Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Heittokalastus alkukeväällä

(Luettu 22354 kertaa)
fishermansfriend14
*

0
Poissa

Profiili
« : 25.02.15 - klo:16:42 »

Moro, sellasta asiaa kyselisin että kannattaako tähän aikaa vuodesta edes kokeilla kalastella joella? Ja minkälaisissa paikoissa kala lymyilee?
Eris
Vieras
« Vastaus #1 : 27.02.15 - klo:10:36 »

Moro, sellasta asiaa kyselisin että kannattaako tähän aikaa vuodesta edes kokeilla kalastella joella? Ja minkälaisissa paikoissa kala lymyilee?

Vähän riippuu että missä joessa ja mitä kalaa Hymyilee Jossain paikoissa vesi saattaa olla nyt niin sameaa että kalastus on todella vaikeaa. Mutta pääasiassa lähtisin syvemmistä hidasvirtaisista kohdista kokeilemaan hidasliikkeisillä vieheillä. Nyt kun katsoo ikkunasta ulos ja räntää tulee vaakatasolla niin en voi suositella edes huvikseen lähteä kalastamaan.  Virnistää
fishermansfriend14
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 27.02.15 - klo:17:12 »

Paikkahan on siis tollanen hidasvirtainen pellon keskellä virtaava joki jossa myös pari isoa koskea.
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 26.03.15 - klo:10:49 »

Kyllähän kalastus kannattaa!

Näin kylmän veden aikaan kalastus kannattaa keskittää sinne hitaampaan virtaan. Vieheinä toimii sellaiset, joita voi uittaa hitaasti ja tehdä piiitkiä pysäytyksiä. Mitä kaloja sieltä on tarkoitus pyytää?

Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu.
Jukezzu
Vieras
« Vastaus #4 : 29.03.15 - klo:10:25 »

Ite oon menossa kalaan sellaseen paikkaan missä joki virtaa ja järvellä on jo paljon sulaa, vene on kyllä käytössä, en vaa tiedä mitä uistinta kannattais kokeilla ja mistä?
Krisufisu
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 14.04.15 - klo:14:27 »

Osaisko kukaan viisaampi/kokeneempi kertoa, että missä vaiheessa ahvenet ja hauet rupevat suurinpiirtein siirtymään rantamatalikkoihin täällä etelässä? Kärsimättömänä oon kuukauden odottanu et pääsis avaamaa kalastuskauden kunnolla, mutta virvelillä en kyllä ole petokaloja napannut. Onko vielä liian kylmä? Olen käynyt pääasiassa merellä kalassa, voisiko järvellä olla paremmat mahdollisuudet tähän aikaan vuodesta?
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #6 : 15.04.15 - klo:13:49 »

Osaisko kukaan viisaampi/kokeneempi kertoa, että missä vaiheessa ahvenet ja hauet rupevat suurinpiirtein siirtymään rantamatalikkoihin täällä etelässä? Kärsimättömänä oon kuukauden odottanu et pääsis avaamaa kalastuskauden kunnolla, mutta virvelillä en kyllä ole petokaloja napannut. Onko vielä liian kylmä? Olen käynyt pääasiassa merellä kalassa, voisiko järvellä olla paremmat mahdollisuudet tähän aikaan vuodesta?

Veden lämpötila vaikuttaa kovasti lisääntymiseen ja toisaalta kalat ei kutupuuhien ollessa kiivaimmillaan ole välttämättä syöntipäällä. Mitä pienempi ja toisaalta matalampi vesistö, sitä nopeammin vesi lämpiää. Samoin kannattaa kokeilla mahdollisimman hidasuintisilla vieheillä olettaen, että kalat ovat vielä melkosen kankeita talven kylmien aikojen jäljestä.

Ite sain ensimmäisen kuhan 10.4. Jyväskylän korkeudella (järvestä, seisovasta vedestä) ja se oli kiistatta aikaisin heittokalastuskala mitä itelle on koskaan tullut. Paikkana toimi sellainen kohta, missä avovettä oli ehkä ~50m X 50m alue. Yleensä kevät on nollareissujen parasta aikaa - ainakin itsellä. Toki virtapaikoissa viihtyvät kalat ovat asia erikseen, mutta noin ahven-kuha-akselilla on melko hiljaista alkukaudesta (heittokalastuksen puolesta). Toki pohjaonget ym. toimivat tietyille kaloille jo aikaisemmin, mutta jos nyt puhutaan "liikuteltavista" vieheistä.

Kannattaa kurkata kalojen kutujen ajankohdat veden lämpötilojen mukaan ja varautua siihen, että vaikka kalat jo olisivatkin rantojen tuntumassa, niin ei välttämättä syöntihalut ole vielä parhaimmillaan.
Kristo99

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 15.04.15 - klo:16:20 »

Kyllä se hauki ainakin järvillä on jo matalassa, ahvenet on vielä luultavasti vähän syvemmällä mutta kyllä niitäkin tavoittaa alle 1,5 metrin vedestä. Hidasta uittoa vaan peliin ja kärsivällisyyttä ainakin sen ahvenen kanssa! Hauki ja ahven ei ainakaan vielä hetkeen kude missään päin Suomea Iskee silmää

"IVP"
eemail

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 15.04.15 - klo:17:02 »

Toissapäivänä tuli 3kg kutenut haukimamma ja toinen 2,5kg joka ei ollut vielä kutenut. Että kyllä se kutu on jo alkanut Iskee silmää Viimesen parin viikon aikana tehnyt 5 reissua ja kaikilla on tullu kalaa, isoimmat 2-3kg luokkaa ja pienempiä useampia. Toissapäivänä oli perhossa joku parempikin kiinni, jätti vain isot pyörteet ja irtosi. Kaikki kalat on tullu omatekoisilla heittoperhoilla, samalla kaveri on heittäny minnow spooneja eikä tärppiäkään. Viikonloppuna annoin perhon testattavaksi ja heti alkoi tulla kalaa. Tosi hidasta uittoa on vaadittu että on tapahtumia tullut.
Satunnaiskalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 15.04.15 - klo:21:43 »

...missä vaiheessa ahvenet ja hauet rupevat suurinpiirtein siirtymään rantamatalikkoihin täällä etelässä?...

Alkuun kannattaa pyytää haukea, jos sitä on alueella niin paljon, että kutupyynti ei haittaa kantaa. Vedenlämmön ylittäessä viitisen astetta on syytä ohessa alkaa testata ahvenen saapumista muutamilla heitoilla matalahkoista paikoista vesikasvillisuuden ääreltä. Ahven on heittovehkein aika tiukassa ihan alkukeväästä, joten varsinaiseen pyyntiin vasta kun testiheitot indikoivat niitä paikalla olevan. 
Kristo99

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 15.04.15 - klo:21:43 »

Toissapäivänä tuli 3kg kutenut haukimamma ja toinen 2,5kg joka ei ollut vielä kutenut. Että kyllä se kutu on jo alkanut Iskee silmää Viimesen parin viikon aikana tehnyt 5 reissua ja kaikilla on tullu kalaa, isoimmat 2-3kg luokkaa ja pienempiä useampia. Toissapäivänä oli perhossa joku parempikin kiinni, jätti vain isot pyörteet ja irtosi. Kaikki kalat on tullu omatekoisilla heittoperhoilla, samalla kaveri on heittäny minnow spooneja eikä tärppiäkään. Viikonloppuna annoin perhon testattavaksi ja heti alkoi tulla kalaa. Tosi hidasta uittoa on vaadittu että on tapahtumia tullut.
Jaa että näinkin aikaisin se kutee, jostain lukenut joskus että hauki alkaa kutemaan vasta +7 asteen vedessä... Mutta kaippa tuommoinenkin lämpötila on sitten jossain meren lahdessa jo nyt mahdollista olla Huh
eemail

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 15.04.15 - klo:22:13 »

Jaa että näinkin aikaisin se kutee, jostain lukenut joskus että hauki alkaa kutemaan vasta +7 asteen vedessä... Mutta kaippa tuommoinenkin lämpötila on sitten jossain meren lahdessa jo nyt mahdollista olla Huh
Ei oo mun kalapaikat merenlahtee nähnykkään, matala järvi Pirkanmaalla Iskee silmää tänään haukia muli joka kaislikossa ja lahnoja myös, jätettiin rauhaan ja yritettiin kaislikon reunoilta. Yks kakspuokki ja muutama pienempi tuli, isommista näkyi vain pintakäyntejä ja lätinää kaislikossa.
kalastelija95
Vieras
« Vastaus #12 : 05.05.15 - klo:20:43 »

Järveltä on tullut jo viikon verran hyvin kalaa. Isoimmat ollu jotain 3-4kg ja vieheinä on toiminu isommat vaaput ja suspit. Parhaiten kalaa on tullut matalikoilta ja kaislikoilta.
Krisufisu
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 01.05.16 - klo:23:51 »

Tästä on varmaan jo monta viestiketjua tehty, mutta kun ei löydy niin aattelin alottaa uuden.

Elikkä millasista paikoista kannattais lähteä etsimään kalaa sisävesistä näin aikasin keväästä? Oon käyny
järven rannoilla heittelemässä, mutta hiljaista on ollut. Edes heitto-onkeen ei ole tullut tärppejä.. Tästä olen päätellyt, että kalat taitavat olla vielä syvemmillä vesillä. Pitääkö paikkaansa ja tulisiko vain odotella lämpimämpiä kelejä, vai tulisiko suunnata virtaaville paikoille tai syvemmille vesille?

Venettä ei ole joten rantakalastukseen liittyviä vinkkejä kaipaisin : )

fisuedit: Yhdistetty vastaavaan
Buick-T
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 02.05.16 - klo:12:14 »

Eilen tein itse rannalta tyhjän reissun, joten tiedä sitten onko omatkaan tiedot ajan tasalla..  Hymyilee leveästi

Minä lähtisin näin keväällä heittelemään sellaisia pieniä lahdenpoukamia ja/tai alueita joilla pientä risukkoa tai kasvillisuutta (jota tähän aikaan on vielä vähän). Myös kaatuneet puut yms. ovat mielestäni hyviä kohteita, tosin täytyy muistaa olla varovainen ettei tule viehetappioita.

Etsit esim. pienen niemenkärjen, kiven tai kallion, jolta pääset heittelemään erilaisten ryteiköiden reunoja. Nyt se on vielä suhteellisen helppoa, kun puissa ei ole lehtiä tai muuta häiritsevää heinikkoa.

Voi toki olla, että kala ei vielä ole syönnillään tai on syvemmällä, mutta näillä eväillä olen itse keväisin liikkeelle rannalta kalastettaessa lähtenyt.
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: