Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Peruke UL kalastukseen

(Luettu 8712 kertaa)
oykka
**

0
Poissa

Profiili
« : 23.06.13 - klo:17:37 »

Mitä peruketta suosittelette tai käytätte ul-kalastuksessa, tuppaa kaikki kokeilemani perukkeet olemaan ihan kippuralla jo muutaman kalan jälkeen. Kestääkö esim Fluorocarbon kunnolla hauen hampaita, tai joku muu perukelanka? Semmonen pitää olla johon voi luottaa, ja mahd ohutta, vetolujuutta ei paljoa tarvita. 4-5kg riittää hyvin.

Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 23.06.13 - klo:18:02 »

Oletko kokeillut kevlar lankaa. Se on kevyttä, taipuisaa ja kestää hyvin. Vetolujuuden osalta se ei täytä sinun vaatimuksia, koska sillä on korkea vetolujuus :-). Esim. Monni-kevlarlankaa saa useimmista kaupoista. Se ei ole kyllä erityisen ohutta ja vetolujuus on turhankin hyvä (olisko 20-30 kg). Sitä voinee löytyö ohueampaakin.

"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #2 : 23.06.13 - klo:19:06 »

Tuollaiset päällystetyt, notkeat materiaalit toimii ainakin itellä. Edellä mainittu monni (jos oli taipuisaa) tai esim. predator fortress tai vastaava. Ite tehtynä saa käytettyä riittävän pieniä lukkoja / leikareita. Ite oon käyttäny siimapäässä esim. berkleyn sellaista kolmoisleikaria pienimmässä koossa ja viehepäässä profi blinkerin pelkkää lukkoa. Vetolujuutta tulee pienemmissäkin koissa muistaakseni ~7-10kg korville (leikari heikoin lenkki).

Fluorocarbon on toinen käyttämäni vaihtoehto, mutta se ei ole täysin varma haukien kanssa, varsinkin jos omaa hitaat refleksit tahi hauki ehtii vieheen vetästä riittävän syvälle. Tuossa viimeviikolla  n. nelosen hauki sai jigin syötyä aika syvälle ja tunsin jo väsyttäessä, että hinkkaa hampaat perukkeeseen mikä toi pikantin jännitysmomentin (hauet ei siis ollu hakusessa vaan ahvenet). Peruke napsahti poikki sitten onneksi vasta haavissa ja hauki pääsi jatkamaan matkaansa.

Valmiina löytyy esim. jotain titaanilankavirityksiä UL-touhuihin, mutta niiden kestosta ei oo kokemuksia. Ainakin ne mihin oon törmänny on ollu juuri tuonne 3-5kg nurkille vetolujuuden puolesta, mutta lukot yms. on niissä ollut kohtalaisen suuria.

Ite tekisin jokatapauksessa perukkeet itse, koska ite tykkään pienistä ja sievistä leikareista ja lukoista Hymyilee
oykka
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 23.06.13 - klo:20:16 »

Kiitoksia vastauksista. Jotain tuommoista predatorin tapaista olen miettinytkin, onko se sellaista tosi notkeaa ettei mene sykkyrälle millään? Onko ohut predator solmittavissa vai pitääkö käyttää holkkeja? Mistähän predatoria saa? Nuo valmiit UL perukkeet ovat periaatteissa hyviä, mutta niissä on juurikin liian iso lukko ja leikari, ja päivän kalastuksen jälkeen ovat niin sykkyrällä ja rispaantuneita, että joutaa roskiin.
kalakala543
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 23.06.13 - klo:20:42 »

Valmisperukkeista itse olen käyttänyt pienilukkoisia GTR perukkeita. Mukavan notkeita ja kestäviä,eivätkä haittaa pientenkään vaappujen uintia.

"Mä seuduilla näillä oon tunnettu...mikä se oli!"
Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.13 - klo:20:58 »

Kiitoksia vastauksista. Jotain tuommoista predatorin tapaista olen miettinytkin, onko se sellaista tosi notkeaa ettei mene sykkyrälle millään? Onko ohut predator solmittavissa vai pitääkö käyttää holkkeja? Mistähän predatoria saa? Nuo valmiit UL perukkeet ovat periaatteissa hyviä, mutta niissä on juurikin liian iso lukko ja leikari, ja päivän kalastuksen jälkeen ovat niin sykkyrällä ja rispaantuneita, että joutaa roskiin.

Fortres Predatoria, tai vastaavaa, löytynee about jokaisesta kalastuskaupasta.

Tässä pari linkkia:

Fortress predator

Fortress on tunnetuin noista, eli maksaa myös enempi. Se on sitten makukysymys onko järkevää maksaa tuplahinta vai ei, mutta noita löytyy samanlaisia halvempiakin. Esim. alla oleva, josta ei ole henkilökohtaista kokemusta. Todennäköisesti on aivan yhtä hyvää sinun käytössäsi.

Graphit Metal
oykka
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 23.06.13 - klo:21:50 »

Kiitoksia, pitääpä kokeilla jotain tuollaista. Onko tuommoinen perukelanka lähes yhtä notkeaa kuin vastaavan paksuinen kuitusiima?
Christian

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 23.06.13 - klo:21:57 »

Kiitoksia, pitääpä kokeilla jotain tuollaista. Onko tuommoinen perukelanka lähes yhtä notkeaa kuin vastaavan paksuinen kuitusiima?

Ne ovat notkeita, mutta huomattavasti paksumpia kuin mikään kuitusiima. Vastaavan paksuisella kuitusiimalla olisi vetolujuus varmasti 200 kg :-)
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #8 : 24.06.13 - klo:00:02 »

Notkeaa on ja jos kierrettä syntyy sen saa kynsien välissä vetämällä suoristettua. Tuokaan ei ole ns. tuhoutumatonta verrattuna oikeaan teräslankaan tai vastaavaan, joten usean hankaamisen jälkeen tuossa saattaa ilmetä rispaantumista, mutta tavara kuitenkin kestää. Predator on solmittavaa, mutta suhteellisen nihkeätä. Tässä topikissa on aiheeseen liittyen omia kokemuksia solmuista jne:

http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/teeseitse/itse_tehdyt_perukkeet-t2539.45.html

Jos lukkoja hamuat, niin ite suosittelen ehdottomasti juurikin noita profi-blinkereitä. Omassa käytössä ei ole yhtään kertaa lukko pettänyt vaikka olen käyttänyt pienimpiä mahdollisia lukkoja. On tullut kokeiltua useampia ja esim. aikaisemmin mainitut GTR:t on muuten hyviä (nimenomaan lukoissa), mutta kovassa vedossa ja esim. pohjasta viehettä kiskoessa ne vääntyilevät ja kääntyilevät täysin muodottomaksi (vaikka siimassa ei vetolujuutta ole kuin 5-7kg). Kooltaan ovat kuitenkin samankokoisia kuin blinkerit, joskin hiukan ohuemmasta langasta.

Noita muita edellä mainittuja vastaavia lankoja kannattaa myös kokeilla, mutta toi Predator ainoana itse kokeilemanani on ainakin toimivaa.

Ja kuten Christian edellä mainitsi, on esim. tuo ~10kg vetolujuuksinen predator melkoisen tuhtia tavaraa (ilmoitettu paksuus taisi olla 0,40mm tjsp), mutta väri on hyvä eikä todennäköisesti näy vedessä liikaa (ainakin kalaa on tullut Hymyilee). Ohuempikin riittäisi ainakin itselle, mutta en ole moista vielä löytänyt. Toki jos haluaa huomaamattoman perukkeen niin fluorocarbon jää oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi. Tai sitten jos ei-taipuisat perukkeet käy, niin holkkisavotan siivittämänä jostain kunnon ohkaisesta vaijerista saa varmasti myös hyviä perukkeita. Notkeuden toki voi sitten unohtaa.

edit: nyt sattui silmään fortressista ainakin pykälää ohuempi versio, 0,30mm.. vetolujuus taisi olla 5kg korvilla, jos oikein muistan.
JPC
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 24.06.13 - klo:10:55 »

näitä olen itse käyttänyt ja affenia ja taimenia ja pikkusia haukia kin tullu ja on kestänyt Hymyilee

http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikkeet/pientarvikkeet/dragon-ul-20-cm-peruke-2-kpl-pkt/p/35047/
Terapia
Vieras
« Vastaus #10 : 24.06.13 - klo:16:47 »

Kyllä peruke! pakko olla, muuten tulee semmonen kilonen hauki ja vie uistimen. Ja ei jalommatkaan kalat oo vielä pelänny. Ihan oon perus laadukkaampia hauki perukkeita käyttäny, Eikä oo pahemmin uintia haitannu. Kunhan on D-peräinen lukko perukkeessa.
fisuman01
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 30.06.13 - klo:12:41 »

Teräs perukkeet (hopea) on hyviä.Ne on 15 pitkiä ja taipusia. Ei mene kiiikkaraan ja toimii!
Eris
Vieras
« Vastaus #12 : 30.06.13 - klo:15:47 »

Eipä ole itselleni tullut mieleenkään käyttää peruketta missään muussa kalastuksessa kuin hauen kalastuksessa. Eli UL-välineillä kalastus ja peruke ei mun ajatusmaailmassa oikein kohtaa... Yleensä ne hauet tulee ihan hyvin ylös ilman perukettakin, fluorotapsia tosin pidän siiman jatkona, kestää vähän paremmin hankausta.
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: