|
svirta
Vieras
|
 |
« : 21.02.08 - klo:09:19 » |
|
Otatteko sohjot pois pilkkiessä vai jätättekö kaikki vai osan? Jos jätätte sohjoa ni miks? Matalassa jotku ainakin jättää ku luulevat kalojen olevan arkoja Minä heitän aina kaikki jäät muualle pilkkimistä häiritsemästä 
|
|
|
|
|
poka
SP-Team
0
Poissa
|
 |
« Vastaus #1 : 21.02.08 - klo:17:21 » |
|
Kylläpä ne tulee yleensä kauhottua pois.. Tosin jos on huono syönti, niin uusia paikkoja kolutessa, en jaksa putsata reikää vaan testaan muutaman minuutin sohjon kanssa, sitten jos kalaa alkaa tulemaan, niin poistan sohjot..
|
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu.
|
|
|
|
EniZei
|
 |
« Vastaus #2 : 22.02.08 - klo:09:32 » |
|
Jos lunta on jään päällä paljo ja syönti huonoa, ni sillon joskus kokeilen jättää sohjot reikään, muuten heitän sohjot pois. Tasurilla pilkkiessä saatan joskus jättää sohjot laiskuuttani, ainakin jos vaihtelen pilkkipaikkaa ahkerasti..
Kalassa.netissä oli tästä aiheesta "yleissäännöt", en nyt vaan saa niitä tähän copy pastettua, ku siellä on palvelinvaihto meneillään..
-Edit Oli sattumalta lähes samanlainen alku mun viestissä mitä pokalla =)
|
|
|
|
|
|
miigu
|
 |
« Vastaus #3 : 08.03.08 - klo:20:30 » |
|
Nyt ei oo sohjo kauhaa niin jätän vähä sohjoa reikää, mut tosin jos morrilla pilkkii nii pitää sit avanto puhdistaa vähä paremmin. yleensä tulee kairalla otettuu enimmät sohjot pois ja sillä siisti.
morrilla se pilkintä on helpompaa ehkä, ku avanto on puhdas ja sillo myös näkee jos siima liikkuu.
|
|
|
|
|
hugo
0
Poissa
|
 |
« Vastaus #4 : 08.03.08 - klo:22:00 » |
|
Yleesä kun on aurinkoinen päivä niin jätän osan sohjosta avantoon pilkkiessäni pystyllä...Jos taas tasarilla niin otan kaikki pois koska pienimpien tasurien liike kärsii jos avannossa on sohjoo!!!!!! 
|
|
|
|
|
|
Heku
|
 |
« Vastaus #5 : 10.03.08 - klo:10:07 » |
|
Kannattaa opetella tekemään se reikä siten että ei jää sitä sohjoo paljon mitään siihen reikään. Eli nostaa sen kairan vauhilla reijästä ja potkasee sen sohjon samalla hiiteen siitä reijän päältä. Jos on paljon lunta jäällä niin se lumi pitää tietysti eka potkia siitä reijän kohalta pois. En ymmärrä miten jotkut voi pilkkiä semmosista avannoista joissa on jätety sohjot reikään ja vielä avannon ympärille niinku torniksi. Aika hankalaa 
|
Ei se ota jos ei se annakkaa... Tulipahan kokemusta
|
|
|
|
stento-z
|
 |
« Vastaus #6 : 12.03.08 - klo:12:40 » |
|
Kunhan muistaa olla pumppaamati sekin on tullu nähtyä mut ei se ukko kyllä kalaa saannut ja vähän ajan kuluttua siitä sitten sai kalaa
|
|
|
|
|
|
minkkinen
|
 |
« Vastaus #7 : 08.04.08 - klo:11:16 » |
|
|
|
|
|
|
poka
SP-Team
0
Poissa
|
 |
« Vastaus #8 : 08.04.08 - klo:11:36 » |
|
En ole itse huomannut onko väliä kalantulolle, mutta kyllähän se aika paljon vaikuttaa siihen, että paljonko valoa pääsee avannosta jään alle.. Että saattaa sillä joskus olla merkitystäkin..
|
|
|
|
|
kiero
0
Poissa
|
 |
« Vastaus #9 : 08.04.08 - klo:12:02 » |
|
Kannattaa opetella tekemään se reikä siten että ei jää sitä sohjoo paljon mitään siihen reikään. Eli nostaa sen kairan vauhilla reijästä ja potkasee sen sohjon samalla hiiteen siitä reijän päältä. Jos on paljon lunta jäällä niin se lumi pitää tietysti eka potkia siitä reijän kohalta pois. En ymmärrä miten jotkut voi pilkkiä semmosista avannoista joissa on jätety sohjot reikään ja vielä avannon ympärille niinku torniksi. Aika hankalaa  Jep, samalla tavalla sitä on tullut tehtyä. Tasurilla pilkittäessä, varsinkin matalassa, tulee otettua sohjot aika tarkasti pois. Ne loputkin mitä jäi tehdessä. Tosin ikivanha isäni tekee justiinsa sellaisen tornin ja jättää ne sohjot sinne reikään. Mutta eipä tuo saa vähemmän kalaa kuin minä.
|
Sopivanmittasta, sopivanmittasta...
|
|
|
|
Gras
|
 |
« Vastaus #10 : 08.06.08 - klo:21:29 » |
|
Kannattaa opetella tekemään se reikä siten että ei jää sitä sohjoo paljon mitään siihen reikään. Eli nostaa sen kairan vauhilla reijästä ja potkasee sen sohjon samalla hiiteen siitä reijän päältä. Jos on paljon lunta jäällä niin se lumi pitää tietysti eka potkia siitä reijän kohalta pois. En ymmärrä miten jotkut voi pilkkiä semmosista avannoista joissa on jätety sohjot reikään ja vielä avannon ympärille niinku torniksi. Aika hankalaa  Itse käytän samaa tyyliä, vauhdilla vaan kaira pois niin lentää sohjotkin. Ennen kyllä kauhalla sorkin sohjoja, mutta kun sain vinkin kalastajilta niin tyyli muuttui hetkessä! 
|
|
|
|
|
Mäski
|
 |
« Vastaus #11 : 12.01.10 - klo:13:13 » |
|
Yleensä minulla on sohjokauha mukana ja lähes aina otan sohjot pois. Jos ei ole niin otan ne käsin pois, mutta siinä tahtoo käsi vähän jäätyä... 
|
Team Tunturi
|
|
|
|
topsteri
|
 |
« Vastaus #12 : 12.01.10 - klo:15:49 » |
|
Joskus jätän sohjoa, aivan tarkoituksellakin. Morrihommissa taas avanto aivan puhtaana.
|
|
|
|
|
|
köntsä
|
 |
« Vastaus #13 : 12.01.10 - klo:17:09 » |
|
Itse pustsaan avannon puhtaaksi heti kairauksen jälkeen, mutta jos aurinko paistaa täydeltä taivaalta niin jätän sitä sohjot siihen. 
|
|
|
|
|
Jompsu
|
 |
« Vastaus #14 : 12.01.10 - klo:22:03 » |
|
Yleensä tulee ongittua aina reikä puhtaaksi sohjosta ja enpä ainakaan ole negatiivista vaikutusta tuosta asiasta huomattua. Pysty pilkeillä pilkittäessä joskus tulee jätettyä sohjoa ihan vaan "huvin" vuoksi ( ei vaan jaksa ottaa pois / etsin kalapaikkaa ). Morrilla pilkittäessä sohjosta on aika paljon haittaa niin silloin otan aina sohjot pois avannosta!
|
Team Tunturi
|
|
|
|