Sivuja: [1]   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kela-onginta

(Luettu 12152 kertaa)
Juzzi-
*

0
Poissa

Profiili
« : 14.08.10 - klo:18:10 »

Voinko tehdä tavallisesta virvelistä kela-ongen, jos voin niin miten teen sen. Minkälainen koho,koukku ja painot? Syötiksi meinasin jotain pieniä kaloja. Kalat joita meinaan kalastaa ovat hauki ja ahven.
Eris
Vieras
« Vastaus #1 : 14.08.10 - klo:19:51 »

Itse olen käyttänyt sellaista settiä että ensin lukkoleikari siiman päähän ja sitten tekee tuon "onkivälineen" omasta siimanpätkästään. Siihen sitten ensimmäiseksi lukkoleikari (jotta saat kiinnitettyä onkilaitteen varsinaiseen siimaan, jossa siis myös lukkoleikari).

Sitten painotettu heittokoho. Painosta mallista ym. en tiedä, itse olen käyttänyt sitä mikä käteen sattuu.

Tämän jälkeen tulee tynnyrileikari stoppariksi.

Jos haukea meinaat kalastaa niin tämän jälkeen kannattaa tehdä perukemateriaalista (kevlar ym.) peruke. Eli perukemateriaalilla jatkat tynnyrileikarista...

...ja sen loppuun koukku / koukut.

Perukkeeseen sitten puristat sopivan määrän hauleja, jotta saat syötin pysymään pinnan alla mutta kuitenkin niin ettei se vedä kohoa pinnan alle.

Etäisyyksistä en osaa muuta sanoa kuin että se riippuu pitkälti minkä syvyisessä vedessä kalastat ja kuinka syvällehaluat syötin menevän.
Dj_God

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 15.08.10 - klo:13:00 »

Itse olen käyttänyt sellaista settiä että ensin lukkoleikari siiman päähän ja sitten tekee tuon "onkivälineen" omasta siimanpätkästään. Siihen sitten ensimmäiseksi lukkoleikari (jotta saat kiinnitettyä onkilaitteen varsinaiseen siimaan, jossa siis myös lukkoleikari).

Sitten painotettu heittokoho. Painosta mallista ym. en tiedä, itse olen käyttänyt sitä mikä käteen sattuu.

Tämän jälkeen tulee tynnyrileikari stoppariksi.

Jos haukea meinaat kalastaa niin tämän jälkeen kannattaa tehdä perukemateriaalista (kevlar ym.) peruke. Eli perukemateriaalilla jatkat tynnyrileikarista...

...ja sen loppuun koukku / koukut.

Perukkeeseen sitten puristat sopivan määrän hauleja, jotta saat syötin pysymään pinnan alla mutta kuitenkin niin ettei se vedä kohoa pinnan alle.

Etäisyyksistä en osaa muuta sanoa kuin että se riippuu pitkälti minkä syvyisessä vedessä kalastat ja kuinka syvällehaluat syötin menevän.

Itselläni hiukan samantyylistä viritelmää kela-ongintaa varten.

Oma siima, jonka molemmissa päissä leikarit. Toinen pää kiinnitetään kelan siimassa olevaan leikariin, toiseen päähän koukku. Koukku on helppo vaihtaa ja tarvittaessa voi lisätä pitkän perukkeen, esim. täky-onkea varten. Siimassa käytän joko ihan normaalia kohoa tai sitten "suurempaa" heittokohoa. Osissa heittokohoista tulee mukana tarvikkeet stopperin tekoa varten.

Tuon viritelmän siima kannattaa toki suhteuttaa vetolujuuksiltaan lähelle kelan siimaa. Muuten saattaa käydä niin, että ison kalan ottaessa kiinni, jompikumpi siima sanoo *naps* ja homma oli siinä.

The Optimist thinks this is the best of all possible worlds. The Pessimist thinks the Optimist may be correct.
Kuusinen

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 03.09.10 - klo:20:21 »

Kaveri teki näin: siimaan koukku, painoja tarpeeksi heittoon ja normaali koho. hyvin toimi, lensi pidemmälle kuin normi-ongella.

Onkiva rovasti, joka onki varovasti on kiva rovasti.
Tupa

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 03.09.10 - klo:21:18 »

Noh, noista normaaleista kaupassa myydyistä onkisiimoista leikkaan sopivan pätkän, ja silleen, että siinä on koho, paino ja koukku. Laitan uistinrenkaan siiman päähän, ja sillä liitän sen perukkeeseen tai lukkoleikariin. Siinä se, ehkä parin minuutin homma.  Hymyilee leveästi Voi tosiaan haravoida virveliongella hyvin rannalta käsin kauempiakin paikkoja.

aksu97

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 30.09.10 - klo:16:57 »

Kaveri teki näin: siimaan koukku, painoja tarpeeksi heittoon ja normaali koho. hyvin toimi, lensi pidemmälle kuin normi-ongella.

Neuvoisin samalla tavalla. toimii varmasti Iskee silmää

Hiljaa. Kohta se tulee...
Lóhi
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 15.05.11 - klo:08:31 »

Jos koittaisi kolmihaarakoukkua yksittäisen sijasta ja pistäisi jokaiseen samaa lajia olevan syötin tai vastaavasti: mato, toukka, kärpäsentoukka tms.

Verkko on joukko langalla yhteensidottuja reikiä.
Pirkanmaan Kalakamut 2011
Dj_God

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 19.05.11 - klo:10:36 »

Jos koittaisi kolmihaarakoukkua yksittäisen sijasta ja pistäisi jokaiseen samaa lajia olevan syötin tai vastaavasti: mato, toukka, kärpäsentoukka tms.

Jos kolmihaarakoukkua meinaat, suosittelen käyttämään mahdollisimman pientä. Pienemmät saaliskalat eivät meinaan tahdo ottaa kiinni kolmihaaraan, etenkään liian isoon. Testattu on.

Itse kyllä varmasti käytän jatkossa ihan tavallista koukkua. Ainoastaan täky-onkeen kolmihaara käyttöön.
mikael

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 01.06.11 - klo:19:18 »

Heitto-onginta on kiistämättömän hyvä ongintamuoto ja noita monenlaisia viritelmiähän voi tehdä, mutta onnistuu se ihan perusvälineinkin tosin on hiukka hankalampaa. Kannattavuudesta en sitten tiedä onko mitään hyötyä heittää kauas, kun ihan teleskooppiongellakin voi riittävän pitkälle saada, mutta ainakin isompaa kalaa tavoiteltaessahan heitto-ongella on luonnollisesti helpompaa saada se esim. 2 kg lahna ylös. Eli hyvät puolet ovat tuossa se siiman pituuden helppo muuttaminen, helppo kuljetettavuus ja väsytysominaisuudet, huonoja puolia mielestäni helpommin tulevat sotkut.

pike97

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 28.08.11 - klo:20:27 »

Kun kalastan täkyllä niin käytän "huoltoasemakohoa", peruketta ja aika isoa kolmihaaraa.painoja ei tarvita koska kala leijailee itsekseen pohjan tuntumaan.
VWonKale
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 13.05.12 - klo:08:44 »

Kaupasta 4m lasikuituonki,halpa avokela ja vaparengas setti.Sit vaan rakentelemaan;) Kärjestä kannattaa ottaa pätkä pois,et saa paremman vastaiskun.Kela kannattaa asentaa sillee et pistää ongen pitkäx,ja kokeilee mis kohtii on paras "tasapaino",ettei rasita rannetta..Sopii koho onginnasta pohjaongintaan.Hätätilantees vaik vilkun viskomiseen,tai jigittelyyn;) Kireitä siimoja!
Tagit: Kela Onki Siima Koho Koukku Kala Täky Virveli 
Sivuja: [1]   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: