Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kalan häviäminen merestä

(Luettu 4986 kertaa)
_tursas_
**

0
Poissa

Profiili
« : 18.05.10 - klo:21:52 »

Mitäpä mieltä ihmiset ovat tuosta Iltalehden uutisesta, että kalat uhkaavat hävitä 40-vuodessa merestä? Pitäisikö teidän mielestä asiaan puuttua tai jopa boikotoida kalan ostamista kaupasta? Vai onko asia teidän mielestä vaan pahasti liioiteltua ja epärealistista?

Tässä itse uutinen: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010051811686287_ul.shtml
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 18.05.10 - klo:22:28 »

Reippaasti liioiteltua näille vesille. Ei Itämerestä taida kalat mihinkään loppua.

Dafag did I just said...
Romppis
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 18.05.10 - klo:22:48 »

Käsittääkseni suurin ongelma pohjatroolaus.. (kalastaa vähä liia tehokkaasti ja saaliista menee iso osa haaskuun. KIITOS EU) Itse kalastelen länsirannikolla (Pyhämaa-Rauma-Pori) ja kyllä sielläkin on kala vähissä. Monet syyttävät merimetsoja ja hylkeitä, mutta kyllä meillä ihmisilläkin oma osuus siinä sopassa varmasti on. (kalastus, vesivoima, saasteet.)
Tunnen muutaman verkkokalastajankin jotka kovasti valittelevat ettei oikein kalaa tunnu löytyvän merestä...

Mitä se on kun kaksi nälkäistä kiusaa toisiaan?
-Onkimista
Paxton-
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 18.05.10 - klo:23:46 »

Ja isot herrat tekee asialle vasta jotain, kun on liian myöhäistä.

Minähän en luovuta!
jertsa
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 20.05.10 - klo:20:27 »

joo sen huomaa jo täälä saaristossa.ei talvella tullu perjaatteessa mitää kalaa.isä ammattikalastaja ja se 20 verkkoa vedessä eikä tullu ku joka toine päivä 10kg kaloja (normaalisti yli 70kg)
jertsa
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 20.05.10 - klo:20:28 »

nyt oon kyllä ite alkanu päästää kaikki kalat mitä katiskoihin tulee.Ahvenia on joka päivä noin 15kpl ja kaikki päästäntakasi
_tursas_
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 20.05.10 - klo:20:31 »

Lohellakin taitaa olla jonkin sortin vaikeuksia tuolla pohjoisen suunnalla vai olenko aivan väärässä? Muistan lukeneeni edellisestä Erä lehdestä jotain et lohikannat on huventuneet melkoisen paljon Tenolla ainakin. Menin jo tuon Erän antamaan papalle niin ei voi kyllä varmistaa asiaa...  Pyörittää silmiään
R4NE
**

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 20.05.10 - klo:21:30 »

yks asia mikä on merellä kalastaessa pantu merkille et  osa kalastajista ottaa ja tappaa kaiken mitä ylös saadaa..varsinki  virolaiset ja  venäläiset turistit tuntuvat harrastavan sitä urakalla..venen pohja voi olla täynnä jotain 500g haukia jotka heitetään sit rannalle mätänemään kun niille ei jakseta tehdäkään mitään..itse suosin tyyliä,ota minkä syöt,ellei ole saanut vakavia vaurioita tai yms..kitumaankaan niitä ei kannata jättää..kissani syö kyllä kaiken mikä on pakko ottaa ja on liian pientä pannulle..esim,kuhan ala mittahan on jotai 38cm mutta itse pidän ala mittaa,yli 40cm..ottakaa järki käteen,joilla sitä ei vielä käytössä..ne voi myös kuvata yksitellen jos haluu määrillä kerskua..esim olisin vapauttanut tuon saamani 7.6kg hauen ,jos viehe oisi ollut irrotettavissa..mut 18cm vieheestä ja 20cm leikarista näkyi vain 2cm ja sen joutui leikkaamaan  ulos..otan yleensä ruuakseni 1,5-3kg hauet ,kun mielestäni ne ovat silloi parhaimmillaan..tässä minun mielipiteeni.
fisustaja92

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 20.05.10 - klo:21:40 »

yks asia mikä on merellä kalastaessa pantu merkille et  osa kalastajista ottaa ja tappaa kaiken mitä ylös saadaa..varsinki  virolaiset ja  venäläiset turistit tuntuvat harrastavan sitä urakalla..venen pohja voi olla täynnä jotain 500g haukia jotka heitetään sit rannalle mätänemään kun niille ei jakseta tehdäkään mitään..itse suosin tyyliä,ota minkä syöt,ellei ole saanut vakavia vaurioita tai yms..kitumaankaan niitä ei kannata jättää..kissani syö kyllä kaiken mikä on pakko ottaa ja on liian pientä pannulle..esim,kuhan ala mittahan on jotai 38cm mutta itse pidän ala mittaa,yli 40cm..ottakaa järki käteen,joilla sitä ei vielä käytössä..ne voi myös kuvata yksitellen jos haluu määrillä kerskua..esim olisin vapauttanut tuon saamani 7.6kg hauen ,jos viehe oisi ollut irrotettavissa..mut 18cm vieheestä ja 20cm leikarista näkyi vain 2cm ja sen joutui leikkaamaan  ulos..otan yleensä ruuakseni 1,5-3kg hauet ,kun mielestäni ne ovat silloi parhaimmillaan..tässä minun mielipiteeni.

Täysin samaa mieltä, pitäkää minkä kerralla syötte, älkää jotkut viekö läjäpäin naapurin rouvalle tai saatika sitten myykö niitä, kalatiskit/-kaupat on sitä varten.

Nuo pirun turistit tulevat tänne heikentää kalakantaa, omat veet kun niillä on ihan paskasia jossa ei elämää ole! ( Tai aineki sen tyylistä  Virnistää )

Edit; Hauellehan suuniteltiin ala -ylämittaa, oisko ollu 50 - 80cm saa pitää, lohen mittaa aineki meressä nostettais oisko 70 vai 80cm, taisin ERÄ lehdestä vai jostai muusta kalastussivustolta tämän lukea, itelle natsais tosi hyvin  Virnistää Eikä affenellakaan alamitta paha ois, niitä toki riittää tosi tosi tosi paljon meressä, vaikka 13cm, painoraja ois aika hölmö omast mielestä pienikasvuselle kalalle. Vaikka sitten ihan sen takia että se on SUOMEN KANSALLISKALA

Laitoksesta karannut rantahörhö.
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 21.05.10 - klo:16:07 »

Juu, nuo turistit eivät taida joko ymmärtää tai haluta ymmärtää näitä kieltoja. Itellä on tarkka muistikuva ahvenanmaalta kun oli Tsekkien kanssa samoilla vesillä. Voitte vaan arvata kummalla ne kalasti, siellä kalastus alueleella vai siinä viereisellä luonnonsuojelualueella...
Kuusinen

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 29.08.10 - klo:18:43 »

Kyllä tähän tahtiin ne menee lähes olemattomiin, muttei kaikkea voi millään pyytää. Jotkut lajit varmasti kyllä sukupuuttoon  Epävarma

Onkiva rovasti, joka onki varovasti on kiva rovasti.
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 29.08.10 - klo:18:52 »

Kyllä tähän tahtiin ne menee lähes olemattomiin, muttei kaikkea voi millään pyytää. Jotkut lajit varmasti kyllä sukupuuttoon  Epävarma

Sukupuutto on suomen vesillä vähän ylimitoitettua. Luonnollisesti kutevat jalokalat on asia erikseen, mutta kannat säilytetään vähintään istutuksin. Ja jos jollain lajilla menisi oikeasti niin huonosti ettei hengissä meinaisi säilyä, niin kyllä sille tulisi täysmittainen rauhoitus. Se että jokanen ei ole saanut meritaimenta ei tarkoita sitä että ne ovat ihan lopussa, vain vähissä, tosin ei sillä tasolla millä pitäisi.

Luulenpa että saan vielä kuulla tästä kommentista...
nikulaa
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 29.08.10 - klo:20:15 »

Kyllähän tuo on jo huolestuttavaa.. Lapissa kun olin perhokalastamassa niin siellä norjalaiset ottivat kaiken mikä tuli ylös -.-' Ja sit sitä kalaa oli ympäri metsiä, se jos mikä on säälittävää touhua.

Toivottavasti tuo ammattikalastus ei Suomensisävesille tulisi niin aktiivisena, kun tuolla itämerellä ja siellä on.

Ja olen sama mieltä, että ottakaa ne mitä syötte!
fisustaja92

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 29.08.10 - klo:20:19 »

Sukupuutto on suomen vesillä vähän ylimitoitettua. Luonnollisesti kutevat jalokalat on asia erikseen, mutta kannat säilytetään vähintään istutuksin. Ja jos jollain lajilla menisi oikeasti niin huonosti ettei hengissä meinaisi säilyä, niin kyllä sille tulisi täysmittainen rauhoitus. Se että jokanen ei ole saanut meritaimenta ei tarkoita sitä että ne ovat ihan lopussa, vain vähissä, tosin ei sillä tasolla millä pitäisi.

Luulenpa että saan vielä kuulla tästä kommentista...

No aika hyvin kyllä sanoit, ainekin omaan makuun...  Pyörittää silmiään
Mutta siis huononemaan päinhän asia taitaa kuiteskin olla kaiketi  Surullinen
nikulaa
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 30.08.10 - klo:11:58 »

No aika hyvin kyllä sanoit, ainekin omaan makuun...  Pyörittää silmiään
Mutta siis huononemaan päinhän asia taitaa kuiteskin olla kaiketi  Surullinen

Hyvin asian ilmaisit! Niin niinkun fisustaja sanoi niin kyllä se alaspäin näyttää olevan menossa   Surullinen
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: