ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Siimat
Kuitusiima VS Monofiilisiima
Sivuja: [
1
]
2
3
4
5
6
Siirry alas
Tulostusversio
(Luettu 79108 kertaa)
fishfish
0
Poissa
«
:
11.07.10 - klo:14:10 »
Kertokaa kokemuksistanne monofiili- ja kuitusiimoista et kumpi on parempi. Itse en oo viel kokeillu kuitua joten kannattaako sitä ostaa haspeliin
Moro
Tupa
0
Poissa
Vs: Kuitusiima VS Monofiilisiima
«
Vastaus #1 :
11.07.10 - klo:15:22 »
Monofiilisiima ei luista niin paljon kuin kuitu.
www.youtube.com/Mr4rsaus
fisustaja92
0
Poissa
«
Vastaus #2 :
11.07.10 - klo:15:31 »
Lainaus käyttäjältä: Tupa - 11.07.10 - klo:15:22
Millä tavalla luista? Puolalta vai...
Lainaus käyttäjältä: fishfish - 11.07.10 - klo:14:10
Kertokaa kokemuksistanne monofiili- ja kuitusiimoista et kumpi on parempi. Itse en oo viel kokeillu kuitua joten kannattaako sitä ostaa haspeliin
Kyllä suosittelen kuitua mm. Kestävyyden ja tuntuman kannalta
Taloudellisestikin maksaa ittensä takasin ainekin viehetappioiden suhteen
Laitoksesta karannut rantahörhö.
Tupa
0
Poissa
«
Vastaus #3 :
11.07.10 - klo:16:44 »
Lainaus käyttäjältä: fisustaja92 - 11.07.10 - klo:15:31
Millä tavalla luista? Puolalta vai...
Mulla oli pitkä rimpsu jonka aioin kertoa, mutta tiivistän vähän. Siis itselläni on sellainen okuma:n kela, johon ei kovin paljoa siimaa mahdu puolalle. Se töksähtää usein loppuun painavien uistimien heitossa. Siinä vaiheessa, kun siima on laitettu kelalle, olen ainakin itse tehnyt vetosolmun ja lenkin puolaan. Vaikka olen kuinka kireälle sen laittanut - ja myös testannut luistavuutta - silloin kun siima loppuu puolalta siihen solmuun heitossa, ei sitä siimaa puolalle kelaamalla saa. Se ikään kuin pyörii läpi, luistaa puolan ympäri sangan mukana. Käsin on laitettava kelaus alkuun, ja sitten voi kelata. Toivottavasti ymmärsitte. Muistutan myös, että enemmän tosin olen kuitusiiman kannalla, ja tuo mainitsemani ongelma on pieni. Kuitusiima on parempaa, sillä se on kestävää ja ohutta. Monofiilisiimalla samalla paksuudella ei päästäisi vetolujuudessa puoliakaan kuitusiiman kestävyydessä.
PS. Itselläni on kokemusta vain Rapalan Core Titanium kuitusiimasta, ja Abulon -monofiilisiimasta. Molemmat hyviä. Rapalan paksuus on 0.13 ja Abulon on 0.30 (muistaakseni, ei jaksa kaivella rasiaa jostain kaapin perältä.) Molempien vetolujuus 10.2 kg.
Barra
0
Poissa
«
Vastaus #4 :
11.07.10 - klo:19:19 »
Lainaus käyttäjältä: Tupa - 11.07.10 - klo:15:22
Ja mä olen kuullut ja huomannutkin päinvastaista. Mutta taitaapi olla eroa ihan siiman laadussa, tänään pääsin kokeilemaan PowerPro:ta, ja tuntuu lentävän aina "yli". Joten vaikuttaisi kuitukin lentävän.
Mutta jos vaikka ihan aiheeseen menis. Kuitua. Kuten fisustaja jo sanoi, tuntuma on parempi, viehetappiot pienenee (ei sitten poista täysin, mutta jää harvemmin kiinni kaikkiin ruohoihin). Hintavampaa tuo on, mutta ei sen niin väliä. Se on veemäistä kun se siima katkeaa ison kalan kanssa kamppaillessa.
Dafag did I just said...
Tupa
0
Poissa
«
Vastaus #5 :
11.07.10 - klo:21:29 »
Tänään Rapala Core Titaniumilla kaksi uistinta lensi järveen heitossa, siiman katkeamisen saattelemana. Bluefox Vibrax ja Räsänen.
fisustaja92
0
Poissa
«
Vastaus #6 :
11.07.10 - klo:22:58 »
Lainaus käyttäjältä: Tupa - 11.07.10 - klo:21:29
Tänään Rapala Core Titaniumilla kaksi uistinta lensi järveen heitossa, siiman katkeamisen saattelemana. Bluefox Vibrax ja Räsänen.
Laitatko puolalle pohjimmaiseksi monoa ja liittosolmulla kuitu siihen? Näinhän ainekin kuuluisi tehdä mutten tiedä onko avainsana sinun vikaasi sitten
Tupa
0
Poissa
«
Vastaus #7 :
12.07.10 - klo:09:42 »
Lainaus käyttäjältä: fisustaja92 - 11.07.10 - klo:22:58
Laitatko puolalle pohjimmaiseksi monoa ja liittosolmulla kuitu siihen? Näinhän ainekin kuuluisi tehdä mutten tiedä onko avainsana sinun vikaasi sitten
En ole tiennyt koko jutusta. Kiitos vinkistä.
Pazzo
0
Poissa
«
Vastaus #8 :
12.07.10 - klo:10:03 »
Mä ite käytän kuitusiimaa. Kuitusiima on paljon parempi kuin monofiili, venymätöntä ja suuri vetolujuus verrattuna samanpaksuiseen monofiiliin. Itse kuitenkin käytän muutaman metrin monofiilitapsia siiman päässä, se auttaa huomattavasti kivisillä pohjilla, sillä kuitu tahtoo helposti mennä kiveen hangatessaan poikki. Monofiilipätkä myös venyy hiukan, ja se ottaa suurimman iskun vastaan, jos vaikka heiton aikana viehe pysähtyy vaikkapa solmun takia. Raskaillaa vieheillä pelkkä kuitu napsahtaa helposti poikki. Kuitusiiman mä muuten kiinnitän puolaan pienen teipinpätkän avulla..
-On vapaus olla älyvapaa-
_Junior_
0
Poissa
«
Vastaus #9 :
12.07.10 - klo:10:49 »
Minun mielestäni molemmat ovat aikas tasavertaisia, riippuu toki missä käyttää mitäkin siimaa, mutta itselläni on eniten monofiilisiimaa käytössä ja minusta siinä saa paljon paremman tuntuman kalaan, koska siima hiukan antaa periksi, toisin kuin kuitusiima.
Kv3
fisustaja92
0
Poissa
«
Vastaus #10 :
12.07.10 - klo:13:08 »
Lainaus käyttäjältä: Hauki mies - 12.07.10 - klo:10:03
Mä ite käytän kuitusiimaa. Kuitusiima on paljon parempi kuin monofiili, venymätöntä ja suuri vetolujuus verrattuna samanpaksuiseen monofiiliin. Itse kuitenkin käytän muutaman metrin monofiilitapsia siiman päässä, se auttaa huomattavasti kivisillä pohjilla, sillä kuitu tahtoo helposti mennä kiveen hangatessaan poikki. Monofiilipätkä myös venyy hiukan, ja se ottaa suurimman iskun vastaan, jos vaikka heiton aikana viehe pysähtyy vaikkapa solmun takia. Raskaillaa vieheillä pelkkä kuitu napsahtaa helposti poikki. Kuitusiiman mä muuten kiinnitän puolaan pienen teipinpätkän avulla..
Enpä ole itse huomannut jotta se tosta noin menis poikki jos vaikka 62 rammasta Suspia viskoo... Minkä paksusta käytät, liekö merkistä vai mistä sitten kiinni
Omat kuidut typpää olemaan 0,25 tai 0,32mm Firelinea, Smoke tai Chrystal...
Pazzo
0
Poissa
«
Vastaus #11 :
13.07.10 - klo:19:53 »
Saattaapi osin olla paksuudesta kiinni, itellä 0.20 paksust firelineä
Daiwa
0
Poissa
«
Vastaus #12 :
15.07.10 - klo:15:48 »
Kuitusiimaa ehdottomasti. Ohut venymätön kuitusiima takaa tasaiset ja pitkät heitot, hyvän tuntuman, uistimet pysyy pakissa, eikä ole järven pohjassa, solmut kestää paremmin, ei mene yhtään kierteelle, pienilläkin vieheillä puolaa hyvin ja ruohikkouistimia (esim. Minnow Spoon) pystyy heittelemään keskelle harvaa kaislikkoa, ilman että sitä saa jokaheitolla lähteä kahlaamalla repimään kaislikosta, kun taas monofiili venyy niin sen takia se on huonompi kaislikkopyynnissä.
Tällaasia kokemuksia mulla ja aika vannoutunut kuitusiiman käyttäjä.
TEAM Tunturi
fisustaja92
0
Poissa
«
Vastaus #13 :
15.07.10 - klo:16:51 »
Lainaus käyttäjältä: Kuusamo94 - 15.07.10 - klo:16:38
minun mielestä mono on parempaa, mitä olen näistä omista siimoista verrannut... mulla oli 0,23 whiplash pro kuitua, joka katkesi helpommin kuin 0,32 8v vanha finesse mono
ja nyt käyttämä sufixin mono on paljon parempaa kuin tuo kuitu. tuo kuitu ei lennä oikein ollenkaan, mono lensi 3x pidemmälle kuin testasin, mut oon kuitenkin aatellu ostaa näitä berkley fireline siimoja ja niitä testata, onko niistä kokemuksia ja onko negatiivista vai positiivista... ?
Fireline = pelkkää plussaa
Itellä ollut aika laajalti Firelineä, paksuudelta aina 0,08mm - 0,32mm.
Väreinä: Green Smoke, Smoke Fume, Pink, Chrystal, Original nyt ainekin äkkiseltä mieleen tulee. Ja Fireline on melko huomaamatonta vedessä, mitä nyt olen vain muutamaa muuta kuitua suostunut kokeilemaan ja ne eivät ole Firelineä saavuttaneet lähimaillekaan.
Yks miinus tuli mieleen: Kaveri tossa keväällä osti paketin "0,25mm Chrystalia", tää puolas sen kotona haspelille ennen reissua ja sano puhelimessa jottei muistanutkaan miten ohutta 0,25mm onkaan. Naureskelin vaan että heh heh, mullahan tätä samaa puolalla eikä se outoa ole.
Kalassa se alko solmimaan sitä pikalukkoon ja hämmästeli sen ohuutta, kiros vartin verta kun ei millään sitten saanut solmua aikaan. Sitten kun sai, eka heitto uudella Krokodilellä ja sitten kun oli kaislan pätkä kiinni niin se sillain näpäytti vavalla ilmaan niin kuului "naps", poikki men. Siinä vaiheessa se kiros jotta aivan tajuttoman ohutta ja ite vieläkin käännyin vain sanomaan jottei itellä ainekaan ja samaa kalaa samalla tavalla kalastetaan. Sitten se pyys mua taas hetken kiroamisen jälkeen auttaa solmun kans, ja siinä vaiheessahan meinas meikäläiseltäkin silmät pongahtaa päästä. Se oli jotaan 0,08-0,14mm eikä solmut menneet mitenkään kiinni vaikka semmoset parikytä kiekuraa sun kaakuraa pyöritteli. Kotona tää sitten kävi hakemassa monoa haspeliin, otti vielä sen kuiden paketin mukaan ja näytti, jotta sekä paketissa että rullassa luki "0,25mm", mutta tämä siima ei kaksfemmaa kyllä ollut nähnykkään. Niimpä kaverilta meni 28€ suoraan sanottuna kiloon paskaa
Mäski
0
Poissa
«
Vastaus #14 :
15.07.10 - klo:19:35 »
Kuitusiimaa itse suosittelen. Venymätöntä ja kestävää tosin kuin Monofiili. Monofiiliä kun käyttää niin huomaa kyllä kuinka nopeasti uistimet tyhjenevät pakista. Eilikkä suoraan sanottuna Monofiili ei kestä kun repii uistinta pohjasta, mutta kuitusiimapa kestää. Sillä saa pitkiä ja tasaisia heittoja.
Team Tunturi
Sivuja: [
1
]
2
3
4
5
6
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry: