Mulla ei ole oikiastaan mitään tietoa toutaimesta.. Minkä kokoseksi se kasvaa parhaimmillaan ja missä sitä yleensäkin voi saada? Oon kyllä kuullut, että se on yllättävän äksy kala siiman päässä..
Onhan tuota kokemusta toutaimesta. Mahtava kalalaji se on, varsinkin siiman päässä. Jo isku uistimeen on sellainen että varmasti kalamies havahtuu välittömästi. Siimankatkojiksi monet sanovat, kun porukka pitää liian kireällä jarrua, sitte ku toutsku hyökkää ni se on menoa. Ainoa huono puoli on se ettei se oikein syötäväksi kelpaa. Kerran olen ruuaksi tehnyt kun juuttui vaappu niin syvälle toutaimen kurkkuun ettei voinut päästää takaisin. Ei tosin ollut hääviä ruokaa ja ruotojakin oli ihan liikaa. Ehkä pirkanmaalla parhaat mahdollisuudet toutaimensaantiin. Suosittelen siuronkoskea ja lempäälän kuokkalankoskea, sieltä olen itsekin kaikki toutaimeni saanut. Suomen suurin toutain on 8,3 kilonen turbosärki kulovedeltä 1949 ja vapavälinein suurin on kokemäenjoelta saatu 6,2kg 1992. Siurosta ja lempäälästä on molemmista saatu kuuskilosia ja joka vuosi useita yli 4 kilosia. Sehän on muuten pirkanmaan maakuntakala..
nim. juuri kuokkikselle lähdössä.