|
kalastajaeemeli1
|
 |
« : 02.12.12 - klo:21:17 » |
|
En löytänyt haulla samanlaista aihetta, joten päätin aloittaa uuden.  Eli kuinka moni muu käyttää siiman päässä tapsipilkkiä? Viime talvena selvästi yli 50% kaloista tuli tapsipilkillä, paras pilkki oli pate liukupilkki jossa on vihreää holoteippiä ja tapsissa hopea morri jossa oli punaisia toukkia. Kertokaa omia kokemuksia tapsipilkeistä.
|
Se oli ainakin näääääin iso.
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #1 : 02.12.12 - klo:22:23 » |
|
Itelläni ei ole periaatteessa mitään suosikkia,mitä käyttäisin tapsin edessä. Mielellään suoraa pystypilkkiä käytän ja sen perään tapsi. Tapsin pituus on 10-30cm, riippuu ihan siitä kuinka nirppanokkasia kaloja on sillä hetkellä liikenteessä. Tapsissa käytän hieman ohkosempaa siimaa, mitä pääsiima on...En sitten menetä sitä pilkkiä, vaan tapsin ja ohkonen siima on ehkä ollut kalastavampikin. Tapsissa käytän värikoukkua, morria, tavallista koukkua tai perhoja.
Siitä tapsin edestä olevasta pilkistä sen verran, että sopivan painava on hyvä, koska se menee nopeasti syvälle ja tuntuma hyvä. Sen takia käytänkin eri painosia/kokosia pilkkejä ja teen ne sellasiks seteiks jo valmiiks kotona ennen jäille menoa.
|
|
|
|
|
Pro-Rapala
|
 |
« Vastaus #2 : 03.12.12 - klo:17:44 » |
|
Itse käytän paljon tapsipilkkejä kuten Kuusamon uistimen Pate liukupilkkiä jonka päässä pieni punainen morri (toimii hyvin)  . Normaalissa tapsipilkissä käytäm 5- 20 cm pitkää tapsia ja pienen pientä morria tai painokoukkua.
|
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #3 : 04.12.12 - klo:14:51 » |
|
Mieki nyt vähän kerron noista pilkeistä , missä tulee käytettyä tapsia perässä. Seuraavanlaisia merkkejä tulee uiteltua: Karlex(Löytyy huuto.net -sivulta), omatekemiä lusikanvarresta, Mekaro, Rapala, Bergman, Nils Master ja joitaki vanhoja tuntemattomia.
|
|
|
|
|
|
miska k
|
 |
« Vastaus #4 : 08.01.13 - klo:17:36 » |
|
Itse pilkin enimmäkseen kehivavalla jossa tapsipilkki. minulla on usein pakissa erilaisia tapseja jotka kiinnitetään pystypilkkiin perholukkolla. siiman paksuuksia ja morrien kokoa ja väriä vaihtelen syönnin mukaan. morrin koukussa minulla on aina syöttejä.
|
|
|
|
|
laurikalastaja
0
Poissa
|
 |
« Vastaus #5 : 21.01.13 - klo:18:54 » |
|
En paljoa tapsipilkkejä käytä mutta niilläkin ihan hyvin tullut Ahventa ja pientä Kuhaa. Käytän kyllä enemmän pystypilkkejä ja morria. Mutta morrilla ei hyvin tule toisinkun pystärillä.
|
|
|
|
|
|
eemail
|
 |
« Vastaus #6 : 21.01.13 - klo:19:18 » |
|
Käytän aika vähän tapsipilkkiä, kun tuntuu että varsinkin varovaisemmalla syönnillä tärpit jäävät huomaamatta. Kun tapsissa olevaa morria tai perhoa tökitään, niin varovaiset tökkäykset eivät liikuta pystypilkkiä ollenkaan. Pitää kokeilla toisinpäin, eli perho tai morri olisikin pystärin yläpuolella.
|
|
|
|
|
possukala
0
Poissa
|
 |
« Vastaus #7 : 10.04.13 - klo:15:20 » |
|
Tapsi on ollut tehokkain mutta ainut ongelma on ohut siima tapsissa joten isot ahvenet ja hauen pulikat tuppaa viedä morrin mukana.
|
simppa
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #8 : 13.04.13 - klo:17:36 » |
|
Tapsi on ollut tehokkain mutta ainut ongelma on ohut siima tapsissa joten isot ahvenet ja hauen pulikat tuppaa viedä morrin mukana.
Minkä paksusta siimaa olet käyttänyt? Ite käytän 0,18mm ja siitä ylöspäin, max. 0,28m.
|
|
|
|
|
|
Satunnaiskalastaja
|
 |
« Vastaus #9 : 13.04.13 - klo:18:58 » |
|
Olen sekakäyttäjä mutta yleensä pakissa kulkee vähintään yksi (tänä talvena tasan yksi) tapsipilkki noin kymmenen muun vavan muassa. Aika harvoin tuohon tulee turvaudutuksi talvisin, oikeastaan vain kun hakee syvemmältä pientä kalaa.
Pilkin valintaan vaikuttaa sen käyttötarkoitus. Kun on tarkoitus saada morri nopeasti syvälle, pilkki toimii vain painona, eikä sillä tarvitse olla uintia. Sopivalla herkkyyskärjellä toimii hienosti. Kesäisin joskus pyydän ahventa tapsipilkillä madotetun 1-haarakoukun kanssa, tällöin yleensä käytän suurehkoa (8 cm) liukuvaa pilkkiä, jolla saa haravoitua myös väliveden.
Perusteluksi sille, että tapsissa käyttää pääsiimaa ohuempaa siimaa, käy hyvin vaikutus syötin uintiin. Sen sijaan siiman katkeaminen mielestäni ei. Siksi että syötin ja tapsin välissä oleva siima on lyhyt eikä siinä ole juurikaan joustoa ja pilkin massa lisää siihen kohdistuvaa rasitusta. Mikäli siima ja solmut ovat kunnossa, pääsiiman joustosta johtuen katkeamisen pitäisi tapahtua tapsista. No, käytännössähän ei aina näin käy kun siimavaurioita ei tule niin tarkkaan seuratuksi.
|
|
|
|
|
|
Kalatunnus
|
 |
« Vastaus #10 : 13.04.13 - klo:19:08 » |
|
itellä käytössä tapsipilkki joka on tehty kuusamon varmasta ja tapsissa on rautu mutu. toimii ihan hyvin, mutta nytten oo käyttäny enemmän pelkkää morria kun vavan ostin
|
en jaksa edes yrittää, koska tyhjän saa ilman yritystä.
|
|
|
|
ahvenantti
|
 |
« Vastaus #11 : 06.02.14 - klo:10:27 » |
|
Joo tätä aihetta vois pikku hiljaa herätelle jotenka mitenkäs porukat ovat tapsipilkillä pilkkineet vai onko siirytty tasureihin. Itse olen vielä kovasti pilkkinyt tapsilla mutta on tasureita on tullut hankittua mutta pysty on ollut kyllä paras tähän mennessä
|
|
|
|
|
|
jamael
|
 |
« Vastaus #12 : 06.02.14 - klo:11:26 » |
|
Jäiden tultua tasuri toimi hyvin, mutta nyt ku on jo lunta enemmän jään päällä...niin ei ole pelittäny yhtä hyvin. Pystypilkki tai morri ollut hyvä. Tapsipilkintää olen aina kokeillut ja nyt paremmin toiminu. Ite laittanu oma sitomia perhoja pilkin perään. Semmosia toukan tyylisiä ja tietenkin käytän omia tapsimorrejakin.
|
|
|
|
|
|