Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kipinä pilkkimisen aloittamiseeni!

(Luettu 7425 kertaa)
Korkki88
**

0
Poissa

Profiili
« : 03.01.10 - klo:20:36 »

Innostuin pilkinnästä ensimmäisen kerran kun luin Erä lehden 2008 vuosikerran made ja kuhapilkki numerot. Sitten se kesän aikana unohtui, mutta kun kuulin naapurin komeasta viime viikkoisesta pilkkisaaliista ja itse olin kalaan himoinnut jo pitkän aikaa (kun täällä pohjosessa tuo uistelukausi loppu jo aikaa sitten), niin ei kait sitä jäänyt muita vaihtoehtoja kuin suunnata kauppaan ja ostaa omat vermeet!

Vermeet ostettiin ja auton nokka suunnattiin kohti mökkiä. Järvelle lähdin intoa ja optimismia täynnä, kaira olalla ja pilkkivehkeet muovipussissa. Kun ensimmäiset reiät oli kairattu ja pilkitty, niin aloin miettimään, että onkohan näiden pilkkien uittoon joku tietty tekniikkakin? Hakeutuvatko kalat eri paikkaan näin talvella kuin kesällä? Kelpaako niille samat värit talvellakin? Ja monta muuta kysymystä tuli mieleeni ensimmäisellä pilkkireissullani. Into ja optimismi alkoi laskea.

Kysymyksiinhän ei ollut vastaajia mailla halmeillakaan ja pilkki saalis jäi yllättäen nollaan! Takaisin mökille jäältä talsiessani meinasi masennusta pukata päälle, kun tajusin, että ei minulle sitä kukaan tule opettamaankaan. Tämä oli mielestäni suuri harmi, koska aikaisemmin pilkintä taito ja esim. mateen kutupaikat olivat asioita jotka siirtyivät sukupolvelta toiselle perimätietona, mutta isääni ei kalastus kiinnosta tippaakaan ja isovanhempani ovat jo liian vanhoja lähtemään opettajaksi mukaan. Eli siis tämänkin asian opetteluun vastuu jäi kokonaan itselleni ja työtähän tähän pitää tietenkin nähdä paljon enemmän kuin jos joku ne "valmiina" antaisi. Nyt olenkin etsinyt internetistä ja kirjoista tietoa pari viimeistä päivää hyvin aktiivisesti, jotta kalattomat reissut mahdollisimman nopeasti jäisivät harvemmalle... Vaikka olisihan se paljon mukavampaa, kun esimerkiksi se isäukko olisi opastamassa hommaan!

Tulipas ikävän kuulostaista tekstiä...

Onneksi heti seuraavalla pilkkireissulla sattui kokemus, joka nosti pilkintä intoni potenssiin sata! Kävin mökkijärvemme viereisellä pikkulammella - pahalammella pilkillä ja jo toisella reiällä pilkkiä kävi jokin nykäisemässä niin, että jarru huusi! Samalla hetkellä kun sydän pomppasi kurkkuuni, niin kalakin irtosi. Jatkoin kuitenkin pilkin värisyttelyä ja todennäköisesti sama kala iski uudeestaan!

Siiman päässä oleva otus syöksähteli hirveää kyytiä suuntaan jos toiseen ja minulla oli hirveä kiire vavan päässä jotta kala ei katkaisisi siimaa. Muutaman minuutin hurjan taistelun jälkeen kädessäni oli siiman pää, josta oli pilkki ja leikari hävinnyt kalan mukana  Surullinen  Minulla oli 7 kiloon asti kestävä siima käytössä ja mielestäni väsyttelin kalaa kohtuu onnistuneesti ensikertalaiseksi pilkkijäksi ja silti kala onnistui katkomaan siiman! Harmi kun kala pääsi karkuun, mutta olen erittäin kiitollinen siitä, että tämä tapahtui, muuten varmasti koko harrastus olisi unohtunut lopullisesti osaltani!

Eli nyt siis edessäni on vuosien opettelu ja syventyminen pilkinnän maailmaan. Varmasti tulevaisuudessa tulen kokemaan tuskaisia hetkiä, kun sormet on jäässä, kalaa ei tule ja kypyttää! Mutta toivottavasti sitä tulostakin alkaisi tulla ja saisi kalaa pöytään näin opiskelijalle talvellakin. Keskiviikkona edessä on kirren pilkintä reissu kemijoelle Hymyilee Kyseisestä reissusta varmasti tilitän tai hehkutan tänne sit  Iskee silmää

Se suurin pääsi karkuun, taas...
kalastaja95:D
Vieras
« Vastaus #1 : 03.01.10 - klo:21:21 »

no sullahan on hieno reissu ollu ku on ollu nii iso kala kii....(oon kateellinen Hymyilee leveästi) mun isoin kala on pilkil 2,4kg kirre ja jos näin luetellaan järjestelyssä nii 1,6kg kirre sit... sitte 225g ahven, sulkava 190g ja loput alle 100g.... ja oon pilkkiny sentää jo 7vuotta!! mutta en oo kokeillukkaa ikinä pilkkii isoja Iskee silmää(muuta kun olin sillo kerran kirre pilkil ja tuli kaks kirree Hymyilee leveästi)
japsa81
Vieras
« Vastaus #2 : 03.01.10 - klo:22:07 »

Mihin kohin veinaat mennä pilkille kemijokelle??
Minun perus kire paikat joella ovat viellä sulana Surullinen
olkkakoskella vois olla jo saumaa käydä Huh
Korkki88
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 04.01.10 - klo:07:42 »

Mihin kohin veinaat mennä pilkille kemijokelle??
Minun perus kire paikat joella ovat viellä sulana Surullinen
olkkakoskella vois olla jo saumaa käydä Huh

En ole vielä kemijoelle kalastellut niin meinasin parista suvanto paikasta käyä kokeilemassa näin aluksi, siitä kemijoen ja ounasjoen risteyksen läheltä, ilmoittelen paikan sit tarkemmin jos tulee jotain. Mistä sinä oot käyny kirreä pilkkimissä kemijoella sit normaalisti?
Ootkos ylipäänsä minkälaisia saaliita saanu yleensä kemijoelta pilkkimällä?

Ja kalastaja 95:nen, vahinkojahan sattuu aina, varsinkin näin aloittelijan tuurilla Iskee silmää
kalastaja95:D
Vieras
« Vastaus #4 : 04.01.10 - klo:10:44 »

juu onha tota alottelan tuuriki tapahtunu joskus Näyttää kieltä Pyörittää silmiään
japsa81
Vieras
« Vastaus #5 : 04.01.10 - klo:14:01 »

En ole vielä kemijoelle kalastellut niin meinasin parista suvanto paikasta käyä kokeilemassa näin aluksi, siitä kemijoen ja ounasjoen risteyksen läheltä, ilmoittelen paikan sit tarkemmin jos tulee jotain. Mistä sinä oot käyny kirreä pilkkimissä kemijoella sit normaalisti?
Ootkos ylipäänsä minkälaisia saaliita saanu yleensä kemijoelta pilkkimällä?

Ja kalastaja 95:nen, vahinkojahan sattuu aina, varsinkin näin aloittelijan tuurilla Iskee silmää

Nuo suvanto paikat nuin isossa joessa ei parhaita kirre paikkoja ole Epävarma
Virtojen niskat ja laidat ovat hyviä,itse pilkin olkkakoskella tai jätkän kynttilän molemmin puolin mutta sinne ei ole viellä ole asiaa heikkojen jäiden takia...tietenkin kalaa voit saada joka kohdasta Virnistää
Yleensä kirre pari reissulla ja joitakin harreja silloin tällöin taimeniakin tuleepi Virnistää

Mutta ilmoittelehan miten kävi?
Korkki88
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 04.01.10 - klo:15:19 »

Nuo suvanto paikat nuin isossa joessa ei parhaita kirre paikkoja ole Epävarma
Virtojen niskat ja laidat ovat hyviä,itse pilkin olkkakoskella tai jätkän kynttilän molemmin puolin mutta sinne ei ole viellä ole asiaa heikkojen jäiden takia...tietenkin kalaa voit saada joka kohdasta Virnistää
Yleensä kirre pari reissulla ja joitakin harreja silloin tällöin taimeniakin tuleepi Virnistää

Hyvä tietää toi suvanto homma, ni osaa hakea sit paremmilta paikoilta heti valmiiksi  Hymyilee Joo varmaan vielä menee jonkin aikaa ennenkö sitä uskaltautuu jätkänkynttilän lähelle pilkille... Pakko kait sitä nyt kala himoissa on jossain pilkillä käytävä edes sit Hymyilee leveästi Mieluummin minä sen taimenen otan kun kirren, mutta niitä taitaa olla aika turha lähtä täsmäpilkkimään kemijoesta Pyörittää silmiään

Minähän ilmottelen sit et miten kävi  Hymyilee

Ootkos muuten madepilkillä käyny siinä rovaniemen lähistöllä missään? Tai tietoa jostain mahdollisesti hyvistä made paikoista?
Korkki88
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 14.02.10 - klo:11:27 »

Kahesti olen nyt käynyt kirreä koittamassa jätkänkynttilän ja sen saarenkylään vievän rautatiesillan luota, mutta ei ole tullut mitään. Yksi varovainen nyky (tai sit pohjassa vain ajelehti jotain tavaraa)... Sit madepilkillä kävin hiidenkirnujen lähellä, sieltä jäi saaliiksi kolmisen lieroa, sen verran pieniä et ei jaksa edes tänne lisäillä kuvia niistä Hymyilee

Ootko ite jo alkanut käymään pilkillä tässä lähimaastossa? Ja onkos toi olkkakoski minkälainen pilkki mesta sit? Ja tiedätkö millanen jäätilanne siellä on? Ei viittis pyörällä lähtä tsekkaamaan vaan jäätilannetta...
japsa81
Vieras
« Vastaus #8 : 16.02.10 - klo:16:14 »

Oli varmaan sinun reikiä jätkiksen luona,sillan alapuolella valtsun puolella?
niiltä kohin joskus saattaa kalan saada:)
Sillan alla paras paikka jäät tosi vahtelevia testi reissulla vain harreja:/

En ole olkkakoskella viellä käynyt,ei tietoa tämän talven kuvioista.

Korkki88
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 17.02.10 - klo:18:49 »

Joo oli minun reikiä tosiaan.
Tekö siinä olitte sit kun näin tuossa yks päivä 2 muutakin kaveria siinä samas kohtaa suunnilleen pilkillä?
Milläs te harreja nostitte? Morreilla vai?
japsa81
Vieras
« Vastaus #10 : 17.02.10 - klo:19:00 »

Sunnuntaina käytiin pikku reissu,silloinko näit vai oliko joku muu porukka Virnistää
Morrilla nuita harreja saatu pieniä ovat vain olleet Epävarma
Kirre monttua ei viellä paikannettu Pyörittää silmiään
topsteri
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 11.03.10 - klo:14:25 »

Hieno huomata, että on muitakin rovaniemeläisiä pilkkijöitä.

Voisin kertoa tässä aloitteleville pilkkijöille paikkoja, jotka sijaitsevat rovaniemen läheisyydessä.
  • Saarenpudas
  • Sierijärvi
  • Norvajärvi
  • Kemijoki
  • Ounasjoki, jääteiden läheisyydessä hyvä pilkkiä, jäätiet mm. Nivankylä, ja Patokoski.
  • Tuhnaja järvi
  • Olkkajärvi

Kuljetteko te "pojat" muuten rovaniemen alueella pilkkikilpailuissa?
Korkki88
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 11.03.10 - klo:15:55 »

Hieno huomata, että on muitakin rovaniemeläisiä pilkkijöitä.

Kuljetteko te "pojat" muuten rovaniemen alueella pilkkikilpailuissa?

On kyllä niin alussa vielä tämä harrastus, että ei ole vielä kilpailuihin asiaa, mutta kai sitä ensi talvena voisi käydä jo onneaan koittamassa. Pakko myös myöntää, että nyt on kyllä vähän jäänyt perhonsidonnan jalkoihin toi pilkkiminen näin lopputalvesta.

Ja japsa, joo viikonloppua se ainakin oli kun siinä näin pilkkijöitä, eli varmaan te.. Tänä aamuna oli samoilla paikoilla yks kaveri siinä 10 maissa pilkillä kans.
jamppe
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 02.04.10 - klo:22:34 »

jaa-a Hymyilee leveästi sitä kun on pilkkinyt pikku pojasta asti niin ei tahdo muistaa. Aktiivisesti olen pilkkinyt pari talvea. Kai sinne isovanhemmat joskus aikoinaan on patistanu lähtemään Hymyilee

hauki on kala
Tagit: Pilkkiminen 
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: