Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Etujarrullinen kela vai takajarrullinen kela?

(Luettu 35517 kertaa)
Juzzi-
*

0
Poissa

Profiili
« : 16.08.10 - klo:19:38 »

Kysyisin, että onko noissa mitään teknistä eroa? Kumpi on parempi?
Dj_God

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 17.08.10 - klo:09:42 »

Täällä on keskustelua avokeiloista sekä mielipiteitä etu- ja takajarruista. Kannattaa lukaista tuolta ja kysellä lisää, jos kysyttävää on.

The Optimist thinks this is the best of all possible worlds. The Pessimist thinks the Optimist may be correct.
EniZei
Ylläpitäjä

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 17.08.10 - klo:12:00 »

Hyvin voi jatkaa keskustelua tässäkin ketjussa, kun koskee hyvin tarkasti tiettyä ominaisuutta avokeloissa. Itse suosin etujarrullista ilman mitään kovin järkevää perustelua. Erityisesti kiinnitän huomiota siihen, että kela on mahdollisimman pieni ja kevyt suhteesssa siimatilavuuteen.
Dj_God

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 17.08.10 - klo:13:13 »

Itse suosin takajarrullista. Jarrun säätäminen takajarrullisesta on mielestäni helpompaa ja nopeampaa kuin etujarrullisessa. Esim. kalaa väsyttäessä tai vieheen juuttuessa pohjaan, ei tarvitse mennä siimapuolelle sorkkimaan vaan säätäminen onnistuu näppäristi kelan takaa.
Zinkki
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 17.08.10 - klo:13:15 »

Etujarrullinen:
+ Siimatilavuuteen nähden kevyempi.
+ Isommat jarrulevyt = ainakin periaatteessa tasaisempi ja luotettavampi jarrun toiminta.

Takajarrullinen:
+ Nopeampi säätää. (Lisäksi joistain takajarrullisista löytyy myös taistelujarru.)

Tietysti etujarruun tottuneen on nopeampi säätää sellaista ja jarrutyyppien luotettavuusero on varsin mitätön suomalaisten fisujen kanssa telmiessä. Trooppiset pikajunat on sitten asia erikseen. Vielä semmonen pointti että setit meinaa monesti olla vähän etupainoisia jolloin takajarrullisen pienestä lisäpainosta on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Itse käytän molempia joskin kallistun hieman takajarrullisen puoleen.
Tupa

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 17.08.10 - klo:13:17 »

Njaa, mulla takajarrullinen, niinku kaikissa Mumujiureissa. Ainakin mulla kalan tärpätessä, käsi hapuilee aina jarrua kelan takaosasta.  Hymyilee leveästi

fisustaja92

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 17.08.10 - klo:14:28 »

Kyllä takajarrullinen on paljon parempi itelleni, jarru takana taitaa myös tasapainottaa kelaa tavallaan... Ohan se paljon kätsympi takana kuin edessä  Iskee silmää Anyway, mielipideasia.

Laitoksesta karannut rantahörhö.
_Junior_

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #7 : 17.08.10 - klo:14:34 »

Mielipiteestä ei voi kiistellä, mutta olen tottuneempi enemmän etujarrulliseen. Hymyilee

Kv3
MK-90
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 24.08.10 - klo:12:10 »

Itellä tällä hetkellä Okuma sting ray s330 kela.Ollu käytös jo 6 vuotta ja loppua ei näy:) Joten nyt vaan tiedustelisin että kumpi on parempi jarru mekanismi...Edessä vai takana oleva?
(itellä on takana oleva jarru)         

EDIT: Otsikko/Toinen alue.
fisustaja92

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 24.08.10 - klo:13:09 »

Takajarru, paljon kätsympi siitä säätää. Saattanee myyös tasapainottaa kelaa hyvin  Iskee silmää
Barra

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 24.08.10 - klo:13:19 »

Itellä ekaa vuotta käytössä etujarrullinen, ja hyvin toiminyt. Kun ei ole tapana sitä jarrua roplata joka heiton jälkeen niin se säätö juttu ei niin tärkeä ole. Jostain kuullut että etujarrullinen olisi tarkempi, ja mikäs siinä kun itellä on Hymyilee

Dafag did I just said...
fisustaja92

0
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 24.08.10 - klo:13:33 »

Itellä ekaa vuotta käytössä etujarrullinen, ja hyvin toiminyt. Kun ei ole tapana sitä jarrua roplata joka heiton jälkeen niin se säätö juttu ei niin tärkeä ole. Jostain kuullut että etujarrullinen olisi tarkempi, ja mikäs siinä kun itellä on Hymyilee

Myös voimakkaampi, mutta itse voisin kylläkin sanoa, ettei sillä jarrun paikalla ole väliä ainekaan siltä kantilta, kauanko kala jaksaa vetää. Yhtä hanakasti pinkovat, eivät erityisen nopeampaan väsy. Itellä on noita molemman jarrusysteemin keloja ollut aika 50/60 niin voin sanoa.

Aina kun omistin etujarrullisen, haaveilin takajarrullisesta. No nyt taas semmonen on ja pysyy  Virnistää
ZimppA95
Vieras
« Vastaus #12 : 25.08.10 - klo:12:40 »

Itellä tällä hetkellä etujarrullinen, mut on ollu myös takajarrullinen. Enpä oo huomannu kovinkaan suuria eroja noissa...
theKalastaja

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 25.08.10 - klo:16:58 »

Itse olen tottunut takajarrulliseen,paitsi ul-setissä on etujarrullinen.Joten sanon että kyllä takajarrullinen on parempi,sitä paitsi etujarrullisen jarru löystyy ihan itsekseen. Huh

PS. Tälläinenkin aiha on jo. Iskee silmää

"SE ON ISO!...se on...se on...pohjassa prkl!"
Asioiden kertomatta jättäminen ei ole valehtelua!
harvesteri

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 04.11.10 - klo:20:07 »

Olen kironnut kun takajarrullisia ei enään paljo kaupan oo, mut nyt kun on ollu pakko ostaa ja käyttää etujarrullista niin, ihan käypä peli tuokin on,
eli kaikkeen uuteen tottuu näemmä Cool
Tagit: Etujarrullinen Kela Takajarrullinen Hauki Kuha Shimano 
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: