Vasta Lappeenrantaan muuttaneena olisin erittäin kinnostunut kuulemaan kokeneempien ja enemmän paikallistuntemusta omaavien talvikalastajien kokemuksia etenkin ahvenen ja kuhan pilkinnästä(miksei myös siian), kalapaikoista, vesien syvyyksistä sekä kalastusvälineistä.
Kalapaikkoijen etsimiseen on käytetty ja käytän edelleenkin mahdollisimman paljo aikaa, mitä työn ohessa kerkiää, mutta mikäli kalaseura ottipaikallasi ei haittaa, olisin kiitollinen informaatiostasi!

Tervetuloa Lappeenrantaan ja paikallisille kalavesille kalastaja hossanjoki.
Ja kalavesissä löytyy, kalat itsessään ovatkin sitten jo asia erikseen.
Aivan suosittuja kalavesiä löytyy lähes kaupungin keskustan tuntumasta Sunisenselkä Huhtiniemen edustalta Ruohosaaren ympäristöön antaa jo lähialueella viihtyville hyvät saalismahdollisuudet.
Kalasto kattaa yleisimmät järvikalat ja aina on pieni mahdollisuus myös lohikalojen kohtaamiseen.
Pää-asiallisena pilkkikalana on kuitenkin ahven, joiden koko saattaa yllättää iloisesti. Yli puolikiloiset eivät ole aivan mahdottomia ja jotkut ovat löytäneeet yli kiloonkin kasvaneita.
Sunisenselällä on erään jo riveistä poistuneen vanhan kalamiehen salainen isomuspaikka. matala pohjapakka, jota ei korteissa näy. Paikan löytäminen vaatisi vanhan Lappeenrannan kaupunkikartan -80 luvulta, tai ennen. ( maamerkki on kadonnut, eikä uudemmista kartoista paikkaa voi paikantaa ilman merkkiä.)
Itse tykkään kierrellä etsimässä kalapaikkoja hieman kauempaa Saimaalla, sekä ympäristön metsäjärviltä ja lammilta. Menestys on ollut vaihtelevaa. Joskus käy hyväkin tuuri ja joskus ei käy edes huono.
Aika usein kuljeskelen reissuilla yksin, eikä kalakaverista olisi haittaa ollenkaan.
Koneenselkä Piensaimaalla on kuhakannaltaan hyvä ja siikaakin olen alueelta tavoittanut siiman päähän. Ympäristöstä löytyy kuhavesia Kivijärveltä, Kotajärveltä ja ainakin joskus takavuosina rajanpinnassa olevaa Pukalusjärveä pidettiin hyvänä kuhajärvenä. Hieman kauempana oleva Väkevänjärvi on tunnettu kuhakannoistaan. Puskaradion mukaan Väkevänjärveen on uutena kalastuskohteena istutettu myös karppia.
Välinesitä kyselit. Normivehkeillä kyllä kalan tavoittaa ja jopa tasureilla saa saalista. Itse olenkin hurahtanut tasurijuttuun melkolailla kokonaisvaltaisesti.
Jos tästä herää mielenkiintoa, niin jatketaan juttua.
----------Calassa--------