Äänestys
Kysymys: Mitä siimaa käytät eniten?
Monofiilia - 92 (30.8%)
Punottua - 86 (28.8%)
Kuitua - 121 (40.5%)
Äänestäjiä yhteensä: 263

Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 ... 27   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Siimat - Mitä siimaa käytät?

(Luettu 228311 kertaa)
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #180 : 05.05.10 - klo:15:02 »

Huusin huuto.netistä Berkley Fireline Smoke 0,32mm kuitusiiman 15,50€ pari päivää sitten ja tänään se venas postilaatikossa  Hymyilee leveästi

Kohta lähen koekäyttää sen (taino tarviiko Fireline enää koekäyttää,  niin loistavaahan se on Hymyilee )

Laitoksesta karannut rantahörhö.
DT-10
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #181 : 05.05.10 - klo:17:20 »

Kehutteko te tässä tota Fireline classicia vai jotain muuta mallia?
Mäski
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #182 : 05.05.10 - klo:17:48 »

Kehutteko te tässä tota Fireline classicia vai jotain muuta mallia?
Itse ainaki kehun Fireline crystalia.  Iskee silmää

Team Tunturi
m1kke
Vieras
« Vastaus #183 : 05.05.10 - klo:17:51 »

Ite olen tykästyny firelinen tracer braidiin .. nyt menee testiin whiplash ..
p3tunia
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #184 : 07.05.10 - klo:10:47 »

Kokemuksia eri kuiduista:
Rapalan joku ikivanha titaniumbraid: Oli käytössä monta vuotta sitten. Oli paksumpaa kuin mitä paketissa lupasi, pehmeää, meni lippoja heitellessä sotkuun.
Fireline smoke-värisenä(0,10 tai 0,12, en muista kumpi): hyvä, jämäkämpi siima, mutta rispaantui nopeasti ja sitten alkoivat katkeilemiset.
Spiderwire stealth vihreä(0,12): Pitkäheittoinen, paksuudessa paikkansapitävin, pehmeä... ei tainnut sopia haspeliini(cardinal 100u), kun teki solmuja heitellessä. Vetolujuus ei pitänyt paikkaansa: palomar-solmulla ei kestänyt luvattua(7,1kg) vaan poikki kun yritti nostaa 5 kg painoa ilmaan.
Sufix performance fuse, kirkkaan oranssi(0,12): Edullinen, todella jäykkä, sileä, näkyvä, äänekäs kelatessa. Käytössä ollut vasta yhden reissun, joten pitkäikäisyydestä en osaa sanoa. Ensimmäinen kohdalle osunut kuitu, joka piti vetolujuudessa lupauksensa: lupasi 4,5 kg, mutta kesti palomar solmulla nostaa tuon 5 kg, enempää en kokeillutkaan Hymyilee mutta paksumpaa kuin "samanpaksuinen" spiderwire. Mukavin tähänastisista kuiduista, pehmenee kuulemma käytössä, mikä on vain hyvä asia, koska on aluksi ERITTÄIN jäykkää.
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #185 : 07.05.10 - klo:13:44 »

Kokemuksia eri kuiduista:
Rapalan joku ikivanha titaniumbraid: Oli käytössä monta vuotta sitten. Oli paksumpaa kuin mitä paketissa lupasi, pehmeää, meni lippoja heitellessä sotkuun.
Fireline smoke-värisenä(0,10 tai 0,12, en muista kumpi): hyvä, jämäkämpi siima, mutta rispaantui nopeasti ja sitten alkoivat katkeilemiset.
Spiderwire stealth vihreä(0,12): Pitkäheittoinen, paksuudessa paikkansapitävin, pehmeä... ei tainnut sopia haspeliini(cardinal 100u), kun teki solmuja heitellessä. Vetolujuus ei pitänyt paikkaansa: palomar-solmulla ei kestänyt luvattua(7,1kg) vaan poikki kun yritti nostaa 5 kg painoa ilmaan.
Sufix performance fuse, kirkkaan oranssi(0,12): Edullinen, todella jäykkä, sileä, näkyvä, äänekäs kelatessa. Käytössä ollut vasta yhden reissun, joten pitkäikäisyydestä en osaa sanoa. Ensimmäinen kohdalle osunut kuitu, joka piti vetolujuudessa lupauksensa: lupasi 4,5 kg, mutta kesti palomar solmulla nostaa tuon 5 kg, enempää en kokeillutkaan Hymyilee mutta paksumpaa kuin "samanpaksuinen" spiderwire. Mukavin tähänastisista kuiduista, pehmenee kuulemma käytössä, mikä on vain hyvä asia, koska on aluksi ERITTÄIN jäykkää.

"Vetolujuus ei pitänyt paikkaansa: palomar-solmulla ei kestänyt luvattua(7,1kg) vaan poikki kun yritti nostaa 5 kg painoa ilmaan."

Eihän se vetolujuus nostolujuutta tarkotakaan, varmaan siimalla jonka vetolujuus on tyyliin 17,5kg voi nostaa 17,5kg rautamöntin ilmaan.

Itelläni tuo Fireline Smoke aineki pelittäny mainiosti, tälläkin hetkellä semmonen puolalla.
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #186 : 07.05.10 - klo:13:49 »

Itse ainaki kehun Fireline crystalia.  Iskee silmää
Mula itellä on ollu vissiin kaikki Fireline siimat,ei sentään kaikkina paksuuksina vaan väreinä, tuo chrystal ja Smoke on ne "vakiot" 0,25 tai 0,32mm, tuo 0,32mm nyt puolalla...
p3tunia
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #187 : 07.05.10 - klo:15:19 »

Täh? Onkohan minulla jääneet peruskouluaikoina fysiikantunnit käymättä, kun vetolujuus ei tarkoitakaan nostolujuutta? Kai tuo painovoima kuitenkin on pysynyt vakiona? Huh En minä sentään sitä painoa riuhtomalla ilmaan nostanut... Hymyilee Eli siis siima palomar-solmulla lukkoon, lukko painosta(5 litraa vettä muovikanisterissa) läpi takaisin siimaan kiinni(eli solmukohtaan ei kohdistu kuin ½ rasituksesta(?) ) yläpuolelle sama juttu(esim. pilkkivavan kahvan ympäri, kuten itse tein) ja varovaista nostoa, kunnes paino on ilmassa, jos ei nouse, ei kestä sitä viittä kiloa(?). Löytyy varmasti parempiakin keinoja testata, mutta tuollaisella kokeilin. Ei mitään vakavaa, anteeksi yhdyntäni pilkkuun Hymyilee ja epäselvä selitykseni aiemmassa viestissä.
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #188 : 07.05.10 - klo:16:03 »

Täh? Onkohan minulla jääneet peruskouluaikoina fysiikantunnit käymättä, kun vetolujuus ei tarkoitakaan nostolujuutta? Kai tuo painovoima kuitenkin on pysynyt vakiona? Huh En minä sentään sitä painoa riuhtomalla ilmaan nostanut... Hymyilee Eli siis siima palomar-solmulla lukkoon, lukko painosta(5 litraa vettä muovikanisterissa) läpi takaisin siimaan kiinni(eli solmukohtaan ei kohdistu kuin ½ rasituksesta(?) ) yläpuolelle sama juttu(esim. pilkkivavan kahvan ympäri, kuten itse tein) ja varovaista nostoa, kunnes paino on ilmassa, jos ei nouse, ei kestä sitä viittä kiloa(?). Löytyy varmasti parempiakin keinoja testata, mutta tuollaisella kokeilin. Ei mitään vakavaa, anteeksi yhdyntäni pilkkuun Hymyilee ja epäselvä selitykseni aiemmassa viestissä.

Jaa-a, paha sanoa... ohan siinäkin sitä nostoon kohdistuvaa voimaa, no mutta kuitenki, esimerkiks on ollu 7,9 kg monoa ja kun 2kg haukea sillä nostin 2m korkealta laiturilta niin metrin paikkeilla siima sano "naps". Eikä se hauki siima jätystellyt ym vaikuttavaa asiaa. Jäähän kaislaanki uistin vaikka ne ei paljoa paina, tai toi o huono ku ne on pohjas kiin, joku irtotukki vaik, yleensä 17,5kg Fireline puolalla niin sinne uistin jää vaikka tukki ei ole pohjamutiin jähmettyny ja ite tukki painaa vaikka 10kg, noh tulee siinäkin taas veden paino ja rasitus siitä. En nyt viiti alkaa fysiikan luentoa pitämää  Hymyilee leveästi
Barra
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #189 : 07.05.10 - klo:18:33 »

Hehee, fysiikkaa. Iskee silmää Itellä nää fysiikat painottuu vähän eri asioihin kuin siimoihin, mutta jos jotain koitan viritellä. Jos uusi siima pettää niin syy on luultavasti heikossa shokkikestävyydessä. Joissain siimoissahan vetolujuus on aivan älytön, ja kyn nyppäset vähän kovempaa jostain puskasta irti, niin tulee kunnon siiman pätkä päin naamaa... (offtopiciks menee, mut elkää ikinä kiskasko sitä siimaa itteenne kohti kun se on pajusa...) Mutta silloin kun uusi siima pettää ihan rauhallisessa vedossa, on siinä silloin jokin vika. Tuskin kannattaa silloin pistää ihan maanantai kappaleen piikkiin jos se katkeaa. Kannattaa joka tapauksessa kokeilla ihan uudelleen, mittauksessa saattoi käydä jokin kämmi, tai sitten siinä on vain se pieni virhe kuidussa. Jos se tekee sen joka kerta, on se luultavasti sekundaa.

Ja sitten, tuossa oli nähtävästi hiukan probleemia miten se kestävyys voidaan mitata koti oloissa. Tuo paino siiman päässä ja annetaan painovoiman hoitaa homma on ihan passeli. Kunhan tiedetään se punnuksen paino. Tuo kappaleen painohan (jolla sitä vetolujuuttu mitataan) on G=mg. Eli kappaleen massa kertaa putoamiskiihtyvyys. Siiman vetolujuudella ainakin pitäisi tarkoittaa sitä kuinka suuren voiman (G) se kestää kun siihen kohdistetaan kappaleen aiheuttama paino.

Juu, siinä olis sitten jotain. Toivottavasti joku ymmärtää jotain tosta, siitä on jotain apua ja mun fysiikan ope ei lue tota...

Dafag did I just said...
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #190 : 07.05.10 - klo:19:21 »

Hehee, fysiikkaa. Iskee silmää Itellä nää fysiikat painottuu vähän eri asioihin kuin siimoihin, mutta jos jotain koitan viritellä. Jos uusi siima pettää niin syy on luultavasti heikossa shokkikestävyydessä. Joissain siimoissahan vetolujuus on aivan älytön, ja kyn nyppäset vähän kovempaa jostain puskasta irti, niin tulee kunnon siiman pätkä päin naamaa... (offtopiciks menee, mut elkää ikinä kiskasko sitä siimaa itteenne kohti kun se on pajusa...) Mutta silloin kun uusi siima pettää ihan rauhallisessa vedossa, on siinä silloin jokin vika. Tuskin kannattaa silloin pistää ihan maanantai kappaleen piikkiin jos se katkeaa. Kannattaa joka tapauksessa kokeilla ihan uudelleen, mittauksessa saattoi käydä jokin kämmi, tai sitten siinä on vain se pieni virhe kuidussa. Jos se tekee sen joka kerta, on se luultavasti sekundaa.

Ja sitten, tuossa oli nähtävästi hiukan probleemia miten se kestävyys voidaan mitata koti oloissa. Tuo paino siiman päässä ja annetaan painovoiman hoitaa homma on ihan passeli. Kunhan tiedetään se punnuksen paino. Tuo kappaleen painohan (jolla sitä vetolujuuttu mitataan) on G=mg. Eli kappaleen massa kertaa putoamiskiihtyvyys. Siiman vetolujuudella ainakin pitäisi tarkoittaa sitä kuinka suuren voiman (G) se kestää kun siihen kohdistetaan kappaleen aiheuttama paino.

Juu, siinä olis sitten jotain. Toivottavasti joku ymmärtää jotain tosta, siitä on jotain apua ja mun fysiikan ope ei lue tota...

Niin mutta jos roikottaa siimassa painoa, joka on max vetolujuus, vaikka pari kiloa alle niin katkeaa se, oma Fireline on 0,32mm 23,5kg, laitan 20L vettä sankoon ja roikotan, tuskin kestää  Virnistää Virnistää

Ja spinflugassa on 31kg punottu, eipä sekään kestä roikottaa 30kg...
Barra
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #191 : 07.05.10 - klo:19:26 »

Kyl paketin mukaan pitäis kestää. Mut kylhän se terve järki on kans ihan hyödyllinen, jopa siimojen kanssa.
Penkku
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #192 : 18.06.10 - klo:11:52 »

Eli mitä siimaa käytät? itse käytän jotain sufixia ja ja climaxia. Molemmat kiertyneet joten ostin pari siima pakettia, olisi aikeissa vaihtaa  jossain vaiheessa. Ostin vetouisteluun Gamma 0.38 joka kestää 12 kg ja heittelyyn berkley trilene transoptic 0.30 joka kestää 8.5 tai 8.6 kg

tyyni ilta ja uistelua järvellä auringon laskun aikaan...
fisustaja92
*****

0
Poissa



Profiili WWW
« Vastaus #193 : 18.06.10 - klo:12:29 »

Taitaa olla vastaava aihe jo täällä...  Pyörittää silmiään
No nyt tossa heittopuolalla Fireline Smoke 0,32mm. Seuraavaks ostan varmaan 0,25mm Chrystalin.
Spinfluga puolalla 0,44mm joku kiinalainen punottu, tosi kestävää vaikka vetolujuus 31kg.
UL-setissä oli 0,08mm Chrystal, otin pois kun eipä oikeen hauille tuommonen lanka sovi  Iskee silmää
Mikzu
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #194 : 18.06.10 - klo:13:25 »

Täällä on se vastaava aihe siimoista ---> http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/heittokalastus/minkaelaista_siimaa_kaeytaet_heittokalastuksessa-t2088.0.html
Tagit: Siima Siimat 
Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 ... 27   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines