Sivuja: [1] 2   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kelojen laatu?!?

(Luettu 18874 kertaa)
Raato81
*

0
Poissa

Profiili
« : 11.07.12 - klo:18:35 »

Kertokaas että mikä on tänäpäivänä se "oikea" kela-merkki... Olen käyttänyt näitä ns. halpoja keloja ja todennut, ettei ne tunnu yhtä kesää pidempään kestävän. Laakerit pitää ääntä jne...

Jos nyt laittaisin rahaa kiinni ja ostaisin "asiallisen" kelan, niin mistä merkistä kannattaa lähteä liikkeelle? Ja onko nyt niin, että tietyn hinnan yläpuolelta pitää alkaa kattomaan vasta vaiko häh...? Netistä ei uskalla tilata kunnei tiedä mitä sieltä on oikein tulossa...

Ja siis ihan heittokalastukseen olisi tarkoitus saada pari toimivaa kelaa. Siimana olen nyt toista kesää käyttänyt punottua siimaa. Mitäs mieltä ihmiset on siitä, noin yleisesti?

Heittäkääs vähä mielipiteitä...

Raato
sako
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 11.07.12 - klo:18:56 »

Ite olen käyttänyt 90€ maksavaa shimano spirexii ja olen ollut ihan tyytyväinen siihen. On sekin joskus rahissut aika pahasti mutta kun jaksaa vaan säännöllisesti  sitä huoltaa niin ei esiinny ongelmia. Mie olen tullut siihen tulokseen että shimano ja abu ovat ihan hyviä keloja kun vain muistaa pitää ne hyvässä kunnossa.

Mikä on kalamiehien kansalliseepos? -Kalavale
Abu fisher
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 11.07.12 - klo:19:01 »

Aivan samaa mieltä sakon kanssa.
Dj_God

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 11.07.12 - klo:19:05 »

Itsellä on kaksi Okuman kelaa. Octana ja Hexana, molemmat takajarrullisia. Varsin toimivia pelejä ja kestäviltäkin vaikuttavat. Molemmat olleet käytössä nyt parisen vuotta. Hintaa keloilla oli Motonetissä 40-50 euroa kappaleelta, joten mistään ylihintaisista tuotteista ei ole kyse. Tällä hetkellä en ole vaihtamassa merkkiä ihan heti.. Sen verran hyvin on nuo kelat onnistuneet vakuuttamaan.

Myös Shimanon ja Abun kelat ovat hyviä. Ainakin Shimanon kelat ovat olleet keskimäärin 10-20 euroa kalliimpia kuin vastaavat Okumat. Abun hintoja en ole juurikaan seurannut.

PS. Kannattaa lueskella hiukan noita vanhempia aiheita. Niistä löytyy paljon keskustelua eri keloista sekä käyttäjien omakohtaisia kokemuksia.

The Optimist thinks this is the best of all possible worlds. The Pessimist thinks the Optimist may be correct.
Raato81
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 11.07.12 - klo:19:08 »

Joo, nytkin kävin pitkän listan läpi keloja ja kuvien perusteella on ihan mahotonta päättää... Mainitsemassas kelassa on se "sormikoukku" josta itse pidän... ilman sitä on jotenkin "outoo" heitellä kun saa leikkii kahella kädellä kokoajan... Hymyilee Vai tekeekö ammattilaiset sen yhellä kädellä, ilman sormiliipasinta olevat kelat siis. Hymyilee

Kattelin kelojen hintoja ja aika paljon on heittoja niissä. Sinällään mulle ei ole väliä onko se 50 vaiko 200, haluan kelan joka toimii. Tällä hetkellä kolme kelaani on kaikki toisena kesänä jo siinä kunnossa, että roskiin... Ja rasvattu on. Sitä tosin en tiedä onko se öljy ollu nyt ihan parasta laatuaan... Hymyilee Mitäs öljyä te olette käyttäny?
KABANOSSI

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 11.07.12 - klo:19:21 »

Shimanoa suosittelisin, itsellä kestäneet todella hyvin.
Jos halvemman hintaluokan keloja hakee, niin Shimano varmasti paras valinta.
Itseltä löytyy yksi 20e Shimano Alivio 4000, joka on ollut 7-8v aktiivisessa käytössä ja vieläkin toimii, eikä ole huollettu kertaakaan.
Shimanon keloissa takuu pelaa!
iVot

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 11.07.12 - klo:19:37 »

Ite omistan kaksi Okumaa, Cimeron Pro 30 ja Trio 20 ja molemmat ovat kyllä toimineet aivan loistavasti kun on kerran vuodessa öljynnyt. Kerran aiemmin oli joku saman hintaluokan Abun Cardinal, joka oli ihan peruslaatua, mutta aika vaisu kela kuitenkin. Lisäksi siitä lähti paristä muoviosasta metallimaalit kun se oli kerran jäänyt kaatosateeseen. Mutta Okumaa voin kyllä suositella varauksetta. Hymyilee

Dj_God

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 11.07.12 - klo:20:03 »

Kuten iVot tuossa jo äsken sanoikin, huolloksi riittää käytännössä öljyäminen kerran vuodessa ja kela on taas täydessä iskussa. Sen kummempia huoltoja en itsekkään ole tehnyt. Hyvän kelan ei muuta pitäisikään vaatia. Olen käyttänyt öljyämiseen jotain Abun kelaöljyä.. En sen tarkkemmin muista, mitä.

Mutta tosiaan.. Nuo Okumat toimii pehmeästi, laakereita vähintään riittävästi ja takaliikkeettömät kammet. Molemmissa mukana varapuolat ja Octanassa mukana vielä varakampi. Reissuja noilla keloilla on pohjalla kuitenkin melkosesti ja tuo Hexana (HXR-40) on ollut mukana myös joillain uistelureissuilla. Niitä varten kun en erillistä settiä ole kehdannut vielä tehdä kun reissut ovat niin harvinaisia.
psychocowboy

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 11.07.12 - klo:20:19 »

Jos joku sanoo että huoltaa/öljyää kelaansa vain kerran vuodessa niin varmaa on ettei kalasta suolavedessä. Eli ensin kannattaa selvitellä itselleen se käyttötarkoitus ja -paikka.
Omalla kohdalla ei käy enään edes mielessä alle sadan euron kelat koska jo uutena ne tuntuvat lähinnä kuin sorvaisi jotain Surullinen.
Shimanot on aluksi mukavia mutta kulahtavat nopeasti ja ainakin Twin Power on äärimmäisen huono kestämään suolavettä. Lisäksi takuun toimivuudesta voidaan olla montaa eri mieltä; osan odottaminen 3kk kymmenen kukautta vanhaan kelaan on ehdottomasti liikaa. Tällä hetkellä ainoa Shimanon kela käytössä on Aernos 1000 eikä tule koskaan näkemään suolavettä Iskee silmää
Vauraammissa keloissa toistaiseksi toiminut parhaiten Daiwat. Certatea ollut aktiivikäytössä jo nelisen vuotta 2500 koossa ja 2v 1500 koossa. Viimeisempänä hankintana on Daiwan Luvias 2500 joka sisuskalultaan näyttää ainakin certaten tasoiselta.
Eli itse lähtisin katsomaan Daiwalta kelaa jos on tarkoitus maksaa hieman muutamaa kymppiä enempi siitä.
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #9 : 12.07.12 - klo:14:05 »

Joo, nytkin kävin pitkän listan läpi keloja ja kuvien perusteella on ihan mahotonta päättää... Mainitsemassas kelassa on se "sormikoukku" josta itse pidän... ilman sitä on jotenkin "outoo" heitellä kun saa leikkii kahella kädellä kokoajan... Hymyilee Vai tekeekö ammattilaiset sen yhellä kädellä, ilman sormiliipasinta olevat kelat siis. Hymyilee

Kattelin kelojen hintoja ja aika paljon on heittoja niissä. Sinällään mulle ei ole väliä onko se 50 vaiko 200, haluan kelan joka toimii. Tällä hetkellä kolme kelaani on kaikki toisena kesänä jo siinä kunnossa, että roskiin... Ja rasvattu on. Sitä tosin en tiedä onko se öljy ollu nyt ihan parasta laatuaan... Hymyilee Mitäs öljyä te olette käyttäny?

Ite en kyllä suosittelis kenellekkään noita liipasinkeloja, ihan sama asia painaa etusormella se siima siihen vavan varteen ja ojentaa sormi kun heittää kuin painaa samaisella sormella sitä liipasinta - nopeasti oppii ihan normi avokelallakin heittämisen. Tuon systeemin poisjättämällä saadaan se takaliikkeetön kampi ja yksi hajoava osa pois. Ja eikai siihen heittoon sen kummemmin enempää käsiä tarvita oli sitten liipasin tai ei? Hymyilee

Mitä kelojen laatuun tulee, niin alaspäin ovat tulleet. Itellä käytössä abu ja shimanoja. Shimanoista pidän toistaiseksi helpon ja hyvän takuun vuoksi ja että ne näyttävät ja tuntuvat hyvältä. Ite opin kantapään kautta, että ainakin shimanoissa ~200e kelat rohisee ja paukkuu jo uutena, samaa ovat sanoneet monet kauppiaat ja myös Normarkin huoltomiehet. Ovat liian "hienomekaanisia" ja koska ne on kasattu erilaisissa olosuhteissa, niin maahantuojankin mukaan eivät Suomen maalla sitten enää pelitäkkään niin hyvin. Eli näin jälkiviisaana Shimano Stradic CI4:n omistajana ostanen jatkossa noita max ~150e maksavia keloja tai sitten noita vielä halvempia. Onhan tuo Stradic esimerkiksi hemmetin kevyt ja muuten erittäin erittäin mukavan oloinen kela, mutta hintaansa nähden en ihan ollut tyytyväinen laatuun. Katsotaan kauanko kestää. Tietty jos kelan uskaltais avata ja tehdä ite perfektionistin laatutarkastus ja säädöt + rasvaus, niin voi olla että kela olisi erilainen Hymyilee

Abu (cardinal 501Albi) ei ekan kesän jälkeen ollut enää entisensä. Ekan kesän aikana laukes jarrusäätimen "naksuääni" ja muutenkin vähän lonksuks on käynyt. Abua en taida enää haspelipuolella ostaa, vaikka hyviä jotkut mallit olisivatkin.

Pennejä ovat jotkut kehuneet kovasti juuri laadun vuoksi vaan ovat omaan silmään rumia kuin "#!¤. Mutta pitää joskus tutustua myös ite noihin.

Okumat ovat vakiinnuttaneet aika hyvän aseman markkinoilla hinta-laatusuhteensa vuoksi. Niihin pitäisi kanssa tutustua ihan omakohtaisesti.
sako
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #10 : 12.07.12 - klo:14:43 »

Vaikka tossa kelassa on sormikoukku ei se ole niin huono ettei kannata suositella, koska vaikka tuosta puuttuu takaliikeetönkampi ei se estä muutakun jigauksen tuolla kelalla. Itse en ikinä käytä tota liipasinta koska tavallisella tyylillä uistimet lentää minusta paljon  pidemmälle. Jarru tossa on hyvä. Ja olen tottunut paremmin siihen että siima jää aina siihen ylös ja on nopeasti uuestaan heitettävissä.
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #11 : 12.07.12 - klo:23:20 »

Vaikka tossa kelassa on sormikoukku ei se ole niin huono ettei kannata suositella, koska vaikka tuosta puuttuu takaliikeetönkampi ei se estä muutakun jigauksen tuolla kelalla. Itse en ikinä käytä tota liipasinta koska tavallisella tyylillä uistimet lentää minusta paljon  pidemmälle. Jarru tossa on hyvä. Ja olen tottunut paremmin siihen että siima jää aina siihen ylös ja on nopeasti uuestaan heitettävissä.

Ite ainakin suosittelen asioita mitä pidän omasta mielestäni hyvänä, en asioita mitä en pidä huonona.

Samalla tavalla ne vastaiskut käsittääkseni tehdään oli päässä jigi tai joku muu vekotin? Ja jos kelauksen pysäyttämisen kannalta jigaukseen on tuota takaliikkeetöntä vehjettä suositeltu, niin suhteellisen hyvin siinäkin touhussa pärjää, vaikka kammen liikkeen joutuisi kädellä rauhoittamaan.

Kädellä liikkeen saa siis haltuun vaikkakin se työläämpää on, mutta vaikka koko takaliikkeettömyysaspektin (hoho, mikä sana Hymyilee) unohtaisi, en siltikään lähtisi suosittelemaan (huom. Minä en lähtisi suosittelemaan) moista liipasin hässäkkää. Toki jos sellaisella haluaa välttämättä heitellä, niin ihmeessä kannattaa seurata sydäntä, itelle on ihan sama loppuviimein heitteleekö lankarullalla, hyrrällä, haspelilla vai vanhalla kunnon umpikelalla. Tyhmää tuputtaa esim. haspelia himoitsevalle hyrräkelaa vain "ku se on vaan parasta mitä on".

Se ei muuta faktaa, että tuo sanka on yksi hajoava osa. En oo niihin tutustunut, minkälainen se systeemi noin siiman kulutuksen suhteen esim. on? Väistämättä se muovi tms. materiaali hinkkaa kovassa heitossa sormen nahkaa enemmän? Vai onko se  "kynsi" tehty niin pyöreäreunaiseksi, että siima ei rasitu sen kummemmin? Ja mitenkäs koneiston kesto jos räväkän vastaiskun aikana ei kampi pysykkään toisessa kädessä kunnolla hallussa ja koneisto pamahtaa liikkeessä sitä pykälää vasten mihin liike sitten stoppaa ku seinään?

Nämä siis edelleen ajatuksia omasta päästä. Ei ole missään nimessä tarkoitus lynkata tahi varsinkaan haukkua itse kelaa, mutta nämä seikat ainakin itseäni askarruttaa. Korjatkaa ihmeessä jos puhun ihan puutaheinää, en oo koskaan lähempää tutkinut ko. systeemiä ja tuon takaliikkeettömyysjutunkin opin vasta täältä luettuani Hymyilee Pitää käydä kaupassa oikein tutkimassa moista.

Silti pitäytyisin ns. tavallisissa avokeloissa, koska liipasimen edut ei valitettavasti peittoa millään esim. sitä, että se karsisi jonkun kalastusmuodon pois / hankaloittaisi muita toimintoja. Jos kela toimisi liipasimen kanssa täysin samalla tavalla kuin normi avokela, niin sittenhän olisi yhdentekevää kummanlaisen laittaisi. Jos esim. ystäväni olisi hommaamassa uutta kelaa ja olisi aina heitellyt liipasin kelalla, niin tuputtaisin oman normikelan lainaan ja patistaisin heittelemään päiväksi ja makustelemaan miten liipasimettomalla sujuu. Jos ei silti haluaisi vaihtaa, niin sitten liipasinmallia ehdottomasti.
Niemis
**

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #12 : 13.07.12 - klo:06:38 »

Ite oon sitä mieltä että jos haet hiukan parempaa niin ota melkein shimano tai okuma. Daiwasta en sano mitään kun itellä ei yhtään daiwaa vielä toistaiseksi ole ollut. Ja abun voi pienellä varauksella jättää pois laskuista. Tuntuu että laatu on laskenut rankasti. Oma revo neos alkoi prenkkaamaan jo viidennellä reisulla ja edullisemmissa ollut itsellä jarrun kanssa ongelmaa :/

Dj_God

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #13 : 13.07.12 - klo:13:28 »

Ite oon sitä mieltä että jos haet hiukan parempaa niin ota melkein shimano tai okuma. Daiwasta en sano mitään kun itellä ei yhtään daiwaa vielä toistaiseksi ole ollut. Ja abun voi pienellä varauksella jättää pois laskuista. Tuntuu että laatu on laskenut rankasti. Oma revo neos alkoi prenkkaamaan jo viidennellä reisulla ja edullisemmissa ollut itsellä jarrun kanssa ongelmaa :/

Kyllä minäkin lähtisin suosittelemaan Shimanoa ja etenkin Okumaa alle 100e hintaluokasta. Daiwasta ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta hyvällä ystävällä on Daiwan kela pienemmässä kokoluokassa ja on haukkunut sitä useampaan otteeseen. Ei kuulemma ole ihan sitä, mitä sen hintaisen kelan pitäisi olla. Abun keloista ei ole kokemuksia, joten en lähde kommentoimaan niitä millään tavalla.

Noilla Okuman keloilla on tullut tehtyä reissuja myös meren äärellä, eli suolaisessa vedessä ja hyvin ovat pelanneet tähän mennessä. Mielestäni Okuma tarjoaa hinta-laatu -suhteeltaan erittäin hyvää tavaraa.

Mutta kuten tuossa on jo aikaisemminkin mainittu, kelaa valitessa pitää huomioida monia asioita. Missä kelaa käytetään (makea vai suolainen vesi)? Minkä kokoiseen settiin kela on tulossa? Minkälaiseen kalastukseen kela on tulossa (jigaus, pelkkä heittely, satunnainen vetouistelu jne.)? Omien kokemusten perusteella, keskikokoiset ja hintaiset Okumat ovat selvinneet kaikista edellämainituista kunnialla.
Raato81
*

0
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 13.07.12 - klo:13:47 »

Dodiin...

Yhteenvetona vissiin voi ilmeisesti vetää sen että joka merkillä on omat heikot mallinsa ja omat hyvät... Okumaa ei tainnu kukaan haukkua, eli oisko se sitten ok merkki?

Tossa tuli ilmi sekin, että ilmeisesti olen huonosti (ilmeisesti väärällä öljyllä ja liian vähän) hoitanutkin kelojani. Siihen täytyy ilmeisesti ekana nyt puuttua.

Ensi kesäksi olisi tarkoitus "päivittää" vähän noita kalavehkeitäni ja taidanpa sit alkaa kyselee okuman keloja.

Mitäs mieltä olette saitoista. Miten niiden pituus, jousto sun muut ominaisuudet vaikuttaa? Näillä vehkeillä siis harrastan ainoastaan rannoilta heittelyä ja vieheet on muutamasta grammasta aina 30g asti. Pitäiskö olla kaksi saittaa kevyille ja painaville erikseen? Ja siimana olen nyt toista kesää käyttäny ainoastaan punottua siimaa, siis oikeesti punottua. Ei siis sitä "halvempaa" kierrettyä, tai mikskä sitä ny kutsutaanki. Ostin sitä kun myyjä osas kehua pöjälle kalamiehelle sitä riittävästi. Hymyilee
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös  
  Tulostusversio  

Siirry: