ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Haspelit eli avokelat
Kätisyys ja heittäminen
Sivuja: [
1
]
2
3
Siirry alas
Tulostusversio
Kätisyys ja heittäminen
(Luettu 31904 kertaa)
harvesteri
0
Poissa
Kätisyys ja heittäminen
«
:
04.11.10 - klo:20:42 »
Tämmönen tuli mieleen, kun oon kattellu kaikkia eri tyylejä heittämisessä haspeleilla.
Itse käytän sitä parasta, tarkinta ja tehokkainta tyyliä mikä vaan voi olla
Tyyli ja perustelut:
Olen oikea kätinen heppu.
Vapa on aina, eli heitto sekä kelaus tilanteessa oikeassa kädessä
ja sangan vapautus sekä kelaus tapahtuu vasemmalla kädellä.
Näin ollen kun heitto tapahtuu, vasuri on aina kammen liki ja valmiina jarruttamassa
heiton pituutta, jos tarvitaan tarkkoja heittoja.
esim. siltojen pilareiden juureen, kivikon kupeeseen, taikka kaislikon reunaan suunnatut heitot
joskus tarvii tarkkuutta.
Tässä tapauksessa mun ei tartte vaihtaa vapaa toiseen käteen mitä paljon näkee.
Itse kun alottelin haspelilla nuorena kölvinä, heitin just niin että oikella vapa ja vaihto vasempaan ja kelaus tapahtui myös oikella, ei ollut hyvä.
Kun taas vaihdoin noin niinkuin alussa kerroin niin olihan se hassua, mutta nyt on tehokasta.
Tää ei ole milläänlailla mitenkään henkilökohtaista vaan tarkotettu niille jotka haluaa hiukan kehittää itseään.
On minulla kaverikin joka pitää kelaa ns. ylöspäin ja kelaa taaksepäin, olen hälle sanonut kyseisestä, se nyt vaan tekee niin ja thats it.
Nyt kun istutte tietsikan vieressä, niin ottakaa vapa oikeeseen käteen ja tehkää kylmä harjotteita siinä kuin tos opastin niin huomaatte, alussa jos kelaus kätisyys vaihtuu, niin silloin pyörii alkuunsa vapakäsi, mut kyllä se rauhottuu.
Sormiote kelan ympärille niin että oikeen käden etu sormi kelan jalan etupuolelle ja keskari takapuolelle ja peukalo vavan yläpuolelle.
Tää ei sit oo mitään vinoilua, tää sillä että elämä helpottuu kalastaessa.
Lukekaa ensin rauhassa ja miettikää ennenkö vastaatte hölmösti, varsinkin te tekijämiehet
.
R4NE
0
Poissa
Vs: Kätisyys ja heittäminen
«
Vastaus #1 :
04.11.10 - klo:21:37 »
kyllä oon pitkälti samalla linjalla et kättä ei vaihdeta kesken kaiken...ja kyllä se lisää tarkkuutta,ja voi pelastaa tilanteen jso vaikka tuuli nappaa vieheeseen ja meinaa karata liian pitkälle..tyynellä säättä voi heittäää jopa puolen metrin tarkkuudella johonkin kohtaan oli etäisyys sit lähellä tai kauimmaisessa pisteessä..se et kummassa kädessä vapa on on asia sit erikseen,mut vois kaiketi olettaa et se käsi jolal kirjoitat,siinä pidät myös vapaa..yksi kaveri taas väittää päin vastaista ja vaihtelee käsiä,mutta omapa on asiansa..kummasti vain heittojen määrä lisääntyy jos ei vaihda käsiä....no,tämä oli mun näkökanta,entäs teidän..?
Eris
Vieras
«
Vastaus #2 :
04.11.10 - klo:23:39 »
Lainaus käyttäjältä: Cristian - 04.11.10 - klo:21:37
kyllä oon pitkälti samalla linjalla et kättä ei vaihdeta kesken kaiken...ja kyllä se lisää tarkkuutta,ja voi pelastaa tilanteen jso vaikka tuuli nappaa vieheeseen ja meinaa karata liian pitkälle..tyynellä säättä voi heittäää jopa puolen metrin tarkkuudella johonkin kohtaan oli etäisyys sit lähellä tai kauimmaisessa pisteessä..se et kummassa kädessä vapa on on asia sit erikseen,mut vois kaiketi olettaa et se käsi jolal kirjoitat,siinä pidät myös vapaa..yksi kaveri taas väittää päin vastaista ja vaihtelee käsiä,mutta omapa on asiansa..kummasti vain heittojen määrä lisääntyy jos ei vaihda käsiä....no,tämä oli mun näkökanta,entäs teidän..?
Tuosta juurikin kaverin kanssa juteltiin. Hän on siis juurikin mainitsemasi "kädenvaihtaja". Eipä ole paljoa häntä haitannut, eikä enää kiinnitä huomiotakaan siihen. Ei kuitenkaan missään kalastuskisoissa juurikaan käydä niin ei toi heittojen määrä niin tärkeää ole, vaan se laatu...
(jos sekään)
Ite olen oikeakätinen, ja kelaan vasemmalta puolelta (eli oikea käsi koko ajan vavassa.) Poikkeuksena jerkkisetti, jossa vaihdan aina kättä, eli kelaan oikealta puolelta. Tuntuu jotenkin luonnollisemmalta. Muille uistimille kun liikkeen on oppinut tekemään kelalla (eli vasemmalla kädellä). Jerkille taas uinnin teen vavalla, joka nyt siis myöskin vasurilla jerkatessa.
_Junior_
0
Poissa
«
Vastaus #3 :
04.11.10 - klo:23:44 »
Lainaus käyttäjältä: Eris - 04.11.10 - klo:23:39
Ite olen oikeakätinen, ja kelaan vasemmalta puolelta (eli oikea käsi koko ajan vavassa.) Poikkeuksena jerkkisetti, jossa vaihdan aina kättä, eli kelaan oikealta puolelta. Tuntuu jotenkin luonnollisemmalta. Muille uistimille kun liikkeen on oppinut tekemään kelalla (eli vasemmalla kädellä). Jerkille taas uinnin teen vavalla, joka nyt siis myöskin vasurilla jerkatessa.
Itsellä täysin sama juttu, taitaa johtua siitä, eli heität jerkkiä hyrrällä?, koska itsekin hyrräkelalla uistelussa, heitellessä ja pilkinnässä käytän oikeaa kättä kampikätenä
Kv3
Eris
Vieras
«
Vastaus #4 :
04.11.10 - klo:23:54 »
Lainaus käyttäjältä: team juniors - 04.11.10 - klo:23:44
Itsellä täysin sama juttu, taitaa johtua siitä, eli heität jerkkiä hyrrällä?, koska itsekin hyrräkelalla uistelussa, heitellessä ja pilkinnässä käytän oikeaa kättä kampikätenä
Hyrrä juu käytössä. Ja uistelussa sekä pilkinnässä myöskin on oikea käsi se kelakäsi. Enpä ole noin laajalti asiaa koskaan ajatellut, mutta hyvä se on tässä vaiheessa huomata.
harvesteri
0
Poissa
«
Vastaus #5 :
05.11.10 - klo:00:10 »
Näin just arvelinkin, et jotkut hyrrämiehet tähän säätelevät omiaan.
Itekkin perhostelen vaan ja ainoastaan oikeella kädellä ja kelaan vasurilla.
Hyrriäkin omistan ja niissä on myös niin että oikeella heitän ja vasurilla kelaan.
Okei hyrrävavassa kun on mulla ainakin pitkä kahva, molemmat kädet on siinä kii,
mut se oikea on se lähempänä kelaa oleva, mut joka tapauksessa kelaan vasurilla.
Pilkinnässäkin vapa oikeessa ja kelaus vasemmalla, yksinkertasta.
Kysehän kuitenkin oli haspeli eli avokela heitosta, ainakin sen otsakkeen alle tuon laitoin,
mut sen takia kirjotin lauseen.
"Lukekaa ensin rauhassa ja miettikää ennenkö vastaatte hölmösti, varsinkin te tekijämiehet".
Ei kuitenkaan herneitä
NonProkalastaja
0
Poissa
«
Vastaus #6 :
05.11.10 - klo:12:24 »
No niinhän se on että yleensä vasenkätiset kelaavat oikealla, ja toisinpäin... Itse kuitenkin olen oikeakätinen ja kelaan oikealla kädellä... Mikä lie siinäkin on kun heitän ja kelaan samalla kädellä, ei siinä mitään vikaa silti ilmeisesti ole.
. Ja kelaan ja heitän oikealla kaikilla kelamalleilla.
-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
fisustaja92
0
Poissa
«
Vastaus #7 :
05.11.10 - klo:12:34 »
Olen käytännössä sekakätinen, ainoa asia mitä teen oikealla käpälällä, on lähinnä kirjoittaminen. Niin ja tietty vapakätenä passeli. Eli kelaan vasurilla, niin haspelilla kuin hyrrällä taikka umpikelalla. Enkä vaihda vapaa toiseen käteen heitettäessä, oikealla kädellä vavasta ote ja sillä myös heitetään. Hyrrää osaan joten kuten käyttää oikealla kädellä veivaten, kuten myös umpikelaa. Liekö johtuu siitä, jotta nämä kaksi kelaa ovat ylös päin vavasta kalastaessa? Mutta tällöin, kun veivaan oikealla, on pakko vaihdella sitä vapaa kädestä toiseen heitettäessä. Ja tarkemmat heitotkin saan, kun latasen oikealta puolelta. Ei mitään sunnuntairoikkuja 10 koipisella yläkautta, vaan millin tarkka riuhtasu oikealta **köh köh**... Vasemmalta puolelta tosiaan on vähän haastavempi itteni latasta, johtunee siitä, jotta tällöin kädet menevät ikään kuin ristiin. Jarrua tietty vasurilla säädetään, jottei kala vie vapaa
Laitoksesta karannut rantahörhö.
Barra
0
Poissa
«
Vastaus #8 :
05.11.10 - klo:15:08 »
Jaa-a. Joskus sanonu etten osaa vasurilla tehdä kuin vertikaalista ympyräliikettä, jossa semmonen systeemi pitää sen oikealla radalla. Siis kaikki muu paitsi kelaaminen on oikean hommia. Eli kaikkien keloje, hyrrien mukaan lukien on pakko olla vasenkätisiä. Muuten täysin oikeakätinen. Heittämisessä samat säännöt kuin fisustajalla, paitsi yläkautta tulee heitettyä melko usein kun veneessä on melko ahdasta...
Lainaus käyttäjältä: harvesteri - 04.11.10 - klo:20:42
Sormiote kelan ympärille niin että oikeen käden etu sormi kelan jalan etupuolelle ja keskari takapuolelle ja peukalo vavan yläpuolelle.
Ja tästä päästäänkin sitten siihen "virheeseen" jonka teen. Koko vapakäsi pitää kiinni kelan etupuolelta. Oikeastaan sain tietää että siitä pitäisi pitää kiinni tuossa parivuotta sitten, enkä ole koskaan edes ajatellut että sitä otetta muuttaisin. Heitto kummiskin tarkkoja, eikä mitään haittaa tuosta käsittääkseni ole. Kukaan ei ollu sitä ennen huomannu, iskä opetti mut alunperin pitämään vavasta kiinni, mutta jotenkin teen sen eritavalla kuin se, sillä siis tuo "oikea" tapa tehdä. Mutta jos joku oikeesti tietää mitä harmia tuosta on jollei noin pidä, niin kertokaa vaan, ite en ole huomannu yhtään mitään.
Dafag did I just said...
Kuusinen
0
Poissa
«
Vastaus #9 :
05.11.10 - klo:16:07 »
Itse olen oikeakätinen ja heitän oikealla kädellä. Kelassa sellainen "sankanappi" jota painan oikean käden etusormella ottaen samalla siimasta kiinni sillä etusormella, keskisormi siis kelan jalan takana, ja kelaan vasemmalla kädellä. Siis avokela käytössä. Koskaan en ole sitä otetta oikein hakenut, kun tämä tekniikka toimii.
Onkiva rovasti, joka onki varovasti on kiva rovasti.
köntsä
0
Poissa
«
Vastaus #10 :
05.11.10 - klo:17:58 »
Melkein sama kuin Kuusisella, mutta minä heitän oikealla, kelaan oikealla ja vapautan siiman oikelaa kädellä. (avokelalla) En tiedä että mikä siinä on, mutta se vain tuntuu parhaalta tavalta. Kai se sitten on siitä periytynyt kun olen aina nuin tehnyt.
Katohan kun on hyvän kokonen!
Pirkanmaan Kalakamut 2012
harvesteri
0
Poissa
«
Vastaus #11 :
05.11.10 - klo:21:27 »
Moro poijjaat.
Täs ei ollu sit kyse ollenkaan kenenkään heittotyylin mollaamisesta.
Vaan se että kun alotin itse, niin että heitin oikeella ja vaíhdoin sit vavan
vasempaan käteen ja aloin kelaan oikealla, kunnes löysin tän tyylin.
Olen siis täysin oikeakätinen ihminen
Nyt heittelen haspelilla niin että vapa oikeessa kädessä ja kelaus vasurilla.
Väitän että tyyli on tehokkain 100%:sti, niin tarkkuutta tarvittaessa tahi kun heitellään matalan veden paikoilla, ite heittelen jopa vain puolen metrin vedessä haukea.
Eli tommosessa kätisyyden vaihto viä aikaa ja kuvahan on sit jo pohjassa, verä siinä nyt sit levää, voisko maistua hyvältä pannulla
Taas jos pintahäppenikiä on aaboilla, niin kelaus pitää alottaa heti kun kuva (esim vaappu) on pläjähtäny pintaan.
Kyse ei ole mistään kisa heitoista, vaan se että heittäminen on tehokasta ja mielekästä,
kokeilkaa ennenkö tuomitsette.
Ja tuo sormiote on ihan MUST
Tää kaikki koska oon kattellu et jopa kahden käden vavalla pidetään heittokäsi aivan käsikahvan päässä jyms.
Tosiaan en siis mollaa kenekään heittotyyliä, vaan tuon esille parhaimman tyylin, kokeilkaa ennekö haukutte mut ihan tyystin
Barra
0
Poissa
«
Vastaus #12 :
05.11.10 - klo:22:18 »
Lainaus käyttäjältä: harvesteri - 05.11.10 - klo:21:27
Moro poijjaat.
Täs ei ollu sit kyse ollenkaan kenenkään heittotyylin mollaamisesta.
Vaan se että kun alotin itse, niin että heitin oikeella ja vaíhdoin sit vavan
vasempaan käteen ja aloin kelaan oikealla, kunnes löysin tän tyylin.
Olen siis täysin oikeakätinen ihminen
Nyt heittelen haspelilla niin että vapa oikeessa kädessä ja kelaus vasurilla.
Väitän että tyyli on tehokkain 100%:sti, niin tarkkuutta tarvittaessa tahi kun heitellään matalan veden paikoilla, ite heittelen jopa vain puolen metrin vedessä haukea.
Eli tommosessa kätisyyden vaihto viä aikaa ja kuvahan on sit jo pohjassa, verä siinä nyt sit levää, voisko maistua hyvältä pannulla
Taas jos pintahäppenikiä on aaboilla, niin kelaus pitää alottaa heti kun kuva (esim vaappu) on pläjähtäny pintaan.
Kyse ei ole mistään kisa heitoista, vaan se että heittäminen on tehokasta ja mielekästä,
kokeilkaa ennenkö tuomitsette.
Ja tuo sormiote on ihan MUST
Tää kaikki koska oon kattellu et jopa kahden käden vavalla pidetään heittokäsi aivan käsikahvan päässä jyms.
Tosiaan en siis mollaa kenekään heittotyyliä, vaan tuon esille parhaimman tyylin, kokeilkaa ennekö haukutte mut ihan tyystin
Ei täällä nyt mollattu kait ole. Itekkin sanoisin että parempi se on jos ei kättä siinä vaihda, mutta kukin heittäkööt miten lystää. Jos heittää rannalta niin voi heittää sinne syvemmälle sitten, siinä ei tunnu mitään jos se Lotto on vajonnu metriin kun aloitat kelauksen
Ja tuosta sormiotteesta, en nyt käsittänyt kumpaa päätä tarkoitat, kaikki on varmaan joskus kurkottaneet sillä vavalla oikeen hirmusen pitkää heittoa. En usko että sillä on kauhiasti väliä onko se käsi sen reilun viisi senttiä edempänä vai taaempana, varmaan mulla tarkkuus kärsisi jos nyt vaihtaisin, kun kummiskin kymmenkunta vuotta noin jo visponut. Siihen omaan tyyliin kun on oppinut, ja sillä saa omasta mielestään tarpeeksi hyvät heitot niin ei ole mitään tarvetta vaihtaa. Saahan kalastuksessa jotain varianssia olla, olis aika tylsää jos kaikki samalla tavalla sen tekis
harvesteri
0
Poissa
«
Vastaus #13 :
05.11.10 - klo:23:11 »
No joo, kaikki heittäköön tavallaan,
mut niitä aattelinkin jotka itseänsä kehittää haluavat,
eikä heittämisestä oikeen tiedä.
Kelauskätisyys haspeleissa kun on käännettävissä, nii kokeilkaa
korvaoo
0
Poissa
«
Vastaus #14 :
28.07.11 - klo:12:20 »
vapa tietysti siinäkädessä joka on voimakkaampi eli noin valtaosalla ihmisiä oikeassa. Tähän lisätään vielä sankaliipasin, niin heittojen määrä ja tarkkuus alkaa olla optimaalisella tasolla
(harmi jottei moisia yleellisyksiä enää saa). Tarkkuushan kasvaa kyllä harjoitellessa, eli heitellessä ja oikea käsi kun on koko ajan kelan juuressa kiinni (ja vasuri vavan päässä, jos sankaliipasin), niin tuntuma pysyy vavassa veteenlaskusta kärkeen kelaukseen asti. jerkkaajat ja osa jigaajista tietysti ei tykkää sangallisista kun mukamas takaliike= huono vaan kunhan selittävät paremman tiedon puutteessa
Sivuja: [
1
]
2
3
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu
-----------------------------