Tällaisen systeemin voi tehdä itsekkin, ei tarvitse rahaansa vuoksiviikseen käyttää.

Eli kolmioleikari, ylempään pidempi siima johon se pintakulkuinen vaappu ja alempaan lyhyempi siima ja syvälle kulkeva vaappu.
Huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin tuo vuoksviiksi, vaikka ei tuo vuoksiviiksenkään hinta mikään suuren suuri ole.
Yksi kala tullut vasta tällä tavalla, 5,0kg hauki, kuvassa näkyvät pyyntihetkellä olleet vaaput.

Toimiva systeemi tuo kolmioleikarikin. Kylläkin sotkuherkempi ja ikävämpi säilytellä, ellei joka kerta uudestaan väsää.
Vuoksiviiksen etuna on myös mahdollisuus käyttää kahta pintavaappua, niiden menemättä sotkuun. Tämän paketin voi sitten siimapainoilla passailla halutulle syvyydelle. Selvästi edullisempi tuo kolmioleikari kyllä on.