ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Haspelit eli avokelat
Avokelat
Sivuja:
1
...
6
7
8
9
[
10
]
11
12
13
14
...
19
Siirry alas
Tulostusversio
Avokelat
(Luettu 212901 kertaa)
kalastajaeemeli1
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #135 :
24.05.12 - klo:15:31 »
Mikä olisi hyvä jigikela?
Se oli ainakin näääääin iso.
Sohjokauha
Vieras
Vs: Avokelat
«
Vastaus #136 :
24.05.12 - klo:15:42 »
Lainaus käyttäjältä: kalastajaeemeli1 - 24.05.12 - klo:15:31
Mikä olisi hyvä jigikela?
Kelan kokoluokka olisi hyvä olla 1000-2000 ja täysin takaliikkeetön kampi.
Ja kannattaa katsoa että kela on tasapainossa vavan kanssa, jigiseteissä on useimmiten hyvässä tasapainossa kela ja vapa.
JuhannusKala
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #137 :
24.05.12 - klo:17:27 »
Lainaus käyttäjältä: kalastajaeemeli1 - 24.05.12 - klo:15:31
Mikä olisi hyvä jigikela?
Okuma Trioa aika usea tuntuu käyttävän ja onkin saanut paljon positiivista palautetta. Itsekin olen ajatellut, että ostais sen yleiskelaksi.
theKalastaja
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #138 :
18.06.12 - klo:19:09 »
Nyt pitäisi ostaa uusi UL-kela ja Honkkarista löytyi kaksi hyvää vaihtoehtoa, mutta kumpi sitten kannattaisi:
Abu Garcia EX pro
vai
Shimano Sienna FD
Abussa olisi saatavilla tuo UL-kokoluokka,varapuola ja kehujakin on saanut. Shimanossa aattelin tuota 1000-koon kelaa, jossa ei ole varapuolaa mutta olisi 3-vuoden takuu. Jos joku omistaa jomman kumman näistä keloista niin voisi pistää viestiä miten toiminu.
"SE ON ISO!...se on...se on...pohjassa prkl!"
Asioiden kertomatta jättäminen ei ole valehtelua!
iVot
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #139 :
18.06.12 - klo:20:18 »
Lainaus käyttäjältä: theKalastaja - 18.06.12 - klo:19:09
Nyt pitäisi ostaa uusi UL-kela ja Honkkarista löytyi kaksi hyvää vaihtoehtoa, mutta kumpi sitten kannattaisi:
Abu Garcia EX pro
vai
Shimano Sienna FD
Abussa olisi saatavilla tuo UL-kokoluokka,varapuola ja kehujakin on saanut. Shimanossa aattelin tuota 1000-koon kelaa, jossa ei ole varapuolaa mutta olisi 3-vuoden takuu. Jos joku omistaa jomman kumman näistä keloista niin voisi pistää viestiä miten toiminu.
No ei ihan omakohtaista kokemusta ole, mutta kaverilla on tuo samainen Abu, ja ainakin hänen puheidensa perusteella paras kela mitä on omistanut, sen olen kuullut jo kymmeniä kertoja.
Kaverilta kuultua:
+
Välitykset
+
Kestävyys
+
Tyylikkyys
+
Abu Garcia (Kaverin mielestä plussaa.
)
-
Ei ole
Itsekin olen kaverin kelaa pari kertaa kokeillut ja ihan kelpo peliksi on osoittautunut.
http://vimeo.com/42619545
Taapo
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #140 :
18.06.12 - klo:20:26 »
Lainaus käyttäjältä: theKalastaja - 18.06.12 - klo:19:09
Nyt pitäisi ostaa uusi UL-kela ja Honkkarista löytyi kaksi hyvää vaihtoehtoa, mutta kumpi sitten kannattaisi:
Abu Garcia EX pro
vai
Shimano Sienna FD
Abussa olisi saatavilla tuo UL-kokoluokka,varapuola ja kehujakin on saanut. Shimanossa aattelin tuota 1000-koon kelaa, jossa ei ole varapuolaa mutta olisi 3-vuoden takuu. Jos joku omistaa jomman kumman näistä keloista niin voisi pistää viestiä miten toiminu.
Varsinaisesta kokemusta ei ole kummastakaan, mutta näin perstuntumalta:
Itse olen Abu-mies. Oikeastaan kaikki AG:iat, jotka omistan tai olen omistanut on olleet toimivia ja luotettavia kapistuksia. MUTTA: tossa hintaluokassa kallistuisin ehkä kuitenkin ton Siennan puoleen, eikä vähiten ERÄ:n testivoiton takia. Ajattelin itseasiassa hommata ton samaisen Shimanon 1000-koossa varakelaksi, tai miksei kovempaankin käyttöön, jos osoittautuu maineensa veroiseksi. Edukas se on ainakin. Sitä paitsi, onhan toi EX törkeen ruma
vanaja76
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #141 :
18.06.12 - klo:21:11 »
Lainaus käyttäjältä: theKalastaja - 18.06.12 - klo:19:09
Nyt pitäisi ostaa uusi UL-kela ja Honkkarista löytyi kaksi hyvää vaihtoehtoa, mutta kumpi sitten kannattaisi:
Abu Garcia EX pro
vai
Shimano Sienna FD
Abussa olisi saatavilla tuo UL-kokoluokka,varapuola ja kehujakin on saanut. Shimanossa aattelin tuota 1000-koon kelaa, jossa ei ole varapuolaa mutta olisi 3-vuoden takuu. Jos joku omistaa jomman kumman näistä keloista niin voisi pistää viestiä miten toiminu.
ollut käytössä sienna 1000 fd lähes päivittäin ja osoittautunut ihan mainioksi kelaksi.
+ jarru todella tasainen
+ lähes välyksetön koneisto
+ erittäin hiljainen
+ todella kevyt kelata
+ puolaa hyvin
Sohjokauha
Vieras
Vs: Avokelat
«
Vastaus #142 :
18.06.12 - klo:23:55 »
Lainaus käyttäjältä: theKalastaja - 18.06.12 - klo:19:09
Nyt pitäisi ostaa uusi UL-kela ja Honkkarista löytyi kaksi hyvää vaihtoehtoa, mutta kumpi sitten kannattaisi:
Abu Garcia EX pro
vai
Shimano Sienna FD
Abussa olisi saatavilla tuo UL-kokoluokka,varapuola ja kehujakin on saanut. Shimanossa aattelin tuota 1000-koon kelaa, jossa ei ole varapuolaa mutta olisi 3-vuoden takuu. Jos joku omistaa jomman kumman näistä keloista niin voisi pistää viestiä miten toiminu.
Itse ottaisin kyllä tuon Shimanon, takuu on 3 kertaa pitempi kuin Abussa. Monessa Abun kelassa kuuluu ylimääräistä rahinaa kelatessa.
Juhotsu
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #143 :
21.06.12 - klo:21:11 »
Itselläni on Abu Garcia Stamina 4000 kela ja itsekin vain heittouistelua ja jigikalastusta harrastan. Aivan loistava kela niihin molempiin, ei liian järeä tai kevyt.
Kalastusta ja kitaransoittoa.
_Popperi_
Vieras
Vs: Avokelat
«
Vastaus #144 :
28.06.12 - klo:14:58 »
Tuli tänään ostettua koskihommiin etujarrullinen Shimano Solstace 1000FI, onko normaalia että kelaus tuntuu aluksi hieman raskaalta, kelailin ilman siimaa ja hitaasti kelatessa kelaus muuttuu välillä raskaammaksi.
Myyjä sanoi puhelimessa että kelaus kevenee kun kuulalaakerit hieman "kuluvat". Onko muilla kokemuksia tälläisestä?
Christian
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #145 :
28.06.12 - klo:15:17 »
Lainaus käyttäjältä: _Popperi_ - 28.06.12 - klo:14:58
Tuli tänään ostettua koskihommiin etujarrullinen Shimano Solstace 1000FI, onko normaalia että kelaus tuntuu aluksi hieman raskaalta, kelailin ilman siimaa ja hitaasti kelatessa kelaus muuttuu välillä raskaammaksi.
Myyjä sanoi puhelimessa että kelaus kevenee kun kuulalaakerit hieman "kuluvat". Onko muilla kokemuksia tälläisestä?
No en kyllä itse ole tuollaista käytöstä huomannut, mutta en nyt voi mennä sanomaan siltä pohjalta että myyjä puhuu löperiä. Yleisesti ottaen laakereiden kuluminen ei ole hyvä juttu ja kelaus tulee vain epämukavammaksi (joskaan ei nyt ehkä raskaammaksi). Nyrkkisääntönä minulla bränikkä kela on ollut parhaimmillaan juuri bränikkänä.
Jos voit palauttaa kelan 'no questions asked' ja saada rahat takaisin niin suosittelen. Jos ei, niin kannattaa seurata ja jos ei tuo lopu niin reklamoida mahd. pian.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
ThC²
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #146 :
28.06.12 - klo:15:21 »
Lainaus käyttäjältä: _Popperi_ - 28.06.12 - klo:14:58
Tuli tänään ostettua koskihommiin etujarrullinen Shimano Solstace 1000FI, onko normaalia että kelaus tuntuu aluksi hieman raskaalta, kelailin ilman siimaa ja hitaasti kelatessa kelaus muuttuu välillä raskaammaksi.
Myyjä sanoi puhelimessa että kelaus kevenee kun kuulalaakerit hieman "kuluvat". Onko muilla kokemuksia tälläisestä?
Kalastaja Rapella
vähän samantyylinen ongelma. Ei niiden kuulalaakerien tule yhtään "kulua". Niiden tulee toimia heti asennuksen jälkeen moitteetta. Minkäänlainen käyttö ei niitä enää "paranna", vaan päinvastoin. Myyjä tosin saattoi tarkoittaa, että varastorasvat olisivat hiukan jämineet. Siltikin en alkaisi kelaa availemaan rasvojen uusimista varten, vaan veisin takaisin kauppaan ja uusi tilalle. Tai rahat takaisin.
_Popperi_
Vieras
Vs: Avokelat
«
Vastaus #147 :
28.06.12 - klo:15:59 »
Jep, kävin äsken hakemassa myyjältä uuden samanlaisen kelan, kelaus tuntuu ihan samalta, kuulemma niin paksut vaseliinit sisällä että kun ne hieman kuluu pitäisi pikkuhiljaa kelauksenkin keventyä.
Jos ongelma jatkuu kauan tai pahenee aikoivat lähettää kelan suoraan tehtaalle tarkastettavaksi.
rantarosvo
Vieras
Vs: Avokelat
«
Vastaus #148 :
29.06.12 - klo:06:16 »
Tuo kelaongelma on suht yleistä, varsinkin jos keloja on varastoitu ja kuljeteltu paljon. Voi olla, että ko. rasvojen notkistuminen pienen käytön jälkeen auttaa, mutta ongelma voi olla myös kuljetuksessa tai käsittelyssä.
Jos kela ottaa vähän ronskimman kolauksen, tai jostain syystä öljyä on tehtaalla tai itselisättynä lorahtanut liikaa, niin kelan sisällä oleva "friction ring" saattaa siirtyä vähän väärälle paikalle. Rinkulan tarkoitus on sangan ollessa auki jarruttaa pyörimistä, mutta väärällä paikalla se jarruttaa jatkuvasti, tai useasti vain tietyissä kohdissa. Varsinkin juuri hitaasti rullaamalla tuon huomaa hyvin.
Ite oon kiikuttanu viimeisimmät 2 shimanoa suoraan vaihdettavaksi vastaavien ongelmien takia. Sitten kun hellästi rakastettu yksilö löytyy, niin ongelmia ei enää ole
Braven
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #149 :
05.07.12 - klo:02:28 »
Lainaus käyttäjältä: rantarosvo - 17.04.12 - klo:17:07
Luonnollisesti, mutta tuossa kyselinkin
kelan
koon vaikuttamista kalan kokoon, tai toisinpäin. Mutta ei sen väliksi
Ja omasta mielestä vavat on hyvinkin "alaspäin sopivia", eli pieni lippa lentää kyllä pitkällä (ja isommille vieheille tarkoitetulla) vavalla vallankin hyvin, kun taas toisinpäin on vähän epätoivoisempaa.. Mitä sitten tuolla mielekkyydellä tarkoitat, sitä että kuinka pitkälle saa heitettyä vai sitä, miten kiva ko. rensseliä on käsitellä.
Kelan koon vaikutusta kyselin vain näpäyttääkseni ja herättääkseni mietiskely itse kussakin
Eli 500e maksavalla 1000-luokan kelalla pärjää 10 kilosen jänkhäkoiran kanssa varmasti paremmin kuin 29e maksavan 4000-luokkaisen "hain kalastus kelan" kanssa. Ainakin menisin väkevästi näin väittämään.
Alkuperäiseen kysymykseen tulikin jo vastaus lähinnä tuon "vastaisku-sekunnissa haaviin-ylös-puntariin-kaverikuva-takas kasvamaan"-kalastuksen puolelta, mitä en ollut miettinyt. Silloin toki järeästä rensselistä on hyötyä ku ei lopu potku kesken ja onnistuu ripeämmin.
Esimerkiksi avokelalla jerkkaavat hajottaa 2000-luokan kelan hetkessä, kun 4000-luokkainen kestää.
Tagit:
Avokela
Sivuja:
1
...
6
7
8
9
[
10
]
11
12
13
14
...
19
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu
-----------------------------
=> Yleistä keskustelua kalastuksesta
=> Vapaamuotoinen keskustelu
=> Kalastusaiheiset kilpailut
=> Ylläpito
-----------------------------
Kalastusmuodot
-----------------------------
=> Heittokalastus
=> Vetouistelu
=> Perhokalastus
=> Pilkintä
=> Pyydyskalastus
=> Onginta
=> Muut kalastusmuodot
-----------------------------
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
-----------------------------
=> Kelat, vavat ja siimat
===> Haspelit eli avokelat
===> Hyrräkelat ja umpikelat
===> Perhokelat
===> Haspelivavat
===> Hyrrävavat
===> Perhovavat ja perhosetit
===> Siimat
=> Uistimet, perhot ja pilkit
===> Vaaput
===> Lusikat
===> Lipat
===> Jerkit
===> Jigit
===> Perhot
===> Pilkit
=> Veneet, moottorit ja veneilytarvikkeet
=> Muut kalastustarvikkeet
-----------------------------
Kalastus alueet, kalapaikat ja vesistöt
-----------------------------
=> Lappi
=> Oulun lääni
=> Länsi-Suomi
=> Keski-Suomi
=> Itä-Suomi
=> Etelä-Suomi
=> Ulkomaat
-----------------------------
Kalastustiimit
-----------------------------
=> Tiimien keskustelualueet
===> Pohjolan-perhokalastajat
===> Team FisKarNa
===> Kuusamo Pro-Sport Fishing Team
===> Team JyPy-[FIN]
===> Hullut
===> Kivijärven Kalastajat
===> Serkkupoika kalastus
===> MKK
===> Jänkhäkoirat
===> Tormentor
===> Team Odin
===> Juha
===> Kalastuskolmio
===> Korpi
===> Etelä-karjalan kalatusteam
===> Team-> kainuun eräjormat HH
===> Team Äänekoski
===> Team Länä
===> Iikluuvin IFK
===> Huru-Ukot
===> Särkilahden Lahnat
===> Team Siimasotku
===> Team JVC
===> Erä Jorma Puukot
===> Puukko joket
===> Pullukat kalastajat
===> Kalajätkät
===> Fishing team
===> Fishing Team Luumäki
===> AJ Vetomiehet
===> Satakunnan kalaveikot
===> Team Finland
===> Countryfishers
===> Team RäiVapa
===> Team pöljäilijä kalastajat
===> Suomen perhokalastajat
===> Tampereen saalistajat
===> -LappijaWaappu-
===> Team Räpellys
===> Lakakelaajat
===> Löysiä siimoja
===> Salmon Finland
===> Loimijoki fishing club
===> Litsa Fishing
===> Jyväskylän Kalastus
===> Laju
===> Pro Hauki 99
===> Kristiinan kalamiehet
===> Vapaveikot
===> TePe
===> Taimen Super 99
===> Keski-Suomen Kalastajat
===> Heinola Fishing Team
===> Team UrbanFishing
===> Hollolan and lahden kalastajat
===> Hollola,s and lahti,s fishers team
===> Heinolan Luupäät
===> Hauki-miehet
===> Hauki-miehet69
===> Ahven-hauki
===> Predator
===> Niinisalo Pro Fishing NPF
===> Nyt Nappaa Piste Com
===> Rapula
===> Kalakamut
===> Toinen Halpa
===> Uudenkaupungin harppuunakalastajat
===> Pietarsaaren kalastajat
===> Alavus fishing team
===> Team Silakka
===> Team Hazardi
===> Vieheiden tekijät
===> Juku-vieheet
===> Suomalaiset Eränkäviät
===> Team-PadonKeisarit
===> Finland Fishers
===> Kotasen koskikalastajat
===> Palokan Isot Kalat Oy
===> Team Haukimiehet
===> Mursu Kalastajat
===> UrpoErämies Productions
===> Blue_Tm_fishers
===> AntiBite
===> Savon Saalistajat
===> Monitoimi kalastajat
===> Team Radansuu
===> Ramopunks
===> :KH-Tiimi:
===> Puolenhehtaarin metsä
===> KalaKopla
===> FC Hauki
===> Seinäjoen kalastajat
===> Muhoksen kalastajat
===> Youngmanfisherman
===> Luoto fishing croup
===> PRO GEAR
===> Tampereen kalastajat
===> Hämeenlinnan kala miehet
===> Kalamiehet 1000
===> team jiggarit
===> TeamLottaBete (TLB)
===> Pari kalastajaa
===> Suurkalastajat
===> Huom häkä
===> Jutin Jerzkan fisuretket
-----------------------------
Muut
-----------------------------
=> Kalastusartikkelit
=> Myydään
=> Ostetaan
=> Mainosilmoitukset
=> Tee-Se-Itse
=> Kalenteri
=> Testiosio
Ladataan...