Vaikka tossa kelassa on sormikoukku ei se ole niin huono ettei kannata suositella, koska vaikka tuosta puuttuu takaliikeetönkampi ei se estä muutakun jigauksen tuolla kelalla. Itse en ikinä käytä tota liipasinta koska tavallisella tyylillä uistimet lentää minusta paljon pidemmälle. Jarru tossa on hyvä. Ja olen tottunut paremmin siihen että siima jää aina siihen ylös ja on nopeasti uuestaan heitettävissä.
Ite ainakin suosittelen asioita mitä pidän omasta mielestäni hyvänä, en asioita mitä en pidä huonona.
Samalla tavalla ne vastaiskut käsittääkseni tehdään oli päässä jigi tai joku muu vekotin? Ja jos kelauksen pysäyttämisen kannalta jigaukseen on tuota takaliikkeetöntä vehjettä suositeltu, niin suhteellisen hyvin siinäkin touhussa pärjää, vaikka kammen liikkeen joutuisi kädellä rauhoittamaan.
Kädellä liikkeen saa siis haltuun vaikkakin se työläämpää on, mutta vaikka koko takaliikkeettömyysaspektin (hoho, mikä sana

) unohtaisi, en siltikään lähtisi suosittelemaan (huom. Minä en lähtisi suosittelemaan) moista liipasin hässäkkää. Toki jos sellaisella haluaa välttämättä heitellä, niin ihmeessä kannattaa seurata sydäntä, itelle on ihan sama loppuviimein heitteleekö lankarullalla, hyrrällä, haspelilla vai vanhalla kunnon umpikelalla. Tyhmää tuputtaa esim. haspelia himoitsevalle hyrräkelaa vain "ku se on vaan parasta mitä on".
Se ei muuta faktaa, että tuo sanka on yksi hajoava osa. En oo niihin tutustunut, minkälainen se systeemi noin siiman kulutuksen suhteen esim. on? Väistämättä se muovi tms. materiaali hinkkaa kovassa heitossa sormen nahkaa enemmän? Vai onko se "kynsi" tehty niin pyöreäreunaiseksi, että siima ei rasitu sen kummemmin? Ja mitenkäs koneiston kesto jos räväkän vastaiskun aikana ei kampi pysykkään toisessa kädessä kunnolla hallussa ja koneisto pamahtaa liikkeessä sitä pykälää vasten mihin liike sitten stoppaa ku seinään?
Nämä siis edelleen ajatuksia omasta päästä. Ei ole missään nimessä tarkoitus lynkata tahi varsinkaan haukkua itse kelaa, mutta nämä seikat ainakin itseäni askarruttaa. Korjatkaa ihmeessä jos puhun ihan puutaheinää, en oo koskaan lähempää tutkinut ko. systeemiä ja tuon takaliikkeettömyysjutunkin opin vasta täältä luettuani

Pitää käydä kaupassa oikein tutkimassa moista.
Silti pitäytyisin ns. tavallisissa avokeloissa, koska liipasimen edut ei valitettavasti peittoa millään esim. sitä, että se karsisi jonkun kalastusmuodon pois / hankaloittaisi muita toimintoja. Jos kela toimisi liipasimen kanssa täysin samalla tavalla kuin normi avokela, niin sittenhän olisi yhdentekevää kummanlaisen laittaisi. Jos esim. ystäväni olisi hommaamassa uutta kelaa ja olisi aina heitellyt liipasin kelalla, niin tuputtaisin oman normikelan lainaan ja patistaisin heittelemään päiväksi ja makustelemaan miten liipasimettomalla sujuu. Jos ei silti haluaisi vaihtaa, niin sitten liipasinmallia ehdottomasti.