Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Mitä tehdä saaliille?

(Luettu 3061 kertaa)
oppipoika

0
Poissa

Profiili
« : 13.05.08 - klo:21:59 »

Ehkä kahta viimeistä vuosikymmentä lukuunottamatta,saalis on aina käytetty hyväksi. Laadusta riippumatta.Siitä huolimatta luonnon monimuotoisuus on hieman aaltoillen säilynyt.
  Nyt on tullut tavaksi kalastaa vain pä
                                                  ästääkseen kala pois tai jopa jättää se rannalle. Kukin löytää toiminnalleen omat perusteensa.
Sille joka koskaankaan on joutunut nälkäänsä syömään, oli valtaisa järkytys kun viljaa alettiin polttamaan, no se "hullutus" ei ehkä kestä kauvaa kun viljan hinta ilmeisesti jatkaa nousuaan.
  On todennäköistä että meidän suhtautuminen kalansaaliiseen muuttuu samalla tavalla kun sadot jatkavat pienentymistään ja kiinalaiset nostavat ruuan hinnan pilviin.
  Toivotaan hillittyä keskustelua.-eihän meidän vielä ole nälkä.

japsa81
Vieras
« Vastaus #1 : 14.05.08 - klo:21:46 »

Mielen kiintoinen asia koko naisuudessaan.
Itse toivoisin kalan käyttö arvon kasvavan huimasti...Itsekkin tulee nuita koloja valikoitua kun en haukea kalaksi tunnusta Pyörittää silmiään
EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 14.05.08 - klo:21:57 »

Ruoan hinnan nousuhan oli aiheena Ajankohtaisessa kakkosessa eilettäin. Varmaan sen inspiroimana koko aihe sai alkunsa(?). Ongelmana ainakin omalla kohdalla on se, että määräänsä enempää kalaa ei viitsi syödä. Toisaalta kalastus on sen verta hieno laji, että tulee kalastettua myös saalista enemmän mitä ruoan puolesta on tarpeen, joten eipä siinä kovin paljo vaihtoehtoja jää. Täytyy myös myöntää, että "huonoimmista" kalalajeista ei tule ruokaa tehtyä, kun pakkasesta kuitenkin löytyy aina jotakin maistuvampaakin kalaa.

Itse kannata C&R kalastusta ja varmaan moni muukin kannattaa. Kalastus on muuttanut muotoaan todennäköisesti lopullisesti, joten tuskin palataan ihan heti aikaan, joka oli 20 vuotta sitten.. Ellei paikalliset torikauppiaat ala ostamaan myös vapaa-ajankalastajilta kalaa hyvään hintaan. Mutta täytyy puoltaa tuota oppipojan kirjoitusta siltä osin, että olen myös kuullut kommentteja parilta opiskelijalta, että pilkillä/ongellahan saisi ilmaista ruokaa ja aikoivat vielä aloittaa harrastuksen nimenomaan ilmaisen ruoan saamisen takia Hymyilee
tsoka

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 14.05.08 - klo:23:13 »

Mutta täytyy puoltaa tuota oppipojan kirjoitusta siltä osin, että olen myös kuullut kommentteja parilta opiskelijalta, että pilkillä/ongellahan saisi ilmaista ruokaa ja aikoivat vielä aloittaa harrastuksen nimenomaan ilmaisen ruoan saamisen takia Hymyilee

Ilmaista ruokaa itse pyydettynä hmmmmmmmmmmmm . Järkyttynyt
en tiedä teistä muista mutta nuo minun pyyntivälineet ja pyytämiseen käytetyn rahan jos laskee
pelkästään sen perusteella että sen käyttäisi ruuaksi (eli harrastus pointtia ei nyt huomioida)
niin kalan hinta saa kyllä nousta aika huimaksi että se kannattaisi.
ja mitä hieman tuota kokemusta on tuosta kalan saamisesta niin vois jossain välissä tulla aina
nälkäkin.
pieni esimerkki itse pyydetyn kalan hinnasta
taimen tasan 1 kg (kaunissaaren edusta ,kotka)
polttoaineet autoon + ajo kustannukset (sakot)+ruuat +juomat
yhteensä 4250 mk (n. 710 euroo)
laskelmaan ei ole huomioitu mitään pyyntiväline kustannuksia vaan kyseessä on pelkästään
matkan aiheuttamat kulut  Vihainen

joten en kyllä yhdy noihin ilmaisten ruokien hankkijien näkemyksiin
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 15.05.08 - klo:17:20 »

Kyllä mun kalansaaliista saa pitkästi yli 90 prosenttia vapautensa takaisin.. Ei montaa kalaa tule kauden aikana otettua..

Jonkun verran olen antanut kaloja muille ja rahaakin on tarjottu vastaa, mutta en suostu ottamaan..

Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu.
stento-z

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 16.05.08 - klo:10:32 »

Tsokan kanssa samaa mieltä.Mutta kyllä hyvä kalan saalis hieman loiventaa noita kuluja,ja jos ei kalasta niin menee se raha terassillakin,tms: Iskee silmää
Gras

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 23.05.08 - klo:14:10 »

Eiköhän ne kaikki isoimmat tule otettua ruuaksi, pienimmät tulee laskettua takaisin kasvamaan.
Hauesta ei kyllä tule tehtyä minkään sortin ruokaa kun hauki ei ole mitään parasta, yleensä tulee annettua hauet pois sukulaisille.

Jotkut mainitsi että rahaakin tarjottu? .. Kyllähän sitä rahaa voi ottaa vastaan pikku summia jos on antanut vähän isomman saaliin, mutta ei mitään paria haukea kohti oikein raha mausta..
Eiköhän siellä omassa pussissa ole rahaa? Iskee silmää

Eris
Vieras
« Vastaus #7 : 09.07.09 - klo:23:57 »

Kyllä sitä tulee isommat laitettua safkaksi, hauetkin. Pienemmät pääosin pääsevät vapauteen.
Korkki88
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 10.07.09 - klo:07:45 »

Kyllähän sitä tulee saaliista se 50% ylösnostettua aikalailla, ei sitä näin savukalan rakkaimpana ystävänä kaikkia poiskaan raaski laittaa Hymyilee   ja muille en kyllä raski ylösnostettuja kaloja antaa...

Ps. pitihän se ensimmäinen postaus tänne jo laittaa ku vuoden jo sivuja selaillu ainakin... et terska vaan kaikille muille kalajormille Cool (ja näin nälkäsenä luonnollinen valinta on tietysti postata se tällaiseen threadiin)

Se suurin pääsi karkuun, taas...
LaiskaLahna
Vieras
« Vastaus #9 : 10.07.09 - klo:08:28 »

Jos puhutaan Hauista niin 1-2kg takas kasvamaan jos eivät ole vahingoittuneet. 2-5kg voi ottaa mukaan jos on tarkotus tehä safkaa tai joku sukulainen haluu. 5kg-> aina takas kasvamaan.

Kuha vähintään 45cm alamitta ennenkuin lähtee mukaan. Yli 5kg siitä kuva ja takas jatkamaan sukua jollei ole vahingoittunut.

Taimen, Lohi vähintään 45cm ennenkuin mukaan.

Ahven väh. 1kg ennenkuin vaivaudun ottamaan ruokakalaks.

Itse en tykkää ottaa mitään kaikkein pienimpiä koska siinä ei mitään järkeä eikä syötävää jos kappalemäärä jää muutamaan.

Jos otan niin nuijalla päähän pari kertaa ja laskea veret pois ja kylmälaukkuun, niin säilyy kaikkein parhaiten vaikka kokopäivän.
fishaman
Vieras
« Vastaus #10 : 10.07.09 - klo:10:19 »

Yleensä päästän saalin vapaaksi, jotta kalakanta jatkuisi. Joskus kyllä saalini löytää myös paistinpannulta.
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: