Äänestys
Kysymys: Millasta peruketta käytät itse
Oma tekemää - 20 (40%)
Kaupasta ostettua valmisperuketta - 30 (60%)
Äänestäjiä yhteensä: 42

Sivuja: [1] 2 3 4 5   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Perhoperukkeet

(Luettu 66683 kertaa)
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« : 19.06.08 - klo:21:36 »

Elikkäs oon keltanokka perhokalastus-alalla Hymyilee leveästi

Eli voisitteko kertoa vähän jotain juttuja perhoperukkeista. Eli kun jotkut on puhuneet että voi tehdä itte perukkeen siimasta. Ja sitten kaupassa myydään valmiita perukkeita, niin mitäs ne sitten ovat?

Mistä te yleensäkin teette perukkeenne, vai ostatteko kaupasta? Ja voisiko joku kertoa koko perukejutun, kun vanhana heittokalastajana tiedän vieheperukkeen, johon laitetaan uistin, ja otetaan samaa reittiä pois. Hymyilee leveästi

Kiitos!

Juseli
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 23.06.08 - klo:14:47 »

Siis perukkeenhan voi tosiaan tehdä itse liittelemällä eri paksuisia siimoja yhteen.
En oo varma mutta se oli kait näin: 60% tyviosa, 30% keskiosa ja 10% kärkiosa.
Eli tyveen paksuinta keskelle hieman ohuempaa ja kärkeen ohuinta siimaa.

Perukehan kuluu perhoja vaihtaessa, joten koko peruketta ei tarvitse vaihtaa kun se kuluu loppuun.
Aina kärkiosan vaan vaihdat.

Toivottavasti auttoi jotenkin.
Ese

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 23.06.08 - klo:15:06 »

Selitetäänpä sulle sitte vähän. Eli ensimmäisenä unohda kaikki uistimiin, yms. koneonkiin viittaavat asiat. Siis ihan täysin ja kokonaan. Pääset ihan uuteen maailmaan jossa virvelit ja vastaavat turhat härvelit unohtuu...  Iskee silmää

Eli perhoperukkeeksi sanotaan siimaa, joka on heittosiiman ja perhon välissä. Heittosiima on se paksu kelalle mahdollisesti valmiiksi puolattu muovipintainen "köysi". Sen päähän ei tietenkään voi suoraan liittää perhoa vaan siihen väliin pitää tehdä peruke, joka kelluvalla siimalla tarkoittaa noin vavan mittaista pätkää normaalia monofiilisiimaa tai fluorocarponia. Kuitenkin tämän perukkeen pitäisi olla n. 75-80% heittosiiman pään paksuudesta, jotta liitoksesta tulisi hyvä ja peruke oikeasi helpommin ja tasaisemmin heiton lopussa. Näin ollen perukkeen tyvi on oltava min. 0,50mm siimaa. Jos ostat kaupasta valmiin perhoperukkeen, saat n. 4-5m pitkän kärkeen päin ohenevan monofiilistä tehdyn siiman pätkän. Näissä yleensä kärki on aivan liian ohutta mihinkään järkevään kalastukseen.  Hymyilee Mutta tämän vastaavan perukkeen voit tehdä itse yhdistelemällä siimoja aina ohuemmaksi ja ohuemmaksi. Ja unohda tuo 60-30-10 ohje, ei ainakaan toimi käytännössä.

Tottakai MINÄ saan kalaa mutta että tekin??? Nyt täytyy kyllä syödä hyvin...... Hymyilee leveästi
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 23.06.08 - klo:18:59 »

Selitetäänpä sulle sitte vähän. Eli ensimmäisenä unohda kaikki uistimiin, yms. koneonkiin viittaavat asiat. Siis ihan täysin ja kokonaan. Pääset ihan uuteen maailmaan jossa virvelit ja vastaavat turhat härvelit unohtuu...  Iskee silmää

Eli perhoperukkeeksi sanotaan siimaa, joka on heittosiiman ja perhon välissä. Heittosiima on se paksu kelalle mahdollisesti valmiiksi puolattu muovipintainen "köysi". Sen päähän ei tietenkään voi suoraan liittää perhoa vaan siihen väliin pitää tehdä peruke, joka kelluvalla siimalla tarkoittaa noin vavan mittaista pätkää normaalia monofiilisiimaa tai fluorocarponia. Kuitenkin tämän perukkeen pitäisi olla n. 75-80% heittosiiman pään paksuudesta, jotta liitoksesta tulisi hyvä ja peruke oikeasi helpommin ja tasaisemmin heiton lopussa. Näin ollen perukkeen tyvi on oltava min. 0,50mm siimaa. Jos ostat kaupasta valmiin perhoperukkeen, saat n. 4-5m pitkän kärkeen päin ohenevan monofiilistä tehdyn siiman pätkän. Näissä yleensä kärki on aivan liian ohutta mihinkään järkevään kalastukseen.  Hymyilee Mutta tämän vastaavan perukkeen voit tehdä itse yhdistelemällä siimoja aina ohuemmaksi ja ohuemmaksi. Ja unohda tuo 60-30-10 ohje, ei ainakaan toimi käytännössä.

jahaa jahaa. Eli siis jos sen perukkeen voi ite tehdä yhdistelemällä siimoja, niin jokaiseen väliin tulee siis solmu? Eikös se tunnu vähän ihmeelliseltä jos joka välissä on solmuja?
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 23.06.08 - klo:20:38 »

Kyllä sen perukkeen voi tosiaan tehdä noin, miten Ese sanoo, eli pätkistä.. Käytin itsekkin jossain vaiheessa noita kotikutoisia perukkeita, mutta nyt olen jo viitisen vuotta taas käytellyt valmisperukkeita, aina vain tapsia tarvittaessa lisäten.. Olen ostanut sellaisia perukkeita jossa kärjen paksuus on ollut 0,25-0,30..

Itse tehdessä niitä solmuja tosiaan tulee useampia, mutta eipä se käytössä mitään haittaa..

Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu.
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.08 - klo:21:13 »

Kyllä sen perukkeen voi tosiaan tehdä noin, miten Ese sanoo, eli pätkistä.. Käytin itsekkin jossain vaiheessa noita kotikutoisia perukkeita, mutta nyt olen jo viitisen vuotta taas käytellyt valmisperukkeita, aina vain tapsia tarvittaessa lisäten.. Olen ostanut sellaisia perukkeita jossa kärjen paksuus on ollut 0,25-0,30..

Itse tehdessä niitä solmuja tosiaan tulee useampia, mutta eipä se käytössä mitään haittaa..

minkä merkkisiä perukkeita käytät ja mistä ostat?
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 23.06.08 - klo:22:03 »

Enpä muista mistä olen viimeksi ostanut, mutta yleensä jostain marketeitten kalastus-osastoilta tai ihan kalastusvälineliikkeestä.. Merkkeinä mullan on ollut visionia, guidelineä ja joitain muita.. Eipä tuo kovin suuri kustannus ole jos peruke maksaa suunnilleen vitosen ja niitä pari-kolme menee kauden aikana.. Tapsisiimaa meneekin sitten reilummin..
Ese

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 24.06.08 - klo:08:53 »

Enpä muista mistä olen viimeksi ostanut, mutta yleensä jostain marketeitten kalastus-osastoilta tai ihan kalastusvälineliikkeestä.. Merkkeinä mullan on ollut visionia, guidelineä ja joitain muita.. Eipä tuo kovin suuri kustannus ole jos peruke maksaa suunnilleen vitosen ja niitä pari-kolme menee kauden aikana.. Tapsisiimaa meneekin sitten reilummin..

Heh, et hirveesti näköjään lurki larvoilla poka. Meinaan rupee perukkeita menemään vähän toiseen tahtiin ku alkaa vakavissaan 3 larvaa jossain kivikossa syytää, koko perukkeen saa vaihtaa muutaman tunnin välein ja perhoja menee 10-30/reissu...  Pyörittää silmiään

Ei niillä solmuilla oo mitään väliä jos/kun ne on oikein tehty. Pidän aika pakollisena pervomiehen kunnollisia solmuntekotaitoja.
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 26.06.08 - klo:22:02 »

elikkäs tota... Jos tekee ite perukkeita, niin käykö sen tekoon ihan joku vaikka Rapalan tai Berkleyn monosiima?
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 01.07.08 - klo:13:11 »

Heh, et hirveesti näköjään lurki larvoilla poka. Meinaan rupee perukkeita menemään vähän toiseen tahtiin ku alkaa vakavissaan 3 larvaa jossain kivikossa syytää, koko perukkeen saa vaihtaa muutaman tunnin välein ja perhoja menee 10-30/reissu...  Pyörittää silmiään

Ei niillä solmuilla oo mitään väliä jos/kun ne on oikein tehty. Pidän aika pakollisena pervomiehen kunnollisia solmuntekotaitoja.

Eipä noita larvoja tule juuri uitettua.. Varmaan pari-viisi kertaa kaudessa.. Ja silloin kyllä teen itse perukkeen, joka kylläkin on vain kahta eri paksuutta..

Siimoina käy ihan mikä tahansa..
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 02.07.08 - klo:21:33 »

Ostin perhokalastuksen ABC kirjan ja täällä neuvotaan tekemään peruke 60-20-20 periaatteella. Onkohan se toimiva? Eli jos ostan vaikka jotain ihan rapalan jotain halpaa finesse -siimaa kolmea eri kokoa niin eiköhän se siitä, vai?
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 03.07.08 - klo:12:09 »

Kyllä kai sillä saa perhot heitettyä..
ollimaha

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 18.11.08 - klo:17:32 »

poka:

Minkä paksuisen tapsin laitat sitten siihen perhoperukkeesi päähän? Kun mulla on nyt se 5X pienemmille perhoille ja 3X vähän suuremmille. Toi 5X on 0.15 kärjestään ja kestää hiukan päälle 2 kiloa.
poka
SP-Team
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 18.11.08 - klo:18:03 »

Tuohon 5X perukkeeseen voi laittaa vaikka samaa 0.15 tai 0.12 tapsiksi.. Ja tuohon 3X perukkeeseen esim 0.18..

Itse ostan streamereille perukkeet joiden kärki on 0.30-0.25 eli 0-1X kärjellä..
Ese

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 20.11.08 - klo:17:12 »

Katkase ollimaha suosiolla sitä 5X kärkee pois, jos et sitte mene johonki peilityynelle rautujärvelle heittämään pinturia. Muuten et tartte koskaan noin ohutta kärkee! Tuo 0.18 kärkiki on ohutta, toki minäki oon sitä joskus elokuun lopussa vähässä vedessä käyttämään mutta jos mahdollista niin elä laita alle 0.22mm perukkeen kärkeä normi taimen/kirrekalastuksessa. Ei sillä että kalojen takia tartteis, mutta säästät aika paljon perhoja! Streameria voit huoletta heittää ihan hyvin 0.300mm kärjellä ja pintureitaki koskella 0.22:lla
Tagit: Perhoperukkeet 
Sivuja: [1] 2 3 4 5   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: