ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Haspelit eli avokelat
Avokelat
Sivuja:
1
...
7
8
9
10
[
11
]
12
13
14
15
...
19
Siirry alas
Tulostusversio
Avokelat
(Luettu 212899 kertaa)
Braven
0
Poissa
Vs: Avokelat
«
Vastaus #150 :
05.07.12 - klo:02:34 »
..Lisää edelliseen. (Ei antanut kirjoittaa pitemmälle.) Lähinnä se (isompi) kela vetää paksumpaa siimaa puolalle isomman määrän ja jarrussa on tehoa enemmän.
Enpä lähtisi lohijoelle 2000-sarjalaisen kanssa 100 metriä kuitua puolalla.
Silloin kun ja jos se iso sitten tulee, mikään ei vituta niin paljon kun vehkeet pettää.
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #151 :
05.07.12 - klo:11:15 »
Lainaus käyttäjältä: Braven - 05.07.12 - klo:02:34
..Lisää edelliseen. (Ei antanut kirjoittaa pitemmälle.) Lähinnä se (isompi) kela vetää paksumpaa siimaa puolalle isomman määrän ja jarrussa on tehoa enemmän.
Enpä lähtisi lohijoelle 2000-sarjalaisen kanssa 100 metriä kuitua puolalla.
Silloin kun ja jos se iso sitten tulee, mikään ei vituta niin paljon kun vehkeet pettää.
Tietty lohipaikat on asia erikseen. Lohijoelle alkaa 4000 kela olemaan hiinä ja hiinä, järeämmän kanssa huolettomampaa, kun sitä siimaa tosiaan saa sitten antaa ulos reilusti / kala saa sitä ottaa. Suomen vesistöistä poislukien juuri nuo lohijoet ei taida löytyä sellaista hirviötä joka kelan kokonsa puolesta hajoittaa? On asia erikseen, jos kela on surkea laatuinen. Myös vavan (ja miksei kalastustyylinkin) merkitystä kelan kestoon ei sovi vähätellä.
Ja niinkuin tuossa kirjoittelitkin, toki koon kasvaessa kaikki rojut kelan sisällä kasvaa ja jarruteho kasvaa. Samoin jos kampi on pidempi suuremmassa mallissa, myös kelausteho kasvaa.
Tuossa jerkkauksessa, minkä esimerkiksi otit, vaikuttanee enemmän kelan laatu kuin koko. Toki kun kapulaa "hakataan" jatkuvasti eteenpäin joutuu tuollainen järjestelmä suht koville ja hyrrä pelittää verrattaen paremmin. Ei nuo sangat oo noissa haspeleissa ikinä niin tukevia, että kestäisivät kaikenlaisen rankaisun pidemmän päälle.
Alunalkaen näiden omien viestien tarkoitus oli herätellä miettimään tarvitsetko 4000-luokan kelaa jos kalastat kaikenlaisia kaloja. Tai onko väite "isompi parempi" aina tosi? Kuten jo aikaisemmin (ehkä tähänkin aiheeseen kirjoittelin) on toki täysin oma valinta mitä kelalta haluaa, mutta itsellä keveys ja näppärä koko on ykkösjuttu, lähinnä koska rojut on kannossa esim. retkeillessä jne.
Ja suostun puoltamaan isoja keloja (paitsi sinne lohihommiin ja täyspäiseksi haukikelaksi) vasta kun kohtaan ensimmäisen kalan joka hajoittaa joko 1000 tahi 2500 luokkaiset omat kelat tai ei suostu antautumaan ja joutuu ite leikkaamaan siiman ku ei voimat riitä
Ite toisaalta välttelen haukia, joten kympin kalojen kanssa tanssimisesta ei kokemuksia löydy. Siksi siis kirjoittelinkin vain keloista yleiskäyttöön. Ja toisaalta (olikohan edes tämä topikki
) se, että kalan saa kyllä ylös pienillä vehkeillä jos malttaa, mutta siihen tuli tuo c&r aspekti, että kala täytyy saada nopeasti ylös ja vapautettavaks, mitä en ollut ajatellut, kun niitä hommia en oo harrastellut (lähinnä haukihommia siis).
Mutta jokaiselle jotakin, jos paino ja koko ei ole tärkeää, niin toki kannattaa laittaa isoin mahdollinen kela
Maekine
0
Poissa
«
Vastaus #152 :
11.07.12 - klo:09:40 »
Ostin tässä hiljan Shimano Sahara- kelan kokoluokkaa 2500, tietenkin etujarrullinen. Vaikutelma tähän asti erittäin hyvä, kela on jämerä, pehmeä kelata, jarru toimii hyvin, veivin nuppi on miellyttävä jav mitään tärinöitä tai värinöitä ei esiinny. Siimanohjain on hyvä ja kelasta löytyy vielä voiteluaukko! Tämän lyhyen omistuskauden jälkeen voin suositella yleiskelaksi, tai vaikka hieman raskaampaan jigaukseen tätä kelaa.
-,,-
Vaparengas
Vieras
«
Vastaus #153 :
22.07.12 - klo:21:00 »
Mulla on
Penn Fierce
-kela kokoa 2000 ja
Shimano Catana CX
-vapa 180 cm. Niillä oon kaksi vuotta nyt heitelly.Nyt alkaa kuitenkin tuntua,että hauen kalastukseen sais olla järeämmät vehkeet.Nämä voisin jättää vaikka ahvenen heittelyyn.
Nyt on siis onegelmana se,että pitäis löytää sopivan kokoinen kela ja vapa. Laadukkaat haluaisin,koska mä oon huomannu halvempien kelojen ja vapojen huonot puolet.
Uistimet mulla on 10-50 grammaisia. Mä oon ajatellu Shimanoa ja vähän Abua,mutta mulle saa nyt ehdottaa sopivaa kelaa ja vapaa.
Heittokalastus on mulla yleisin kalastusmuoto,sen takia ostan varmaan avokelan.
Eli ehdotuksia tulemaan keloista ja vavoista,jotka sopivat mun kuvailemaan kalastukseen.
Braven
0
Poissa
«
Vastaus #154 :
24.07.12 - klo:02:15 »
Ja suostun puoltamaan isoja keloja (paitsi sinne lohihommiin ja täyspäiseksi haukikelaksi) vasta kun kohtaan ensimmäisen kalan joka hajoittaa joko 1000 tahi 2500 luokkaiset omat kelat tai ei suostu antautumaan ja joutuu ite leikkaamaan siiman ku ei voimat riitä Ite toisaalta välttelen haukia, joten kympin kalojen kanssa tanssimisesta ei kokemuksia löydy. Siksi siis kirjoittelinkin vain keloista yleiskäyttöön. Ja toisaalta (olikohan edes tämä topikki ) se, että kalan saa kyllä ylös pienillä vehkeillä jos malttaa, mutta siihen tuli tuo c&r aspekti, että kala täytyy saada nopeasti ylös ja vapautettavaks, mitä en ollut ajatellut, kun niitä hommia en oo harrastellut (lähinnä haukihommia siis).
Juurikin näin. Yksi suurimmista hauista, mitä olen saanut tuli Abun halppis UL-setillä. 7,5kg hauki ja vavan viehesuositus 1-5g ja 0.20 mono vieläpä siimana. Meinasi pari kertaa siimat loppua kelalta, mutta veneellä perään vain.
Sohjokauha
Vieras
«
Vastaus #155 :
24.07.12 - klo:10:07 »
Lainaus käyttäjältä: Braven - 24.07.12 - klo:02:15
Juurikin näin. Yksi suurimmista hauista, mitä olen saanut tuli Abun halppis UL-setillä. 7,5kg hauki ja vavan viehesuositus 1-5g ja 0.20 mono vieläpä siimana. Meinasi pari kertaa siimat loppua kelalta, mutta veneellä perään vain.
Mun taidoilla tuollaista ei olisi tullut ylös, ei kyllä monen muunkaan.
Olen omistanut/omistan Shimanon ja Abun keloja, Shimano kyllä hakkaa Abun 10-0 jos halvimmista keloista puhutaan. Kalleimmista ei ole tietoa, mutta kai nuo Abun uusimmat kelat ovat käyttökelpoisia.
Christian
0
Poissa
«
Vastaus #156 :
24.07.12 - klo:10:29 »
Lainaus käyttäjältä: Vaparengas - 22.07.12 - klo:21:00
Mulla on
Penn Fierce
-kela kokoa 2000 ja
Shimano Catana CX
-vapa 180 cm. Niillä oon kaksi vuotta nyt heitelly.Nyt alkaa kuitenkin tuntua,että hauen kalastukseen sais olla järeämmät vehkeet.Nämä voisin jättää vaikka ahvenen heittelyyn.
Nyt on siis onegelmana se,että pitäis löytää sopivan kokoinen kela ja vapa. Laadukkaat haluaisin,koska mä oon huomannu halvempien kelojen ja vapojen huonot puolet. Yhden sopivan jämäkkä on toiselle rautakanki ja toisinpäin.
Uistimet mulla on 10-50 grammaisia. Mä oon ajatellu Shimanoa ja vähän Abua,mutta mulle saa nyt ehdottaa sopivaa kelaa ja vapaa.
Heittokalastus on mulla yleisin kalastusmuoto,sen takia ostan varmaan avokelan.
Eli ehdotuksia tulemaan keloista ja vavoista,jotka sopivat mun kuvailemaan kalastukseen.
Noilla spekseillä voisin ehdottaa vavaksi esim. Shimano Technium DF CX avokelavapaa, joka on tosin hiukan kalliimpi (n. 169 e). Sieltä löytyy 8' 15 - 50 gr versio. Itselläni on vanhempaa mallia oleva 9' Technium, joka on ihan toimiva. Toisena vapa vaihtoehtona esim. Shimano Beastmaster CX avokelavapa. Sitä löytyy mm. 7'/10-50 gr ja 8'/20-50. Hintaki on jo kohtuullisempi n. 110-120 euroa. Paljon näkynyt opaskäytössä mm. (siis oppaiden asiakkaille).
Vapojen osalta: Pitää aina käydä itse kokeilemassa miltä tuntuu käteen. Vapojen suhteen makukysymykset ovat hyvin tärkeitä, eli mikä tuntuu mukavalta yhdelle ei ehkä tunnu toiselle.
Keloista Shimon Aernos tai Symetre 2500 tai 3000 kokoluokassa (n. 100 - 120 e). Tietysti kyllä noille 8' vavoilla voi ottaa myös raskaamman 4000 - sarjan kelan, mutta henk. koht. se on turhan iso koska kyllä 2500/3000 sarjan kelaan mahtuu täysi rulla sopivan paksua kuitua (0.20 - 0.25). Lisäksi toimii tällöin paremmin myös yleiskalastusettinä. Itselläni on esim. 2500 ja 4000 Shimano Seidot, mutta haukikalaan, jos haspeli mukaan tulee, niin melkein aina se on tuo 2500 vaikka tavoittelen isoja haukia. Makukysymys :-). Tuo Seido on myös hyvä, mutta esim. honkkarin valikoimassa sitä ei ole. Huom. Henk. koht. kokemuksia Aernoksesta tai Symetrestä ei ole, mutta speksien perusteella ... Seido on saman laatuluokan kela kuin nuo, mutta vanhempi malli.
Tuosta tulee n. 200-300 euron laadukas setti, jolla luulisi olevan mukava kalastella haukia.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
Vaparengas
Vieras
«
Vastaus #157 :
24.07.12 - klo:12:43 »
Oijoi! Tässähän tulikin tosi hyvin tietoa,kiitos!
Onkohan nämäkin setit talvella edullisempia,kun on poistomyyntejä vai onkohan turhaa odottaa sinne asti?
darkskate12
0
Poissa
«
Vastaus #158 :
24.07.12 - klo:14:01 »
Tuintuis tuo Shimanon Sonora 4000 FB olevan aika työkalu kun vertaa esim. sahara gte 3000m, jossa oli muovipuola, (mukamas kilpapuola=match puola) saharassa sai siiman ohjaimen aina 'päksäyttää' kun taas sonorassa se ohjain kääntyy smoothisti kun aloittaa kelauksen. sahara oli takajarrulla ja taistelukahvalla ja jarru täysillä ei samaa jarrutehoo saanut kuin sonoralla(etujarru). Tuolla sahara m mallilla tekis jos myisivät yhä syvää varapuolaa tai suoraan syvällä puolalla, matchille menee n. 70-90 m 0,15 ja puhutaan maximiin täytetystä puolasta.
'' Hei siellä mulahti uistimen jälkeen...
Nyt haravoidaan tää lumpeikko! ''
valmi5
0
Poissa
«
Vastaus #159 :
24.07.12 - klo:16:43 »
Mua kiinnostais kovasti kuulla näiltä Penn käyttäjiltä kokemuksia.
Mulla on keloja siellä ja täällä Abua, Shimanoa, Viva, Daiwa ja lasten Patriotti umpikela.
Silti nyt kiinnostaa pikkusen nuo Pennit.
Kokemuksia?
Eli onko siis tukeva ja värinätön ja vapisematon?
Vikoja tai puutteita?
-mistä näitä kaloja oikein tulee-
Christian
0
Poissa
«
Vastaus #160 :
24.07.12 - klo:19:22 »
Lainaus käyttäjältä: Vaparengas - 24.07.12 - klo:12:43
Oijoi! Tässähän tulikin tosi hyvin tietoa,kiitos!
Onkohan nämäkin setit talvella edullisempia,kun on poistomyyntejä vai onkohan turhaa odottaa sinne asti?
Honkkari tms. tekee monesti alennuksia syksyllä, mutta onko noita malleja alessa? Yleensä aleen tulee peruskamaa tai astetta parempaa, mutta harvemmin noita hiukan parempia ellei myyjä halua off-loadata pois jostain syystä (esim. keväällä tulee uusi versio). Pienemmistä erikoisliikkeistä voi joskus tinkiä talvella hyviä alennuksia, mutta riippuu kaupasta. Jos vähentää omia vaatimuksia sen suhteen mitä hakee niiin eiköhän talven aikana tule vastaan hyviä alennuksia. Toisaalta nyt jos ostaa niin voi heitellä koko loppukauden:-)
Vaparengas
Vieras
«
Vastaus #161 :
25.07.12 - klo:19:58 »
Kumpiko näistä olisi parempi,
Penn Battle
vai
Shimano Symetre
?
rantarosvo
Vieras
«
Vastaus #162 :
26.07.12 - klo:07:38 »
Lainaus käyttäjältä: Vaparengas - 25.07.12 - klo:19:58
Kumpiko näistä olisi parempi,
Penn Battle
vai
Shimano Symetre
?
Itellä on ollut aktiivikäytössä Symetre (2500) pari kautta - on ollut hyvä kela, ja Pennin Battlesta oon kuullu hyvää juttua, eli varmasti molemmat on hyviä pelejä. Pennistä ei ole käyttökokemuksia, mutta kiinnostaisi kyllä tutustua.
ThC²
0
Poissa
«
Vastaus #163 :
26.07.12 - klo:12:14 »
Koskikalastukseen soveltumattoman Trion tilalle pitäisi saada uusi kela. Kela tulee Ugly Stik Liten kaveriksi ja siimaksi joku 0.15 tienoilla oleva kuitu. Koko luokka siinä 1000-2500. Etujarru on myös oltava ja arvostan myös kammella herkästi sulkeutuvaa sankaa. Budjetin kattona pidettäneen n.200€.
Jonkinverran noita tullut sivusilmällä jo katseltua, joten kokemuksia olisi mukava kuulla etenkin näistä:
Edellä jo mainittu Shimano Symetre
Shimano Stradic CI4
Daiwa Legalis
Abun Sorön STX
Viva V7 LTC
Okuman Raw (suurella varauksella, kokemus Triosta koskella ei hyvä)
Erittäin otettu olisin kokemuksista em. keloista koskikalastuksessa.
PFCompany
0
Poissa
«
Vastaus #164 :
26.07.12 - klo:12:47 »
Shimano Exage ja ei tarvi pettyä. Ja hintakattona oli 200e, niin osta samantein 3kpl syksyn alesta
Noita on itellä se 3 kpl.... Pehmeitä kelailla, tasainen jarru, pitkäheittoisia ja toimii...
Kovat kalamiehet ei koskaan kuole - ne vaan haisee sille....
Tagit:
Avokela
Sivuja:
1
...
7
8
9
10
[
11
]