Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat

(Luettu 65897 kertaa)
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #45 : 26.12.11 - klo:20:05 »

Tuolla kynäruiskulla saattaa tosiaan jäädä onnistumiset harvemmalle. Ja ei, se ei riitä että ajat vain vettä tai liuotinta läpi, sillä se kusee sinne pikkuosien keskelle aina hiukan maalihitusia, ja viimeistään 3-4 kerran jälkeen se on tukossa. Puhdista joka osa erikseen, joka kerran jälkeen tai se tukkiutuu. (itse aion ostaa metalliset tiivisteet). Pyörittää silmiään
Kiitokset taas! Hymyilee Onko kovinkin iso homma ton ruiskun purkaminen ja pitääkö kaikki osat purkaa? Huh
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #46 : 26.12.11 - klo:20:26 »

Kiitokset taas! Hymyilee Onko kovinkin iso homma ton ruiskun purkaminen ja pitääkö kaikki osat purkaa? Huh

Kärjestä ensin ne kaksi mitkä lähtee sormin, sitten vielä se yksi mihin sitä minikiintoavainta käytetään ja puhdista vielä sitä kiinni jäävää kärkeäkin.  Pyörittää silmiään. Harmi kun se pitää niin tarkasti, vie älyttömästi aikaa tuo puhdistus joka kerta.  Surullinen

-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #47 : 26.12.11 - klo:22:53 »

Kärjestä ensin ne kaksi mitkä lähtee sormin, sitten vielä se yksi mihin sitä minikiintoavainta käytetään ja puhdista vielä sitä kiinni jäävää kärkeäkin.  Pyörittää silmiään. Harmi kun se pitää niin tarkasti, vie älyttömästi aikaa tuo puhdistus joka kerta.  Surullinen
Selvä, näinhän se on. Surullinen Onnistuiskohan lie niin, että vasta maalaussession lopussa puhistais tuolla tavalla ja maalien vaihdoissa luiruttais sitä vettä/ohennetta? Sitte jos ois kriittisen pitkiä maalaussessioita, niin joutuis tietenkin välillä väliinkin tekemään tuommosen "kunnon" puhdistuksen.
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #48 : 26.12.11 - klo:23:52 »

Selvä, näinhän se on. Surullinen Onnistuiskohan lie niin, että vasta maalaussession lopussa puhistais tuolla tavalla ja maalien vaihdoissa luiruttais sitä vettä/ohennetta? Sitte jos ois kriittisen pitkiä maalaussessioita, niin joutuis tietenkin välillä väliinkin tekemään tuommosen "kunnon" puhdistuksen.

Aina maalaussessioiden lopussa, ja aja vähän vettä/ohennetta siitä läpi kun vaihdat maalia. Sitä saakin ajaa ainakin minulla yllättävän paljon ennen kuin se puhdistuu. Ja varo liian paksuja maaleja, mitä on todella vaikea välttää kun itselläni ei ainakaan riitä kärsivällisyys yli kymmeneen saman maalin kerrokseen, että se jotain peittääkin se maali. Virnistää
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #49 : 27.12.11 - klo:11:06 »

Aina maalaussessioiden lopussa, ja aja vähän vettä/ohennetta siitä läpi kun vaihdat maalia. Sitä saakin ajaa ainakin minulla yllättävän paljon ennen kuin se puhdistuu. Ja varo liian paksuja maaleja, mitä on todella vaikea välttää kun itselläni ei ainakaan riitä kärsivällisyys yli kymmeneen saman maalin kerrokseen, että se jotain peittääkin se maali. Virnistää
Joo. Kiitokset avuista, enköhän mä nyt pääse alkuun! Hymyilee
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #50 : 31.12.11 - klo:15:10 »

Enpä oo vielä saanu pohjalakatuksikaan vaaputtimia, koska probionaatti ei ole vieläkään sulanut kokonaan. Vähintään kolme viikkoa ne on jo ollu sulamassa ja noin puoltoista viikkoa on ollu saman kokonen "mälli" siellä pohjalla. Huh Silloin kun olen kerennyt, olen käyny kääntelemässä ym, mutta ei. Pitääkö vain odottaa, vai olisiko mahdollista ettei Pakcemin tinneriin yksinkertaisesti liukenen enempää, koska aika randomilla tuli Probirakeita heitettyä?
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #51 : 31.12.11 - klo:15:29 »

Enpä oo vielä saanu pohjalakatuksikaan vaaputtimia, koska probionaatti ei ole vieläkään sulanut kokonaan. Vähintään kolme viikkoa ne on jo ollu sulamassa ja noin puoltoista viikkoa on ollu saman kokonen "mälli" siellä pohjalla. Huh Silloin kun olen kerennyt, olen käyny kääntelemässä ym, mutta ei. Pitääkö vain odottaa, vai olisiko mahdollista ettei Pakcemin tinneriin yksinkertaisesti liukenen enempää, koska aika randomilla tuli Probirakeita heitettyä?

Joo tuskin niitä sinne ihan loputtomiin liukenee. Mikäli haluat enemmän liuotetuksi niitä niin osta tinnerin tilalle purkki "liuotin 8"
theKalastaja
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #52 : 05.01.12 - klo:16:23 »

Joku viisaampi kertokaa hengityssuojaimista. Ite sain sellasen käsityksen että p3 luokka suodattaa maalihiukkaset ja sitten pitäis vissii olla liuottimille a1 tai a2?? mites tämmönen yhdistelmä toimis?:

http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/suojaimet-ja-tyovaatteet/henkilosuojaimet/climax-a1-puolinaamari-kaksi-suodatinta/p/133168/

ja siihen sitte tämmöset suodattimet:

http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/suojaimet-ja-tyovaatteet/henkilosuojaimet/climax-a1p3-yhdistelmasuodatinpari/p/184503/


kertokaa myös millaset itellänne on ja pistäkää linkkiä mistä vois sitten saada oikeanlaisen?

"SE ON ISO!...se on...se on...pohjassa prkl!"
Asioiden kertomatta jättäminen ei ole valehtelua!
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #53 : 05.01.12 - klo:17:02 »

Mikäli haluat enemmän liuotetuksi niitä niin osta tinnerin tilalle purkki "liuotin 8"

En välttämättä yhdy ajatukseen ilman lisätietoja. Tuolle ei taida olla minkäänlaisia perusteluja, mutta jos on niin kerro. Tarvittaessa voin perustella tämän mielipiteeni.
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #54 : 05.01.12 - klo:18:58 »

En välttämättä yhdy ajatukseen ilman lisätietoja. Tuolle ei taida olla minkäänlaisia perusteluja, mutta jos on niin kerro. Tarvittaessa voin perustella tämän mielipiteeni.

Eipä muita perusteita kuin että se on cab-maalien kanssa yhteensopiva ja uskoisin olevan hieman tinneriä tehokkaampi liuotin.
perttilee
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #55 : 05.01.12 - klo:21:24 »

Tuosta Honkkarin mallista, jos käyttää silmälaseja, niin saisi olla sirompi puolimaski, jotta rillitkin sopii messiin! Hymyilee
theKalastaja
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #56 : 05.01.12 - klo:21:54 »

Tuosta Honkkarin mallista, jos käyttää silmälaseja, niin saisi olla sirompi puolimaski, jotta rillitkin sopii messiin! Hymyilee


Ite nyt en ainakaan tällä hetkellä silmälaseja käytä joten sen ei pitäis olla ongelma. Mutta mites noi suodattimet.Onko oikea luokka vaikka tuo A1P3 vai ei? ja jos ei niin mikä olisi? kiitos jo etukäteen! Hymyilee
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #57 : 05.01.12 - klo:23:05 »

Eipä muita perusteita kuin että se on cab-maalien kanssa yhteensopiva ja uskoisin olevan hieman tinneriä tehokkaampi liuotin.

Ehdin jo toivoa että nyt kuulee jotain propionaatin liukenemisesta.
Selvitänpä tässä hieman perusteita. Nyt siis puhutaan selluloosa-asetaatti-propionaatin liukenemista. Vaikka ohenne 8 on CAB-maaleille suositeltu ohenne (samalta valmistajalta), niin tällä asialla ei ole mitään tekemistä propionaatin liukenemisen kanssa. Sanonnassa "tinneriä tehokkaampi liuotin" ei taas ole mitään mieltä siksi, että tinneri on yleisnimitys tekniselle liuottimelle. eikä sillä täten ole mitään tiettyä koostumusta, vaan joka valmistajalla on omansa. Perusaineina yleensä asetoni, ksyleeni ja tolueeni. Esim. Mastonin tinneripurkissa lukee että sisältää ksyleeniä (ei mainita muuta), ja Pakcemin purkissa sisältää tolueenia. Täysin eri aineita siis, jolloin tuntuisi luonnolliselta että myös propionaatin liuottamiskyky on erilainen.
Maaliohenteissa tarvitaan vain riittävä liuottamiskyky, niiden ei välttämättä tarvitse olla superliuottimia. Ohenteet ovatkin tyypillisesti sekoituksia, joilla myös parannetaan levitys- ja tarttuvuus- y.m. ominaisuuksia. Vaikka asetoni on hyvä liuotin, se ei oikein toimi sellaisenaan ruiskumaaleissa, koska se osin haihtuu jo ilmassa => pölyää. Lakkavalmisteella on pitkä liuta erilaisia ohenteita eri tarkoituksiin, vaikuttavat olevan perehtyneet asiaan. Ohenne 8 sisältää (jos muistiinpanoni ovat oikein) tilavuusjärjestyksessä Tolueeniä (39%), ksyleeniä (eri isomeerien seos), asetonia, n-Butyyliasetaattia ja jotakin metoksi-propanolia (9%).
En kutenkaan tiedä miten propionaatti liukenee eri liuottimiin tai niiden seoksiin, joten asiaa jää auki.
Satunnaiskalastaja
****

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #58 : 05.01.12 - klo:23:18 »

Niin tuosta edellisestä tuli vielä mieleen että jos näistä perusliuottimista sekoittaa mahdollisimman lähellä ohenne 8:aa olevan seoksen, niin se tehdään karkeasti näin:
Puolet tolueenia, kolmannes ksyleeniä ja viidennes asetonia. Käsittääkseni litrassa ohenne 8:aa on tätä seosta noin 81%, loppu on asetaattia ja propanolia.
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #59 : 05.01.12 - klo:23:31 »

Ehdin jo toivoa että nyt kuulee jotain propionaatin liukenemisesta.
Selvitänpä tässä hieman perusteita. Nyt siis puhutaan selluloosa-asetaatti-propionaatin liukenemista. Vaikka ohenne 8 on CAB-maaleille suositeltu ohenne (samalta valmistajalta), niin tällä asialla ei ole mitään tekemistä propionaatin liukenemisen kanssa. Sanonnassa "tinneriä tehokkaampi liuotin" ei taas ole mitään mieltä siksi, että tinneri on yleisnimitys tekniselle liuottimelle. eikä sillä täten ole mitään tiettyä koostumusta, vaan joka valmistajalla on omansa. Perusaineina yleensä asetoni, ksyleeni ja tolueeni. Esim. Mastonin tinneripurkissa lukee että sisältää ksyleeniä (ei mainita muuta), ja Pakcemin purkissa sisältää tolueenia. Täysin eri aineita siis, jolloin tuntuisi luonnolliselta että myös propionaatin liuottamiskyky on erilainen.
Maaliohenteissa tarvitaan vain riittävä liuottamiskyky, niiden ei välttämättä tarvitse olla superliuottimia. Ohenteet ovatkin tyypillisesti sekoituksia, joilla myös parannetaan levitys- ja tarttuvuus- y.m. ominaisuuksia. Vaikka asetoni on hyvä liuotin, se ei oikein toimi sellaisenaan ruiskumaaleissa, koska se osin haihtuu jo ilmassa => pölyää. Lakkavalmisteella on pitkä liuta erilaisia ohenteita eri tarkoituksiin, vaikuttavat olevan perehtyneet asiaan. Ohenne 8 sisältää (jos muistiinpanoni ovat oikein) tilavuusjärjestyksessä Tolueeniä (39%), ksyleeniä (eri isomeerien seos), asetonia, n-Butyyliasetaattia ja jotakin metoksi-propanolia (9%).
En kutenkaan tiedä miten propionaatti liukenee eri liuottimiin tai niiden seoksiin, joten asiaa jää auki.

Anteeksi harhaan johtaneesta kommentista. Tuossa korjausta:
Maalinpoisto/liuotusaineena normaalia "taloustärpättiä" vahvempaa. Meni hätäiseen kirjoitellessa aika lailla roimasti väärin. Pahoitteluni  Pyörittää silmiään
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines