juuri kyselin tuosta valaistuksesta. Ehkä joku vesitiivis isompi taskulamppu voisi toimia sen kaverina. Toinen vaihtoehto on ostaa kotelo esim järkkäriin, kuten käyttäjä huukoh on ilmeisesti tehnyt. Saa vielä laadukkaampaa kuvaa, mutta tietysti hinta ja sitä kautta myös riskit on korkeammat.

Edit: Joku tällänen taskulamppu vois olla hyvä. Ois ainakin valotehoa. Tosin on tuolla hintaakin kyllä taskulampuks melkosesti. Tai no taskulamppu harrastajat varmaan sanos tuota halvaks, jos kattoo näitä oikeesti kalliita ja mielettömän valovoimasia lamppuja kuten tämä, mutta ei sinne mitään rekan etuvalosarjaa tarvitse veden allekaan tuoda. Ehkä kohtuus riittää tuossakin. Normi taskulampussa valoteho taitaa olla siinä 80-100 Lumenen luokkaa ja tuo ekan linkin taskulamppu on 1000 Lumenia ja jälkimmäinen huimat 5200.
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 23.01.13 - klo:15:09 »

Noniin, mitä kameraa suosittelisitte mulle? Olen vähän ajatellut että ostan kunnon kameran jolla tulee oikeasti hyviä kuvia, ja ehdottomasti pitäisi pystyä kuvaamaan veden alla. Ei myöskään nuista kiinnitys systeemeistä olisi haittaa, jos sen saa esim. päähän tai vapaan kiinni yms. Eli oisko suositella jotain tiettyä mallia/merkkiä? Mitään budjettia en ole tehnyt, ajattelin että katson paljonko tulee hintaa ja mietin sitten että ostanko. Kuitenkin sen muutaman satasen voisi varmaan panostaa, jos joskus saan verran tuohta kasaan Hymyilee leveästi  Ilmeisesti GoPro:t aika hyviä? Ja myös tuo Panasonicin DMC-FT3?
kalastajaeemeli1
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 23.01.13 - klo:19:13 »

Noniin, mitä kameraa suosittelisitte mulle? Olen vähän ajatellut että ostan kunnon kameran jolla tulee oikeasti hyviä kuvia, ja ehdottomasti pitäisi pystyä kuvaamaan veden alla. Ei myöskään nuista kiinnitys systeemeistä olisi haittaa, jos sen saa esim. päähän tai vapaan kiinni yms. Eli oisko suositella jotain tiettyä mallia/merkkiä? Mitään budjettia en ole tehnyt, ajattelin että katson paljonko tulee hintaa ja mietin sitten että ostanko. Kuitenkin sen muutaman satasen voisi varmaan panostaa, jos joskus saan verran tuohta kasaan Hymyilee leveästi  Ilmeisesti GoPro:t aika hyviä? Ja myös tuo Panasonicin DMC-FT3?

Mulla on tällänen http://www.topshot.fi/product/6365/olympus-tough-tg-820-ihs-hopea

Viime vuonna elokuussa ostin joten vielä ei hirveesti oo kokemusta, sillä mitä on voin suositella. Veden alla en oo kokeillut kun pari kertaa ja nekin vanajan ruskeassa vedessä niin ei niistä kauheesti selvää saanut, mutta kuivalla maalla ainakin saa hyviä kuvia. Hyvä puoli on myös videokuvaus joka on full hd 1080p eli vähintään tarpeeksi tarkka tommoselle kompaktikameralle, täysilaatuinen video vaan kuluttaa akun aika nopeesti, mutta voi käyttää vaikka 720p muotoa niin kestää kauemman aikaa akku. Hyviä puolia ovat myös makro , supermakro, iskunkestävyys, veden kesto 10m syvyyteen ja pakkasen kesto 10°c asti eikä hintakaan niin paha ole.

Se oli ainakin näääääin iso.
kalastajaeemeli1
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 23.01.13 - klo:19:16 »

Mulla on tällänen http://www.topshot.fi/product/6365/olympus-tough-tg-820-ihs-hopea

Viime vuonna elokuussa ostin joten vielä ei hirveesti oo kokemusta, sillä mitä on voin suositella. Veden alla en oo kokeillut kun pari kertaa ja nekin vanajan ruskeassa vedessä niin ei niistä kauheesti selvää saanut, mutta kuivalla maalla ainakin saa hyviä kuvia. Hyvä puoli on myös videokuvaus joka on full hd 1080p eli vähintään tarpeeksi tarkka tommoselle kompaktikameralle, täysilaatuinen video vaan kuluttaa akun aika nopeesti, mutta voi käyttää vaikka 720p muotoa niin kestää kauemman aikaa akku. Hyviä puolia ovat myös makro , supermakro, iskunkestävyys, veden kesto 10m syvyyteen ja pakkasen kesto 10°c asti eikä hintakaan niin paha ole.
Ja siihen vielä päälle tää niin mahtuu kuvat ja videot kameralle Hymyilee http://www.topshot.fi/product/7175/transcend-sdhc-16-gt-class-10
TuMi
Vieras
« Vastaus #9 : 23.01.13 - klo:20:45 »

Ja siihen vielä päälle tää niin mahtuu kuvat ja videot kameralle Hymyilee http://www.topshot.fi/product/7175/transcend-sdhc-16-gt-class-10
Kannattaa tosiaan katsoa myös mitä muistia ostaa kun hankki kameran. Pelkkä koko ei kerro kaikkea, sillä muisteja on eri nopeuksisia. Ja nopeutta tarvitaan sekä sarjakuvaamisee nettä videointiin. Melko monet kamerat (jotka käyttävät SD-kortteja) tukevat juuri noita SDHC (Secure Digital High Capacity) kortteja ja ne ovaat omiaan esimerkiksi videoiden kuvaukseen. Siitäkin on tullut uudempi versio SDXC, mutta tähänkin vaaditaan tuki, eli vanhemmat laitteet eivät välttämättä ole yhteensopivia. Lisää tietoa SD muistikorteista wikipediassa.
TuMi
Vieras
« Vastaus #10 : 24.01.13 - klo:10:10 »

Osaatko yhtään sanoa suuntaa tuohon budjetille? Voisin katella jotain kameroita. Varmaan järkevin vaihtoehto voisi olla ostaa suoraan vesitiivis kamera. Toinen vaihtoehtohan on hankkia kamera ja sille kotelo. Tosin kotelelotilanteessa käyttäisin vain valmistajan itse tekemiä koteloita. Onko sinulla muuten ajatuksena kuvata enemmän videota vai still kuvia?
Typeyks

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 24.01.13 - klo:10:18 »

Pentax WG-2?

No mitäpä lottoot!
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 24.01.13 - klo:12:56 »

Aion kuvata kuvia ja videoita molempa. Budjettia en siis vielä ole päättänyt, riippuu sitten kameran hinnasta että milloin hankin. Tarkotuksena olisi siis alkaa säästämään rahaa. Sanotaanko että ei yli 500e kameraa vaikkapa näin alkuun. Voi suositella toki myös kalliimpia niin kattelen ja mietin.
laitela

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 24.01.13 - klo:16:19 »

Pentax WG-2?

Tuokin voisi olla hyvä. Mulle tärkeitä ominaisuuksia ois hyvä kuvanlaatu siis still kuvissa ja videolla. Sitten myös akun kesto tai käyttöaika (mikä nyt onkaan) ja muisti. Mutta nuohan kyllä tukee ihan järkiään 32GB muistikorttia että se nyt ei taida olla ongelma.

Tosiaan haluaisin saada terävää kuvaa, koska olen kyllästynyt noiden halppiskameroiden kuvanlaatuihin. Ja siis kameran itsessään pitäisi olla vedenpitävä, ei mielellään mitään ylimääräistä koteloa.
ThC²

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 25.01.13 - klo:10:19 »

Tuokin voisi olla hyvä. Mulle tärkeitä ominaisuuksia ois hyvä kuvanlaatu siis still kuvissa ja videolla. Sitten myös akun kesto tai käyttöaika (mikä nyt onkaan) ja muisti. Mutta nuohan kyllä tukee ihan järkiään 32GB muistikorttia että se nyt ei taida olla ongelma.

Tosiaan haluaisin saada terävää kuvaa, koska olen kyllästynyt noiden halppiskameroiden kuvanlaatuihin. Ja siis kameran itsessään pitäisi olla vedenpitävä, ei mielellään mitään ylimääräistä koteloa.

Hyvä kuvanlaatu sekä still- että videokuvassa on melko hankala saavuttaa. Tosin ehkä parempaan lopputulokseen pääsee, kun valitsee tavallisen vedenpitävän kameran, jolla voi kuvata. Videokuvaukseen tarkoitetuissa "action cameissä" kun nuo stillkuvat on melko heikko laatuisia ja vääristyneitä (fish eye). Akkukeston suhteen kannattaa valita kamera, jossa on vaihdettava akku. Näin voi sitten ostaa vara-akun (akkuja) ja pidentää kuvausaikaa. Tosiaan nuo tavalliset kamerat usein on jo itsessään vedenpitäviä (+/-10m), toisin kuin action kamerat jotka vaativat kotelon. Noissa tavallisissa vedenpitävissä kameroissa tulee ehkä ongelmaksi noiden kiinnityshärpäkkeiden puute. Mikäli siis haluaa kameran kiinnittää johonkin kehoonsa videokuvausta varten.

Itsekin jo jonkin aikaa himoinnut tuollaista action cameraa. Lähinnä vaihtoehtoina tuo TuMin omistama GoPro Hero 2 ja sitten Veho Muvi HD10. Näistä tuo Muvi kiinnostaisi enemmän pitkälti hinnan takia. Sekä kun siinä on tuo "etsin näyttö" ja kaukosäädin vakiona. Miinuksena, ja aika isona sellaisena, on sitten sisäinen akku...  Surullinen

E: typoja...

Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: