Täältä myös ääni erilliselle paketille. Noissa paketeissa tuppaa usein olemaan jompakumpa tuotteista heikompi lenkki, aivan sama kuin paketti tietokoneissa on yleensä muutama hyvä komponentti joilla myyjä pääsee mainostamaan ja loppu on kuraa. Toki tietysti poikkeuksiakin on, mutta parempaan tulokseen ja helpommalla pääsee, kun ostaa mieluisan kelan ja vavan erikseen. Etenkin tässä tapauksessa, kun budjetti on ihan hyvän kokoinen.
Itse päädyin kesällä vastaavalla budjetilla
Okuman Trio kelaan ja
Ugly Stik Lite vapaan. Tämä on siis "kevyt heittelysetti". Kela on mielestäni aivan mahtava, jossa myös hinta-laatusuhde kohdillaan. Tosin mulla ei laajemmin noista haspeleista kokemusta ole, joten vertailupohjaa on aika mitätön. Uskon silti että pesee vastaavan hintaiset Abut ja Shittimaanot kevyesti. Vapa on myöskin tunnokkain vapa mitä olen koskaan käyttänyt, jokaisen aivan pienenkin uistimen hipaisun se välittää käsiin (kuitusiima siis käytössä). Väsytysominaisuuksia en ole vielä päässyt testailemaan, kun mitään reilumpaa kalaa ei ole kohdalle sattunut. Tosin tollaset 2 koon lipat, kuten Smedsit ja Vibraxit eivät ihan niin hyvin lennä kun luulin (vavan suositus 5-20g). Ja tykkäänkin heitellä pieniä lippoja vanhasta Abun halpissetistä jäänneellä vavalla, jossa sama painosuositus, mutta paljon "ruoskamaisempi" toiminta.
Eli siis lyhyesti suosittelen tutkimaan ajan kanssa mitä budjetin rajoihin on saatavilla. Lähes kaikista keloista ja vavoista löytyy netistä risuja ja ruusuja, kunhan jaksaa vain tutkia. Lisäksi alan lehdistä löytyy myös hyviä testejä. Ja tietenkin kannattaa jo alussa hiukan "mitoittaa" noiden välineiden kokoluokkaa, ettei esim. osta vapaa joka on tarkoitettu raskaaseen hauen kalastukseen ja sitten yrittää sillä nakella pikkuvilkkuja koskella.
E: Nii, tosiaan meni hiukan OT puolelle, joten pahoittelut siitä...
Itse keskustelun kysymys on kyllä niin hieno, että en osaa siihen edes vastata.