ETUSIVU
VIDEOT
KUVAT
KALAT
KALAPAIKAT
MÖKIT
UISTIMET
KESKUSTELU
KALASTAJAT
HAKU
Keskustelu
Ohjeet
Kalenteri
Kalastus keskustelu
Muut
Tee-Se-Itse
Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
Sivuja:
1
2
3
[
4
]
5
6
7
8
Siirry alas
Tulostusversio
Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
(Luettu 65868 kertaa)
JuhannusKala
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #45 :
26.12.11 - klo:20:05 »
Lainaus käyttäjältä: NonProkalastaja - 26.12.11 - klo:16:51
Tuolla kynäruiskulla saattaa tosiaan jäädä onnistumiset harvemmalle. Ja ei, se ei riitä että ajat vain vettä tai liuotinta läpi, sillä se kusee sinne pikkuosien keskelle aina hiukan maalihitusia, ja viimeistään 3-4 kerran jälkeen se on tukossa. Puhdista joka osa erikseen, joka kerran jälkeen tai se tukkiutuu. (itse aion ostaa metalliset tiivisteet).
Kiitokset taas!
Onko kovinkin iso homma ton ruiskun purkaminen ja pitääkö
kaikki
osat purkaa?
NonProkalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #46 :
26.12.11 - klo:20:26 »
Lainaus käyttäjältä: JuhannusKala - 26.12.11 - klo:20:05
Kiitokset taas!
Onko kovinkin iso homma ton ruiskun purkaminen ja pitääkö
kaikki
osat purkaa?
Kärjestä ensin ne kaksi mitkä lähtee sormin, sitten vielä se yksi mihin sitä minikiintoavainta käytetään ja puhdista vielä sitä kiinni jäävää kärkeäkin.
. Harmi kun se pitää niin tarkasti, vie älyttömästi aikaa tuo puhdistus joka kerta.
-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
JuhannusKala
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #47 :
26.12.11 - klo:22:53 »
Lainaus käyttäjältä: NonProkalastaja - 26.12.11 - klo:20:26
Kärjestä ensin ne kaksi mitkä lähtee sormin, sitten vielä se yksi mihin sitä minikiintoavainta käytetään ja puhdista vielä sitä kiinni jäävää kärkeäkin.
. Harmi kun se pitää niin tarkasti, vie älyttömästi aikaa tuo puhdistus joka kerta.
Selvä, näinhän se on.
Onnistuiskohan lie niin, että vasta maalaussession lopussa puhistais tuolla tavalla ja maalien vaihdoissa luiruttais sitä vettä/ohennetta? Sitte jos ois kriittisen pitkiä maalaussessioita, niin joutuis tietenkin välillä väliinkin tekemään tuommosen "kunnon" puhdistuksen.
NonProkalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #48 :
26.12.11 - klo:23:52 »
Lainaus käyttäjältä: JuhannusKala - 26.12.11 - klo:22:53
Selvä, näinhän se on.
Onnistuiskohan lie niin, että vasta maalaussession lopussa puhistais tuolla tavalla ja maalien vaihdoissa luiruttais sitä vettä/ohennetta? Sitte jos ois kriittisen pitkiä maalaussessioita, niin joutuis tietenkin välillä väliinkin tekemään tuommosen "kunnon" puhdistuksen.
Aina maalaussessioiden lopussa, ja aja vähän vettä/ohennetta siitä läpi kun vaihdat maalia. Sitä saakin ajaa ainakin minulla yllättävän paljon ennen kuin se puhdistuu. Ja varo liian paksuja maaleja, mitä on todella vaikea välttää kun itselläni ei ainakaan riitä kärsivällisyys yli kymmeneen saman maalin kerrokseen, että se jotain peittääkin se maali.
JuhannusKala
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #49 :
27.12.11 - klo:11:06 »
Lainaus käyttäjältä: NonProkalastaja - 26.12.11 - klo:23:52
Aina maalaussessioiden lopussa, ja aja vähän vettä/ohennetta siitä läpi kun vaihdat maalia. Sitä saakin ajaa ainakin minulla yllättävän paljon ennen kuin se puhdistuu. Ja varo liian paksuja maaleja, mitä on todella vaikea välttää kun itselläni ei ainakaan riitä kärsivällisyys yli kymmeneen saman maalin kerrokseen, että se jotain peittääkin se maali.
Joo. Kiitokset avuista, enköhän mä nyt pääse alkuun!
JuhannusKala
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #50 :
31.12.11 - klo:15:10 »
Enpä oo vielä saanu pohjalakatuksikaan vaaputtimia, koska probionaatti ei ole vieläkään sulanut kokonaan. Vähintään kolme viikkoa ne on jo ollu sulamassa ja noin puoltoista viikkoa on ollu saman kokonen "mälli" siellä pohjalla.
Silloin kun olen kerennyt, olen käyny kääntelemässä ym, mutta ei. Pitääkö vain odottaa, vai olisiko mahdollista ettei Pakcemin tinneriin yksinkertaisesti liukenen enempää, koska aika randomilla tuli Probirakeita heitettyä?
NonProkalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #51 :
31.12.11 - klo:15:29 »
Lainaus käyttäjältä: JuhannusKala - 31.12.11 - klo:15:10
Enpä oo vielä saanu pohjalakatuksikaan vaaputtimia, koska probionaatti ei ole vieläkään sulanut kokonaan. Vähintään kolme viikkoa ne on jo ollu sulamassa ja noin puoltoista viikkoa on ollu saman kokonen "mälli" siellä pohjalla.
Silloin kun olen kerennyt, olen käyny kääntelemässä ym, mutta ei. Pitääkö vain odottaa, vai olisiko mahdollista ettei Pakcemin tinneriin yksinkertaisesti liukenen enempää, koska aika randomilla tuli Probirakeita heitettyä?
Joo tuskin niitä sinne ihan loputtomiin liukenee. Mikäli haluat enemmän liuotetuksi niitä niin osta tinnerin tilalle purkki "liuotin 8"
theKalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #52 :
05.01.12 - klo:16:23 »
Joku viisaampi kertokaa hengityssuojaimista. Ite sain sellasen käsityksen että p3 luokka suodattaa maalihiukkaset ja sitten pitäis vissii olla liuottimille a1 tai a2?? mites tämmönen yhdistelmä toimis?:
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/suojaimet-ja-tyovaatteet/henkilosuojaimet/climax-a1-puolinaamari-kaksi-suodatinta/p/133168/
ja siihen sitte tämmöset suodattimet:
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/suojaimet-ja-tyovaatteet/henkilosuojaimet/climax-a1p3-yhdistelmasuodatinpari/p/184503/
kertokaa myös millaset itellänne on ja pistäkää linkkiä mistä vois sitten saada oikeanlaisen?
"SE ON ISO!...se on...se on...pohjassa prkl!"
Asioiden kertomatta jättäminen ei ole valehtelua!
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #53 :
05.01.12 - klo:17:02 »
Lainaus käyttäjältä: NonProkalastaja - 31.12.11 - klo:15:29
Mikäli haluat enemmän liuotetuksi niitä niin osta tinnerin tilalle purkki "liuotin 8"
En välttämättä yhdy ajatukseen ilman lisätietoja. Tuolle ei taida olla minkäänlaisia perusteluja, mutta jos on niin kerro. Tarvittaessa voin perustella tämän mielipiteeni.
NonProkalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #54 :
05.01.12 - klo:18:58 »
Lainaus käyttäjältä: Satunnaiskalastaja - 05.01.12 - klo:17:02
En välttämättä yhdy ajatukseen ilman lisätietoja. Tuolle ei taida olla minkäänlaisia perusteluja, mutta jos on niin kerro. Tarvittaessa voin perustella tämän mielipiteeni.
Eipä muita perusteita kuin että se on cab-maalien kanssa yhteensopiva ja uskoisin olevan hieman tinneriä tehokkaampi liuotin.
perttilee
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #55 :
05.01.12 - klo:21:24 »
Tuosta Honkkarin mallista, jos käyttää silmälaseja, niin saisi olla sirompi puolimaski, jotta rillitkin sopii messiin!
theKalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #56 :
05.01.12 - klo:21:54 »
Lainaus käyttäjältä: perttilee - 05.01.12 - klo:21:24
Tuosta Honkkarin mallista, jos käyttää silmälaseja, niin saisi olla sirompi puolimaski, jotta rillitkin sopii messiin!
Ite nyt en ainakaan tällä hetkellä silmälaseja käytä joten sen ei pitäis olla ongelma. Mutta mites noi suodattimet.Onko oikea luokka vaikka tuo A1P3 vai ei? ja jos ei niin mikä olisi? kiitos jo etukäteen!
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #57 :
05.01.12 - klo:23:05 »
Lainaus käyttäjältä: NonProkalastaja - 05.01.12 - klo:18:58
Eipä muita perusteita kuin että se on cab-maalien kanssa yhteensopiva ja uskoisin olevan hieman tinneriä tehokkaampi liuotin.
Ehdin jo toivoa että nyt kuulee jotain propionaatin liukenemisesta.
Selvitänpä tässä hieman perusteita. Nyt siis puhutaan selluloosa-asetaatti-propionaatin liukenemista. Vaikka ohenne 8 on CAB-maaleille suositeltu ohenne (samalta valmistajalta), niin tällä asialla ei ole mitään tekemistä propionaatin liukenemisen kanssa. Sanonnassa "tinneriä tehokkaampi liuotin" ei taas ole mitään mieltä siksi, että tinneri on yleisnimitys tekniselle liuottimelle. eikä sillä täten ole mitään tiettyä koostumusta, vaan joka valmistajalla on omansa. Perusaineina yleensä asetoni, ksyleeni ja tolueeni. Esim. Mastonin tinneripurkissa lukee että
sisältää ksyleeniä
(ei mainita muuta), ja Pakcemin purkissa
sisältää tolueenia
. Täysin eri aineita siis, jolloin tuntuisi luonnolliselta että myös propionaatin liuottamiskyky on erilainen.
Maaliohenteissa tarvitaan vain
riittävä
liuottamiskyky, niiden ei välttämättä tarvitse olla superliuottimia. Ohenteet ovatkin tyypillisesti sekoituksia, joilla myös parannetaan levitys- ja tarttuvuus- y.m. ominaisuuksia. Vaikka asetoni on hyvä liuotin, se ei oikein toimi sellaisenaan ruiskumaaleissa, koska se osin haihtuu jo ilmassa => pölyää. Lakkavalmisteella on pitkä liuta erilaisia ohenteita eri tarkoituksiin, vaikuttavat olevan perehtyneet asiaan. Ohenne 8 sisältää (jos muistiinpanoni ovat oikein) tilavuusjärjestyksessä Tolueeniä (39%), ksyleeniä (eri isomeerien seos), asetonia, n-Butyyliasetaattia ja jotakin metoksi-propanolia (9%).
En kutenkaan tiedä miten propionaatti liukenee eri liuottimiin tai niiden seoksiin, joten asiaa jää auki.
Satunnaiskalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #58 :
05.01.12 - klo:23:18 »
Niin tuosta edellisestä tuli vielä mieleen että jos näistä perusliuottimista sekoittaa mahdollisimman lähellä ohenne 8:aa olevan seoksen, niin se tehdään karkeasti näin:
Puolet tolueenia, kolmannes ksyleeniä ja viidennes asetonia. Käsittääkseni litrassa ohenne 8:aa on tätä seosta noin 81%, loppu on asetaattia ja propanolia.
NonProkalastaja
0
Poissa
Vs: Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat
«
Vastaus #59 :
05.01.12 - klo:23:31 »
Lainaus käyttäjältä: Satunnaiskalastaja - 05.01.12 - klo:23:05
Ehdin jo toivoa että nyt kuulee jotain propionaatin liukenemisesta.
Selvitänpä tässä hieman perusteita. Nyt siis puhutaan selluloosa-asetaatti-propionaatin liukenemista. Vaikka ohenne 8 on CAB-maaleille suositeltu ohenne (samalta valmistajalta), niin tällä asialla ei ole mitään tekemistä propionaatin liukenemisen kanssa. Sanonnassa "tinneriä tehokkaampi liuotin" ei taas ole mitään mieltä siksi, että tinneri on yleisnimitys tekniselle liuottimelle. eikä sillä täten ole mitään tiettyä koostumusta, vaan joka valmistajalla on omansa. Perusaineina yleensä asetoni, ksyleeni ja tolueeni. Esim. Mastonin tinneripurkissa lukee että
sisältää ksyleeniä
(ei mainita muuta), ja Pakcemin purkissa
sisältää tolueenia
. Täysin eri aineita siis, jolloin tuntuisi luonnolliselta että myös propionaatin liuottamiskyky on erilainen.
Maaliohenteissa tarvitaan vain
riittävä
liuottamiskyky, niiden ei välttämättä tarvitse olla superliuottimia. Ohenteet ovatkin tyypillisesti sekoituksia, joilla myös parannetaan levitys- ja tarttuvuus- y.m. ominaisuuksia. Vaikka asetoni on hyvä liuotin, se ei oikein toimi sellaisenaan ruiskumaaleissa, koska se osin haihtuu jo ilmassa => pölyää. Lakkavalmisteella on pitkä liuta erilaisia ohenteita eri tarkoituksiin, vaikuttavat olevan perehtyneet asiaan. Ohenne 8 sisältää (jos muistiinpanoni ovat oikein) tilavuusjärjestyksessä Tolueeniä (39%), ksyleeniä (eri isomeerien seos), asetonia, n-Butyyliasetaattia ja jotakin metoksi-propanolia (9%).
En kutenkaan tiedä miten propionaatti liukenee eri liuottimiin tai niiden seoksiin, joten asiaa jää auki.
Anteeksi harhaan johtaneesta kommentista. Tuossa korjausta:
Maalinpoisto/liuotusaineena normaalia "taloustärpättiä" vahvempaa. Meni hätäiseen kirjoitellessa aika lailla roimasti väärin. Pahoitteluni
Sivuja:
1
2
3
[
4
]
5
6
7
8
Siirry ylös
Tulostusversio
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Yleinen keskustelu
-----------------------------
=> Yleistä keskustelua kalastuksesta
=> Vapaamuotoinen keskustelu
=> Kalastusaiheiset kilpailut
=> Ylläpito
-----------------------------
Kalastusmuodot
-----------------------------
=> Heittokalastus
=> Vetouistelu
=> Perhokalastus
=> Pilkintä
=> Pyydyskalastus
=> Onginta
=> Muut kalastusmuodot
-----------------------------
Kalastusvälineet ja kalastustarvikkeet
-----------------------------
=> Kelat, vavat ja siimat
===> Haspelit eli avokelat
===> Hyrräkelat ja umpikelat
===> Perhokelat
===> Haspelivavat
===> Hyrrävavat
===> Perhovavat ja perhosetit
===> Siimat
=> Uistimet, perhot ja pilkit
===> Vaaput
===> Lusikat
===> Lipat
===> Jerkit
===> Jigit
===> Perhot
===> Pilkit
=> Veneet, moottorit ja veneilytarvikkeet
=> Muut kalastustarvikkeet
-----------------------------
Kalastus alueet, kalapaikat ja vesistöt
-----------------------------
=> Lappi
=> Oulun lääni
=> Länsi-Suomi
=> Keski-Suomi
=> Itä-Suomi
=> Etelä-Suomi
=> Ulkomaat
-----------------------------
Kalastustiimit
-----------------------------
=> Tiimien keskustelualueet
===> Pohjolan-perhokalastajat
===> Team FisKarNa
===> Kuusamo Pro-Sport Fishing Team
===> Team JyPy-[FIN]
===> Hullut
===> Kivijärven Kalastajat
===> Serkkupoika kalastus
===> MKK
===> Jänkhäkoirat
===> Tormentor
===> Team Odin
===> Juha
===> Kalastuskolmio
===> Korpi
===> Etelä-karjalan kalatusteam
===> Team-> kainuun eräjormat HH
===> Team Äänekoski
===> Team Länä
===> Iikluuvin IFK
===> Huru-Ukot
===> Särkilahden Lahnat
===> Team Siimasotku
===> Team JVC
===> Erä Jorma Puukot
===> Puukko joket
===> Pullukat kalastajat
===> Kalajätkät
===> Fishing team
===> Fishing Team Luumäki
===> AJ Vetomiehet
===> Satakunnan kalaveikot
===> Team Finland
===> Countryfishers
===> Team RäiVapa
===> Team pöljäilijä kalastajat
===> Suomen perhokalastajat
===> Tampereen saalistajat
===> -LappijaWaappu-
===> Team Räpellys
===> Lakakelaajat
===> Löysiä siimoja
===> Salmon Finland
===> Loimijoki fishing club
===> Litsa Fishing
===> Jyväskylän Kalastus
===> Laju
===> Pro Hauki 99
===> Kristiinan kalamiehet
===> Vapaveikot
===> TePe
===> Taimen Super 99
===> Keski-Suomen Kalastajat
===> Heinola Fishing Team
===> Team UrbanFishing
===> Hollolan and lahden kalastajat
===> Hollola,s and lahti,s fishers team
===> Heinolan Luupäät
===> Hauki-miehet
===> Hauki-miehet69
===> Ahven-hauki
===> Predator
===> Niinisalo Pro Fishing NPF
===> Nyt Nappaa Piste Com
===> Rapula
===> Kalakamut
===> Toinen Halpa
===> Uudenkaupungin harppuunakalastajat
===> Pietarsaaren kalastajat
===> Alavus fishing team
===> Team Silakka
===> Team Hazardi
===> Vieheiden tekijät
===> Juku-vieheet
===> Suomalaiset Eränkäviät
===> Team-PadonKeisarit
===> Finland Fishers
===> Kotasen koskikalastajat
===> Palokan Isot Kalat Oy
===> Team Haukimiehet
===> Mursu Kalastajat
===> UrpoErämies Productions
===> Blue_Tm_fishers
===> AntiBite
===> Savon Saalistajat
===> Monitoimi kalastajat
===> Team Radansuu
===> Ramopunks
===> :KH-Tiimi:
===> Puolenhehtaarin metsä
===> KalaKopla
===> FC Hauki
===> Seinäjoen kalastajat
===> Muhoksen kalastajat
===> Youngmanfisherman
===> Luoto fishing croup
===> PRO GEAR
===> Tampereen kalastajat
===> Hämeenlinnan kala miehet
===> Kalamiehet 1000
===> team jiggarit
===> TeamLottaBete (TLB)
===> Pari kalastajaa
===> Suurkalastajat
===> Huom häkä
===> Jutin Jerzkan fisuretket
-----------------------------
Muut
-----------------------------
=> Kalastusartikkelit
=> Myydään
=> Ostetaan
=> Mainosilmoitukset
=> Tee-Se-Itse
=> Kalenteri
=> Testiosio
Ladataan...