Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8   Siirry alas   
  Tulostusversio  

Kynäruiskumaalaus, maalit ja lakat

(Luettu 65887 kertaa)
theKalastaja
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #75 : 17.01.12 - klo:16:17 »

En tiedä onko uutta vai vanhaa, mutta ihan normaali hanavedellä olen ohennellut juuri Createxin maaleja, ilman mitään ongelmia. Hymyilee
Sen verran Createxseista että ainakaan minä en pidä siitä helmiäis-hopeasta. Sain tunnin verran suihkia että sain sillä peittävän pinnan vaapun kylkiin... Vihainen

"SE ON ISO!...se on...se on...pohjassa prkl!"
Asioiden kertomatta jättäminen ei ole valehtelua!
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #76 : 17.01.12 - klo:16:44 »

En tiedä onko uutta vai vanhaa, mutta ihan normaali hanavedellä olen ohennellut juuri Createxin maaleja, ilman mitään ongelmia. Hymyilee
Sen verran Createxseista että ainakaan minä en pidä siitä helmiäis-hopeasta. Sain tunnin verran suihkia että sain sillä peittävän pinnan vaapun kylkiin... Vihainen
Kiitokset, siis hanavedellä ohentamaan. Iskee silmää Entäs minkälaista suhdetta olet itse suurinpiirtein käyttänyt? Ja onko veden lämpötilalla mitään merkitystä?

Ja mitä tulee helmiäisväreihin, niin sanon nyt, että vain viisi perusväriä on menossa tileukseen, toistaiseksi. Hymyilee
theKalastaja
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #77 : 17.01.12 - klo:17:04 »

Kiitokset, siis hanavedellä ohentamaan. Iskee silmää Entäs minkälaista suhdetta olet itse suurinpiirtein käyttänyt? Ja onko veden lämpötilalla mitään merkitystä?

Ja mitä tulee helmiäisväreihin, niin sanon nyt, että vain viisi perusväriä on menossa tileukseen, toistaiseksi. Hymyilee

Sekoitussuhde on ollut suunnilleen niin että maalia on ollut litkusta 20-50%. Sekin on aika maalikohtainen asia, ainakin näissä Createxeissa. Mutta kaikista parhaiten se sekotussuhde selviää kokeilemalla. Iskee silmää
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #78 : 17.01.12 - klo:17:19 »

Sekoitussuhde on ollut suunnilleen niin että maalia on ollut litkusta 20-50%. Sekin on aika maalikohtainen asia, ainakin näissä Createxeissa. Mutta kaikista parhaiten se sekotussuhde selviää kokeilemalla. Iskee silmää
Kiitokset vielä! (Tottakai myös ThC:lle Hymyilee leveästi) Eiköhän nyt pääse alkuun jo noiden maalien kanssa, parhaiten kumminkin kaikki selviää kokeilemalla. Kunhan nyt on jonkinlaista hajua, että mitä on tekemässä. Hymyilee
Komissar
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #79 : 01.03.12 - klo:13:14 »

Mutta mikä ruisku olisi hyvä aloittelijalle ja mitä varusteita tuo sitten tarttee, kompura? lasipulloja?...?
Maaleja ja lakkaa mulla on jo. Iskee silmää
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #80 : 05.03.12 - klo:16:43 »

Mutta mikä ruisku olisi hyvä aloittelijalle ja mitä varusteita tuo sitten tarttee, kompura? lasipulloja?...?
Maaleja ja lakkaa mulla on jo. Iskee silmää
En uskalla lähteä mitään tiettyä ruiskua suosittelemaan, olenhan itsekin tyystin aloittelija, mutta joku muu vastaa siihen.

Jos ostat yläkupillisen ruiskun, et voi ymmärtääkseni säiliötä vaihtaa, vaan sinun tulee putsata maalikuppi joka kerta ja laittaa samaan kuppiin uudet maalit. Jos taas ostat alakupillisen ruiskun, voit ottaa lasipurkin pois, putsata ruiskun ja laittaa uuden lasipurkin tilalle. Eli riippuu ruiskusta, tarvitsetko lasipurkkeja, mutta joka tapauksessa niistä on hyötyä, koska voit laittaa niihin omia värisekoituksiasi ja sitten purkista kaataa ruiskuun (tai kiinnittää purkin suoraan ruiskuun).

Ja kyllä, paineilmaa ruisku tietenkin tarvitsee. Iskee silmää Sen saat parhaiten kompurasta, mutta myös autonrenkaasta voi paineet ottaa.

Muita tarvikkeita ovat johdot, liittimet, letkut ja vedenerotin (tulevat yleensä mukana, vedenerotin ei välttämättä, enkä ole varma, onko se välttämätön). Oletettavasti myös suojaimet ja muut pikkutarvikkeet ovat mainitsemisen arvoisi, esimerkiksi hengityssuojain (VÄLTTÄMÄTÖN!, parilla kympillä saa Motonetista suojaimen), perhopenkki tms. (jotta maalattava pysyy paikallaan), sapluunat jne.

Joku osaavampi sekä kokeneempi toivon mukaan varmentaa yllä olevan. Hymyilee
Valpa98
**

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #81 : 24.03.12 - klo:22:22 »

Ei oo kukaan kokeillu maalata spray-maaleilla? Sillähän saisi myös helposti kuvioita (teppiä laittaa kohtaan mitä ei halua maalata)
theKalastaja
***

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #82 : 25.03.12 - klo:08:35 »

Olen. Vuosi sitten tein ensimmäisen vaapun ja vuoden 2011 kesään asti maalasin pelkästään spraylla ja lakkasin spray-lakalla. Kyllä nillääkin kalaa tuli varmasti lähes yhtähyvin kuin millä tahansa muulakin maalatulla.  Iskee silmää
Kim Nikolskij
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #83 : 03.04.12 - klo:19:00 »

Minulle on tullut vastaan suuri ongelma.
Käytän maalina createxia.
lakkana lv1 uretaani lakkaa.

Ongelmana on se kun olen maalannut vaapun kokonaan ja lakkaan vaappua niin pinnalle syntyy ikäviä ilma kuplia. Osaisiko joku kertoa mistä se johtuu ja miten voisin saada pinnan pysymään tasaisena ei kuplia.
 

Nyt on kiinni. Ja on iso ....
JuhannusKala
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #84 : 03.04.12 - klo:20:55 »

Minulle on tullut vastaan suuri ongelma.
Käytän maalina createxia.
lakkana lv1 uretaani lakkaa.

Ongelmana on se kun olen maalannut vaapun kokonaan ja lakkaan vaappua niin pinnalle syntyy ikäviä ilma kuplia. Osaisiko joku kertoa mistä se johtuu ja miten voisin saada pinnan pysymään tasaisena ei kuplia.
 
Maali ja lakka eivät vain sovi yhteen. Sellaista voisit kokeilla, että esimerkiksi Probionaatilla tekisit välikerroksen tai pari ja sitten vasta heittäisit LV:t niskaan. Probin pitäisi tosin olla tarpeeksi paksua, ettei käy sama kuin LV:sikin kanssa. Ethän muuten ole ohentanut LV:tä? Jos olet, niin siinä tapauksessa ohenne voisi olla syypää. En kyllä ole varma Probi/LV- pysyvyydestä... Osaavampia kaivataan auttamaan. Iskee silmää
Kim Nikolskij
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #85 : 04.04.12 - klo:05:15 »

En ole ohentanut lv1. Kiitos neuvoista.
perttilee
*

0
Poissa


Profiili
« Vastaus #86 : 04.04.12 - klo:09:39 »

Käytän Createxejä ja DeBeerin vesiohenteisia autovärejä.
Teen pohjat Gabilla kuntoon, yksi kerros LV-1 ja kuivuttuaan kevyt karhennus hienolla teräsvillalla, sen jälkeen maalit ja kuivaus föönillä kuivaksi (välikuivauksia kannattaa tehdä ettei maalikerroksesta tule liian paksu), loput lakkakerrokset LV-1.
Ei ole ollut mitään ongelmia tuolla yhdistelmällä.
Liian vahva maalikerros voi tehdä kujeita, eli jos peittävyys ei riitä, niin useampi kierros maaleja ja välikuivaus föönillä. Hymyilee

Ilmakuplia voi tulla ahion sisältäkin, kunnollinen imeytyslakkaus esim. ohennetulla Gabilla (käytän ohenne kahdeksaa, jota lakan valmistaja suosittaa), riittävä määrä pohjalakkauksia perään, ettei aihion sisältä tule enää kuplia!
Kim Nikolskij
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #87 : 04.04.12 - klo:14:33 »

Käykö capin lakka pohjalakaksi kun maalaa createxin vesiohenteisilla maaleilla.
jos käy niin ostan tänään sitä mutta kumpaa ostaisin pohjalakaksi hardia vaiko regularia.
NonProkalastaja
****

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #88 : 04.04.12 - klo:14:36 »

Käykö capin lakka pohjalakaksi kun maalaa createxin vesiohenteisilla maaleilla.
jos käy niin ostan tänään sitä mutta kumpaa ostaisin pohjalakaksi hardia vaiko regularia.

En tiedä kumpaa kannattaa, mutta hyvä perussääntö on että pahemmat myrkyt pohjalle ja heikompaa pintaan, eli käy.

-"...ja TAASKO se uistin on puussa?!?"
Kim Nikolskij
**

0
Poissa



Profiili
« Vastaus #89 : 04.04.12 - klo:18:33 »

Oisko kellään muilla antaa neuvona kumman ostaisin.
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8   Siirry ylös  
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines