ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
Kelat, vavat ja siimat
Siimat
Siimat - Mitä siimaa käytät?
Äänestys
Kysymys:
Mitä siimaa käytät eniten?
Monofiilia
92 (30.8%)
Punottua
86 (28.8%)
Kuitua
121 (40.5%)
Äänestäjiä yhteensä: 263
Sivuja:
1
...
9
10
11
12
[
13
]
14
15
16
17
...
27
Siirry alas
Tulostusversio
Siimat - Mitä siimaa käytät?
(Luettu 228336 kertaa)
fisustaja92
0
Poissa
Vs: hyvät punotut siimat?
«
Vastaus #180 :
05.05.10 - klo:15:02 »
Huusin huuto.netistä Berkley Fireline Smoke 0,32mm kuitusiiman 15,50€ pari päivää sitten ja tänään se venas postilaatikossa
Kohta lähen koekäyttää sen (taino tarviiko Fireline enää koekäyttää, niin loistavaahan se on
)
Laitoksesta karannut rantahörhö.
DT-10
0
Poissa
Vs: hyvät punotut siimat?
«
Vastaus #181 :
05.05.10 - klo:17:20 »
Kehutteko te tässä tota Fireline classicia vai jotain muuta mallia?
Mäski
0
Poissa
Vs: hyvät punotut siimat?
«
Vastaus #182 :
05.05.10 - klo:17:48 »
Lainaus käyttäjältä: DT-10 - 05.05.10 - klo:17:20
Kehutteko te tässä tota Fireline classicia vai jotain muuta mallia?
Itse ainaki kehun Fireline crystalia.
Team Tunturi
m1kke
Vieras
Vs: hyvät punotut siimat?
«
Vastaus #183 :
05.05.10 - klo:17:51 »
Ite olen tykästyny firelinen tracer braidiin .. nyt menee testiin whiplash ..
p3tunia
0
Poissa
Vs: Punottu siima
«
Vastaus #184 :
07.05.10 - klo:10:47 »
Kokemuksia eri kuiduista:
Rapalan joku ikivanha titaniumbraid: Oli käytössä monta vuotta sitten. Oli paksumpaa kuin mitä paketissa lupasi, pehmeää, meni lippoja heitellessä sotkuun.
Fireline smoke-värisenä(0,10 tai 0,12, en muista kumpi): hyvä, jämäkämpi siima, mutta rispaantui nopeasti ja sitten alkoivat katkeilemiset.
Spiderwire stealth vihreä(0,12): Pitkäheittoinen, paksuudessa paikkansapitävin, pehmeä... ei tainnut sopia haspeliini(cardinal 100u), kun teki solmuja heitellessä. Vetolujuus ei pitänyt paikkaansa: palomar-solmulla ei kestänyt luvattua(7,1kg) vaan poikki kun yritti nostaa 5 kg painoa ilmaan.
Sufix performance fuse, kirkkaan oranssi(0,12): Edullinen, todella jäykkä, sileä, näkyvä, äänekäs kelatessa. Käytössä ollut vasta yhden reissun, joten pitkäikäisyydestä en osaa sanoa. Ensimmäinen kohdalle osunut kuitu, joka piti vetolujuudessa lupauksensa: lupasi 4,5 kg, mutta kesti palomar solmulla nostaa tuon 5 kg, enempää en kokeillutkaan
mutta paksumpaa kuin "samanpaksuinen" spiderwire. Mukavin tähänastisista kuiduista, pehmenee kuulemma käytössä, mikä on vain hyvä asia, koska on aluksi ERITTÄIN jäykkää.
fisustaja92
0
Poissa
Vs: Punottu siima
«
Vastaus #185 :
07.05.10 - klo:13:44 »
Lainaus käyttäjältä: p3tunia - 07.05.10 - klo:10:47
Kokemuksia eri kuiduista:
Rapalan joku ikivanha titaniumbraid: Oli käytössä monta vuotta sitten. Oli paksumpaa kuin mitä paketissa lupasi, pehmeää, meni lippoja heitellessä sotkuun.
Fireline smoke-värisenä(0,10 tai 0,12, en muista kumpi): hyvä, jämäkämpi siima, mutta rispaantui nopeasti ja sitten alkoivat katkeilemiset.
Spiderwire stealth vihreä(0,12): Pitkäheittoinen, paksuudessa paikkansapitävin, pehmeä... ei tainnut sopia haspeliini(cardinal 100u), kun teki solmuja heitellessä. Vetolujuus ei pitänyt paikkaansa: palomar-solmulla ei kestänyt luvattua(7,1kg) vaan poikki kun yritti nostaa 5 kg painoa ilmaan.
Sufix performance fuse, kirkkaan oranssi(0,12): Edullinen, todella jäykkä, sileä, näkyvä, äänekäs kelatessa. Käytössä ollut vasta yhden reissun, joten pitkäikäisyydestä en osaa sanoa. Ensimmäinen kohdalle osunut kuitu, joka piti vetolujuudessa lupauksensa: lupasi 4,5 kg, mutta kesti palomar solmulla nostaa tuon 5 kg, enempää en kokeillutkaan
mutta paksumpaa kuin "samanpaksuinen" spiderwire. Mukavin tähänastisista kuiduista, pehmenee kuulemma käytössä, mikä on vain hyvä asia, koska on aluksi ERITTÄIN jäykkää.
"Vetolujuus ei pitänyt paikkaansa: palomar-solmulla ei kestänyt luvattua(7,1kg) vaan poikki kun yritti nostaa 5 kg painoa ilmaan."
Eihän se vetolujuus nostolujuutta tarkotakaan, varmaan siimalla jonka vetolujuus on tyyliin 17,5kg voi nostaa 17,5kg rautamöntin ilmaan.
Itelläni tuo Fireline Smoke aineki pelittäny mainiosti, tälläkin hetkellä semmonen puolalla.
fisustaja92
0
Poissa
Vs: hyvät punotut siimat?
«
Vastaus #186 :
07.05.10 - klo:13:49 »
Lainaus käyttäjältä: Mäski - 05.05.10 - klo:17:48
Itse ainaki kehun Fireline crystalia.
Mula itellä on ollu vissiin kaikki Fireline siimat,ei sentään kaikkina paksuuksina vaan väreinä, tuo chrystal ja Smoke on ne "vakiot" 0,25 tai 0,32mm, tuo 0,32mm nyt puolalla...
p3tunia
0
Poissa
Vs: Punottu siima
«
Vastaus #187 :
07.05.10 - klo:15:19 »
Täh? Onkohan minulla jääneet peruskouluaikoina fysiikantunnit käymättä, kun vetolujuus ei tarkoitakaan nostolujuutta? Kai tuo painovoima kuitenkin on pysynyt vakiona?
En minä sentään sitä painoa riuhtomalla ilmaan nostanut...
Eli siis siima palomar-solmulla lukkoon, lukko painosta(5 litraa vettä muovikanisterissa) läpi takaisin siimaan kiinni(eli solmukohtaan ei kohdistu kuin ½ rasituksesta(?) ) yläpuolelle sama juttu(esim. pilkkivavan kahvan ympäri, kuten itse tein) ja varovaista nostoa, kunnes paino on ilmassa, jos ei nouse, ei kestä sitä viittä kiloa(?). Löytyy varmasti parempiakin keinoja testata, mutta tuollaisella kokeilin. Ei mitään vakavaa, anteeksi yhdyntäni pilkkuun
ja epäselvä selitykseni aiemmassa viestissä.
fisustaja92
0
Poissa
Vs: Punottu siima
«
Vastaus #188 :
07.05.10 - klo:16:03 »
Lainaus käyttäjältä: p3tunia - 07.05.10 - klo:15:19
Täh? Onkohan minulla jääneet peruskouluaikoina fysiikantunnit käymättä, kun vetolujuus ei tarkoitakaan nostolujuutta? Kai tuo painovoima kuitenkin on pysynyt vakiona?
En minä sentään sitä painoa riuhtomalla ilmaan nostanut...
Eli siis siima palomar-solmulla lukkoon, lukko painosta(5 litraa vettä muovikanisterissa) läpi takaisin siimaan kiinni(eli solmukohtaan ei kohdistu kuin ½ rasituksesta(?) ) yläpuolelle sama juttu(esim. pilkkivavan kahvan ympäri, kuten itse tein) ja varovaista nostoa, kunnes paino on ilmassa, jos ei nouse, ei kestä sitä viittä kiloa(?). Löytyy varmasti parempiakin keinoja testata, mutta tuollaisella kokeilin. Ei mitään vakavaa, anteeksi yhdyntäni pilkkuun
ja epäselvä selitykseni aiemmassa viestissä.
Jaa-a, paha sanoa... ohan siinäkin sitä nostoon kohdistuvaa voimaa, no mutta kuitenki, esimerkiks on ollu 7,9 kg monoa ja kun 2kg haukea sillä nostin 2m korkealta laiturilta niin metrin paikkeilla siima sano "naps". Eikä se hauki siima jätystellyt ym vaikuttavaa asiaa. Jäähän kaislaanki uistin vaikka ne ei paljoa paina, tai toi o huono ku ne on pohjas kiin, joku irtotukki vaik, yleensä 17,5kg Fireline puolalla niin sinne uistin jää vaikka tukki ei ole pohjamutiin jähmettyny ja ite tukki painaa vaikka 10kg, noh tulee siinäkin taas veden paino ja rasitus siitä. En nyt viiti alkaa fysiikan luentoa pitämää
Barra
0
Poissa
Vs: Punottu siima
«
Vastaus #189 :
07.05.10 - klo:18:33 »
Hehee, fysiikkaa.
Itellä nää fysiikat painottuu vähän eri asioihin kuin siimoihin, mutta jos jotain koitan viritellä. Jos uusi siima pettää niin syy on luultavasti heikossa shokkikestävyydessä. Joissain siimoissahan vetolujuus on aivan älytön, ja kyn nyppäset vähän kovempaa jostain puskasta irti, niin tulee kunnon siiman pätkä päin naamaa... (offtopiciks menee, mut elkää ikinä kiskasko sitä siimaa itteenne kohti kun se on pajusa...) Mutta silloin kun uusi siima pettää ihan rauhallisessa vedossa, on siinä silloin jokin vika. Tuskin kannattaa silloin pistää ihan maanantai kappaleen piikkiin jos se katkeaa. Kannattaa joka tapauksessa kokeilla ihan uudelleen, mittauksessa saattoi käydä jokin kämmi, tai sitten siinä on vain se pieni virhe kuidussa. Jos se tekee sen joka kerta, on se luultavasti sekundaa.
Ja sitten, tuossa oli nähtävästi hiukan probleemia miten se kestävyys voidaan mitata koti oloissa. Tuo paino siiman päässä ja annetaan painovoiman hoitaa homma on ihan passeli. Kunhan tiedetään se punnuksen paino. Tuo kappaleen painohan (jolla sitä vetolujuuttu mitataan) on G=mg. Eli kappaleen massa kertaa putoamiskiihtyvyys. Siiman vetolujuudella ainakin pitäisi tarkoittaa sitä kuinka suuren voiman (G) se kestää kun siihen kohdistetaan kappaleen aiheuttama paino.
Juu, siinä olis sitten jotain. Toivottavasti joku ymmärtää jotain tosta, siitä on jotain apua ja mun fysiikan ope ei lue tota...
Dafag did I just said...
fisustaja92
0
Poissa
Vs: Punottu siima
«
Vastaus #190 :
07.05.10 - klo:19:21 »
Lainaus käyttäjältä: Barra - 07.05.10 - klo:18:33
Hehee, fysiikkaa.
Itellä nää fysiikat painottuu vähän eri asioihin kuin siimoihin, mutta jos jotain koitan viritellä. Jos uusi siima pettää niin syy on luultavasti heikossa shokkikestävyydessä. Joissain siimoissahan vetolujuus on aivan älytön, ja kyn nyppäset vähän kovempaa jostain puskasta irti, niin tulee kunnon siiman pätkä päin naamaa... (offtopiciks menee, mut elkää ikinä kiskasko sitä siimaa itteenne kohti kun se on pajusa...) Mutta silloin kun uusi siima pettää ihan rauhallisessa vedossa, on siinä silloin jokin vika. Tuskin kannattaa silloin pistää ihan maanantai kappaleen piikkiin jos se katkeaa. Kannattaa joka tapauksessa kokeilla ihan uudelleen, mittauksessa saattoi käydä jokin kämmi, tai sitten siinä on vain se pieni virhe kuidussa. Jos se tekee sen joka kerta, on se luultavasti sekundaa.
Ja sitten, tuossa oli nähtävästi hiukan probleemia miten se kestävyys voidaan mitata koti oloissa. Tuo paino siiman päässä ja annetaan painovoiman hoitaa homma on ihan passeli. Kunhan tiedetään se punnuksen paino. Tuo kappaleen painohan (jolla sitä vetolujuuttu mitataan) on G=mg. Eli kappaleen massa kertaa putoamiskiihtyvyys. Siiman vetolujuudella ainakin pitäisi tarkoittaa sitä kuinka suuren voiman (G) se kestää kun siihen kohdistetaan kappaleen aiheuttama paino.
Juu, siinä olis sitten jotain. Toivottavasti joku ymmärtää jotain tosta, siitä on jotain apua ja mun fysiikan ope ei lue tota...
Niin mutta jos roikottaa siimassa painoa, joka on max vetolujuus, vaikka pari kiloa alle niin katkeaa se, oma Fireline on 0,32mm 23,5kg, laitan 20L vettä sankoon ja roikotan, tuskin kestää
Ja spinflugassa on 31kg punottu, eipä sekään kestä roikottaa 30kg...
Barra
0
Poissa
Vs: Punottu siima
«
Vastaus #191 :
07.05.10 - klo:19:26 »
Kyl paketin mukaan pitäis kestää. Mut kylhän se terve järki on kans ihan hyödyllinen, jopa siimojen kanssa.
Penkku
0
Poissa
Vs: Siimat - Mitä siimaa käytät?
«
Vastaus #192 :
18.06.10 - klo:11:52 »
Eli mitä siimaa käytät? itse käytän jotain sufixia ja ja climaxia. Molemmat kiertyneet joten ostin pari siima pakettia, olisi aikeissa vaihtaa jossain vaiheessa. Ostin vetouisteluun Gamma 0.38 joka kestää 12 kg ja heittelyyn berkley trilene transoptic 0.30 joka kestää 8.5 tai 8.6 kg
tyyni ilta ja uistelua järvellä auringon laskun aikaan...
fisustaja92
0
Poissa
Vs: Siimat - Mitä siimaa käytät?
«
Vastaus #193 :
18.06.10 - klo:12:29 »
Taitaa olla vastaava aihe jo täällä...
No nyt tossa heittopuolalla Fireline Smoke 0,32mm. Seuraavaks ostan varmaan 0,25mm Chrystalin.
Spinfluga puolalla 0,44mm joku kiinalainen punottu, tosi kestävää vaikka vetolujuus 31kg.
UL-setissä oli 0,08mm Chrystal, otin pois kun eipä oikeen hauille tuommonen lanka sovi
Mikzu
0
Poissa
Vs: Siimat - Mitä siimaa käytät?
«
Vastaus #194 :
18.06.10 - klo:13:25 »
Täällä on se vastaava aihe siimoista --->
http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/heittokalastus/minkaelaista_siimaa_kaeytaet_heittokalastuksessa-t2088.0.html
Tagit:
Siima
Siimat
Sivuja:
1
...
9
10
11
12
[
13
]
14
15
16
17
...
27
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu
-----------------------------
=> Yleistä keskustelua kalastuksesta
=> Vapaamuotoinen keskustelu
=> Kalastusaiheiset kilpailut
=> Ylläpito
-----------------------------
Kalastusmuodot
-----------------------------
=> Heittokalastus
=> Vetouistelu
=> Perhokalastus
=> Pilkintä
=> Pyydyskalastus
=> Onginta
=> Muut kalastusmuodot
-----------------------------
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
-----------------------------
=> Kelat, vavat ja siimat
===> Haspelit eli avokelat
===> Hyrräkelat ja umpikelat
===> Perhokelat
===> Haspelivavat
===> Hyrrävavat
===> Perhovavat ja perhosetit
===> Siimat
=> Uistimet, perhot ja pilkit
===> Vaaput
===> Lusikat
===> Lipat
===> Jerkit
===> Jigit
===> Perhot
===> Pilkit
=> Veneet, moottorit ja veneilytarvikkeet
=> Muut kalastustarvikkeet
-----------------------------
Kalastus alueet, kalapaikat ja vesistöt
-----------------------------
=> Lappi
=> Oulun lääni
=> Länsi-Suomi
=> Keski-Suomi
=> Itä-Suomi
=> Etelä-Suomi
=> Ulkomaat
-----------------------------
Kalastustiimit
-----------------------------
=> Tiimien keskustelualueet
===> Pohjolan-perhokalastajat
===> Team FisKarNa
===> Kuusamo Pro-Sport Fishing Team
===> Team JyPy-[FIN]
===> Hullut
===> Kivijärven Kalastajat
===> Serkkupoika kalastus
===> MKK
===> Jänkhäkoirat
===> Tormentor
===> Team Odin
===> Juha
===> Kalastuskolmio
===> Korpi
===> Etelä-karjalan kalatusteam
===> Team-> kainuun eräjormat HH
===> Team Äänekoski
===> Team Länä
===> Iikluuvin IFK
===> Huru-Ukot
===> Särkilahden Lahnat
===> Team Siimasotku
===> Team JVC
===> Erä Jorma Puukot
===> Puukko joket
===> Pullukat kalastajat
===> Kalajätkät
===> Fishing team
===> Fishing Team Luumäki
===> AJ Vetomiehet
===> Satakunnan kalaveikot
===> Team Finland
===> Countryfishers
===> Team RäiVapa
===> Team pöljäilijä kalastajat
===> Suomen perhokalastajat
===> Tampereen saalistajat
===> -LappijaWaappu-
===> Team Räpellys
===> Lakakelaajat
===> Löysiä siimoja
===> Salmon Finland
===> Loimijoki fishing club
===> Litsa Fishing
===> Jyväskylän Kalastus
===> Laju
===> Pro Hauki 99
===> Kristiinan kalamiehet
===> Vapaveikot
===> TePe
===> Taimen Super 99
===> Keski-Suomen Kalastajat
===> Heinola Fishing Team
===> Team UrbanFishing
===> Hollolan and lahden kalastajat
===> Hollola,s and lahti,s fishers team
===> Heinolan Luupäät
===> Hauki-miehet
===> Hauki-miehet69
===> Ahven-hauki
===> Predator
===> Niinisalo Pro Fishing NPF
===> Nyt Nappaa Piste Com
===> Rapula
===> Kalakamut
===> Toinen Halpa
===> Uudenkaupungin harppuunakalastajat
===> Pietarsaaren kalastajat
===> Alavus fishing team
===> Team Silakka
===> Team Hazardi
===> Vieheiden tekijät
===> Juku-vieheet
===> Suomalaiset Eränkäviät
===> Team-PadonKeisarit
===> Finland Fishers
===> Kotasen koskikalastajat
===> Palokan Isot Kalat Oy
===> Team Haukimiehet
===> Mursu Kalastajat
===> UrpoErämies Productions
===> Blue_Tm_fishers
===> AntiBite
===> Savon Saalistajat
===> Monitoimi kalastajat
===> Team Radansuu
===> Ramopunks
===> :KH-Tiimi:
===> Puolenhehtaarin metsä
===> KalaKopla
===> FC Hauki
===> Seinäjoen kalastajat
===> Muhoksen kalastajat
===> Youngmanfisherman
===> Luoto fishing croup
===> PRO GEAR
===> Tampereen kalastajat
===> Hämeenlinnan kala miehet
===> Kalamiehet 1000
===> team jiggarit
===> TeamLottaBete (TLB)
===> Pari kalastajaa
===> Suurkalastajat
===> Huom häkä
===> Jutin Jerzkan fisuretket
-----------------------------
Muut
-----------------------------
=> Kalastusartikkelit
=> Myydään
=> Ostetaan
=> Mainosilmoitukset
=> Tee-Se-Itse
=> Kalenteri
=> Testiosio
Ladataan...