Sivuja: 1 ... 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 ... 19   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Avokelat

(Luettu 212917 kertaa)
ProKalastaja99
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #105 : 13.03.12 - klo:20:05 »

Kannattaa kokeilla välillä muutakin kuin Shimanoa. Ovathan ne hyviä, mutta hintalaadultaan häviävät monelle valmistajalle. Olisi myös oleellista tietää, että oletko hankkimassa haspelia, eli avokelaa vai mitä? Haspelit ovat mielestäni parhaita heittokalastukseen, ja niillä voi myös vetouistella hädän tullen. Kuinka paksua siimaa käytät? Haluaisin tietää, sillä kelat myydään eri kokoluokissa. Esim. Shimanon 1000 on siimatilavuudeltaan pienempi, kuin 3000. Suosin etujarrua.

Itselläni on Okuma Trio ja olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen. Harvoin saa yhtä hyvää tuotetta moisella hinnalla.
Haspelia etsin. Siimana käytän jotai monofoli 0,25mm tai kuitusiimaa mulla ei oo sitä ennen ollut nii en tiiä minkä paksusta pitäs olla Hymyilee leveästi

Tuleeko kalaa? Minulla on jo monta!
lahna95
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #106 : 13.03.12 - klo:21:30 »

Haspelia etsin. Siimana käytän jotai monofoli 0,25mm tai kuitusiimaa mulla ei oo sitä ennen ollut nii en tiiä minkä paksusta pitäs olla Hymyilee leveästi
Perus hauen ja ahvenen heittokalastukseen riittää hyvin 0.15-0.20 kuitusiima. Jos vieheet ovat sitten yli 40g niin voi paksumpaakin harkita. Tosiaan jos käyttää noita 0.15-0.20 siimoja, niin riittää semmoinen keskikokoinen haspeli. Esimerkiksi 0.30/100m riittää ja hieman ylikin. Okumat ovat hyviä, kuten ovat Abu Garciat ja Shimanotkin. Daiwalla on joitakin laatupelejä. Täältä voit etsiä sopivaa kelaa. Toki kalastusliikkeen myyjältä saa kysyä, annat vaan tarvittavat tiedot.

rantarosvo
Vieras
« Vastaus #107 : 14.03.12 - klo:07:49 »

Haspelia etsin. Siimana käytän jotai monofoli 0,25mm tai kuitusiimaa mulla ei oo sitä ennen ollut nii en tiiä minkä paksusta pitäs olla Hymyilee leveästi

Jos meinasit oikeasti sijoittaa max. 200e kelaan, niin ei ainakaan omasta mielestä oo enää kyseessä "mitään hirmu hyvää tartte olla"-kela Hymyilee Tuohon hintaan saa (100-150e korvilla jo, halvemmallakin) vallankin hyvän kelan aktiivikalastajalle. "Shimanon luokituksien" puolesta tuollainen kultaisen keskitien 2500 sarjalainen on varmasti käypäinen. Ja kannattaa miettiä tarviiko vapa päivittää samalla, ellei sulla oo jo joku "ei-niin-hyvä-200e-vapakin" Iskee silmää Eli jos raha on rajallinen käsite ja et välttämättä halua mistään avaruusmetallista ja kuu-ukon poskiluusta sorvattua kelaa, niin siirrä osa budjetista muihin remeleisiin.

Siimoista ite suosittelisin ehdottomasti kuitua. Tosin laittaisin suositellen hiukan ohuempaa kuin lahna95, ellet sitten paisko jotain 40g+ jerkkejä tms romua Hymyilee Itellä ollu useamman vuoden käytössä 0,12-0,15mm kuitua useampaakin sorttia ja ei oo ikinä vetolujuuden vuoksi katkennu. Vapa kuitenkin joustaa, jos siiman päähän hirviön saat. Ja koukut vetää suoraksi ihan ok (riippuen tietty koukuista Hymyilee). Tuossa viime kesänä naapurin isäntä sai saaliiksi jonkun järven pohjassa olleen mötikän (liekö putki tms ollut) ja 0,12mm Spiderwiren siimalla vedettiin hampaat irvessä kapulan kanssa suoraan siimasta ja siinä huomas, että kyllä sulla on vapa ihan solmussa, jos sellanen kala löytyy joka siiman katkaisee vetämällä Hymyilee

Mutta koulukuntia on monia, itelle "vähän on paljon", toiselle yli 20kg kestävät siimat on ahven onkiin sopivia Hymyilee Molemmilla kalaa saa...
psychocowboy
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #108 : 14.03.12 - klo:11:25 »

Moro! Etsin avokelaa pääasiassa järvelle haukea ja ahventa heittelemään. Joskus saatan käydä muualla (esim joella ja lammella ).Hinta haarukka olis alle 200e joten ei mitään hirmu hyvää tartte olla. Kunhan heitot lentää ja ei mene heti rikki.Olisko joku shimano hyvä? Kiitos vastauksista jo etukäteen! Hymyilee leveästi

Aluksi että haetko etujarrullista vai etujarrullista kelaa?
Ja onko mahdollisuutta/intoa tilata ulkomailta?

Jos käytät vain järvellä niin Shimanoa (twin power, stradic)voi pitää vaihtoehtona, suolaisessa vedessä voi ilmetä ongelmia nimenomaan noiden vauraampien haspelien kanssa. Alussa erittäin pehmeitä ja mukavia käyttää mutta myöskin kulahtavat kohtuu nopeasti.
Itse kumminkin lähtisin etsimään tuossa hintaluokassa Daiwalta sopivaa kelaa (caldia, luvias, coastal). Nyt niitä taas saa Suomestakin kohtuullisesti.
Kotimaan valikoima Pennin keloista hieman heikko mutta ulkomailta saa paremmin. Muutamia kertoja kokeillut hieman kalliimpaa Penniä eikä moitetta niistä ole.
Abun kelat ei ihan ole hinta/laatusuhteeltaan yllä olevien tasolla käytöltään. Kestosta ei ole näistä uudemmista kokemusta; ovat päätyneet kiertoon parin käyttökerran jälkeen. Ainoa missä hinta/laatu jotenkin kohtasi oli 800-sarja. Mutta esim Sorön ei minun makuun ollut likellekkään hintansa väärti.

Väitteistä huolimatta kelan mukavuus paranee huomattavasti hinnan myötä mutta välillä saanut karvaasti huomata ettei se aina paranna kestoa (Shimano). Kunhan vaan muistaa hankkiessa että mielummin "isot" rahat ensi siihen hyvään keppiin; kalliista kelasta ei saa kaikkea irti jos heittelee 200€ kela kiinni 30€ kepissä Iskee silmää
ProKalastaja99
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #109 : 14.03.12 - klo:13:06 »

Kumpi on parempi etujarru vai takajarru? Ja vapakin pitäisi saada kun laitoin mun yhden vavan pohja/kela onkeen. Olisko tollanen hyvä http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-raw-avokela/p/17218/ tai tollanen http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/daiwa-legalis-avokela/p/22519/.Toivoisin kelaa jolla heitot lentää pitkälle ja sama toive vavalta.Oliskoha tää hyvä vapa ku on aika halpakin http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/avokelavavat/shakespeare-trion-avokelavapa/p/16128/? Mutta noita ei oo varastossa kun tuo sp9007 olis varmaan passeli tai sp9090.
psychocowboy
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #110 : 14.03.12 - klo:13:40 »

Kumpi on parempi etujarru vai takajarru? Ja vapakin pitäisi saada kun laitoin mun yhden vavan pohja/kela onkeen. Olisko tollanen hyvä http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/okuma-raw-avokela/p/17218/ tai tollanen http://kalastus.hongkong.fi/fi/kelat/avokelat/daiwa-legalis-avokela/p/22519/.Toivoisin kelaa jolla heitot lentää pitkälle ja sama toive vavalta.Oliskoha tää hyvä vapa ku on aika halpakin http://kalastus.hongkong.fi/fi/vavat/avokelavavat/shakespeare-trion-avokelavapa/p/16128/? Mutta noita ei oo varastossa kun tuo sp9007 olis varmaan passeli tai sp9090.

Etujarru on jarruna parempi mutta takajarru käyttäjäystävällisempi. Etujarruun tottuu kyllä nopeasti vaikka ei moista ole aiemmin käyttänyt. Enään en itse vaihtaisi takajarrulliseen ihan helpolla.
Okuma ei varmasti ole huono mutta niissä on se kelan jalka hieman lyhyempi kuin muissa eli jos on isot kourat niin kannattaa kokeilla ettei sanka hakkaa sormille (kuten minulla tekee) Iskee silmää
Shaken Trion kepit on hieman "löysiä" eli kannattaa tutkailla ne omien uisteiden painot ettei otta keppiä niin että uisteet on koko ajan siellä ylärajalla. 2 vuotta ollut tollainen vanhempi Trion 2-15g "rymykeppinä" koskilla ja hinta/laatusuhteeltaan ok (kunhan se isomus ei iske silloin kun tuo käytössä Iskee silmää ).
lihapiirakka
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #111 : 14.03.12 - klo:15:06 »

Mulla on toi trion ul versiona. En löydä mitään miinusta. Suosittelisin kyl ostamaan kun on noinkin hyvässä alennuksessa. Ite oon sil saanu ylös monet +60cm tanelit ja yhen n. 4kg lohen. Siimasta se enemmän on kiini et saako ylös..
Valpa98
**

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #112 : 07.04.12 - klo:15:29 »

Olis osto lähellä, joten kumman ostan Okuma trio vai Okuma avenger?
JPC
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #113 : 08.04.12 - klo:09:31 »

Olis osto lähellä, joten kumman ostan Okuma trio vai Okuma avenger?
minun pisteet ehdottomasti trio:olle Iskee silmää oma trio o mallia trio55 eli se isoin, kaverilla on avengeri, ei se huono ole muuta trio on parempi Hymyilee
ProKalastaja99
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #114 : 08.04.12 - klo:11:53 »

Mäki taidan ton okuma trion ostaa. Olisko tri40 hyvä yleisheittokalastukseen eli pää asiassa haukia.
JPC
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #115 : 08.04.12 - klo:12:37 »

Mäki taidan ton okuma trion ostaa. Olisko tri40 hyvä yleisheittokalastukseen eli pää asiassa haukia.
käy ihan hyvin kaverilla on juuri tuo nelikymppinen Hymyilee(avengerin lisäksi siis Hymyilee ) osti sen kun oli eka testannut tuota minun 55:sta eli tykästy kelaan heti oitis Iskee silmää hyvin ainakin kaveri 4.04kg hauen sillä ylös sai tossa lokakuussa Hymyilee
ProKalastaja99
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #116 : 08.04.12 - klo:12:53 »

käy ihan hyvin kaverilla on juuri tuo nelikymppinen Hymyilee(avengerin lisäksi siis Hymyilee ) osti sen kun oli eka testannut tuota minun 55:sta eli tykästy kelaan heti oitis Iskee silmää hyvin ainakin kaveri sai 4.04kg hauen sillä ylös sai tossa lokakuussa Hymyilee
Ok Hymyilee leveästi
Sohjokauha
Vieras
« Vastaus #117 : 08.04.12 - klo:16:03 »

Mäki taidan ton okuma trion ostaa. Olisko tri40 hyvä yleisheittokalastukseen eli pää asiassa haukia.

Jos et yli 3kg haukia jokapäivä narraa niin kyllä pienempi koko olisi huomattavasti parempi, vaikka trio30. Tuo 40 koko on aika isohko, ja tietysti painava.
lahna95
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #118 : 08.04.12 - klo:16:30 »

Omistan Trio 20 -kelan, eli koko sarjan pienimmän. Yleensä siimana on ollut 0.15 kuitua, useimmiten Powerprota. Olen sillä väsyttänyt 6kg hauen, sekä ~3kg haukia useita. Ei mitään ongelmia kelan kanssa.
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #119 : 09.04.12 - klo:12:00 »

Voiko joku kertoa miksi isoille kaloille pitää olla iso kela? Mulla ei oikein mene jakeluun ku pääsääntöisesti numerot ku kasvaa, niin puolan koko kasvaa, jossain vaiheessa runkokin hiukan ja jarru ehkä siinä sivussa, vaan miksi kelaa valitessa mietitään minkä kokoista kalaa kalastetaan? Jokainen Suomen kala nousee ns. "UL-kelalla" ylös, jos omaa malttia.

Vai onko tämäkin niitä juttuja, että kaikki kalat pitää pystyä kelaamaan suoraan sisään sen kummemmin siimaa antamatta?
Tagit: Avokela 
Sivuja: 1 ... 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 ... 19   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines