Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 ... 19   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Avokelat

(Luettu 212918 kertaa)
lahna95
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #120 : 09.04.12 - klo:12:15 »

Voiko joku kertoa miksi isoille kaloille pitää olla iso kela? Mulla ei oikein mene jakeluun ku pääsääntöisesti numerot ku kasvaa, niin puolan koko kasvaa, jossain vaiheessa runkokin hiukan ja jarru ehkä siinä sivussa, vaan miksi kelaa valitessa mietitään minkä kokoista kalaa kalastetaan? Jokainen Suomen kala nousee ns. "UL-kelalla" ylös, jos omaa malttia.

Vai onko tämäkin niitä juttuja, että kaikki kalat pitää pystyä kelaamaan suoraan sisään sen kummemmin siimaa antamatta?


Kelan koko yleensä kasvaa kalan koon mukana, mutta tämä ei johdu siitä kalasta, vaan välineistä. Esimerkiksi jos tykkää käyttää suuria vieheitä, täytyy siiman olla melko köyttä. UL-kelalle ei mahdu 0.40 siimoja tarpeeksi, joten kelan täytyy kasvaa myös. Eli siinä suhteessa kela kasvaa kalan kanssa. Olen kyllä samaa mieltä, että isoja kaloja saa ylös myös pienillä keloilla jos vaan malttaa ottaa aikansa. Toisaalta jos kalastaa C&R periaattella, niin kala pitää nostaa ylös nopeasti ilman parin tunnin väsytyssessioita... Siksi myös kelassa täytyy olla voimaa ja riittävästi siimatilavuutta.

Christian
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #121 : 09.04.12 - klo:12:32 »

Voiko joku kertoa miksi isoille kaloille pitää olla iso kela? Mulla ei oikein mene jakeluun ku pääsääntöisesti numerot ku kasvaa, niin puolan koko kasvaa, jossain vaiheessa runkokin hiukan ja jarru ehkä siinä sivussa, vaan miksi kelaa valitessa mietitään minkä kokoista kalaa kalastetaan? Jokainen Suomen kala nousee ns. "UL-kelalla" ylös, jos omaa malttia.

Vai onko tämäkin niitä juttuja, että kaikki kalat pitää pystyä kelaamaan suoraan sisään sen kummemmin siimaa antamatta?

Toki kelojen eri koot ja mallit ovat osittain markkinointia. Lodaan enempi kysyntää luomalla tarve omistaa erityyppisiä keloja eri tarpeisiin. Toki Suomessa pärjää varsin hyvin yhdelläkin kelalla. Esim. laadukkaalla 2500 - 3000 kokoluokan yleiskelalla pärjää melkein melkein kaikissa tilanteissa jos nyt jätetään esim. Kojomon kalastus Tenolla tai jerkkaus 100gr+ vieheillä pois.

Itselleni oleellisia kysymyksiä on se, että
1. Soveltuuko kela käyttötarkoitukseen teknisesti. Esim. jerkkauksessa tarvitaan oikeasti enempi mekaanista kestoa ja esim. nopeaa välitystä. Näin ollen jerkkikäyttöön isompi matalaprofiilihyrrä on parempi kuin UL - avokela :-),

2. Mitä siimaa haluan käyttää, eli toisinsanoen kuinka iso pitää kelan (puolan) olla että siihen mahtuu yksi 120-130 m rulla sopivan paksuista siimaa. Toki voidaan riidellä siitä, että tarvitseeko nyt loppujen lopuksi hirveästi eripaksuisia siimoja.

Toki myös tuo pointti, minkä edellinen kirjoittaja nosti on totta. Hyvin kevyillä välineillä kalan väsyttely kestää liian kauan C&R - hommissa. Itse ajattelen kyllä tuota enempi pragmaattisesti. Oleellista on saada kala ylös nopeast siksi, että mitä kauemmin kestää niin sen suurempi senssi karkuutukseen.


"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle" (Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr)
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #122 : 09.04.12 - klo:13:54 »

Kelan koko yleensä kasvaa kalan koon mukana, mutta tämä ei johdu siitä kalasta, vaan välineistä. Esimerkiksi jos tykkää käyttää suuria vieheitä, täytyy siiman olla melko köyttä. UL-kelalle ei mahdu 0.40 siimoja tarpeeksi, joten kelan täytyy kasvaa myös. Eli siinä suhteessa kela kasvaa kalan kanssa. Olen kyllä samaa mieltä, että isoja kaloja saa ylös myös pienillä keloilla jos vaan malttaa ottaa aikansa. Toisaalta jos kalastaa C&R periaattella, niin kala pitää nostaa ylös nopeasti ilman parin tunnin väsytyssessioita... Siksi myös kelassa täytyy olla voimaa ja riittävästi siimatilavuutta.
Tähän kyllä täytyy se sanoa, että läheskään aina ei vieheen koko kasva kalan koon kanssa. Esimerkiksi jokeen noussut lohi. Sehän kun saattaa napata vaikkapa siihen ahvenrasian 1-koon Meppsiin. Toki, niinkuin sanoit, yleensä kalan koko kasvattaa vieheenkin kokoa. Ei kuitenkaan läheskään aina.

Ehkäpä osa syystä on vain pelko sen ison menettämisestä, siis varmaan päälle pelaaminen. Tokihan sen 15-kiloisen lohenkin saattaa hyvällä tuurilla saada UL-vehkeilläkin ylös, mutta itse en ainakaan haluaisi elämäni kala koukussa juoksuttaa ohutta siimaa loppuun. Entäpä mitä hyötyjä pieni kela tarjoaa, keveyttä kalastukseen? Mikä on syynä pienen kelan valintaan, jos isommallakin jaksaa kalastaa? Tosin niinkuin sanottu, "normi" kalojen (normikokoset hauki, ahven, kuha...) kanssa pärjää sillä pienemmälläkin kelalla, kunhan kela soveltuu käytettäviin viehisiin.
lahna95
*****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #123 : 09.04.12 - klo:14:06 »

Tähän kyllä täytyy se sanoa, että läheskään aina ei vieheen koko kasva kalan koon kanssa. Esimerkiksi jokeen noussut lohi. Sehän kun saattaa napata vaikkapa siihen ahvenrasian 1-koon Meppsiin. Toki, niinkuin sanoit, yleensä kalan koko kasvattaa vieheenkin kokoa. Ei kuitenkaan läheskään aina.


Totta, mutta usein kuitenkin vieheen kasvattaminen vaikuttaa myös saaliin kokoon hyvällä tavalla. Iskee silmää

Ja sitten vielä yksi pointti... Kun nämähän ovat makusasioita, jotkut pitävät kevyistä välineistä, kun taas osa haluaa pelata varman päälle. Toki UL-setillä kalastaminen on herkempää, mutta todella suuren kalan kanssa se on pelkkää tuuripeliä. Suuri lohi ei kauaa katsele maisemia jos välineissä ei riitä vääntöä.

Tietenkin taidon karttuessa voi keventää välineitään, mutta jos tuntuu, että haluaa saada kalat varmasti ylös niin kannattaa valita hieman suurempi kela ja paksumpi siima.
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #124 : 09.04.12 - klo:14:12 »

Tietenkin taidon karttuessa voi keventää välineitään, mutta jos tuntuu, että haluaa saada kalat varmasti ylös niin kannattaa valita hieman suurempi kela ja paksumpi siima.
Tuo oli tärkeä! Siis aloittelijana kannattaa valita alkuun ehkä hiukan varman päälle-vehkeet ja sitten kun taidot, tiedot ja kyky väsyttää kala paremmin kasvavat, voi vaihtaa kevyempiin.
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #125 : 09.04.12 - klo:19:26 »

UL-kelalle ei mahdu 0.40 siimoja tarpeeksi, joten kelan täytyy kasvaa myös.

Ei toki mahdu, vaan ostovaiheessa kannattaa miettiä meinaako kelassa käyttää esim. kuitua vai kaapelimonoa. Tuollainen jättipuola on vähän hukkaan heitetty ilo, jos pitää pohjasiimaks laittaa 100m tuhtia monoa ja siihen päälle se reilu 100m kuitua ku muuten ei tuu puola täyteen.


Toisaalta jos kalastaa C&R periaattella, niin kala pitää nostaa ylös nopeasti ilman parin tunnin väsytyssessioita... Siksi myös kelassa täytyy olla voimaa ja riittävästi siimatilavuutta.

Ainiin, unohtui tuo jalo kalastuksen muoto Iskee silmää Tosin mahtaa olla kalan leuat kovilla ku kiskotaan hampaat irvessä rantaan. Itellä ei oo tullu vielä kalaa vastaan joka vetäis alle 0,15mm kuidun poikki tai joka ei tulis rantaan ilman kahden tunnin väsytystä. Sitä isoa odotellessa Hymyilee


Tietenkin taidon karttuessa voi keventää välineitään, mutta jos tuntuu, että haluaa saada kalat varmasti ylös niin kannattaa valita hieman suurempi kela ja paksumpi siima.

Kuten yllä, pitää olla iso kala, että vetää siiman poikki. Ite ainakin teen satsin niin, että siiman vetolujuuden ei tarvi ylittää koko paketin heikointa lenkkiä. Olkoon se sitten leikari tai peruke. Pitää olla suht rouheet rojut joka välissä, että on perusteltua käyttää esim. 0,40mm kuitua Hymyilee Tai sitten se on vain makuasia. Niinku johonki siima topikkiin kirjoittelinkin, itellä ei kuulu repertuaariin tuo kilon haukipulikoiden heittely, joten ehkä siksi karsastan tuhteja siimoja / vehkeitä.

Ja makuasioitahan nämä ovat, ite kiistelen mielipideasioista kunnes tulee vastaan kala, joka olisi vaatinut kovemmat vehkeet Hymyilee
KKalapoika567
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #126 : 09.04.12 - klo:20:25 »

Totta, mutta usein kuitenkin vieheen kasvattaminen vaikuttaa myös saaliin kokoon hyvällä tavalla. Iskee silmää

Ja sitten vielä yksi pointti... Kun nämähän ovat makusasioita, jotkut pitävät kevyistä välineistä, kun taas osa haluaa pelata varman päälle. Toki UL-setillä kalastaminen on herkempää, mutta todella suuren kalan kanssa se on pelkkää tuuripeliä. Suuri lohi ei kauaa katsele maisemia jos välineissä ei riitä vääntöä.

Tietenkin taidon karttuessa voi keventää välineitään, mutta jos tuntuu, että haluaa saada kalat varmasti ylös niin kannattaa valita hieman suurempi kela ja paksumpi siima.
joo totta se on että alottelijan kannattaa alottaa suurinpiirtein keskiluokan vehkeistä koska viehe painon ylittäessä 40-50 grammaa niin kalastus alkaa olemaan jo hankalaa siinäkin suhteessa Hymyilee

UL-kalastus on tosiaan jo sitten kokeneempien hommaa. jo 2kg hauen väsytys on riskiä peliä jos kala on vähänkin virkeällä tuulella. saattaa olla että joutuu kahlaamaan rantaa pitkin syvemmälle itsekin kalanperään jos haluaa saada sen ylös vahingoitta Hymyilee Toki UL-kalastus tuo kyllä unohtumattomia elämyksiä vähän isompia kaloja väsytellessä jos kaikki sujuu hyvin Hymyilee leveästi

Jos uistimia ei jää pohjaan nii et saa kalaakaan!
peruke96
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #127 : 17.04.12 - klo:15:12 »

Voiko joku kertoa miksi isoille kaloille pitää olla iso kela? Mulla ei oikein mene jakeluun ku pääsääntöisesti numerot ku kasvaa, niin puolan koko kasvaa, jossain vaiheessa runkokin hiukan ja jarru ehkä siinä sivussa, vaan miksi kelaa valitessa mietitään minkä kokoista kalaa kalastetaan? Jokainen Suomen kala nousee ns. "UL-kelalla" ylös, jos omaa malttia.

Vai onko tämäkin niitä juttuja, että kaikki kalat pitää pystyä kelaamaan suoraan sisään sen kummemmin siimaa antamatta?

Yleensä kalusto valitaan ensisijaisesti käytettävän uistimen koon mukaan. Ei liene hirveän mielekästä heittää 100g jerkkiä ul-vavalla tai 3g pikkulippaa jerkkivavalla Cool

Vastuu on täysin lukijalla.
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #128 : 17.04.12 - klo:17:07 »

Yleensä kalusto valitaan ensisijaisesti käytettävän uistimen koon mukaan. Ei liene hirveän mielekästä heittää 100g jerkkiä ul-vavalla tai 3g pikkulippaa jerkkivavalla Cool

Luonnollisesti, mutta tuossa kyselinkin kelan koon vaikuttamista kalan kokoon, tai toisinpäin. Mutta ei sen väliksi Hymyilee

Ja omasta mielestä vavat on hyvinkin "alaspäin sopivia", eli pieni lippa lentää kyllä pitkällä (ja isommille vieheille tarkoitetulla) vavalla vallankin hyvin, kun taas toisinpäin on vähän epätoivoisempaa.. Mitä sitten tuolla mielekkyydellä tarkoitat, sitä että kuinka pitkälle saa heitettyä vai sitä, miten kiva ko. rensseliä on käsitellä.

Kelan koon vaikutusta kyselin vain näpäyttääkseni ja herättääkseni mietiskely itse kussakin Näyttää kieltä Eli 500e maksavalla 1000-luokan kelalla pärjää 10 kilosen jänkhäkoiran kanssa varmasti paremmin kuin 29e maksavan 4000-luokkaisen "hain kalastus kelan" kanssa. Ainakin menisin väkevästi näin väittämään.

Alkuperäiseen kysymykseen tulikin jo vastaus lähinnä tuon "vastaisku-sekunnissa haaviin-ylös-puntariin-kaverikuva-takas kasvamaan"-kalastuksen puolelta, mitä en ollut miettinyt. Silloin toki järeästä rensselistä on hyötyä ku ei lopu potku kesken ja onnistuu ripeämmin.
Puolustusministeri
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #129 : 18.04.12 - klo:16:16 »

Onko Abu Garcian 501ALB hyvä kela? Huomenna olisi Kuopion Honkkarin avajaisen ja tämä kela sattuu olemaan hyvässä tarjouksessa. Nopeasti vastauksia! Cool
Sohjokauha
Vieras
« Vastaus #130 : 18.04.12 - klo:17:07 »

Lainaus
Itseltä löytyy pari vuotta vanha Abu cardinal 501 alb muistaakseni tarkemmalta tyypiltään. Hintaa oli jotain 30-40e luokkaa. Oletin että sillä rahalla saa jo edes jotain järkevää, toisin kävi...

Eka kela oli hajalla jo ostovaiheessa, no sen sain vaihdettua heti uuteen. Toimiihan tuo kela nyt sinällään, mutta puutteitakin löytyy. Jarrusta loppuu teho varsin helposti, eikä tarvitse olla isokaan kala kesytettävänä. Kela nyt on muovia melkeinpä, joka puolelta ja sen kyllä sitten myös huomaa... Yhden kauden jälkeen joka puolella välystä joka suuntaan, vaikka oli vain jigikelana, eli käyttöä ei nyt kuitenkaan tullut mahdottomasti.

En kyllä enää toista kertaa sijoittaisi rahojani tämän mallisarjan tuotteisiin ainakaan. Ainakin keväällä näin vielä paikallisessa honkkarissa näitä hyllyssä, joten ilmeisesti edelleen myynnissä, ellei sitten malli ole muuttunut.

Eli tuossa naapuri foorumista lainaus.
Puolustusministeri
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #131 : 18.04.12 - klo:17:34 »

Taitaapa jäädä kela sinne kaupanhyllylle. Kauppa ilmoittaa kelan ovh:n olevan 120e... Järkyttynyt
Abu fisher
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #132 : 18.04.12 - klo:17:47 »

Itsella on AbuGarcia 503 albi ja todella tyytyväinen ollu ostokseeni, suosittelen! Hymyilee
Puolustusministeri
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #133 : 18.04.12 - klo:17:51 »

No, pitää tunnustella huomenna kelaa omissa käsissä ja päättää onko tämä "se oikea". Iskee silmää
rantarosvo
Vieras
« Vastaus #134 : 19.04.12 - klo:10:20 »

No, pitää tunnustella huomenna kelaa omissa käsissä ja päättää onko tämä "se oikea". Iskee silmää

Tuntuu varmasti noin kokeillen ihan ok:lta, ja on kyllä ihan passeli kela jos etsii kelaa "yhdeksi kesäksi" (kovalla käytöllä) Hymyilee

Itellä kans tuo 501albi ja niinku johonki topikkiin kirjoittelinkin, on "kulunut" ja vanhentunut aika nopeasti. Ollut siis käytössä yhden koko kesän ja toisen satunnaissa ja toiminut ihan passelisti, sanka toimii hyvin ja kelaus on ihan hyvällä tolalla kun olen huoltanut ja öljynnyt kelaa, vaan ei ihan vakuuttanut laatu noin yhden abun haspelin omistavaa. Enkä aio enää lanttejani abuun laittaa, ellen sitten hyrrää harkitse (jos silloinkaan).

Halvat on halpoja, mutta ollakseen tosiaan vajaan ~100e ovh:ltaan, niin ei tosiaan vakuuttanut. Siihen hintaan saanee parempaakin. Tuo tarjous on toisaalta sen verran hyvä, että melkein kannattaa ostaa, onpahan sitten varakela kun/jos alkaa keljuttamaan Iskee silmää Itellä ko. kela on nyt myynnissä, lähinnä tarpeettomana. Jos ei mee kaupan, niin jätän sen tosiaan varakelaks.

Tämä siis vain yhden käyttäjän yhden kelan kokemuksella, vaan ensivaikutelma on aika vahva, abu-miehiä vastaan ei oo mitään. (vaikka kuravehkeillä joutuvatkin kalastamaan Näyttää kieltä )
Tagit: Avokela 
Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 ... 19   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines